Filip Gondolán - zpěvák
Zpěvák Filip Gondolán navštívil Jana Rosáka v Tandemu. Prozradil například, jaký je rozdíl mezi ním a jeho tatínkem Antonínem Gondolánem, jaká je situace na jazzové scéně a kde v současné době vystupuje.
--------------------
Příjemný den vám všem, kdo jste si Tandem naladili, přeje i dnes Jan Rosák. V téhle chvíli už se mnou ve studiu sedí host, jehož příjmení samo o sobě vypovídá o tom, že se budeme pohybovat ve světě hudby,a to dneska hlavně jazzu a soulu. Pozvání do Tandemu přijal totiž zpěvák Filip Gondolán. Já vás vítám a zdravím. Dobrý den.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Děkuji za pozvání a taky všechny zdravím.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
S vaším jménem, hlavně genetickou výbavou výtečných muzikantů bylo asi jasné, že půjdete v rodinných stopách. No, uvidíme. Nebo lépe řečeno uslyšíme v dnešním Tandemu. A začneme s tím hned po úvodní písničce.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak na téhle té živé nahrávce, která je tak zhruba 3 roky stará, samozřejmě že zpíval Filip Gondolán, zpíval Tmavomodrý svět Jaroslava Ježka. Ale, jak říkám, 3 roky stará nahrávka. My se ovšem vrátíme mnohem dál, úplně na samotný začátek. Jak jsem říkal, vaše jméno je spojeno s muzikou, protože Gondoláni, ti prostě u nás vždycky hráli a zpívali. Kdo se na vás podívá, tak vidí tam samozřejmě rysy tatínka Toníka Gondolána. Je to tak?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Ano, akorát jsem o půl metru vyšší.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste o půl metru vyšší?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
No, minimálně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jak to, že jste narostl takhle do basketbalové výšky?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Zaplaťpánbůh, to je jediný, co k tomu můžu říct.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Basket jste nehrál ale.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Ne, ne. Hodně jsem pil mlíko, tak to doporučuju všem,no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A bylo to tak, jak jsem říkal, že prostě to jméno a v podstatě jaksi ty geny vás k té muzice už od začátku předurčili, nebo jste měl touhu dělat něco úplně jinýho?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Abych řekl pravdu, tak když jsem byl malej, tak jsem ani nevěděl, jestli hudbu chci dělat. Ale tohle zavinila v uvozovkách moje máma, která mě odmalička dala nejdřív do lidové školy umění, tenkrát se to tak jmenovalo, takže jsem studoval od svých 5 let.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Liduška, že jo.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Liduška, ano. Ale neučila mě liduška, učil mě jistý pan Hůla, skvělý pán a pan Maštalíř. A tam jsem chodil 10 let hrát na housle. Tak to bylo pro mě trošku takový trauma, protože všichni šli na fotbal nebo rozbíjet výlohy a já musel s těma houslema.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To taky vás mohlo pěkně odradit od tý muziky.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
To je velká pravda, no, protože k tý klasice jsem si nějak nenašel vztah. K ní si nacházím vztah až teď, v pozdějším věku. Ale tenkrát jako mladej kluk jsem k tý klasice neměl vztah a to, co by mě bavilo, to samozřejmě se tam neučilo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale tak mohl jste to poslouchat třeba doma, ne?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Mohl jsem to poslouchat doma, doma jsem to taky poslouchal, za to jsem byl vděčný svému otci, který vždycky ze západního Německa mi poslal balík, kde, to byla sranda, mladší ročníky tohle nepochopí, že tenkrát jakýkoliv balík se kontroloval samozřejmě, jestli tam není, já nevím co.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, hlavně literatura nějaká podvratná.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
A, pravda, pravda. Takže otec tam dal vždycky nějaký oblečení pro mě a takový věci jako žvejkačky. Poslal třeba 3 Coca-coly, ale 2 z toho vypili na tý, ty kontroloři.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
To nikdo nezjistil. Mnohokrát řekl, že poslal něco, co v tom balíku vůbec nebylo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To byla úlitba úřadům.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
No, tak asi, jak to kontrolovali, tak si rovnou vzali žvejkačku, zapili to Coca-colou. No a vím, že vždycky mezitím byla kazeta a na ní byla super hudba, třeba Stewie Wonder nebo /nesrozumitelné/, takovýhle věci, který tady se moc nedaly sehnat.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, teď jste řekl už jména, který vás tehdy asi braly, viďte.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
No, brali. To je taky zajímavé, že jako dítě nevíte, ale něco slyšíte a ten mozek vám řekne, líbí se mi to, nebo ne. A vlastně to nějak nemůžete ovlivnit. Já jsem měl doma, díky mámě jsem měl i jinej druh hudby, ale líbil jsem mi trošinku víc to, co mi posílal ten táta. Takže to mě zaujalo nejvíc.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, na ty housličky jste asi toho Stewieho nehrál, že jo.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
To ne, ale vím, že jsem hrál různě, vždycky jsem si odposlechl z rádia nějaký tehdy hity, nevím co, třeba Hložek tenkrát, jak se to jmenovalo ten hit Majdalenka, Apolenka nebo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Holky z naší školky.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Holky z naší školky. Tak jsem to vždycky vrzal a měl jsem na základce obrovskej úspěch s tím.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale tak pak jste přešel určitě na jiný nástroj, ne?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Ano. Pak, když moje máma zjistila, že po 10 letech studia houslí to furt tak nějak jako nikam nevede kromě toho, že jsem ty housle dvakrát rozsedl, tak zkusila ještě kontrabas, protože otec byl hlavně známý jako kontrabasista. Tak to jako bylo taky trošku vedle. No a pak jsme se rozhodovali, co dál. Bylo mi 15 let, že jo, po základce, kde jsem se učil tak jako průměrně, jako normální kluk, takže nějaká ta trojka byla. Ale tenkrát to nebylo tak úplně jednoduchý, že jo, jít na nějakou školu s trojkama. Takže jsme se rozhodovali, co bude. Máma řekla: "Tak zkus na konzervatoř na zpěv." Který jsem do tý doby vůbec nikdy nedělal, ani jsem si nezpíval. Proč. No a přihlásil jsem se a tenkrát to vyšlo, no. Bylo to teda velký štěstí, protože na tý konzervatoři jsem si udělal maturitu, následně absolutorium, a tudíž teď můžu třeba učit a neskončil jsem na pracovním úřadě.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jak jste slyšeli před písničkou, tak Filip Gondolán díky tomu, že úspěšně absolvoval na konzervatoři, neskončil na pracáku. Ale může dneska vyučovat také kromě toho, že samozřejmě aktivně zpívá. A to vyučování, to mě teď hodně zajímá, protože jsem si přečetl, že učíte na jazzovém oddělení umělecké školy. Harmonie se jmenuje ta umělecká škola a učíte na jazzovém oddělení pro Romy. Je to tak?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
To jsou dvě různé školy. Jedna škola je, vlastně se jmenuje základní umělecká škola, co dřív byla ta liduška, tak dneska se jmenuje základní umělecká škola. Je v Dejvicích. Tam jsem skoro 12 let. Mám tam skvělýho šéfa, hrozně hodnej kluk Marek Vávra. A tam kromě neromů ke mně chodějí i Romové, ale je to pro všechny, není to jenom pro Romy. Takže tam mám v současnosti asi 8 studentů šikovnejch. A ti, kteří chtějí pokračovat ve studiu na konzervatoři, tak je připravuji. A pak učím na další škole, to je Mezinárodní konzervatoř Praha, kde jsem teda vedoucí jazzovýho oddělení a tam to je normální konzervatoř, kde učím. Ředitel tý školy je pan Ščuka, to možná někteří to jméno znají, takže taky proto jsem vedoucí oddělení.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslíte jako protekce, jo?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Jako bílí si pomáhají, tak my si taky pomáháme, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, samozřejmě jméno Ščuka určitě každý slyšel několikrát. Ale, poslyšte, mě zajímá to, učíte zpěv tedy, předpokládám?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Ano, vyučuju zpěv.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mají Romové opravdu jaksi víc geneticky přidáno do toho zpívání než ostatní jaksi? Protože co Rom, tak ten si zpívá, že jo, a zpívá dobře většinou.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
No, to je nebezpečná otázka. Já si trošku myslím, že jo, že zrovna tak jako černoši, tak cikáni mají k tý hudbě malinko blíž. Ale zase záleží, k jakýmu stylu hudby. Třeba neznám Roma, vlastně znám Romy, který dělají klasiku a dělají jí velmi dobře. Třeba Marek Balogh, špičkovej houslista, Jirka Žikmund nebo Zikmund, pardon, nevím přesně. Hraje ve Wihanově kvartetu už asi 15 let a to jsou špičkoví hudebníci klasický hudby. Takže myslím si, že mají trošku blíž k hudbě. Je to daný i mentalitou. Prostě je v tý hudbě trošinku víc šťávy.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Drajvu. I v tom jazzu?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
No, takhle jazz, u Romů není úplně obvyklý, aby Rom dělal jazz. To tady vlastně v Čechách byl můj otec, který začal jako jazzový kontrabasista.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A i jako zpěvák.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
A jako zpěvák, no to teda jako ha, ha, ha.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, pozor, teď, jestli nás poslouchá, tak se naštve.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Hned už telefonuje určitě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mně se líbějí jeho nahrávky.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
A jó, to je spíš pro takový starší ročníky, takový to /ukázka zpěvu/. To je bezvadný, no. Ale pro mě je to hlavně skvělý kontrabasista. Opravdu čím jsem starší, tím bohužel poznávám, že skutečně tady takových kontrabasistů moc není. Ale abysme se vrátili k těm Romům a jazzu, tak cikánům se podařila jedna věc, a to ve Francii díky Django Reinhardtu, že vlastně vznikl nový styl jazzu a to je to, co hrál Django Reinhardt, tak to se jim povedlo. Ale tady v Čechách moc jazzových muzikantů neznám mezi Romama.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak je to na vás.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Ještě Pepa /nesrozumitelné/, abych nezapomněl. Ten vystudoval taky kontrabas a je to skvělý hudebník. Ale není jich moc. Většinu inklinujou k černý hudbě, k R´n´B a takovýhle to, no. No a pak ještě chci dodat, že bohužel tak jako se vším většinou ti, kteří by za tu hudbu položili život, tak to jsou ty míň talentovaný. To je právě to, co vidí na těch superstar a takhle, že si člověk říká, kdybych já měl takovouhle odvahu jako oni s tím, s čím vlastně se ukazujou před lidma, tak bych byl šťastnej člověk. Tak takhle to, myslím, je.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vrátíme se od pedagogické činnosti Filipa Gondolána, mého dnešního hosta v Tandemu, k jeho aktivnímu zpívání. Vy jste po absolutoriu konzervatoře působil v bandu otce, Antonín Gondolán?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Ano, ano, už v průběhu studií jsem měl tu možnost hrát s rodinou svojí. A určitě mi to hodně pomohlo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hrát říkáte, nebo zpívat?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Tenkrát zpívat, to je pravda. Tenkrát jsem jenom zpíval. Otec mi nedovolil na nic hrát. Říkal: "To hrozný, já to nebudu poslouchat. Zpívej jenom. To se taky nedá poslouchat, ale je to lepší."
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jakej repertoár jste tam tehdy měl?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Jazz, jazz. A za to jsem taky rád, protože otec mě naučil vlastně ty základní jazzový standardy, který dneska mladý kluci, kteří studujou jazz na konzervatoři ani neznají, protože začínají už tím novějším, těma modernějšíma věcma, kde není ten základ úplný.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak každej asi vidí úspěch popovejch zpěváků, takže inklinuje zákonitě k tomu popu, ne? Ti mladí kluci, kteří začínají.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Ne, ne, myslel jsem mladí kluci, kteří studují jazz, který studují na konzervatoři, tak, já nevím, začínají u Scofieldů a Rosenwinkelů a u těch modernějších hudebníků. Ale já jsem měl odmalička desky Oscar Peterson, Harold Gardner a to je pro mě základ jazzu, to je melodickej, krásnej jazz, kterej když uslyší lidi, kteří nevědí nic o jazzu, tak stejně se jim to bude líbit, protože to má melodii krásnou a harmonii. Kdežto moderní jazz, tam už občas ta melodie se vytrácí a je to komplikovaný a člověk musí trošku tu hudbu znát, aby jí pochopil.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já se přiznávám, že jsem asi ten tradicionalista, kterej tu melodii tam prostě postrádá.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
No, jasně. Jednoznačně, jednoznačně. Proto taky lidi nechodějí na jazz. To spolu má souvislost. Někde jsem slyšel, Laco Deci tohle to řekl, že od tý doby, kdy se hraje moderní jazz, tak lidi nechodějí na jazz, protože ty muzikanti si hrajou pro sebe a to je špatně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, přesně tak. To je špatně, to je špatně. No, ale.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Na druhou stranu ještě musím dodat, mnozí popoví muzikanti hrajou sice pro spoustu lidí, ale zase kvalita tý hudby je mnohem nižší, že jo. Někteří, ne všichni.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale bohužel i ta méně kvalitní hudba si své posluchače nachází, takové ty nenáročné. Ale ty necháme teď stranou. Bereme teď v potaz posluchače vaše. A já bych rád pokračoval v tom vašem curicullum vitae. Zkuste probrat tu vaši kariéru takhle v tom spektru. Tak po tatínkově orchestru následovalo co?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Takže nejdříve jsem hrával, otec měl klub v centru Prahy, takže tam jsem měl možnost vlastně každý večer s ním hrát. To byla taky velká zkušenost, protože když se to někomu nelíbilo z hostů, tak otec mu řekl: "Tak jděte někam jinam." Což by někde jinde asi nebylo možný.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale tak co, to je logický.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Ale to se samozřejmě nestalo, lidi byli spokojený, chodili na nás, takže to bylo pěkný, to bylo hezký období. Pak jsem začal studovat konzervatoř. Po studiu na konzervatoři jsem odjel na rok do Ameriky, kde jsem měl angažmá u jedný společnosti. To bylo taky krásný období. Bohužel jsem udělal tenkrát velkou chybu, že jsem si vydělal poměrně dost peněz, ale všechny jsem je utratil.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Za co?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
To já vůbec nevím, to se musím podívat do účtů.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já teď myslel jaksi třeba za nástroje.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
To jo, to jo, to jsem si přivezl. A dokonce mám ještě dva zabalený, ty jsem ani nerozbalil. Ovšem jejich hodnota už je desetinou. No, prostě to je údajně obvyklý, když člověk takhle poprvý někam jede a vydělá velký peníze, tak se s tím neumí vypořádat, a tudíž je rozhazuje. Takže čekám na druhou příležitost.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pojďte se ještě vrátit k tomu americkému angažmá. Tam jste byl jako muzikant.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Tam jsem byl se svojí kapelou jako Filip Gondolán Band. Je to vlastně největší společnost v Americe Cranwell Cruises, kde si lidi zaplatí pobyt na týden na lodi a na tý lodi jezdíte nádherný destinace, jako my jsme vyjížděli z Miami nebo z New Yorku. Když jsme vyjížděli z Miami, tak jsme vyjížděli na Jamajku, Mexiko, Saint Thomas, úžasný místa, to bylo skutečně úžasný.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to jste v podstatě tak jaksi šel ve stopách Ladi Kerndla.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
To je pravda.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kterej podobně taky zpíval na.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
To je pravda. Akorát on to dělal, myslím, 150 let. Já jenom rok.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to tak, ano. On trošičku dýl.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak už jste nemohli také přeslechnout, Filip Gondolán, můj dnešní host, se velice rád směje. Ale mě by teď zajímalo konkrétně, jestli to není jenom v našem pořadu, konkrétně čemu se nejvíc a komu vlastně rád smějete. To znamená, koho byste si z klasiků českého humoru dneska přál slyšet.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Já jsem o tom přemýšlel a asi si pamatuji, že se mi líbil pan Horníček, a to z jednoduchýho důvodu, že já jsem třeba člověk, kterej nemá rád humor, který je postavený na sprostých slovech a takový tý lacinnosti. A tu dneska v médiích teda slyším nejvíc, že někdo řekne, s prominutím sprostý slovo nějaký a lidi se začnou chechtat. A to mi přijde strašně laciný, tohle já jsem dělal v první třídě na základce a zadarmo. Mám rád jako inteligentní humor, a to si myslím, že pan Horníček asi byl.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to byli posluchači nadšení, Bigband Českého rozhlasu, ale hlavně Filip Gondolán. Čím to je, Filipe, že si vybíráte hlavně anglické skladby? Českou jsme slyšeli jenom jednu vlastně.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
No, tak lidi to určitě slyší, že moje čeština je taková ošklivá.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dejte pokoj, mluvíte krásně.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
No, tak nemluvím takhle, to je jediný jako dobrý. Ale není ideální moje čeština na zpěv. A taky zpívat česky, to je skutečně jako těžká disciplína. Takže já mám obdiv ke zpěvákům, kteří zpívají česky dobře.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili, anglicky se zpívá snáz.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Jednoznačně, jednoznačně. Máte daleko větší možnosti frázování, akcentu, všech těchhle těch věcí. Je to mnohem lepší.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Podle čeho si vybíráte ten repertoár? Protože tohle třeba byla písnička, kterou zpívá v originále nebo zpíval Franky Sinatra.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Ano. Tak tady pouštíme ukázky, protože jsme v Českém rozhlase, tak pouštíme ukázky z projektů, který jsem dělal s Bigbandem Českýho rozhlasu, ale většinou hraju samozřejmě jinou hudbu v kvartetu, třeba v jazzových klubech, na festivalech, kde se snažím promíchávat jazz a pop, to znamená, aby furt ta hudba byla srozumitelná pro lidi. To je to, o co se snažím. Nebo vezmu písničky, který lidi znají, český písničky a přearanžuju je a dám si do toho něco svýho, aby to nebyla úplná kopie, což nemám moc rád kopírovat.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A když tedy vybíráte z toho světového repertoáru, tak vybíráte podle toho, že vám to sedí melodicky nebo frázováním?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Vždycky je podstatný, aby ta písnička měla nějaký dobrý základ. To znamená buď kvalitní melodii, hlavně kvalitní melodii vlastně, protože harmonii si můžete trošinku změnit, melodii nemůžete měnit, protože pak lidi nepoznají vůbec, o co jde. Ale harmonii můžete pozměnit. Takže vybírám písničky tak, aby měly nosnou melodii. To taky dneska je problém. Když si pustíte média a nový písničky z jakýhokoliv žánru, R´n´B nebo pop, tak občas ta melodie jakoby je na jednom tónu a absentuje, no. Je tam jenom bubny.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano. Já vždycky říkám, že jsem si původně myslel, že hudba je o melodii, ale teď se pletu, je o rytmu.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
No, měla by bejt o melodii, mělo by to bejt ideální spojení melodie, harmonie a rytmu. Těchhle těch tří složek. A hlavně ty starý standardy měly část verze, verze, bridge, refrén a verze. A dneska ty písničky mají, vlastně refrén je úplně stejnej jako verze a jakoby ztrácí se z toho ta krása, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to jsme si hezky postěžovali takhle, sice na špatným hrobě. Ale mě ještě zajímá jedna věc. Když zpíváte, tak předpokládám, že nejenom v rádiu, ale že třeba i na různých vystoupeních. Kde je vás možno třeba slyšet?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Tak v Praze zvu ty, kteří mají zájem mě slyšet, hrávám v jazzovým klubu U Starý paní, to je v Michalský ulici na Praze 1, krásný jazzový klub. Potom U Malého Glena, to je druhý jazzový klub v Praze, to je v Karmelický, taky Praha 1. Pak hrávám na festivalech jazzových, teď zanedlouho budu v Ústí na nějakým větším festivalu. No a mám webový stránky, takže to je úplně nejlepší mrknout na ně, filipgondolan.com, ne cz, omlouvám, takže com.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jdete do světa, je to jasný, tak com. A tam je přehled vašich vystoupení.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
A tam je přehled mých vystoupení. Musím říct, že Češi chodějí do jazzových klubů a jsem za to strašně rád, jsem za to strašně rád, protože to není nejlevnější záležitost. Lístek třeba stojí 150, 200 korun, plus si tam dají nějaký pití. Takže jsem za každýho Čecha, který přijde, moc vděčný.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
S Filipem Gondolánem se teď pustíme trošičku na takový tenčí led. Tenčí, každopádně je kluzčí, protože krušné životní chvilky, to jsou chvíle, o kterých člověk většinou nerad vypráví. Jste na tom taky tak stejně, Filipe?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
No, možná tuhle část asi přeskočíme, protože já si na žádný krušný chvilky nemůžu vzpomenout. Vlastně nejhorší krušná chvilka byla před rokem, kdy jsem požádal o hypotéku a dostal jsem jí. To je jedna moje krušná chvilka v životě, protože teď 30 let budu muset splácet.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to jste se rozhodl stavět nebo bydlet?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Bydlet. Ale to se mi hrozně líbí fór, že jsme ještě netušili o revoluci, když jsme těma klíčema zvonili, že je budou muset odevzdávat. A to se stalo i mně, protože já bydlím na Praze 1 a tam ten nájem se zvyšuje neuvěřitelně. Já jsem poměrně mladej člověk, takže si nějak poradím. Ale je to prostě nehorázný vůči těm starým generacím, kteří prostě mají důchod 8 tisíc a nájem je 15 tisíc. Je to nehorázný, je to vopravdu nehorázný. Takže z tohohle důvodu jsem musel to nějak řešit. A byla možnost jít buď někam do nájmu nebo jít do svýho, tak jsem to risknul. 30 let, no. Co to je?
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak máte perspektivu, že 30 let budete muset opravdu.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Pracovat. Ježíšmarjá.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To znamená hodně zpívat.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
No, hodně zpívat, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to jsou vlastně krušný chvilky poprvé v historii Tandemu, který našeho hosta teprve čekají.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Ano, přesně tak.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Krušné životní chvilky symbolicky zakončila píseň, velice smutná píseň Erica Claptona Tiers in haven, kterou zazpíval, ovšem v podstatě s takovým hezkým, docela optimistickým závěrem Filip Gondolán. A tím se dostáváme k tomu, že bychom optimisticky měli zakončit i celý váš pořad. Tak co vás teď, Filipe, v budoucnosti čeká nejbližší kromě toho splácení teda té hypotéky?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
No, asi se pokusím konečně se rozhoupat a překonat svojí lenost a udělat nějaký cédéčko, protože je pár lidí, kteří mě o to prosili. Takže o takovýhleho něco se budu snažit příští rok.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už tušíte, jaký repertoár tam umístíte?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Abych řekl pravdu, tak o tom stále přemýšlím, jestli by to cédéčko mělo bejt směrovaný jedním stylem jako hudebním nebo naopak ukázat možnosti, který dokážu. V tom si nejsem ještě úplně jistý, ale chci pozvat více hudebníků na to cédéčko, nechci to udělat jenom s jednou partou, chci, aby ti doprovodní muzikanti byli různí.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A zahraje si i táta?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Určitě, budu rád. Jestli bude naživu ještě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to. No, jestli poslouchá, to to schytáte, až se potkáte. Vídáte se často mimochodem s tátou?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Občas se vídáme a tatínek měl teď sedmdesátiny. Ale musím říct, že vypadá fantasticky. Vypadá výborně, protože lidi mě zastavují a říkají: "Jak se má váš bratr?"
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, dyť jo. Já jsem taky byl na pochybách, jestli náhodou.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
No, děkuju vám, děkuju vám mnohokrát.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mimochodem, jak se mají jaksi bratři?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Teď nedávno umřel další bratr mýho otce, protože jich bylo 15, mám pocit, nebo 14. Otec není nejstarší. Já doufám, že všechno je v pořádku.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A hrají takhle spolu ještě někdy?
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Ne, to už ne. Věra a otec občas ano, teta Věra a otec občas ano. Ale jak sám stárnu, tak už jsem to pochopil, že to cestování, že se jede někam 6 hodin autem, tak mě už to unavuje a je mi jenom 40 let. A teď ta představa, že mi bude 70 let a pojedu někam 6 hodin. To je jedno, že za to dostaneme milion nebo dva. To byl fór, to byl fór.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak to normálně bývá.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Jak to normálně bývá.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To máte stoprocentní pravdu. To je důvod, proč spousta muzikantů a nejenom muzikantů, ale vůbec jaksi komediantů přestává jezdit, i když je to v podstatě slušný způsob obživy.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Jediní muzikanti, kteří to nějak dokážou, jsou rockoví muzikanti, to je neuvěřitelný. Vydržejí neuvěřitelný věci.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jistě. Tak krásné příklady tady máme, Rolling Stones nebo Olympic, že jo. No, já vám přeju, abyste vydržel tak dlouho minimálně jako Rolling Stones nebo Olympic.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Hlavně to ne.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ať se povede natočit to cédéčko, které si potom rádi poslechneme. Filip Gondolán byl dneska hostem Tandemu. Moc vám děkuju, ať se daří.
Filip GONDOLÁN, zpěvák
--------------------
Díky za pozvání.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.