V Praze bude jezdit unikátní tramvaj K2 vyrobená v roce 1977. Cestující se v ní ještě nikdy nesvezli

9. prosinec 2022 11:00

Tramvaj K2 vyrobili v ČKD Tatra Praha v roce 1977. Fungovala potom jako zácvikové vozidlo v Bratislavě. Po kompletní renovaci se s ní od jara příštího roku svezou cestující na nostalgické lince 23 a na historické 42. Podrobnosti zjišťovala Soňa Jindrová.

Zrenovovaná unikátní tramvaj s označením K2 z roku 1977

Unikátní tramvaji s označením K2 je letos 45 let. Je to dvoučlánkové vozidlo spojené kloubem, vyrobené v ČKD Tatra Praha v roce 1977. Tramvaj z výroby putovala rovnou do Bratislavy. Tam sice jezdila až do roku 2009, ale bez cestujících. Fungovala totiž jako zácvikové vozidlo pro budoucí řidiče tramvají. No a loni ji bratislavský dopravce nabídl k prodeji. Zájem projevil pražský dopravní podnik a na jaře se budou moci cestující vůbec poprvé v historii touto tramvají svézt.

Pražský podnik tramvaj odkoupil za 1000 eur (aktuálně cca 24.300 Kč) před rokem jako vyřazenou z Bratislavy, kde sloužila naposledy pro výcvik řidičů a dojezdila již v roce 2009. Do Brna byla přivezena loni v říjnu a brněnský podnik ji zrenovoval za 9,5 milionu korun.

Zrenovovaná unikátní tramvaj s označením K2 z roku 1977

Podle technického ředitele Dopravního podniku hl. m. Prahy Jana Šurovského na ní nebyla nikdy udělaná žádná větší oprava. Když ji zhruba před 14 měsíci začali v Dopravním podniku města Brna renovovat, zjistili poté, co celý vůz odstrojili, že je karosérie o hodně zdeformovaná, a museli proto vyměnit velkou část nosných prvků. Kompletní renovací prošel taky vnitřek tramvaje a kabina řidiče. Teď čekají K2 podle Jana Šurovského ještě zkušební jízdy a nainstalování odbavovacího a informačního systému.

Cestující bude K2 od jara vozit vůbec poprvé ve své historii.

Tramvaj K2 byla první československá článková tramvaj a vyráběla se do roku 1983. Zatímco v Praze tento typ tramvaje nikdy nejezdil kvůli velmi členitému terénu, v Brně s ním mají  od roku 1966, kdy vyjel první prototyp, bohaté zkušenosti. Ve městě jich jezdilo přes 130 a dodnes jich ještě několik zůstává v provozu. Tramvaj byla odvozená od typu T3, který se rozšířil do všech provozů v Československu i v řadě měst bývalého východního bloku.

autoři: Soňa Jindrová , jmy
Spustit audio