První silniční tunel začal u nás sloužit na začátku 20. století. Projektant kvůli obavám veřejnosti udělal jeden ústupek
V roce 1904 začal na našem území sloužit první silniční tunel. Stavbaři ho s pomocí tisíců patron dynamitu prorazili v Praze pod vyšehradskou skálou.
Před vybudováním tunelu kamenný masiv znemožňoval spojení Podskalí s Podolím a Braníkem, odkud lidi dopravoval převozník. Povozy musely do Prahy jezdit kolem Vyšehradu nebo přes Pankrác.
Potřeba rychlého a kapacitního dopravního spojení podél Vltavy byla jednoznačná, výstavbě tunelu však zprvu bránili milovníci staré Prahy, obávali se, že tunel naruší pohled na památný Vyšehrad.
Projektant Vilém Dvořák proto udělal ústupek a portály navrhl v historizující romantické podobě, připomínají středověké cimbuří.
Zprvu sloužil nejstarší silniční tunel u nás pouze povozům a posléze automobilům. V roce 1910 jím začaly projíždět také tramvaje. A o 39 let později se do horní části klenby muselo vměstnat dokonce šest elektrických drátů, k tramvajím se totiž přidaly ještě trolejbusy.
I přes nebývalý rozvoj silniční dopravy v Praze a budování městských okruhů, je Vyšehradský tunel stále zásadní pro plynulost dopravy v metropoli.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor

Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.