Speciální loď z Mělníka bude vyrábět teplo z použitých materiálů od zdravotníků a veterinářů
Technici v Mělníku pracují na neobvyklém plavidle. Speciální loď bude vybavená zařízením, které umí vyrobit teplo ze zdravotnického odpadu. Vedení města i místní obyvatelé se obávají, že bude fungovat natrvalo v místních docích. Výrobce ale ujišťuje, že s provozem počítá výhradně v zahraničí.
„Loď se jmenuje Perun. Je to motorová nákladní loď, která má délku 80 metrů a je 9,5 metru široká. Je to loď, která zvládne v podstatě jakoukoliv řeku,“ říká Milan Žežulka z firmy PDI, který má toto plavidlo na starost.
Kolik zařízení umí spotřebovat materiálu, vysvětluje technický ředitel společnosti PDI Michal Boška. „Aktuálně se počítá, že to bude zpracovávat maximalně nějakých 3200 tun za rok a technologie prakticky není vůbec slyšet.“
Až bude loď v cizině v provozu, nemocniční materiál k ní přivezou nákladní auta. Na lodi je chlazený sklad a z něho půjde materiál do podtlakového drtiče. „Odtamtud to jde do prvního stupně rotační pyrolýzy, kde to ohřejeme na 600 stupňů. To, co v podstatě zbyde, pak jde do druhého vysokoteplotního stupně, kde máme až 1500 stupňů a odtamtud v podstatě ten čistý plyn už jenom spalujeme tak, abychom dodrželi normu zákona. Jediný materiál, který z toho zbyde, je v našem případě vitrifikát. To znamená, že to, co je anorganické, roztavíme,“ popisuje předseda správní rady společnosti PDI Josef Grischa Kahlen.
Na lodi se má zpracovávat nemocniční odpad, který se většinou skládá z plastů, buničiny nebo skla. Obsahuje také stříkačky, infekční odpad ve formě papírů, obalů a další.
Má působit výhradně v zahraničí
Vedení Mělníka se ale obává, že by mohla být loď v provozu v mělnických docích, potvrzuje mluvčí radnice Jan Nováček. „Město Mělník zaslal Krajskému úřadu Středočeského kraje vyjádření v rámci řízení a k záměru postavit loď vybavenou technologií na likvidaci odpadu.“
Středočeské hejtmanství přijetí vyjádření potvrdilo. Josef Grischa Kahlen z vedení firmy ale ujišťuje, že i když stavba lodě potřebuje posouzení vlivu stavby na životní prostředí, bude působit výhradně v zahraničí. „My jsme výrobci. Bude jezdit všude možně po světě.“
Loď půjde u koncového zákazníka připojit i na objekt, který bude zásobovat teplem.
Nejposlouchanější
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Studenti předčasně opustili Ficovu přednášku. ‚Když jste tak moc pro válku, tak tam jděte,‘ vzkázal jim
-
Politolog: Vládní koalice nemusí plnit přání prezidenta. ANO se rozhodlo neprojevit dobrou vůli
-
Za operací Jižní kopí vidím Rubia. Jedním z cílů může být svržení Madurova režimu, říká Bříza
-
ŽIVĚ: Oceláři v Kladně hrají o vyšší náskok v čele tabulky. Radiožurnál Sport vysílá přímý přenos