Moji kariéru operního režiséra odstartovala hokejová opera Nagano, říká Ondřej Havelka

Ondřeje Havelku zná publikum především jako zpěváka meziválečného swingu a jazzu nebo jako herce. Prosadil se ovšem také jako operní režisér. Ostatně vedle herectví na DAMU vystudoval také právě operní režii na JAMU v Brně.

„Vystudoval jsem herectví, dostal jsem se do svého vysněného Divadla Ypsilon a paralelně s tím se rozvíjela činnost s Originálním pražským synkopickým orchestrem,“ vzpomíná na své profesní začátky Ondřej Havelka. A právě tehdy pocítil touhu také režírovat. Proto se rozhodl tento umělecký obor vystudovat, a to nakonec v Brně. „Jenže zrovna otevírali jen operní postgraduál. A já jsem říkal, že tomu moc nerozumím a že to bych nerad. Ale protože měli málo uchazečů, tak mě doslova přemluvili,“ popisuje Ondřej Havelka.

K režírování opery se pak shodou okolností dostal až po patnácti letech od absolvování školy. „Neměl jsem na to čas. A pak přišla nečekaná nabídka od Jardy Duška udělat hokejovou operu Nagano a tím se to celé odstartovalo,“ prozrazuje režisér. Následovala pak celá řada titulů jako například Prodaná nevěsta, Bohéma anebo Příhody lišky bystroušky.

Ondřej Havelka a Pavel Vítek

Při režii se snaží zúročit to, co prožil jako herec. „Vím, jak je zkoušení někdy nepříjemné. Aspoň já jsem tedy hrozně nerad zkoušel. Jsem introvert a mám problém se otevírat. Proto vím, že musím být jako režisér opatrný a herce pomalu posunovat k cíli,“ říká Ondřej Havelka, „u opery je to navíc trochu jiné v tom, že zpěváci někdy nemají tolik hereckých zkušeností a jsou vděční za to, když jim poradím. Opera je vlastně dvouhodinový klip. Ten je daný a vy to musíte naplnit. A musíte respektovat požadavky dirigenta.“

Ondřej Havelka je synem známé české herečky Libuše Havelkové. To ho samozřejmě ovlivnilo, i když na rozdíl od mnoha dalších dětí z hereckých rodin netrávil příliš času v divadle nebo jeho zákulisí. „Máma hrála v Divadle E. F. Buriana. Když mi byly asi čtyři roky, vzala mě na velmi slavné představení Lidová hra, kde jí usekli hlavu. Když jsem to jako čtyřletý z publika viděl, dostal jsem hysterický záchvat a uvaděčky mě musely doslova vynést. Máma mě pak do divadla dlouho netahala,“ vypráví se smíchem Ondřej Havelka.

Kterou svou televizní roli považuje za takzvaný prošťuch? Chtěl by žít v období mezi světovými válkami? A proč musel Adama Plachetku odnaučit zpívat noty? To se dozvíte při poslechu celého pořadu.

autoři: Pavel Vítek , hon
Spustit audio