Perkusistovi Miloši Vacíkovi tepe srdce v rytmu samby. Zvuky nástrojů vnímá jako barvy
Výtvarníkovi a perkusistovi Miloši Vacíkovi změnil život brazilský rytmus samba. Rytmy samby odjel studovat přímo do Rio de Janeira. V Praze pak založil první školu samby v České republice Tam-Tam Batucada Samba Praga, kde pouze z bicích nástrojů sestavil Tam Tam Orchestra. Do svých produkcí ale prolíná i vlastní výtvarnou činnost.
Kdo by neznal kapely Laura a její tygři, Šum svistu nebo Pražský výběr. Ve svých produkcích měly jedno společné: rytmus, který udával bubeník a perkusista Miloš Vacík.
Rytmy studoval u předních bubenických mistrů po celém světě – především po Evropě a v Africe. Jeho život ale změnila samba, kterou studoval přímo ve školách samby v brazilském Rio de Janeiru.
Už od dětství hrál na bicí nástroje a docházel do LŠU, zatímco vystudoval výtvarnou školu. Vše změnilo jeho angažmá do známé skupiny Laura a její tygři. V 18 letech vyhrál konkurz na bubeníka kapely. Kapelník Karel Šůcha mu ale tehdy nakonec sdělil, že ho angažuje jako perkusistu. To byla výzva. Miloš Vacík byl vynikající bubeník, s perkusemi se ale musel více seznámit. Tím se mu otevřel nový svět.
Rytmus, který každého dokáže nabít energií
Začal hrát a studovat kubánskou hudbu a objevovat nástroje, které se k ní vážou. Jako výtvarník navíc propojoval zvuky s barvami a svět hudebníka a výtvarníka se v jeho tvorbě prolíná dodnes.
Zvuky nástrojů vnímá jako barvy a obrazy naopak jako hudbu nebo příval energie. Ostatně jako bubeník s energií přímo pracuje. O tom, že rytmická hudba na dobře zvolené perkuse a bicí nástroje dokáže člověk doslova „nabít“ energií, ví snad každý, kdo alespoň jednou tuto zkušenost absolvoval. Je to pak právě bubeník, kdo celé kapele udává rytmus a s ním i příval energie, do které se ponoří hudebníci i publikum. To začali vnímat všichni, kdo někdy slyšeli orchestry, které Miloš Vacík založil – nejprve Šum svistu a Sluneční orchestr. Jeho sbírka nástrojů se začala postupně rozšiřovat a dnes v jeho pracovně v Hřebči u Kladna najdete přes 300 bicích nástrojů a perkusí z celého světa.
Samba vše změnila
Vše ale změnila nahrávka samby, kterou mu v polovině 90. let jako zajímavost pustil kamarád. Rytmus samby ho nadchl a vydal se ho studovat přímo do předních škol samby v brazilském Rio de Janeiru.
S tím souviselo i poznání Brazílie jako takové, včetně její kultury a přírody. Oslovily ho pralesy, které se později staly hlavním tématem jeho výtvarné činnosti. Rytmy samby se staly jeho novou životní cestou. Změnil se jeho život i on sám. V Brazílii zažil, jaké to je být součástí bicí baterie, ve které bubnují čtyři stovky bubeníků jako jeden. Rozhodl se energii rytmu samby předávat dál.
Samba jako poslání i životní styl
V roce 1999 založil a dodnes vede první školu samby v České republice Tam-Tam Batucada Samba Praga, kde pouze z bicích nástrojů sestavil Tam Tam Orchestra. Produkce těchto souborů jsou skutečně velkolepé a Miloš Vacík tu naplno využívá svůj talent bubeníka i výtvarníka.
V brazilských bubenických show jsou propracované choreografie, kostýmy i výtvarná scéna. Miloš Vacík přímo v praxi vidí, jak rytmus samby dokáže lidi měnit a uvolňovat. Přihlásit se do školy samby k Miloši Vacíkovi může každý, kdo má rytmus a touhu naučit se něco nového.
Když se zvuky a barvy prolínají
V jeho uměleckém světě se kloubí hudba s výtvarným uměním. Ve svém ateliéru maluje velká akrylová plátna v inspiraci brazilskými pralesy. Samostatnou kapitolou jsou umělecké předměty ze skla. Právě ty stály na počátku jeho výtvarné kariéry. Jako první ze skla vyrobil různé perkuse podle tradičních afrických nástrojů. Později se zaměřil na samostatná skleněná svítidla.
Jako výtvarník také dotváří veškeré produkce brazilské bubenické karnevalové show, které se svým orchestrem bicích nástrojů a školou samby Tam-Tam Batucada Samba Praga připravuje. Rytmus samby funguje i jako terapie. Sambu totiž nelze hrát ani tančit bez určité dávky spontaneity. Miloš Vacík pak s radostí pozoruje, jak se jeho svěřenci postupně mění a jsou více přirození. Ostatně samba změnila život i jemu a jak sám dnes o sobě říká, „moje srdce tepe v rytmu samby“.
Poslechněte si reportáž.
Nejnovější zprávy
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.