Trolejbusem na Strahov i na Bořislavku. Praha začala s elektrifikací dvou autobusových linek

23. květen 2025 08:28

Na dvou autobusových linkách v Praze začínají stavbaři s elektrifikací. Trolejbusy nahradí linky 131 z Bořislavky na Hradčanskou a 176 z centra na Strahov. Přestavba obou tras bude stát zhruba 620 milionů korun. Hotová by měla být příští rok v červnu.

Teď cestující na Strahov využívají autobusy. Příští rok v létě by linku číslo 176 měla nahradit trolejbusová linka 53. Stejně tak nahradí trolejbusy i linku číslo 131, mezi Bořislavkou a Hradčanskou. Lidé tam budou moct využívat linku číslo 51.

Trasy ani jízdní řády se nezmění. Podle technického ředitele Dopravního podniku hl. m. Prahy, divize Povrch Jana Šurovského je hlavním cílem zlepšit ovzduší.

„Platí to zejména pro linky v Praze 5. Tady opravdu to údolí u Vltavy není dobře provětráváno. Každé opatření, které tady v tom ďolíku zlepší životní prostředí, je vítané. I když pochopitelně máme mnohem čistší autobusy, než jsme mívali,“ vysvětluje.

Zahájení výstavby infrastruktury pro elektrifikaci autobusových linek č. 131 a 176

Momentálně je projekt ve fázi přípravných prací. V červnu začnou se stavbou stožárů a přívodem kabelů s elektřinou.

„Pak samozřejmě v momentě, kdy nám stojí stožáry, tak na ně lze stavět venkovní výstroj, to znamená výložníky, příčné dráty a podobně. Můžou se montovat kotvy na baráky a v momentě, kdy jsou dokončeny tyhle věci, tak někdy v den D přijedou s tou špulkou a roztáhnou ten měděný vodič najednou,“ říká Šurovský.

Priorita trolejí ve stoupání

Ne všude ale budou troleje. V některých částech budou jezdit trolejbusy na baterie.

Čtěte také

„Tady je priorita trakční vedení dělat ve vysokém stoupání. Všude, kde jezdí trolejbus ve stoupání, tak jsou natažené dráty. Má to právě ty efekty, že nejsou splodiny. Současně, kdyby to bylo celé na baterie, tak ty baterie musí obrovskou hmotnost, obrovskou kapacitu a je to neefektivní,“ upřesňuje generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Ladislav Urbánek.

Teď v Praze jezdí dvě trolejbusové linky. Dopravní podnik chce v elektrifikaci pokračovat. Objednal 30 nových trolejbusů. Dalších 180 ještě přikoupit plánuje.

autoři: Petr Kastner ,
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat