Dávno zrušená úzkorozchodná železnice z Moravského Berouna láká k procházkám
Železnice přinesla do Nízkého Jeseníku prosperitu a pokrok v cestování. Stejné to bylo, když se na konci předminulého století slavnostně budovala lokálka z Moravského Berouna do Dvorců. Vydržela v provozu necelých čtyřicet let, ještě před válkou ji zase rozmontovali. Na výlet po jejích zbytcích je však možné se vydat i nyní.
Dráha protnula Nízký Jeseník už v roce 1872, kdy byla dokončena železnice z Olomouce do Opavy po trase Jantarové stezky. Moravský Beroun získal spojení díky stanici v nedalekém Ondrášově, který je od města jen asi dva kilometry. Horší situace byla ve Dvorcích. Ty byly od železnice daleko a místní průmysl tak skomíral. I proto bylo rozhodnuto o stavbě lokální dráhy, která napojí městečko na páteřní trať.
Stavba trati byla zahájena C. k. státními drahami na jaře roku 1898 a 31. 12. 1898 byla předána k veřejnému provozu. Zpočátku sem jezdily čtyři páry osobních vlaků, později ještě méně, a to vedlo ke zrušení tratě, která se drahám zkrátka už nevyplácela.
Po někdejší železnici jsou zde dodnes patrné stopy
Železnice byla postavena jako úzkorozchodná trať s roztečí kolejí 760 mm, což bylo v rakouské monarchii pro tyto typy tratí obvyklé. Celková délka trati byla necelých 12 kilometrů a vycházela ze stanice Ondrášov (dnes Moravský Beroun) a končila v železniční stanici Dvorce.
Dopravu zajišťovaly malé parní lokomotivy. Po roce 1918 převzaly trať Československé dráhy, ale v té době jí už významně konkurovala silniční doprava. V roce 1930 byl provoz na trati zastaven a dopravu lidí zajišťovaly už jen autobusy. V roce 1937 bylo pak rozhodnuto o demontáži kolejí i celého zařízení a trať byla nadobro opuštěna.
Dnes se po bývalé železnici zachovalo kupodivu dost stop. Hned u stanice Moravský Beroun se klene přes Bystřici most, který kdysi převáděl dráhu přes řeku. V terénu jsou místy dodnes znatelné stopy někdejších zářezů a náspů. Zachovaly se také budovy někdejších nádraží. V Moravském Berouně je skrytá za branami místního podniku, ale třeba v Čabové slouží jako chata.
V soukromých rukou je také někdejší konečná stanice ve Dvorcích, kde se zachovala nejen původní dispozice stavby, ale také původní depo a prostor kolejiště, které slouží jako dvorek. Pozoruhodné je, že k budově stále vede Nádražní ulice, přestože sem vlak už téměř devadesát let nejezdí.
Zvětšit mapu
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Vydírání Součka? ‚Radní jsou znepokojeni, chtějí to od něj vysvětlit,‘ říká šéf Rady ČT
-
Rakušan chce přitvrdit proti nelegální migraci. ‚Zvýšíme bezpečnost bez populismu,‘ říká
-
Hlavní cenu Magnesia Litera získal Hlaučův román Letnice. Ocenění obdržel i komiks zesnulého Smutena
-
Na teroristickém útoku na koncert Taylor Swift se měl podílet 20letý Slovák. Plánoval i střelbu v Istanbulu