Maminka s babičkou mi koupily první kytaru na půjčku, vzpomíná zpěvák Aleš Ulm. Další už si pořídil v Německu
Aleše Ulma lákala hudba od mala. Studoval zpěv v LŠU a později poctivě obrážel talentové soutěže. Když pak prorazil, vyměnil kariéru zpěváka za televizní dramaturgii.
Písničky jako Dovolená nebo Šálek šípkového čaje v podání Aleše Ulma znějí z rádií dodnes. Interpret mnoha hitů chtěl být muzikantem už jako dítě. „Babička s mámou mi napůl koupily kytaru, tenkrát tu nejlevnější,“ vzpomíná, „i tak to ale bylo drahé, dokonce si na to snad vzaly půjčku. Chvíli pak kytara vydržela, ale na prvním zájezdu v Německu jsem si koupil lepší nástroj, než bylo to moje původní pádlo.“ Svému účelu ale první kytara posloužila. I díky ní se Aleš Ulm naučil zpívat tak dobře, že zaujal svět profesionální hudby.
Svou roli v tom sehrála i kavárna Alfa na pražském Václavském náměstí. „Tam se jednou týdně konaly večery, kde mohli s místní kapelou vystoupit amatéři jako já. Vyhrál jsem tam tehdy několik knížek. Ale byly to vesměs neatraktivní tituly, které knihkupectvím zůstaly,“ popisuje Ulm. Prorazil ale pak díky jiné soutěži, kterou byl poměrně populární Talent. „Měl jsem kliku, že v porotě v roce 1969 seděli Karel Vlach a Jirka Štaidl. Sice jsem nevyhrál, protože jsem zpíval anglickou písničku, ale od Štaidla jsem dostal nabídku ke spolupráci,“ prozrazuje Aleš Ulm.
Po několika letech na výsluní a úspěších na Děčínské kotvě anebo v soutěži Bratislavská lyra se Aleš Ulm rozhodl, že změní profesi a přijme nabídku stát se dramaturgem Československé televize. Ostatně mezitím dálkově vystudoval žurnalistiku na Karlově univerzitě. „Tehdejší šéfové chtěli novou soutěž, tak jsem přišel s Kufrem. Už předtím existovaly podobné soutěže, ale tohle bylo nové hlavně díky humoru Pavla Zedníčka,“ popisuje Aleš Ulm. Vedle populárního Kufru stál také za vznikem televizních pořadů O poklad Anežky české anebo Věšák.
Lidé dodneška Aleše Ulma poznávají. Právě v pořadu Kufr totiž figuroval nejenom jako autor, ale také jako spolumoderátor, který se pravidelně objevoval přímo na obrazovce. „Stává se mi proto, že jedu někde s nákupním vozíkem, zastaví mě a ptají se mě, proč některý z pořadů skončil. A já jim odpovídám, že všechno má svůj konec. Ale je pravda, že na to dodneška vzpomínám s láskou a hrdostí,“ přiznává někdejší televizní dramaturg Aleš Ulm.
Zpíval někdy Aleš Ulm v Radio Luxembourg? Vrátí se ještě ke zpěvu? Co ho nejvíc zdržuje od práce na zahrádce? To se dozvíte při poslechu celého pořadu.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.