OBRAZEM: ,Ušatá‘ opět na trati. Zrekonstruovaná parní lokomotiva z roku 1940 svezla první cestující
Parní lokomotivě z roku 1940 se říká ,Ušatá‘. Když se na ni podíváte zepředu, má kolem parního kotle velké plechy, které připomínají ohromné uši. A právě ,Ušatá‘ se stala novým funkčním exponátem pražského Národního technického muzea. V sobotu 25. listopadu svezla cestující z Prahy do středočeské Hostivice a zpět. ,Ušatou‘ jel i reportér Radek Duchoň.
Národní technické muzeum (NTM) dokončilo generální opravu parní lokomotivy 464.102 ,Ušatá‘ z roku 1940, která je unikátním dokladem meziválečné československé konstrukční školy parních lokomotiv.
„Nyní opravená lokomotiva se stane ozdobou muzejního vlaku, který jsme v letošním roce sestavili jako první vlak Národního technického muzea pro jízdy po tratích. Věřím, že jízdy vlaků v čele s parní lokomotivou 464.102 ,Ušatá‘ budou dělat radost všem příznivcům železniční historie,“ uvedl Karel Ksandr, generální ředitel NTM.
Muzejní vlak tažený ,Ušatou‘ svezl první cestující 25. listopadu, a to z Prahy do středočeské Hostivice a zpět. ,Ušatou‘ jel i reportér Radek Duchoň. Jak dlouho se musí v kotli parní lokomotivy topit, než se může vydat na trať, to mu vysvětlil strojvedoucí Pavel Kořínek. „Je to standardně něco mezi čtyřmi až osmi hodinami, aby se lokomotiva pozvolna roztápěla a nedocházelo k namáhání parního kotle.“
K topení v parním kotli lokomotivy se používá kvalitní černé uhlí. „Tato lokomotiva už má moderní dvířka, vlastně si je otvírám vzduchem a házím uhlí do pece. Do lokomotivy se dá naložit pět tun uhlí a za tento poslední kopec, kdy jsme ujeli tak 20 km, tak jsme ztopili asi tunu a půl uhlí,“ popisuje topič u kotle ,Ušaté‘.
Lokomotiva 464.102 představuje jeden ze dvou vyrobených prototypů své řady. Tyto lokomotivy, vycházející z osvědčeného typu 464.0, vyráběného v ČKD Praha v letech 1933 až 1940, měly svými jízdními vlastnostmi původně vyřešit nepříznivou dopravní situaci po záboru pohraničí a přerušení klíčových železničních tahů na podzim 1938. Dodány však byly za zcela rozdílné situace až roku 1940, kdy již nabíhala válečná výroba, proto k sériové výrobě nedošlo.
První jízdu s cestujícími si nenechal ujít Michal Bednář, jednatel 1. Kolínské lokomotivní společnosti, která lokomotivu opravovala. „Byla to generální oprava, to znamená, že lokomotiva byla rozebraná do poslední součástky. Strávily se na tom tisíce, možná desetitisíce hodin práce. Původních dílů z roku 1940 zůstala nadpoloviční většina. Důležité celky, jako nápravy, rám nebo parní stroj, tak ty jsou samozřejmě všechny původní,“ uvedl Bednář.
Oprava podle něj byla náročná. „Nicméně vše se nakonec podařilo, lokomotiva má po opravě v tuto chvíli odjeto cca 500 km a vše zatím bez zvláštních komplikací a závad. Doufáme tedy, že restaurovaný stroj má před sebou dlouhou provozní budoucnost a že se s ním v rámci nejrůznějších prezentačních akcí NTM bude široká veřejnost potkávat co nejčastěji, zkrátka, že bude dělat radost malým i velkým železničním nadšencům,“ těší se Michal Bednář.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Nechci vypovídat, slyšely soudkyně se žalobkyní v kauze pardubického advokáta. Přesto se dál ptaly
-
Česko zvládne výpadek ropy z ruské Družby. Máme zásoby a fungují dodávky z Itálie, uklidňuje expert
-
ŽIVĚ: Slavia vede na půdě Baníku Ostrava, trefil se Diouf. Radiožurnál Sport vysílá přímý přenos
-
‚Natolik závažné, že to nelze ignorovat.‘ Piráti na magistrátu volají po akci v kauze rekordních odměn