Negrelliho viadukt je nejdelším železničním mostem u nás. Na délku měří 1100 metrů
Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes ostrov Štvanici s nádražím Bubny. Je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a také tím nejdelším u nás. Na délku měří 1100 metrů a tvoří ho celkem 87 kamenných oblouků.
Stavbu měl původně na starosti Jan Perner, který ale tragicky zemřel. Zahájenou výstavbu tedy převzal tyrolský inženýr Alois Negrelli, po kterém nakonec viadukt nese jméno. Mimo jiné také vypracoval projekt na Suezský kanál.
Most byl uveden do provozu v červnu 1850. Až do začátku 20. století šlo o nejdelší železniční most v Evropě. V roce 2002 viadukt odolal masivním povodním. V průběhu let docházelo k mnoha úpravám a opravám mostu. Ta nejrozsáhlejší proběhla mezi roky 2017 až 2020, kdy v některých místech doslova nezůstal kámen na kameni. 19 kleneb muselo být kompletně rozebráno a znovu sestaveno.
Provoz vlaků byl na viaduktu obnoven 1. června 2020. Výhledově by po mostě měly jezdit soupravy mířící až na ruzyňské letiště.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor

Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.