Dialog Mojžíše s Hospodinem

17. srpen 2008

Minulý měsíc jsme přinesli zamyšlení izraelského náboženského myslitele Ješajahu Leibowitze nad částí Tóry, která pojednávala o potrestání proroka Mojžíše: Bůh rozhodl, že nesmí vstoupit do Zaslíbené země, Země Izraele. V tomto zamyšlení Ješajahu Leibowitze na tento text navážeme.

První verše úseku Tóry, o nichž chceme pohovořit, pojednávají o osobní záležitosti Mojžíše; snažně prosí Hospodina, aby zrušil trest, kterým ho postihl: zákaz vstoupit do Země Izraele. Mojžíš si není v nejmenším vědom, že zhřešil, a Boží trest považuje za nespravedlivý. Ve své prosbě neusiluje o prominutí, milost či shovívavost, ale o zrušení trestu. Různé texty midraše velmi dramaticky popisují tento velkolepý rozhovor mezi Bohem a Mojžíšem - tuto naléhavou stížnost, kterou Mojžíš předkládá, aby dosáhl zrušení zákazu, jenž vůči sobě považuje za nespravedlnost - i odmítnutí Boha Mojžíšově žádosti vyhovět. Zastavme se nyní u jednoho z těchto midrašů, neboť přináší naučení, jež se nás rovněž týká.

Na konci vzrušeného dialogu mezi Bohem a Mojžíšem, v němž Mojžíš od Boha žádá, aby prodloužil jeho dny, a on tak mohl vstoupit do Země Izraele, Bůh Mojžíšovi říká: "Požaduješ život. Avšak co ty? Řekl jsem ti snad, abys zabil Egypťana?"Bůh znenadání připomíná Mojžíšovi událost, k níž došlo o 40 let dříve: Mojžíš zmařil život. I když tak učinil proto, aby ochránil Hebrejce, kterého Egypťan bil, přece jen připravil člověka o život. Jak tedy může žádat život pro sebe? Diskuse nabývá zvlášť dramatického obratu, když se Mojžíš odváží Bohu postavit: "Trestáš mě, protože jsem zabil Egypťana. Ty jsi však zabil všechny egyptské prvorozené, kteří byli nevinní - a já bych měl zemřít kvůli jedinému Egypťanovi?"Nato se Mojžíšovi dostává definitivní odpovědi: "Ty se srovnáváš se Mnou? Já stvořil život a Já ho odnímám. Ode mě lidský život pochází, a Já ho tedy mohu opět vzít. Dokážeš však stvořit život ty? Kdo ti dal právo život brát?"

Tento bod stojí za zamyšlení, jak na to poukázal jeden z mistrů Talmudu. Dokonce i v případě, kdy je čin ospravedlnitelný, jako když Mojžíš zabil Egypťana, který bil Hebrejce, stále máme co činit se strašnou otázkou: Má člověk právo připravit svého bližního o život? Z jakého důvodu či s jakým ospravedlněním? Tuto otázku si musíme klást v situacích, kdy se považujeme za oprávněné obětovat či zničit lidský život z důvodu, který by byl hodnotnější než lidský život. Ta otázka je zásadní. Nebereme si tak výsadu, která přísluší jen Bohu? Tomu, kdo život dává, a má tedy právo ho i odnímat?

autor: Leo Pavlát
Spustit audio