Vykácení části jabloní ve Vorlinské aleji ve Vlašimi vyvolalo vlnu reakcí od místních i ochránců přírody

8. duben 2025 15:00

Největší audioportál na českém internetu

Vorlinská alej | Foto: Věra Hájková, Český rozhlas

Proč lidem vadí kácení ve Vorlinské aleji a jak odstranění dřevin město vysvětluje? Poslechněte si reportáž Věry Hájkové

Oblíbené vycházkové místo přišlo o třetinu stromů. Nechala je vykácet radnice, která tam chce postavit silnici do oblasti určené pro stavbu rodinných a bytových domů. A čelí za to kritice rozhořčených obyvatel i ochránců přírody.

„Tato alej má jedinečnou charakteristiku, jedinečné umístění, opravdu stovky lidí ji denně používají. Nějaká náhradní výsadba nenahradí tu stávající kvalitu,“ říká Jana Bechyňová, které se vykácení jabloní nelíbí. Psala i otevřený dopis vedení města.

„Není tady jediný důvod, kvůli kterému je potřeba zrušit takřka 300 metrů Vorlinské aleje, protože ji bylo možné pouze překřížit. Ta komunikace mohla vést vedle Vorlinské aleje, na tom pozemku investora, když obsluhuje toho investora,“ dodává.

A s kácením stromů nesouhlasil také Český svaz ochránců přírody Vlašim. „Nám je to velice líto a dost nás mrzí, že veřejnost taky nebyla informovaná o tom, co se chystá. Takže se vůbec nedivíme tomu, že tady vznikla taková vlna protestů,“ reaguje předsedkyně Kateřina Červenková.

Vorlinská alej

Aby se cestička lemovaná starými jabloněmi nezměnila v asfaltovou silnici, chtěl změnit i Tomáš Starý. Inicioval proto petici. „Cirka nějakých 700, 800 podpisů. Odpověď jsme dostali, bylo jenom řečeno, že ty pozemky a město se musí rozšiřovat,“ popisuje.

Nové bydlení i pozemky města

A přesně tím argumentuje i starosta města Luděk Jeništa z hnutí STAN. Vybudování silnice podle něj navíc umožňuje zastupiteli schválený územní plán.

Čtěte také

„Každé město má nějaké svoje rozvojové plochy. No a samozřejmě s těmito plochami pro budoucí bydlení jde ruku v ruce i infrastruktura. Přesně to se teď děje na Vorlině, protože se předpokládá, že tam zkrátka do budoucna bude bydlet dalších mnoho desítek našich obyvatel, zejména pak mladých rodin, takže to určitě bude krásná část Vlašimi a bude sloužit dalším našim obyvatelům,“ vysvětluje.

Luděk Jeništa ještě připomíná, že silnice nenapojí pouze pozemek soukromého investora.

„Město tam má vlastně dva hektarové pozemky, jeden je nad alejí, jeden je pod alejí, takže ta infrastruktura se buduje i pro naše městské potřeby.“

Město slibuje, že vedle silnice bude chodník, zelený pás a v něm vysázené náhradní stromy. Poslechněte si reportáž.

autoři: Věra Hájková ,

Mohlo by vás zajímat