Celoroční pneumatiky nabízejí kompromis. Nejsou však pro každého
Zimy byly poslední léta mírné. Mnoho řidičů se proto vyhnulo starostí s přezouváním z letních na zimní pneumatiky a pořídili si pneumatiky celoroční. Jízdu na nich vyhláška povoluje i u souvislé vrstvy sněhu nebo na náledí. Jsou opravdu tak kvalitní? To zajímalo Jiřího Šobra u Jana Drnce z plzeňského pneuservisu.
Rozdíl mezi zimní a celoroční pneumatikou je zásadní. Celoroční je vyrobena z téměř stejné směsi jako letní pneumatika, která v teplotách pod nulou ztvrdne, což vede ke klouzání pneumatika. V zimě jsou celoroční pneumatiky oproti zimním horší ve všech parametrech.
Je pravda, že pokud pojedeme po náledí, na typu pneumatiky nezáleží?
To pravda není. Zkuste na ledu zabrzdit se zimní pneumatikou a celoroční. Brzdná dráha bude větší o desítky metrů.
Podle statistik mají nehody často mladí a nezkušení řidiči, kteří nedodržují rychlost a přeceňují schopnosti své i auta. Kdy poznám, jak mám jet rychle?
To nejlepší, co můžete udělat, je navštívit odbornou školu, kde vás naučí s vaším autem jezdit v extrémních podmínkách. Nebo si to vyzkouším na opuštěném letišti nebo na uzavřené ploše. Tam zjistím, jak se auto chová na sněhu a ledu, v krizové situaci, kdy se utrhne do smyku a jaká je jeho brzdná dráha. To vše pak přizpůsobím běžnému provozu. Vyhláška stanovuje hloubku vzorku pneumatiky 4 mm, ale je jasné, že nemohu jet se starou pneumatikou s tímto vzorkem stejně rychle jako s novou. Poznáte to i v držení auta v zatáčce.
Když pojedeme na hory, máme si s sebou vzít i sněhové řetězy?
Vyhláška vás ke sněhovým řetězům nejenom na některých českých úsecích, ale zejména v zahraničí donutí. Koupě řetězů je o tom, jestli chcete při kontrole uspokojit policisty, nebo je plánujete opravdu použít. Pokud se nejedná o úseky, kde je nařízeno je mít namontované. Pokud je chcete používat, kupte si kvalitní značkové. V dobrých servisech vám i ukáží, jak se na kola montují. V každém případě je lepší si montáž znovu vyzkoušet doma. V klidu, v garáži a raději několikrát. Zručný řidič je na jedno kolo namontuje do minuty, a to se může v extrémních mrazech a sněhových závějích hodit.
Na úsecích, kde v řádech stovek metrů střídá asfalt velké množství sněhu, je sundávat nemusíte. Pneumatiku nepoškodí. Rychleji než 40 km/h tam stejně nepojedete. Po návratu domů je nutné řetězy dobře umýt ve vodě, usušit a dát do obalu. Je to z toho důvodu, že sůl ze silnice reaguje s materiálem, ze kterého byly vyrobeny. Za pár měsíců by řetězy ztuhly a v případě nouze byste měli problém je rozhýbat a na pneumatiku nasadit.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.