Zažila všechny legendy zábavy. Dvořák s Bohdalovou trénovali každé slovo, popisuje Soňa Štroblová
V její dramaturgii vznikl legendární pořad Možná přijde i kouzelník, podílela se na Televarieté. Na svém kontě má také spoustu knih. Píše romány, cestopisy i odborné knihy.
Soňa Štroblová vystudovala ekonomickou školu, ale už během studií zjistila, že na účetnictví nemá ty správné buňky. Snadno se však učila cizí jazyky a obecně vládla velmi dobře slovem a písemným projevem. „Mým životním snem bylo psát knížky a scénáře.“
Na fakultě žurnalistiky studovala na katedře televize. „Měla jsem zájem psát scénáře, ale do televize jsem nastoupila jako dramaturg. Tak jsem se dostala k hercům a zpěvákům.“
Možná přijde i kouzelník
V Československé, nyní v České, televizi začínala v zábavě. Podepsaná je pod soutěží Šest ran do klobouku nebo Sešlostí Luďka Nekudy. Postupně se vypracovala a začala se podílet na velkých zábavných pořadech, jako bylo Televarieté nebo silvestrovské speciály.
Zažila všechny legendy zábavy. Stála u vzniku legendárního pořadu Možná přijde i kouzelník. „Zábavné pořady byly velmi výpravné. Byla to hezká práce. A když jsme něco provedli, dramaturgovali jsme dechovku, kterou jsme neměli rádi,“ směje se.
Podle ní pořad Možná přijde i kouzelník stál na Oldřichu Kaiserovi a Jiřím Lábusovi, kteří vymýšleli vtipy. „Konzultovali je s režisérem, já jsem jako slovní dramaturg dostala scénáře hotové, ale k tomu jsem už neměla co říct. Točilo se vždycky nadvakrát. Udělalo se jedno představení, a to, čemu se diváci nesmáli, se pro televizi vyndalo. Spousta tvůrců to dělala tak, že měla vystoupení někde jinde. Do televize pak přišli už s tím, co věděli, že funguje. Třeba pro Televarieté Dvořák s Bohdalovou skutečně trénovali každé slovo,“ popisuje Soňa Štroblová.
Na dráze spisovatelky
Když po reorganizaci odešla z televize, zkusila si práci v zahraniční firmě v oblasti marketingu a chvíli pracovala i v Českém rozhlase. „Pak jsem se rozhodla, že chci psát knížky. Tenkrát trh nebyl tak nasycený.“
Nejznámější je asi kniha Sametoví vrazi, která pojednává o zločinu, lásce a zradě na motivy případu orlických vražd. „Nejdřív byl o nich natočen film. Některé záběry byly dost drsný, redakce dostala pokutu za to, že to šlo v hlavním vysílacím čase. Ale zobrazovalo to realitu doby, to byly devadesátky.“
Poslední její kniha je z jiného soudku a vyšla pod názvem Estetická medicína a krása člověka, kterou napsala společně s lékaři Janem Měšťákem a Hanou Rakovou. „Oni udělali tu estetickou část, já se zabývala krásou člověka. Řešíme, proč je někdy potřeba estetický zákrok odmítnout, kdy je zbytečný a naopak, kdy člověku pomůže ke kvalitnějšímu životu a psychické pohodě.“
Aktuálně studuje, píše doktorandskou práci a využívá k tomu i umělou inteligenci. V čem vidí její výhody a nevýhody? Co prozradila o Vladimíru Dvořákovi? Je její kniha Hra o slávě inspirovaná televizním zákulisím? Poslechněte si v rozhovoru u Alex.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.