Strhnutí šesti mostů na D1 během jediné noci, to byla zajímavá podívaná

28. prosinec 2013

A teď máme otázku pro všechny řidiče – víte, co mají společného roky 1938, 1971 a 2013? Pokud vás napadá dálnice D1, pak máte pravdu. Už na podzim roku 1938 bylo rozhodnuto o její stavbě a v roce 1971, tedy před 42 lety, se otevřel první úsek D1 u Mirošovic. Od té doby se bohužel naše nejvytíženější dálnice opravovala jen povrchně a tak je jasné, že letošní rok se do historie zapíše jako rok začátku rozsáhlé modernizace, která navíc přinesla i jeden unikát.

Zbourání celkem devíti mostních nadjezdů kvůli rozšíření dálnice a šest z nich bourací kladiva poslala k zemi během jediné červencové noci a to před zraky natěšených diváků. „Nejhezčí bude rána, bum, kvůli ní tady stojíme.“
„Říkal jste, že most by měl spadnout kolem půlnoci. Je tři čtvrtě na jedenáct pryč a on je dole. Jak je možné, že se vám to povedlo takhle s předstihem?“
„Šlo to trošku lépe, než jsme si představovali, uvidíme, jak bude pokračovat druhá polovina – bourání mostu na zemi a potom odklízení sutin a odvoz ochranného polštáře,“krotil laické nadšení Václav Šprtlík ze stavební společnosti Eurovia.

Čtěte také

A jak se ukázalo, oprávněně – tím, že most spadne dolů, práce ani zdaleka nekončí, naopak odstranit jej z dálnice tak, aby tam opět mohla jezdit auta, zabere opravdu celou noc. Především je potřeba všechno do posledního detailu naplánovat. „Když jsme začaly dávat dohromady časy kdy, kde, kdo má být, protože jinak bychom nebyli schopní to zvládnout, tak celá příprava trvala dva a půl až tři týdny poměrně usilovné práce každý den několik hodin, popisuje Jaroslav Tůma z firmy Ptáček.

I když tak úplně bez problémů se to neobešlo. Bourání mostů zavřelo dálnici D1 celkem třikrát a vždy déle než se plánovalo. U Větrného Jeníkova kvůli poruše jednoho ze strojů zhruba o hodinu a půl, až o pět hodin se natáhla uzavírka u Lokte vinou příliš tvrdého betonu šedesát let starého mostu a i srpnové bourání nadjezdu u Šternova se kvůli problémům s krajnicí protáhlo o dvě a půl hodiny. A řidiči tak jen díky naší Zelené vlně věděli, že dálnicí hned tak neprojedou. „Mysleli jsme, že už bude dálnice otevřená. Předpokládal jsem, že to bude spíš horší, takže mě spíš překvapilo, že to probíhalo docela dobře.“

Pojďme se ale vrátit na začátek. Původně se mosty měly snášet dolů za provozu. Podle plánu to mělo trvat dva až tři týdny, kdy se provoz na dálnici měl průběžně zastavovat, což by znamenalo velké dopravní komplikace. A protože tímto způsobem bylo bourání každého mostu zhruba o půl miliónu levnější, tak se tato gigantická akce bude podle Jiřího Mayera z Ředitelství silnic a dálnic opakovat i v dalších etapách. „Potřebovali jsme zkoordinovat jednotlivé kroky na jednotlivých stavbách tak, aby proběhly v jednu noc. Povedlo se, takže by to takto mělo pokračovat i nadále.“ V příštím roce by se modernizace D1 měla rozjet i na dalších třech úsecích.

autor: evk
Spustit audio