Projeďte se Prahou v kabině řidiče tramvaje. Je potřeba se naučit předvídat, tramvaj nikam neuhne
Denně najezdí po Praze až sto kilometrů. Pracují přes den, v noci i o svátcích a jejich hlavním úkolem je dovézt cestující včas a v pořádku. Jak vypadá práce řidiče tramvaje si zblízka vyzkoušela redaktorka Sabina Vosecká.
„Základní, co nás vždycky čeká, to jsou výhybky. Musíme dávat pozor, aby byly vždycky v tom správném směru,“ ukazuje řidič tramvaje a instruktor Štěpán Šmehlík.
Po městě můžou jet tramvaje maximální rychlostí 65 kilometrů v hodině, to se ale týká jen některých míst. Do výhybek smí tramvaj vjet jen patnáctikilometrovou rychlostí.
„Většina výhybek v Praze je dálkově ovládaná přes počítač, který máme v tramvaji. Je to ale pořád jenom stroj, tak se může stát, že se výhybka nepostaví do našeho směru, pak jsme nuceni chodit ven a přehodit si ji železnou tyčí,“ pokračuje.
Mít na paměti, že vezete lidi
V minulém roce začalo u Dopravního podniku hl. m. Prahy pracovat celkem 80 nových řidičů tramvaje. Všichni museli absolvovat desetitýdenní trénink skládající se z teorie i praxe.
„V tom praktickém výcviku se naučí ovládat tramvaj, která na rozdíl od silničního vozidla neuhne ani o milimetr. Takže tam musí výrazně předvídat, protože v Praze je velice hustá doprava. A pořád v té hlavě musíte mít, že vezete lidi,“ doplňuje vedoucí oddělení vzdělávání a výcviku řidičů tramvají Milan Bárta.
Pohled na Prahu z kabiny řidiče tramvaje má však podle něj své kouzlo. „Když třeba nasněží, vy ráno vyjedete, nevidíte nikde žádné koleje a sám si prohrábnete tu první stopu, tak to je krásné,“ říká s úsměvem.
K čemu slouží v tramvaji tlačítko skluz/smyk? Poslechněte si celou reportáž z projížďky tramvají.
Související
-
Práce strojvedoucího metra není pro lidi s klaustrofobií. Většinu jízdy tráví v temných tunelech
Soňa Jindrová projela linku A z depa v Hostivaři až na Dejvickou v kabině strojvedoucího. Průvodcem jí byl Petr Bernášek, který vlaky v metru řídí od roku 1986.
-
Můj čas. Společnost ROPID slaví 30 let a spouští novou kampaň
Společnost ROPID, která v Praze a středních Čechách organizuje veřejnou dopravu, chce sérií plakátů motivovat lidi k využívání autobusů nebo tramvají.
-
V pražské MHD se poprvé objevil vodíkový autobus. Dopravní podnik ho nasadil na lince 170
V ulicích Prahy můžete potkat první vodíkový autobus. Dopravní podnik ho bude dva roky testovat, aby zjistil, jak rozšířit možnosti alternativních pohonů.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Nadprůměrný intelekt není u útočníků nezvyklý, říká k neštěstí na slovenském gymnáziu analytik
-
‚Vůdce na mě bude pyšný.‘ Severní Korea využívá zápisky padlých vojáků k propagandě
-
Šéf paralympijského výboru: Máme-li vozit medaile, potřebujeme vlastní profesionální sportovní centrum
-
Ohniska požárů u Los Angeles se daří dostávat pod kontrolu. Starostka doufá ve ‚světlo na konci tunelu‘