Usednout za volant historického vozu je výjimečný pocit, říká restaurátor Škoda muzea Michal Velebný
Na rozhovor přijel samozřejmě ve škodovce. Ta je jeho láskou po celý život. Michal Velebný představuje totiž už třetí generaci svojí rodiny, která je s mladoboleslavskou Škodovkou spojená. Sice chvilku uvažoval o tom, že by se stal leteckým mechanikem. Nakonec ale přece jen zvítězila auta. A navíc ta krásná, historická, která v sobě uchovávají atmosféru starých časů.
Michal Velebný vyrůstal mezi auty od dětství. Jeho dědeček přišel v roce 1925 ze Slovenska a nastoupil do tehdejší firmy Laurin&Klement, kde se věnoval konstrukci karosérií. V jeho stopách se pak vydali i jeho dva synové, kteří pracovali na závodních motorech. I sám Michal Velebný nastoupil po vystudování techniky v Liberci do vývoje mladoboleslavské Škodovky. „Bylo to ale takové hluché období, protože Favorit už byl vyvinutý a zároveň bylo ještě před námluvami s Volkswagenem, takže tam dohromady nebylo do čeho píchnout,“ vzpomíná.
Proto odešel na čas do zahraničí. Pracovat na závodních vozech a zdokonalovat se v jazycích. Do Škodovky se vrátil až o řadu let později. A začal se věnovat restaurování starých aut. „Restaurátoři často chybují v tom, že se na ten vůz vrhnou, rozeberou ho, opískují a dají klempířovi. A potom chodí a přemýšlejí, jak původně vypadal, a nevědí, jak to dát správně dohromady,“ vysvětluje zkušený restaurátor.
Základem je podle něj pečlivá fotodokumentace, skici a poznámky. Následovat pak musí opatrná demontáž a další průběžně dělaná dokumentace. A i když se restaurátorům do rukou někdy dostane vůz v opravdu špatném stavu, mají šanci zjistit, jak vypadal původně. Díky rozsáhlému archivu s plánky a výkresy, ještě z dob pánů Laurina a Klementa.
„Mělo by se také vyzkoumat, jestli je čalounění u vozu původní nebo kolik má karoserie vrstev barvy. Je zkrátka důležité zjistit, co je na tom autě původní a co jsou různé předělávky vzniklé úpravami. Ať už proto, že jednotlivé součástky časem odešly a byly nahrazeny moderními kousky, nebo to bylo napadeno kutilem,“ usmívá se Michal Velebný.
Tahle práce člověka pohltí
Autům se přitom věnuje nejenom v restaurátorské dílně Škoda muzea, ale i ve volném čase. Dnes už i spolu se synem renovují stará auta a moc je to baví. „Když člověk dělá takovou práci, tak ho to prostě pohltí. Doma teď máme několik aut v různém stadiu rozpracovanosti,“ dodává Michal Velebný.
Posadit se za volant historického vozu považuje za privilegium. „Je to výjimečný pocit. Pro mě je to taková odměna, že si můžu za ten volant sednout a vychutnávat tu atmosféru starých dob.“
Jaké vzácné kousky mu při restaurování prošly rukama, co všechno jeho práce ve Škoda muzeu obnáší a jaké to je jezdit s historickými skvosty na různé závody, se dozvíte při poslechu celého pořadu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.