Claude Monet nemaloval jen lekníny. Miloval vše moderní, jeho současníci ho nechápali
Když se řekne impresionismus, snad každému se vybaví ohromná plátna plná leknínů. Slavný francouzský malíř Claude Monet se přitom kromě romantického zobrazování zahrad věnoval i zcela jinému tématu. A sice zachycení pokroku a techniky. Na průmyslovém předměstí Paříže nedávno zrekonstruovali dům, ve kterém slavný impresionista bydlel.
Obec Argenteuil, západně od centra Paříže. A hned kousek od nádražní haly, najdeme nově zrekonstruovaný dům, v tom mě vítá Stéphanie Feze. Ta má na radnici města na starosti informování veřejnosti o turismu a památkách
„Nacházíme se v domě, ve kterém Claude Monet žil se svou rodinou 3 roky a to od roku 1874. V obci pak zůstal celkem 7 let. A právě v této vile jsme se nakonec rozhodli vybudovat expozici s názvem Impresionistický dům Clauda Moneta,“ říká mi moje průvodkyně.
Ten najdeme na boulevardu Karla Marxe. Ostatně i ten v Argenteuil v roce 1882 pár týdnů pobýval. To je ale jiná historie.
Taková chalupa to byla
Zpět k Claudu Monetovi. Jeho dům je vila, řekněme až chalupa švýcarského stylu. A je nedaleko nádraží, což je zásadní. Spojení s Paříží, nebo naopak s přírodou a Normandií bylo pro slavného impresionistu podstatné.
„Prohlídka začíná v tomto dvojitém pokoji: salónu a jídelně. Podle několika obrazů, které zachycují místnost, jsme se pokusili je zrekonstruovat do původní podoby. Známý je obraz s verandou. Na jiném je jídelna s lampou, stolem a s barevnými závěsy,“ odkrývá Stéphanie Feze.
Čtěte také
„Třetí obraz namaloval Auguste Renoir. Je to portrét Clauda Moneta. Můžete si jej představit, jak asi v těchto místech, kousek u závěsů, maluje jeden ze svých obrazů.“
Naznačuje přibližně Monetovu polohu Stéphanie. A vysvětluje mi, že sem, do Argenteuil, za ním jezdili i další jeho přátelé. Nejen tedy Auguste Renoir, Stéphanie vyjmenovává celou partu: „Édouard Manet a samozřejmě Gustave Caillebotte.“
Dům zasvěčený impresionismu
To už ale stoupáme do prvního patra.
„Tady se věnujeme životu v Argenteuil a jak jej Monet zachytil. Připravili jsme mapu města, na které je patrné, z kterého pohledu Monet ulice zachytil. Některé domy ještě dodnes stojí.“
„Co ale chtěl Claude Monet ukázat především, je technický pokrok moderního města. Když se podíváte detailně, tak třeba tento dům je dobovou novostavbou. Monet záměrně zobrazuje pouliční lampy, aby ukázal, jak bylo Argenteuil pokrokové.“
Čtěte také
„Jiným příkladem je slavný obraz Cesta ve vinicích. To je příklad začátků industrializace. Když se přiblížíte, detailně vidíte tovární komíny. Na tom chtěl zachytit, jak se Argenteuil vyvíjelo.“
A pak jsou to slavné Monetovy mosty. To je příklad za vše, říká Stéphanie. Významný je ten, který byl v Argenteuil pro železnici. Lokomotiva a její most, to je podle Stéphanie, ukázka totálního pokroku. Monet ale pochopen nebyl a umělecká obec se mu prakticky vysmála. Jeho obrazy se jí zdály ošklivé.
Přátelství s konstruktérem lodí
Se Stéphanie jdeme ještě výš, do druhého patra…
„V poslední části expozice se věnujeme řece Seině a hlavně regatám. Vidíme obrazy plné života a pohybu. Tady Monet dokonce zachytil loď Gustava Caillebotta. Byli velcí přátelé a často se navštěvovali.“
Na konec prohlídky ještě vstupujeme do speciální místnosti.
„Jedná se o model slavné Monetovy lodi, ve které měl svůj ateliér, aby mohl tvořit co nejblíže vodě a z jakéhokoliv pohledu sledovat vodní hladinu. Loď mu pomohl sestrojit právě jeho přítel, malíř a konstruktér lodí Gustave Caillebotte,“ říká mi na závěr prohlídky Stéphanie.
Claude Monet za svého pobytu v Argenteuil namaloval více než 250 obrazů. Kromě těch s moderními prvky města i třeba slavné, Vlčí máky. A z Argenteuil pochází i jeho Dáma se slunečníkem.
Související
-
Umění nenajdete jen v centru Paříže. Na předměstí Pantin vzniklo kulturní centrum ze staré továrny
Petici za znovuotevření kulturních míst podepsaly ve Francii začátkem února stovky lidí. Mezi signatáři jsou zástupci velkých galerií, ale i menších institucí z předměstí.
-
Díla svobodomyslné Toyen okouzlují návštěvníky Muzea moderního umění v Paříži
Odvážná, svobodomyslná, originální i málomluvná. Tyto přívlastky se pojí k jedné z nejvýznamnějších českých umělkyň 20. století Marii Čermínové neboli Toyen.