Nejvyšší český viadukt má sedm masivních oblouků. Jezdí přes něj Posázavský pacifik

25. červenec 2016
Česko – země neznámá

Každý, kdo se vydá na výlet Posázavským pacifikem z Prahy do Jílového, je okouzlen nádhernou přírodou, která místy připomíná divoké skály „amerického západu“. Střídající se rokle a tunely před koncem trasy korunuje druhý nejvyšší kamenný železniční most ve střední Evropě – Žampašský viadukt.

Most tvoří celkem sedm oblouků a jeho mohutnost umocňuje hrubozrnná žula, ze které byl postaven. Jedná se nejen o technický unikát, ale také o krásnou podívanou. Nejvíc si ji vychutná ten, kdo se k Žampachu vydá pěšky.

Čtěte také

Kamenný most na Žampachu nedaleko Prahy vznikl v letech 1898 až 1899. Provoz byl slavnostně zahájen 1. května 1900. Ke stavbě se použil kámen z okolních lomů kolem řeky Sázavy (Borek, Kamenný Přívoz).

Jedná se nejvyšší kamenný most postavený v Čechách. Masivní stavbu o délce necelých 110 metrů stavělo denně 200 dělníků z Itálie, kteří měli zkušenosti s podobnými projekty v Alpách. Výška mostu je 41,5 metru.

Viadukt překlenuje Kocourkovskou rokli, navíc byl postaven do mírného oblouku. Krásný pohled je na něj z protilehlé Posázavské stezky na druhé straně řeky Sázavy.

V těsné blízkosti viaduktu si můžete při pohledu vzhůru prohlédnout kamenné krakorce, které v obloucích sloužily jako opěrné body pro dřevěné lešení. Most slouží bez větších oprav dodnes běžnému provozu.

Spustit audio