Pavel Vaculík - hudební skladatel, aranžér a pianista

7. leden 2013
Tandem

Skladatel, klavírista a aranžér Pavel Vaculík v Tandemu Janu Rosákovi například prozradil, v jaké zemi studoval hudbu, jak vzpomíná na své začátky v rozhlasu a dozvěděli jste se, že s ním spolupracuje do dneška.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, milí posluchači, zdraví vás Jan Rosák. To je neklamné znamení, že opravdu začíná Tandem. Když jsem začal na chodbách tehdejšího Československého rozhlasu potkávat mladíka, který mířil do dveří hudební redakce, tak jsem vůbec netušil, že potkávám muzikanta, který se svými skladbami nezapomenutelně zapíše do naší popmusic. No a teď, po těch, no, pár letech, které uběhly, už to vím a mohu vám představit skladatele, aranžéra Pavla Vaculíka. Pavle, ahoj, já tě zdravím.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Ahoj, já tě taky zdravím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Než se ovšem tedy jaksi znovu potkáme na Vinohradech v budově rozhlasu, tak se napřed vydáme do Brna. Ale bude to až po jedné z tvých a, pozor, i mých písniček.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď jsme si tady hezky s Pavlem Vaculíkem lichotili. Já mu říkám, jak je to krásná písnička, on mně, že mám, jak jsi to říkal?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Zmoudřelej zpěv.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zmoudřelý zpěv.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, je to krásný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem si tuhle písničku vždycky hrozně rád zazpíval a zazpívám, protože je to taková jednak pohodovka, jednak je to hezká country vlastně taková trošku. A potom, ono to vyjadřuje s tím textem Petra Novotnýho, to vyjadřuje pocity toho odcházejícího fotbalisty, který mě teď napadají čím dál častěji.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Je to úžasný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to úžasný. Tak tohle to je naše společné dílo. Bohužel zatím tedy poslední. Ale není všem dnům konec, třeba ještě pro mě něco napíšeš.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Já myslím, že se ještě potkáme. Budeme se tečovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo? No ale, prosím tě, pojď se teď vrátit mnohem dál proti proudu času, jak jsem říkal, do Brna. A to, ty jsi mladší než já. Můžu prozradit, kdy jsi se narodil?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, můžeš.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V čtyřicátým devátým.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Ty seš starší?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem starší, no, o 2 roky jsem starší než ty.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Vypadáš mnohem líp.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vypadám výborně, já vím, no. Tak počkej, ten pořad je o tobě, ne o mně, víš. Tak říkej. Dlouho jsi žil v Brně?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Tak otec byl ze Slovácka, matka byla z Moravskýho krasu, já jsem tam žil asi do 2 let, čili já si na Brno moc nepamatuju, pouze z prázdnin.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pak jste se odstěhovali.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Odstěhovali jsme se do Prahy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rovnou do Prahy.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Rovnou do Prahy, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, no tak to já jsem si teda Moravy užil mnohem víc než ty, já jsem tam žil do 13 let.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Kde jsi žil?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem žil na malém městě, v Ivanovicích na Hané. Ale, říkám, ten pořad je, Pavle, o tobě, pozor.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Jo, tak dobře, končím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pozor, pozor. Takže ty jsi se odstěhoval ve 2 letech tedy s rodiči, tě přestěhovali.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
S rodiči, přestěhovali jsme se do Prahy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A celý potom život už trávíš v Praze teda?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
V Praze. No, tak jezdíval jsem asi do svých 15 let nebo do 16 na prázdniny k babičkám na Moravu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a cítíš se být Moravákem nebo Pražákem?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, tak cítím. Vždycky, když tam přijedu nebo míjím Moravu, tak to brnkne, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo? Brnkne to, no. Mně taky, taky. Ale, poslyš, co to tvoje dětství? Trávil jsi dětství v Praze jako pražskej kluk. Jaký jsi měl takový ty dětský touhy? To mě vždycky zajímá, protože já si příliš nevzpomínám, že bych měl třeba sám vyhraněný touhy jako, co se povolání týče, zájmů a tak. Vojákem jsem chtěl bejt, to jo.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, tak mě napadaly různý blbosti, čím bych chtěl bejt, třeba pilotem, fotbalistou. Vždycky mě to napadalo cestou ze školy nebo do školy nebo někde jen tak mimoděk.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Viděl jsi letadlo - pilot. Šel jsi kolem hřiště - fotbalista.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Fotbalista, no. Tak fotbal, jsem se ho dotýkal tak jako asi každej z nás. Ty teda víc posléze, že jo. Hrál jsem s klukama za barákem takový ty běžný hry, jezdili jsme na kolech. Nevěděl jsem vůbec, co budu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a kdy, prosím tě, třeba tě ale malinko poprvé oslovila muzika?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Tak já jsem chodil do hudební školy, že jo. Tam mě rodiče přihlásili. Chodil jsem na piáno od 7 let, což mě, někdy mě to bavilo, někdy mě to ukrutně nebavilo. Ale bral jsem to jako nutnost tenkrát, že jo. To váháš. Tak máš jít radši na hřiště nebo blbnout nebo jestli máš cvičit stupnice? Musel jsem skloubit obojí. Jednoho jsem se nechtěl zbavit na úkor druhýho. Ale že bych byl vyloženě zanícenej mladej školáček, kterej miluje hru na klavír, to jsem nebyl. To přišlo až mnohem později.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak o té době, kdy to přišlo mnohem později, si samozřejmě dneska s Pavlem Vaculíkem popovídáme.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak jsem říkal, s Pavlem Vaculíkem jsem se potkal v Československém rozhlase, kdy on pracoval jako hudební redaktor. Prosím tě, vidíš třeba nějaký valný rozdíl proti tehdejší hudební dramaturgii rozhlasové a dnešní? Samozřejmě jaksi dneska se hrajou trošičku jiný věci asi, že jo.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, rozhodně. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tehdy vím, že jsme byli šťastní za každou anglicky zpívanou, že jo.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, přesně. Tak poslouchali jsme Luxemberg a sháněli jsme zahraniční nahrávky, že jo, který byly vzorem, byly inspirativní, málo platný. Ne, že tady by se netočila dobrá hudba, třeba Vlach se Simonovou, s Chladilem a tak dále, ale chyběla tady ta široká škála nabídky hudební. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale to, co se mohlo vysílat, tak to bylo tak jako, se drobilo po troškách, třeba z anglosaské muziky.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Po troškách, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste měli kvóty nějaký, viď?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Tam byly kvóty. Tam bylo, myslím si, 10 procent anglosaský takzvaný hudby, pak tam bylo asi 30 procent socdem státy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Maďarsko, Sovětský svaz.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Maďarsko, Sovětský svaz, tehdejší NDR. No, těžko se v nich vybíralo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale, prosím tě, co mě teda zaujalo, když jsem slyšel tuhle nějakou písničku v podání nějakého našeho zpěváka ale natočenou někdy v těch 60. nebo 70.letech, že tenkrát se s tím tak trošičku jaksi nedělaly ciráty a prostě se vzala zahraniční píseň a otextovala se česky a nahrála se. Že se tenkrát jaksi moc nedbalo na nějaký práva, viď?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Tam autorský právo bylo až na posledním místě. Tam byla radost z toho, že se to natočilo. Tam to bylo vyloženě spontánní, teď je to hlídaný daleko přísněji.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jasně. Který ty jsi dělal pořady v rádiu?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Já jsem začínal pořadem 3x60, to stereo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, to byl velmi slavnej pořad.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Tam jsem se votrkával s rozhlasovou prací. Ty to znáš stejně tak dobře, ne-li líp než já. Byla to zajímavá škola pro mě. Ten pořad byl velmi uvolněnej a byl, dá se říct, nadčasovej pro tehdejší dobu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Trošičku experimentovalo se tam. Dneska už je stereo úplně normální, ale tehdy to bylo novum. A tam se do toho mohly dávat i sem tam jaksi takový klenoty, viď?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
My jsme tam dělali jednou měsíčně přehlídku zahraničních hitparád, dělal to Pavel Žák. Bylo to zběsilý natáčení s ním tak jako všechno, ale bylo to báječný. Dělal to on spolu s Jaromírem Tůmou a jmenovalo se to Komu, čemu tleská svět. A byly tam ukázky z prvních nebo z předních míst různých hitparád, americký, anglický, holandský, německý a tak dále. Byl to zajímavej pořad a myslím si, že byl i velmi sledovanej. Komu, čemu tleská svět, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To v podstatě nahrazovalo jaksi naši českou hitparádu rozhlasovou, protože Houpačka, ta už byla pasé, viď.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Houpačka už byla pasé a nahrazoval to Start, ale to byla taková popelka, to byla paběrka, nemělo to tu ucelenost celý hudební scény, která je zajímavá zachytit. A čím víc toho zachycuješ nebo odvysíláš, tím ucelenější obrázek si ten posluchač dělá.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pavel Vaculík, skladatel, aranžér, muzikant je hostem dnešního Tandemu. My jsme v podstatě si povídali před chvilkou, když jsi působil v Československém rozhlasu jako dramaturg. S českým, veřejnoprávním rozhlasem spolupracuješ do dneška, viď?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Do dneška, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale vrátíme se ještě trošičku k tomu tehdejšímu působení. Ty jsi působil jako vedoucí dramaturg v oblasti takzvaných malých hudebních žánrů. To byl vlastně střední proud, že jo.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Ano, střední proud.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale skládal jsi taky. Já mám takovej pocit, že ty jsi složil pár takovejch známejch znělek, viď?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Já jsem dělal třeba, nebyla to znělka, ale byla to podkresová hudba v pořadu, kterej ty jsi uváděl léta v televizi - Videostop. Tam, jak je taková ta pinkačka, byla ta hra čísel, co vyhraje, tak podkresovou hudbu jsem k tomu dělal. Tytyty tutytyty tutytyty.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tutytyty. To jsi byl ty?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Ano, to jsem byl já. Pak jsem dělal znělku k Formuli pop, což byl docela úspěšnej pořad a ve svý době byl, dá se říct, jako velmi novej názorově, protože to bylo někdy vod roku 89, vod jara se to vysílalo, už si to nepamatuju. No a pak jsem dělal příležitostně znělky, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a taky jsi dělal soundtracky rozhlasovejch třeba inscenací, viď. To je ale docela zajímavá práce, myslím. Dělat jednak třeba muziku k filmům, ale k rozhlasovým podobným záležitostem je to podobný, ne?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, je to podobný, ale je to jiný. Tam schází ten obrázek, čili ten přístup k tý podkresový hudbě, k tý scénický hudbě, musíš se na něj dívat jinak, jinak ho používat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ta hudba by měla možná vyjádřit ještě víc než v tom filmu, protože zastupuje trošku obraz, že jo. Takže to jsi měl taky příležitost dělat.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
To jsem dělal, to jsem dělal léta. Dělal jsem pohádky a sobotní hry, jak tenkrát bejvaly, tak jsem psal k desítkám, dá se říct, k desítkám inscenací.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jak se tohle to dělalo? To jsi po dohodě s režisérem nebo s autorem nebo jak?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Po dohodě s režisérem. Sedli jsme si nad scénář a řekli jsme si, kde by měla být hudba a kde ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jaká.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
A jaká hudba. Sporný místa jsme si vyříkali, tam ano, tam ne a proč ne a tak dále. Byla to taková ta komunikace mezi mnou a režisérem. Pak jsem začal psát. Když jsem psal poprvé k první inscenaci, tak jsem měl staženej zadek, že jo. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak to dopadne.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Jak to dopadne, no. Teďkon tam přijdeš mezi muzikanty a seš tam jako na pranýři, že jo, stojíš tam. A teď je diriguješ ještě ke všemu. Mockrát jsem si to dirigoval sám. Ne proto, že bych chtěl bejt dirigent, ale myslel jsem si, že to bude snazší, že jim to lépe vysvětlím. Pak těžší kousky, který jsem napsal, tak dirigoval Jirka Vlach nebo někde jinej.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a, prosím tě, kromě téhle té hudby, která je taková jaksi spíš dramatická, ale nejsou to dlouhé plochy nebo ucelené plochy, tak jsi taky skládal a skládáš muziku pro nejrůznější zpěváky. Pro Janu Kratochvílovou třeba, viď.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Ano. Milování za svítání. To byla docela úspěšná písnička, si myslím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A taky jednu z nejslavnějších písní český popmusic, kterou v podstatě zazářila Iveta Bartošová, tehdy ještě s Petrem Sepéšim, Knoflíky lásky. To je tvoje dílko.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, to je moje dílko.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak k tomu došlo, k té spolupráci takhle?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, já jsem je viděl v Jihlavě, tenkrát na festivalu Mladá píseň Jihlava se to jmenovalo. Tam jsem je dal dohromady a byla to taková souhra náhod, že jsem je vůbec viděl, že přijeli do Prahy, že se povedla první melodie Knoflíky, že jo. Souzněly vzájemně, oni s tou písní, text byl výbornej vod Honzy Krůty. Prostě se to sešlo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ty jsi je viděl v té Jihlavě a říkal jsi si, tyhle dva by mohli dohromady.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Ty by mohli dohromady být, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To znamená, je to čich nebo je to hudební sluch už, že ten hlas bude s tímhle tím komunikovat?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Nějak to cejtíš. Ale je to asi takový, jako když jdeš na ryby a říkáš si, teď budou brát. Ale nevíš ještě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tyhle dva brali, zabrali. 

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
To není ani intuice, to je něco zvláštního, jak tě to napadne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale hlavně zabrali u publika.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Knoflíky lásky, no jo. Iveta Bartošová, Petr Sepéši, jejich první písnička odstartovala jejich kariéru. Bohužel Petr se vyvrcholení té kariéry už nedožil, no. Je to škoda. Ale ty jsi psal i pro spoustu dalších zpěváků. My si poslechneme třeba i další ještě písničky. Ale, prosím tě, teď v téhle té chvíli si můžeš vybrat někoho z klasiků českého humoru, čili si udělat takovou malou rozhlasovou radost. Ty jsi zvyklý jako dramaturg vybírat muziku. Tady teď můžeš vybrat mluvené slovo, které tě potěší a nás taky.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, tak ono je z čeho vybírat, ale já bych vybral, mluvili jsme mimo jiný i o něm spolu, já bych vybral Luďka Sobotu, protože on má v sobě něco výjimečnýho, čím se liší. To je jeden z klíčů, jak zaujmout. V dobrém smyslu slova se liší. A myslím si, že on má polohy, které dlouho byly neodkrytý, ale on je měl v sobě. On dokáže bejt nesmírně laskavej a inteligentní humorista. A kromě toho on má, a to si myslím já, v sobě skrytý takovým tembry jakési vážnosti, až zamyšlení, nějaké hloubky. To on v sobě skrývá tohle to a mně se to velmi líbí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda. Ale když dovolíš, tak my si teď dáme takovou tu první polohu.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Humornou, jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Humornou, kterou mě osobně opravdu dostává úplně vždycky. Můžem? 

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Můžem, rozhodně. 

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem povídání s mým dnešním hostem, skladatelem, aranžérem a muzikantem Pavlem Vaculíkem, přešel tak jenom anpasant jeho studium. Ty jsi studoval na pražské konzervatoři. Ale teď se mi to hodí, protože ty jsi potom pokračoval teda na pražské AMU, ale taky jsi měl rok studia v Itálii, viď.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Rok jsem studoval v Římě na akademii Santa Cecilia. Bylo to krásný, bylo to dobrodružství jak hrom, sám ve velkým, věčným městě a bylo to přínosný. Vzpomínám na to velmi rád. Poznal jsem spoustu přátel, způsob výuky, jak se učí tam, jak se učí tady. Bylo to, dá se říct, silnej zážitek mýho života.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tobě bylo kolik? 19? 20?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Mně bylo 19.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale už jsi mohl srovnávat nějakej způsob výuky tady a u nás?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Tam to bylo jiný. Tam nás vždycky všechny vehnali do třídy, všechny klavíristy. Já jsem tam studoval klavír. A byli jsme tam s naším profesorem tamním, mimochodem výtečnej komorní hráč, hrál s Piérem Furniérem v triu klavírním a tak dále. Měl osobního přítele tady u nás Jožku Páleníčka, kterýho si taky nesmírně vážím. Vzdělanej člověk, mluvil asi 4 nebo 5 světovými jazyky. Ale tak učilo se tam způsobem, že všichni byli ve třídě, seděli na židlích a jeden z nás hrál. A pak to všichni posuzovali. Závěrečný slovo měl vždycky pan profesor. Čili, tam byla Argentinka, Polka a Brazilec, já jsem tam byl, Ital tam byl, Bulharka. Zajímavá směsice národů. Každej hrál jinak a každou hodinu se jinej střídal. Mezitím ostatní se připravovali na svoje vystoupení. Byl to rozdíl proti studiu u nás ve způsobu výuky, ale myslím si, že když si vezmu studia na konzervatoři i na akademii tady, tak tady byla spousta velkejch jmen a velkejch osobností jak pedagogickejch, tak uměleckejch.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, když jsme u těch jmen, tak ty máš takovej hezkejch vztah k italský muzice a jednoho takovýho velikána jsi dokonce uctil jednou skladbou, kterou si teď na závěr tohohle toho vstupu poslechneme. Víš, o kom mluvím?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, mluvíš o Nino Rotovi. Tak já jsem se s ním osobně poznal, mám od něj i věnování, krásný věnování. To byl významnej skladatel. On psal většinu filmové hudby k Feliniho filmům. Tím je výraznej, Felinim. Ale mimo Feliniho napsal hudbu třeba ke Copolovu filmu Kmotr nebo Zefireliho Romeo a Julie. A byl to nesmírnej melodik a moudrej muzikant, nesmírně skromnej člověk. Velikán. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kde jsi se s ním potkal?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Já jsem s ním potkal v Římě prostřednictvím jednoho člověka, kterej ho osobně znal před tím, než jsem ho poznal já.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A dal ti nějaký rozumy, nějaký know-how?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, oni tito lidé, oni jsou i v řeči velmi skromní. Nechci říct zdrženliví, ale váží slovo, ale pak, když ho řeknou, tak to sedí. On mi dal radu, on mi přál hodně úspěchů. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je vůbec to nejlepší, co ti může přát samozřejmě. No a ty jsi ho uctil, viď.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Já jsem ho uctil. Já jsem napsal jednu skladbu, kterou jsem si zařadil mezi svý, dá se říct, oblíbený. A je věnována in memoriam Nino Rotovi. On zemřel někdy koncem 70.let už, ale já jsem tuto věc realizoval asi před 7 lety.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, tak tohle je ono.

/ Ukázka /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to si myslím, že by se Nino Rotovi líbilo, kdyby si to mohl poslechnout, takhle to slyší někde tam nahoře. Ty, Pavle, v současné době spolupracuješ se zpěvačkou, která se snaží vrátit. Já myslím, že to není žádný tajemství, že to je Iveta Bartošová. Ona mimochodem byla taky hostem Tandemu před časem. Ty jsi tady tehdy s ní byl, takže jsem pochopil, že spolupracujete. V jakém smyslu jako? Na jaké bázi?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, tak je to spolupráce především hudební, že jo. Já jí oprašuju repertoár, buduju novej repertoár a jsem takovej, dá se říct, hudební psycholog v tomto případě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, pozor, tak jak to myslíš jako hudební psycholog? Jak působíš?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, tak vstřebávám její názory, její psycho a odpovídám na to, anebo neodpovídám. Nebo to míjím. Asi v tomto smyslu, no. Ta práce s ní je velmi zajímavá, dá se říct, je to svým způsobem dobrodružství. Ale říkám si, když se to povede, tak to bude krásný dobrodružství a bude to mít určitou metu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že ten velkej potenciál by bylo škoda úplně promrhat, protože tam prostě byl klenot v tom hrdle.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, přesně. Ona má v sobě bohatství duše, ona ho má v sobě. A pochopitelně, že toto bohatství s sebou nese jak záporný, tak kladný stránky. Ale to u nenormálních v uvozovkách lidí často bývá, že jo, že oni trpí určitými rozpory a určitou vyrovnaností. Každej to má. Měli to malíři slavní, měli to mnozí zpěváci naši. Každej. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tady si malíři řezali uši.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Přesně. Trhali plátna a tak dále. Ale tím chci říct, že ta práce rozhodně není nudná. Ta práce je veselá, někdy je chmurnější, to musím přiznat, ale není nudná a tím je zajímavá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak hlavně, aby měla perspektivu, aby to mělo vyvrcholení třeba takové, jako je tvoje spolupráce s Bárou Basikovou, které si mimochodem budeme teď dokumentovat jednou skladbou. To jsou takové ty zvláštní skladby, které Bára před časem nazpívala. To jsou tvoje skladby s latinskými texty.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Ano. S latinskými texty. Latinský texty psala Matylda Lázňovská, ona je lingvistka výtečná, ona je z umělecké rodiny. Její muž je dramatik, překladatel. Já jsem jí tak náhodou, já jsem to zkusil. Já jsem jí položil otázku, nechtěla by jsi napsat latinský texty?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, ty už jsi to takhle viděl přímo s latinským textem, aha. 

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Já jsem tu myšlenku nosil léta v hlavě. Kdysi, když jsem byl na konzervatoři ještě, tak jsme měli dějiny hudby a pan profesor nám tam pustil latinský zpěvy náboženský, gregoriánský chorály. A mně to tak utkvělo v paměti a nosil jsem to v hlavě ten zpěv 20 let, 25 let, 30 let. Já nevím už jak dlouho. A chtěl jsem se k tomu vrátit v nějaký jiný podobě. A tady se to povedlo, si myslím.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to léta dřímalo v Pavlu Vaculíkovi, tahle muzika, až se to dostalo v téhle té podobě na světlo boží. No a co teď v tobě dřímá v současné době? Na co se připravuješ? Na čem pracuješ? Na co se těšíš?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
No, někdy si připadám jak blázen, protože dřímají ve mně melodie a obvykle si je broukám, když jdu po chodníku a míjím známí a voni si říkají, von se pomátl asi. Dřímá to ve mně. Co mě čeká? Tak čeká mě dokončit práci s Ivetou, eventuálně pokračovat dál. A zůstat u hudby. Dokončil jsem teď 15dílnej seriál televizní, detektivní příběhy, udělal jsem k tomu hudbu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak se jmenuje ten seriál? Jestli to není tajemství.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Jmenuje se to, myslím si, že ne, myslím si, že to bude vysílat Česká televize, nejsem si jistej, to já už tolik nesleduju a jmenuje se Policajti z centra. No a tak to víš, dělat scéniku k detektivkám je něco odlišnýho než k biblickým příběhům a tak dále.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Musíš trošku přitvrdit. 

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Musí se přitvrdit a používáš jiný výrazový hudební prostředky. Tak tohle to jsem dělal. A pak se uvidí, co bude dál.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A hraješ, jako vystupuješ taky jako?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Nevystupuju, nevystupuju. Už nemám čas ani cvičit. Jak se říká, když necvičíš 2 dny, 3 dny, tak to poznáš ty.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pan profesor v Římě by z tebe teď neměl radost?

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Neměl by ze mě radost. Možná by měl ze mě radost, že jsem si na něj vzpomenul, ale jinak asi by mě pokáral, no. Ale ještě něco zahraju, ale více méně ty doby, kdy jsem hrál Chopinovy balady nebo Ravela, tak ty už jsou dávno, dávno vzdálený.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale sám pro sebe si asi.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Sám pro sebe pochopitelně, klavír používám jako nástroj, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, začal nám nový rok, tak já ti, Pavle, přeju, aby se ti dařil, aby se ti dařila spolupráce s Ivetou. Samozřejmě i tvoje všechny počiny, které děláš pro film, pro televizi i vlastně pro rádio. Tak hodně štěstí a zdaru.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Já ti velmi děkuju za tvoje přání. Já ti přeju hodně štěstí, hodně zdraví především a hodně krásných a úspěšných pořadů, které děláš. Mimochodem, jsem tvůj obdivovatel.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já musím, Pavle, říct jenom - máš vkus. Díky. A zase někdy ahoj. Na shledanou.

Pavel VACULÍK, skladatel, aranžér
--------------------
Na shledanou.



Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

Karin Lednická, spisovatelka

kostel_2100x1400.jpg

Šikmý kostel 3

Koupit

Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.