Moji kariéru operního režiséra odstartovala hokejová opera Nagano, říká Ondřej Havelka
Ondřeje Havelku zná publikum především jako zpěváka meziválečného swingu a jazzu nebo jako herce. Prosadil se ovšem také jako operní režisér. Ostatně vedle herectví na DAMU vystudoval také právě operní režii na JAMU v Brně.
„Vystudoval jsem herectví, dostal jsem se do svého vysněného Divadla Ypsilon a paralelně s tím se rozvíjela činnost s Originálním pražským synkopickým orchestrem,“ vzpomíná na své profesní začátky Ondřej Havelka. A právě tehdy pocítil touhu také režírovat. Proto se rozhodl tento umělecký obor vystudovat, a to nakonec v Brně. „Jenže zrovna otevírali jen operní postgraduál. A já jsem říkal, že tomu moc nerozumím a že to bych nerad. Ale protože měli málo uchazečů, tak mě doslova přemluvili,“ popisuje Ondřej Havelka.
K režírování opery se pak shodou okolností dostal až po patnácti letech od absolvování školy. „Neměl jsem na to čas. A pak přišla nečekaná nabídka od Jardy Duška udělat hokejovou operu Nagano a tím se to celé odstartovalo,“ prozrazuje režisér. Následovala pak celá řada titulů jako například Prodaná nevěsta, Bohéma anebo Příhody lišky bystroušky.
Při režii se snaží zúročit to, co prožil jako herec. „Vím, jak je zkoušení někdy nepříjemné. Aspoň já jsem tedy hrozně nerad zkoušel. Jsem introvert a mám problém se otevírat. Proto vím, že musím být jako režisér opatrný a herce pomalu posunovat k cíli,“ říká Ondřej Havelka, „u opery je to navíc trochu jiné v tom, že zpěváci někdy nemají tolik hereckých zkušeností a jsou vděční za to, když jim poradím. Opera je vlastně dvouhodinový klip. Ten je daný a vy to musíte naplnit. A musíte respektovat požadavky dirigenta.“
Ondřej Havelka je synem známé české herečky Libuše Havelkové. To ho samozřejmě ovlivnilo, i když na rozdíl od mnoha dalších dětí z hereckých rodin netrávil příliš času v divadle nebo jeho zákulisí. „Máma hrála v Divadle E. F. Buriana. Když mi byly asi čtyři roky, vzala mě na velmi slavné představení Lidová hra, kde jí usekli hlavu. Když jsem to jako čtyřletý z publika viděl, dostal jsem hysterický záchvat a uvaděčky mě musely doslova vynést. Máma mě pak do divadla dlouho netahala,“ vypráví se smíchem Ondřej Havelka.
Kterou svou televizní roli považuje za takzvaný prošťuch? Chtěl by žít v období mezi světovými válkami? A proč musel Adama Plachetku odnaučit zpívat noty? To se dozvíte při poslechu celého pořadu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.