S celoročními pneumatikami ušetříte na servisu, ale také dramaticky na své bezpečnosti
Tak jako s každým podzimem nás čeká přezouvání aut na zimní pneumatiky. Od 1. listopadu je musí mít všichni řidiči, většinou na horských úsecích, kde je tato povinnost označena značkou Povinná zimní výbava. V dalších případech jen tam, kde je souvislá vrstva sněhu, námraza náledí nebo se tam dá tento výskyt předpokládat. Vyplatí se auto přezout už teď, nebo ještě počkat?
„V případě, že to vyžadují povětrnostní podmínky, musíte mít na autě, podle zákona, namontované zimní pneumatiky. Když se už teď objednáte do pneuservisu, budete na přezutí čekat minimálně dva týdny. Proto je nejvyšší čas se objednat,“ říká Jan Drnec z plzeňského pneuservisu.
Lidé chtějí za přezouvání ušetřit, a tak si pořizují celoroční pneumatiky, to však odborník neodoporučuje. „Ušetříte na servisu, ale také dramaticky ušetříte na své bezpečnosti. Vyhláška povoluje pneumatiky s označením M+S (Mud and Snow = bláto a sníh) a v alpských zemích symbol alpského masivu s hvězdičkou. Můžete na nich bezpečně jezdit tam, kde je mokrá nebo suchá silnicie. Rozdíl mezi jízdními vlastnostmi u zimní a celoroční pneumatiky je na sněhu, ujetém sněhu, namrzlé nebo zledovatělé silnici obrovský. Při dopravní nehodě na celoročních pneumatikách s dobrým vzorkem pokutu platit nebudete, ale vy auto potřebujete zabrzdit a udržet ho na silnici. Ne bourat.“
Zimní pneumatiky by měly mít minimální hloubku vzorku 4 mm, což za určitých okolností stačí. Ale zapomeňte jezdit dálničním tempem např. po rozbředlém sněhu, protože auto se může stát neovladatelné.
Jak můžete ušetřit a vyplatí se to?
Kvalitu zimní pneumatiky ovlivňuje i její staří, i když budete v zimě jezdit minimálně. Směs, z které jsou zimní pneumatiky vyrobené stárne a tvrdne. „Zejména při nízkých teplotách na mokré nebo namrzlé silnici je rozdíl mezi starou a novou zimní pneumatikou ohromný. Výrobci dnes uvádí, že pneumatika má stejné jízdní vlastnosti 4 roky od montáže. Je to asi marketingový tah. 6 let je podle mě ještě v pořádku, ale 8 a více už ne,“ říká Jan Drnec.
Kdo má kompletní sady zimních pneumatik a umí si je vyměnit sám, ušetří. Kola ale nebudou vyvážená a dotažená na předepsaný utahovací moment, který má každý výrobce aut nastavený jinak. Když jsou kola dotažená méně, hrozí, že se šrouby povolí a kolo upadne. Když je budete utahovat více, můžete poškodit závit nebo se šroub přetrhne.
Pokud staré zimní pneumatiky dosloužily a potřebujete koupit novou sadu, můžete ušetřit na výběru značky, ale také na kvalitě. „U pneumatik si dovolím tvrdit, že cena kopíruje kvalitu. Jinou pneumatiku doporučím někomu, kdo jezdí po městě a najede na ní ročně 2000 km a jinou zákazníkovi, který jezdí od rána do večera a najede za zimu 20–30 000 km. Ta bude podstatně dražší, ale bude mít delší životnost a lepší jízdní vlastnosti,“ vysvětluje Drnec.
Vyplatí se mít dvě sady kol na discích, nebo se vyplatí jenom měnit pneumatiky? A jak pneumatiky skladovat? Poslechněte si v reportáži našeho Hobby magazínu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.