František Zahradníček - operní pěvec
12. duben 2012
Tandem

František Zahradníček, operní pěvec
Do Tandemu Jana Rosáka zavítal operní pěvec František Zahradníček, který například prozradil, jaký národ ho fascinuje, jak se dostal od klarinetu ke zpívání nebo co chystá na následující sezónu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Z rozhlasového studia vám přeje hezký den Jan Rosák. Jsem rád, že jste si Tandem naladili. Jako vždycky vám i dnes představím vzácného hosta. Tentokrát vás tak trošku pozvu do opery, protože naproti mně už sedí operní pěvec František Zahradníček. Dobrý den, já vás zdravím a vítám.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Hezké dopoledne. Děkuju.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Není vám to naše studio po těch koncertních sálech, kde vystupujete, trošku malé?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ne, ne, je to takový jako příjemný, přiznám se. Já znám spíš to studio o patro níž.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, Studio A slavné. No, já doufám, že vám příjemné naše studio bude v příštích minutách, bude jich skoro 60 a budem si v nich povídat nejen o opeře, ale hlavně o vás, o vašem životě, úspěších, snech a přáních. Na hudbu samotnou samozřejmě nezapomeneme, ta nás bude provázet po celou dobu vysílání a začínáme s ní právě teď.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Slavná melodie z Porgy a Bess George Gershwina zahájila naše dnešní posezení na Tandemu s Františkem Zahradníčkem. Říkal jsem, že si budem povídat hlavně o opeře. Tohle to opera jaksi v pravém slova smyslu, v tom klasickém není, ale my jsme tím naznačili, že vaše tvorba se neomezuje jenom na operu, nezná hranic takříkajíc. Začneme ovšem v období vašeho života, kdy o opeře ještě nebylo ani vidu ani slechu, aspoň tak doufám, protože když jste se narodil, takže byste zpíval v notách, to asi ne.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ne, ne, vůbec ne. To je taková zvláštní záležitost, že mě ta hudba nikdy moc nebavila, je mi to takový hloupý přiznat, ale já jsem měl dva starší sourozence, kteří dělali hudbu a dělali ji velmi dobře. A takovým tím přirozeným chodem to vlastně padlo i na mě, protože se předpokládalo, když k tomu mají talent mí sourozenci starší, takže asi pravděpodobně i já. Ale přiznám se, já jsem vůbec nechtěl, já jsem chtěl dělat sport hrozně moc, ale nějak se mnou rodiče o tom nediskutovali.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A rodiče taky byli, spíš inklinovali k muzice?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ne. Otec jí měl hrozně rád, ale nikdy vlastně se k tomu jakoby nedostal. Takže, asi možná takovej ten nesplněnej sen, jak to tak rodiče občas mívají na svých dětech. Ale nikdy to nebylo takovým tím stylem, že bysme to měli jako velmi direktivně a že by nás jako trápil, to ne. Zaplaťpánbůh mám rodiče ještě pořád a jsou hrozně laskaví. To jsou takový ty osudy, že nás občas člověk nebo pánbůh nás někam zavane a my se tomu někdy bráníme, ale vono nás to třeba stejně dožene.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste se bránil, protože vás bral ten sport spíš. A jaký sport?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Já tak jako více méně všechno, ale zase je to takový milý, že já mám dneska krásný zaměstnání, který mám hrozně rád a ten sport dělám poměrně taky často a mnoho sportů, takže jsem si tak jako asi splnil oboje.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A nic jako špičkově jste nedělal?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ne, ne, to ne. Ale přiznám se, že třeba provozuju takový sporty, že někteří mí kolegové se mě ptají, jestli jsem normální, že při této práci.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Cože? To znamená který? Povídejte.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Hraju hokej.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hokej. No, tak na operního pěvce to není úplně až tak typický sport, to je pravda.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Dělám všechno pro to, aby mě maximálně nevyrazili zuby a nezpřeráželi nos.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To určitě ano, to je jasný. Kde jste se vlastně narodil? Kde jste vyrůstal?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
To má takovou jako zvláštní historii, protože rodiče bydleli v Krkonoších, takže tam jsem byl počat. Pak se přestěhovali kvůli práci do Mostu, což jsem jim tak jako celý léta vyčítal. Ani jsem se tam nestihnul narodit, protože zrovna malovali porodnici, tak jsem se jel narodit do Duchcova. Ale protože zrovna tenkrát, v sedmdesátým roce byly takový ty tuhý léta a před sanitkou jela kolona ruské armády, takže ty jí ani nepustily mezi sebe, takže jsem se málem narodil v sanitce. Ale nicméně jako finální fázi porodu mám v Duchcově, takže jsem duchcovský rodák, ale nežil jsem tam nikdy ani minutu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je zvláštní, že vy jste taky mohl málem mít třeba místo narození v občance třeba, já nevím, E65 třeba, což by se klidně stát mohlo.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ano, transport do nemocnice.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a žil jste tedy v tom Mostě.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Žil jsem v Mostě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam též jste jaksi začal s tou hudbou koketovat, nebo to bylo až potom?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Od první třídy jsem vlastně chodil do lidové školy umění a chtěl jsem na konzervatoř /nesrozumitelné/ po základní škole, takže jsem si napřed šel vystudovat strojařinu. Až po tom, po maturitě jsem se tak nějak jakoby, protože to byla asi trošku rána vedle a tenkrát mě to hrozně nebavilo. Takže, až po maturitě jsem šel vlastně studovat konzervatoř v Teplicích.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já už jsem se lekl, že vás to opravdu bralo ta strojařina, protože to se opravdu hodně málo rýmuje, strojařina a muzika. Tak td už jsme na svém, už je mi to jasné, to už nebylo žádné koketování s muzikou, to už byl zcela takový regulérní vztah.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vydobýt si v takovém oboru, jakým je operní zpěv, jméno, abyste byli zváni takříkajíc po celém světě na nejrůznější scény, události, festivaly a podobně, není vůbec snadné. Jestliže se to někomu povede, tak je to samozřejmě úctyhodné. František Zahradníček se už může pochlubit spoustu velikých úspěchů. Já bych k jednomu z nich určitě řadil to, že jste v roce 2002 zpíval v Carnegie Hall na počest obětem toho teroristického útoku z 1.září 2001, čili o rok před tím. Jak jste se vůbec k takové úžasné záležitosti dostal, k takové příležitosti?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
To bylo vlastně spjatý tenkrát s mým povoláním, protože jsem se k opeře dostal až později, protože jsem vlastně na konzervatoři nestudoval původně zpěv, ale hru na klarinet. Takže, já jsem vlastně hrál v orchestru a mým prvním profesionálním tělesem a i posledním, co se týče mé klarinetistické kariéry, byla Hudba hradní stráže a Policie České republiky. A vlastně tento orchestr byl osloven k tomuto koncertu do New Yorku. A protože už to bylo v takových těch letech, kdy už jsem studoval zpěv soukromě, tak už mě vlastně vedení toho orchestru využívalo čím dál častěji.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
K sólovým pěveckým vystoupením.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Jako zpěváka. Takže, já jsem se tam vlastně dostal s tímto orchestrem, ale měl jsem tu možnost si tam zazpívat dvě krásný árie od Mozarta.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak poslyšte, Carnegie Hall, to je mekka umělců, kteří se tam musejí propracovat lety a vy takhle.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Tak měl jsem štěstí.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Úžasným způsobem. Co jste tam zpíval?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Zpíval jsem, tuším, že árii z Figarovy svatby od Mozarta. A teď přesně nevím, možná champaingskou z Giovaniho.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jaká to byla atmosféra? To si myslím, že bylo hodně takové emocionální, pohnuté.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Já se přiznám, ani to tak jako, jako ta nálada nebyla nijak jako smutná. Přiznám, byl to takovej velmi milej koncert. Jsem prostě vděčnej za tu příležitost, která tenkrát byla, ale řeknu vám zcela upřímně vzhledem jako k chodu událostí a světového vývoje, tak bych tam možná asi si zazpíval radši při jiné příležitosti. Ale tohle prostě holt je život, kterej to takhle někdy přinese.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam jste se ještě nevrátil, do Carnegie Hall?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ne, ne, ne.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne, ale na jiných světových scénách už jste si zazpíval. Dneska o tom určitě bude ještě v Tandemu řeč.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže, jak jste slyšeli, operní pěvec František Zahradníček, který je dnes hostem v Tandemu, to v muzice začínal vlastně nejdřív u pultíku klarinetisty, což je pro mě docela překvapivé. Ale jak jsme si tak povídali mezitím, co vy jste vlastně poslouchali muziku, tak jsem se dozvěděl, že klarinetistů a vůbec muzikantů původním povoláním je mezi současnými operními pěvci víc. Čím to je, že se dostanete od toho nástroje potom k tomu nástroji, který máte v krku?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
To je možná asi otázka i třeba jako náhody nebo tím, že někdo objeví ty dispozice, pokud tam jsou, protože já si myslím, že to je takovej jakoby celkem normální, přirozenej vývoj, protože odhadnout vlastně u šestiletýho dítěte nebo osmiletýho, kdy vlastně ten organismus není dozrálej, ten krk vlastně není vyspělej, všechno to svalstvo, tak tam si myslím, že hlavně jako u pánské části se to láme až jako dalece pozdějc. Takže si myslím, že ani nevadí, že chlapci nebo kluci nechodí studovat zpěv vyloženě ve 14 letech na konzervatoř, ale klidně až vopravdu někdy po nějaký maturitě. A takovýchhle případů je hodně, protože to tělo vlastně musí na to dozrát.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ten dechový nástroj může pomoct k tomu správnému dýchání. Určitě víc než kytara třeba.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Myslím si, že určitě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže, od hudby Hradní stráže a Policie České republiky jste se dostal pak ke zpěvu jako takovému. A kde bylo vaše první angažmá opravdové, potom pěvecké už?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Opravdové angažmá, já jsem teda měl štěstí na to, že tehdejší šéfdirigent a ředitel pan Hanzal byl strašně jako milej a vstřícnej člověk, takže mě jako pouštěl ve volném čase na různý hostování po divadlech, takže mi v tomto vycházel velmi vstříc. Ale moje vlastně první profesionální angažmá nebo hostování, já jsem vždycky všude byl jako host a první divadlo, kde vlastně jsem členem, je národní, pražský. A vlastně jsem začínal v Ústí nad Labem, v Městském divadle v Ústí nad Labem. A bylo to docela taková jako srandovní záležitost, že vlastně moje první role byl, shodou náhod to nebyla opera, ale opereta, dělali jsme Polskou krev od Nedbala a dělal jsem tatíčka Zarenbu a bylo to úžasný, protože moje dcera tenkrát byla asi o 25 let starší než já. Byla z toho nešťastná a říkala, trošku ho zešedivte a naličte, to je hrozný, já to s ním nemůžu hrát.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik vám bylo?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Tuším, že nějakých 25, 26.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už tak někdy bývá. V opeře je to ještě potom výraznější, myslím, že, to je jasné.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Bohužel na těch oblastních, kde je třeba menší soubor, tak tam vlastně všichni musejí dělat všechno.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdy to vlastně vzniklo nebo čí to byl jaksi, kdo vám hodil lano, takhle jak se to hezky říká v muzice a v umění vůbec? Všiml si, že hezky zpíváte s tím orchestrem policie a hradní stráže a řekl si, ten by mohl zpívat u nás? Nebo vy jste se o to zajímal sám?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ne, ne, to se člověk musí zajímat. Já jsem tenkrát studoval zpěv soukromě u mého kolegy a sólisty Národního divadla Luďka Veleho, kterého tímto zdravím. A ním jsem se samozřejmě radil o těchto záležitostech, takže jsem tenkrát jel předzpívat jakoby na konkurz do Liberce a do Ústí a vlastně jsme se dohodli na nabídnutém hostování v Ústí nad Labem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a potom přišlo Národní divadlo a v tom národním jste si zazpíval úžasné věci. Debutoval jste, mám tady poznamenáno, v roce 2000 jako Maseto v Donu Giovanim. Pak už následoval Figaro zase v Don Giovanim, ale Leporelo. Co byste ještě přidal z těch, na které určitě nezapomenete?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Tak hrozně rád mám vlastně Papagena v Kouzelné flétně, protože to je taková skoro spíš činoherní role, kdy si to člověk může obrovsky užít. A přiznám se, já vlastně dělám dvě verze, že dělám jednu ve Státní opeře, kde je taková klasická, která se dělá v originále německy, a pak děláme inscenaci Davida Radoka, kterou režíroval, ta je taková zvláštně, hezky moderní a ta je v češtině, takže je to celkem i příjemný pro mladý diváky nebo pro děti. A přiznám se, takovou tu prózu a to hraní v českým jazyce si velmi užívám.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili, činohra vám vůbec nevadí.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Tak samozřejmě je to asi rouhání říct, že člověk to třeba dělá jako dobře.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale rád.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Přiznám se, ano, velmi rád.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dostáváme se mezi klasiky českého humoru. Sem my přicházíváme velice rádi, protože víme, že se na to těšíme samozřejmě nejenom my, co tady sedíme ve studiu Tandemu, ale i vy, naši posluchači a vždycky se těšíte na to, čím nás náš host překvapí, svým výběrem. Tak čím nás překvapí dneska František Zahradníček?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
No, já se přiznám, těch klasiků takového toho milého, inteligentního humoru, neprvoplánového je jich víc, samozřejmě si jich velmi vážím, ale jestli je mi opravdu někdo blízký, mému srdci, to jsou pánové Svěrák a Smoljak se svým Divadlem Járy Cimrmana, protože to je tak úžasnej humor a já to pokládám za naprosto geniální záležitost, že ti pánové se dokážou tak báječně bavit a vlastně to dělat tak úžasně vopravdu tolik let, kolik to dělají, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Právě teď jste to hezky řekl, protože se tím dokážou taky bavit a vono je to na tom poznat.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Slíbil jsem, že se s Františkem Zahradníčkem, operním pěvcem, který je dnes hostem Tandemu, také projdeme po několika zahraničních scénách, na kterých on hostoval. Takže teď ten slib splním. Vím, že jste byl třeba v Lisabonu hostem, kde jste vystupoval v Janáčkovi, v Příhodách lišky Bystroušky. Ale taky jste měl třeba turné po Japonsku, mozartovské takové. Co vás tak jako hodně vzalo, že se vám to hodně líbilo, kde vás třeba diváci taky brali?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Tak to Japonsko je taková opravdu v tomhle tom ojedinělá země, kdy ten národ je vlastně jakoby strašně slušnej, vychovanej, mají prostě v sobě takovej ten vnitřní řád, což je někdy příjemný. Samozřejmě určitě improvizace, když se něco stane nestandardního, tak to zase moc neznají, v tom jsme zase přeborníci my. Ale nicméně ta jejich, mě úplně fascinuje to, že oni čekají na metro, mají namalované na zemi čáry a oni vlastně už stojejí ve frontě přesně v těch čarách, kdy vlastně nestojejí v těch hloučcích a tak dál. Oni jsou v tomto jako strašně organizovaní a tam to jako funguje. Ale přiznám se, člověk si vlastně někdy musí během celého toho představení jako získávat, že vlastně jakoby netuší, jak to jako vnímají, jestli se jim to třeba líbí, nebo ne a pak vás nechtějí na konci po představení čtvrt hodiny pustit z jeviště. Takže, je to vlastně otázka toho, že oni vlastně tak jako třeba zvlášť v těch menších městech jakoby netušejí, kdy do toho můžou vstoupit nějakým svým potleskem, ale vlastně na konci zjistíme, že jsou nadšený. A když pak nás nechtějí pustit a musíme se jim ještě podepisovat při odchodu z divadla, tak je taková samozřejmě velmi milá třešnička na dortu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to mně potvrzujete zkušenost několika vašich uměleckých kolegů. Třeba na tomhle místě, kde sedíte vy, seděla před nedávnem Gabriela Demeterová, která v podstatě mluvila podobně vy. Že v průběhu toho koncertu si říkala: Gábino, co děláš špatně? Ty lidi nereagujou. Taky jste měl tenhle ten pocit?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
No, tak jako člověk je takovej velmi soustředěnej, koncentrovanej, ale myslím si, že tu zkušenost máme asi stejnou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, Evropa je v tomhle tom asi trošku jiná a zvlášť ta jižní třeba.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
To určitě, ale tam vám zase dokážou asi dalece víc dát najevo, pokud se jim to nelíbí. Ale to zase musím říct, že zaplaťpánbůh se mi tohle to, asi jsem měl štěstí, ale nikdy nestalo. Ale vím, že se to samozřejmě stává, že pokud se jim opravdu nelíbí jednotlivý výkony nebo inscenace, tak to velmi hlasně dokážou dát najevo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tuhle zkušenost asi nemáte.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Zaplaťpánbůh ne, ale tak zažít se asi má všechno. Ale tak jako zaplaťpánbůh ještě ne, no.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Operní pěvec František Zahradníček je hostem Tandemu. Je sólistou opery Národního divadla a taky Státní opery. Dneska je to trošičku složitější, tenhle ten vztah, ale ono se to nějak vytříbí.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Čas ukáže.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vy nejenom že vystupujete na obou těchto a jiných scénách, ale vystupujete taky pod vedením různých dirigentů a taky pod vedením různých režisérů. Režíroval vás třeba Jiří Menzl, taky Ondřej Havelka. Vystupoval jste i v Naganu slavném. Řekněte, jak jste bral tohle to, tyhle ty novátorské počiny?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Bylo to takové zvláštní, protože my jsme vlastně se napřed zabývali hudební otázkou té opery a to byla vlastně jedna z takových jako prvních moderen, která nám jako přišla pod ruku v tom Národním divadle, takže jsme z toho byli takoví trošku, nechci říct rozčarovaní, ale déle jsme k tomu hledali tu cestu, než jsme si v tom našli tyhle ty věci. Ale musím říct, že tam vlastně pro mě největší kus práce právě odvedl Ondřej Havelka, kterej to geniálně zrežíroval a myslím si, že tý opeře jako hrozně moc pomohl, že to byla jako velmi hezká podívaná i včetně hezkých kostýmů, který dělal pan Šípek, myslím si, že dělal i scénu. A přiznám se, trošičku mě tenkrát mrzelo, že jsem nebyl angažován za žádného českého hráče, ale to zase samozřejmě chápu, protože se to rozdělovalo podle hlasových oborů, takže na mě vlastně připadl kanadský brankář Patrick Rowa. Ale přiznám se, když jsme potom opravdu režírovali ty jednotlivý hokejový třetiny a dělali jsme ty trestný nájezdy a všechny tyhle ty věci, tak to byla jako strašně milá práce s tím Ondrou a hrozně rádi jsme si to představení užívali. A bylo strašně příjemný, že vlastně na to představení, a teď nechci říct, že jenom na tohle představení, ale chodili i třeba mí někteří známí, kamarádi profesionální hokejisti, kteří se tím živějí úžasně a celá léta, takže vlastně velmi rádi chodili i na tohle to představení a celkem se jako bavili.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vám určitě hrozně pomohlo, to, že jste v podstatě amatérský hokejista, že jste si zahrál vlastně hokej na scéně.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
No, ale já nestojím v bráně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To nevadí, ale můžete vychytat /nesrozumitelné/. Kteří hokejisti jsou vaši kamarádi?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Přiznám se, mám velmi jako blízký vztah ke Spartě, takže vlastně víceméně většina kluků, která prošla tou Spartou, ať je to David Výborný, Martin Ručinský, Martin Chabada. Přiznám se, s X těmahle těma klukama se vlastně jakoby potkávám v rámci nějakých návštěv hokeje jako vlastně fanoušek. Třeba s Martinem Chabadou máme velmi kamarádskej vztah, že se jako navštěvujem soukromě, on mě zve na různý sportovní akce, který třeba pořádá, když má pak po sezóně a začíná trénovat, tak vždycky zorganizuje nějakej takovej jako hokej, kam pozve takový ty hrozný bruslaře, jako jsem já. Já si to zase užívám po boku těchhle těch úžasných kluků si jít zahrát.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale moc jste si neužíval ten vlastně dílčí neúspěch Sparty v play off letošním, viďte.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Hm, asi na mě trošku i taky malinko připadá ten vrub, že už jim léta chodím zpívat hymnu, tak jsem jí asi mohl možná odzpívat líp.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jejdanene, no, že byste vy za to mohl, to bych vás nepodezíral. To oni podcenili trošku tu Kometu. Ale nejenom oni, myslím si, že i Plzeň v poslední době to má těžký, ano.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Operní pěvec František Zahradníček je sólistou Opery Národního divadla a Státní opery v Praze. Ale samozřejmě, že je bohatá i jeho koncertní činnost. Čili, když se vás teď zeptám, pane Zahradníčku, co vás teď čeká v nejbližších týdnech, měsících, možná i celém roce, tak to asi budete dělit mezi tyhle ty dvě kategorie, viďte, vašeho vystupování.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Přiznám se, že vlastně asi 90 procent mojí práce je opera, takže to jsou operní představení. Teďka se vlastně tak nějak jakoby skládá příští sezóna, jednáme se šéfem vlastně, v čem bych měl účinkovat a tak dále a tak dále. A vlastně jedna z takových nejdůležitějších záležitostí příští sezóny je opětný zájezd s Národním divadlem do Japonska asi na 3,5 týdne, kdy jedeme s Figarovou svatbou. Takže, tam budeme vlastně už slavit Silvestra asi na palubě letadla a budem tam asi do 23.ledna, kdy nás čeká asi 16 představení v různých městech, takže to bude asi celkem zápřah. A pak samozřejmě doufám, že mnoho hezké, milé práce a doufám, že mnoho spokojených diváků.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To já doufám taky samozřejmě. Ale zcela konkrétně, když jste mluvil tak hezky o tom, jak vás baví taky to občasné činohraní na scéně spojené s muzikou, tak mě napadlo, nebavil by vás třeba muzikál, kde byste tohle to všechno mohl zúročit, tak jako třeba před časem Dan Hůlka?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
No, já jsem byl asi dvakrát pozván, dokonce jednou panem Janečkem, na Bídníky.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já bych vás viděl jako Valjeana.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ale v nějakém, myslím, že Javeira po mně chtěl. Ale vlastně v nějaké finální fázi jsme se nedohodli více méně na tom účinkování a obsadilo se to jinak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale nevylučujete to, že by někdy v budoucnu.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Přiznám se ne, ale chtěl bych asi více méně, pokud muzikál, tak asi klasickej.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Něco jako West Side Story anebo.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ta je hodně taneční.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vám nekonvenuje?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ale tanec asi možná jo, asi by mi s tím doma žena pomohla, ale nejsem si jistej.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Žena je tanečnice?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Baletka Národního divadla.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak prosím. To už je zaděláno pro to. František Zahradníček to jednou v tom muzikálu taky všem ukáže. Zatím ovšem exceluje v opeře a my z toho máme radost. Moc vám děkuju za vaši návštěvu.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Já děkuju za pozvání.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na shledanou.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Na shledanou.
--------------------
Z rozhlasového studia vám přeje hezký den Jan Rosák. Jsem rád, že jste si Tandem naladili. Jako vždycky vám i dnes představím vzácného hosta. Tentokrát vás tak trošku pozvu do opery, protože naproti mně už sedí operní pěvec František Zahradníček. Dobrý den, já vás zdravím a vítám.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Hezké dopoledne. Děkuju.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Není vám to naše studio po těch koncertních sálech, kde vystupujete, trošku malé?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ne, ne, je to takový jako příjemný, přiznám se. Já znám spíš to studio o patro níž.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, Studio A slavné. No, já doufám, že vám příjemné naše studio bude v příštích minutách, bude jich skoro 60 a budem si v nich povídat nejen o opeře, ale hlavně o vás, o vašem životě, úspěších, snech a přáních. Na hudbu samotnou samozřejmě nezapomeneme, ta nás bude provázet po celou dobu vysílání a začínáme s ní právě teď.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Slavná melodie z Porgy a Bess George Gershwina zahájila naše dnešní posezení na Tandemu s Františkem Zahradníčkem. Říkal jsem, že si budem povídat hlavně o opeře. Tohle to opera jaksi v pravém slova smyslu, v tom klasickém není, ale my jsme tím naznačili, že vaše tvorba se neomezuje jenom na operu, nezná hranic takříkajíc. Začneme ovšem v období vašeho života, kdy o opeře ještě nebylo ani vidu ani slechu, aspoň tak doufám, protože když jste se narodil, takže byste zpíval v notách, to asi ne.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ne, ne, vůbec ne. To je taková zvláštní záležitost, že mě ta hudba nikdy moc nebavila, je mi to takový hloupý přiznat, ale já jsem měl dva starší sourozence, kteří dělali hudbu a dělali ji velmi dobře. A takovým tím přirozeným chodem to vlastně padlo i na mě, protože se předpokládalo, když k tomu mají talent mí sourozenci starší, takže asi pravděpodobně i já. Ale přiznám se, já jsem vůbec nechtěl, já jsem chtěl dělat sport hrozně moc, ale nějak se mnou rodiče o tom nediskutovali.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A rodiče taky byli, spíš inklinovali k muzice?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ne. Otec jí měl hrozně rád, ale nikdy vlastně se k tomu jakoby nedostal. Takže, asi možná takovej ten nesplněnej sen, jak to tak rodiče občas mívají na svých dětech. Ale nikdy to nebylo takovým tím stylem, že bysme to měli jako velmi direktivně a že by nás jako trápil, to ne. Zaplaťpánbůh mám rodiče ještě pořád a jsou hrozně laskaví. To jsou takový ty osudy, že nás občas člověk nebo pánbůh nás někam zavane a my se tomu někdy bráníme, ale vono nás to třeba stejně dožene.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste se bránil, protože vás bral ten sport spíš. A jaký sport?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Já tak jako více méně všechno, ale zase je to takový milý, že já mám dneska krásný zaměstnání, který mám hrozně rád a ten sport dělám poměrně taky často a mnoho sportů, takže jsem si tak jako asi splnil oboje.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A nic jako špičkově jste nedělal?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ne, ne, to ne. Ale přiznám se, že třeba provozuju takový sporty, že někteří mí kolegové se mě ptají, jestli jsem normální, že při této práci.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Cože? To znamená který? Povídejte.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Hraju hokej.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hokej. No, tak na operního pěvce to není úplně až tak typický sport, to je pravda.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Dělám všechno pro to, aby mě maximálně nevyrazili zuby a nezpřeráželi nos.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To určitě ano, to je jasný. Kde jste se vlastně narodil? Kde jste vyrůstal?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
To má takovou jako zvláštní historii, protože rodiče bydleli v Krkonoších, takže tam jsem byl počat. Pak se přestěhovali kvůli práci do Mostu, což jsem jim tak jako celý léta vyčítal. Ani jsem se tam nestihnul narodit, protože zrovna malovali porodnici, tak jsem se jel narodit do Duchcova. Ale protože zrovna tenkrát, v sedmdesátým roce byly takový ty tuhý léta a před sanitkou jela kolona ruské armády, takže ty jí ani nepustily mezi sebe, takže jsem se málem narodil v sanitce. Ale nicméně jako finální fázi porodu mám v Duchcově, takže jsem duchcovský rodák, ale nežil jsem tam nikdy ani minutu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je zvláštní, že vy jste taky mohl málem mít třeba místo narození v občance třeba, já nevím, E65 třeba, což by se klidně stát mohlo.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ano, transport do nemocnice.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a žil jste tedy v tom Mostě.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Žil jsem v Mostě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam též jste jaksi začal s tou hudbou koketovat, nebo to bylo až potom?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Od první třídy jsem vlastně chodil do lidové školy umění a chtěl jsem na konzervatoř /nesrozumitelné/ po základní škole, takže jsem si napřed šel vystudovat strojařinu. Až po tom, po maturitě jsem se tak nějak jakoby, protože to byla asi trošku rána vedle a tenkrát mě to hrozně nebavilo. Takže, až po maturitě jsem šel vlastně studovat konzervatoř v Teplicích.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já už jsem se lekl, že vás to opravdu bralo ta strojařina, protože to se opravdu hodně málo rýmuje, strojařina a muzika. Tak td už jsme na svém, už je mi to jasné, to už nebylo žádné koketování s muzikou, to už byl zcela takový regulérní vztah.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vydobýt si v takovém oboru, jakým je operní zpěv, jméno, abyste byli zváni takříkajíc po celém světě na nejrůznější scény, události, festivaly a podobně, není vůbec snadné. Jestliže se to někomu povede, tak je to samozřejmě úctyhodné. František Zahradníček se už může pochlubit spoustu velikých úspěchů. Já bych k jednomu z nich určitě řadil to, že jste v roce 2002 zpíval v Carnegie Hall na počest obětem toho teroristického útoku z 1.září 2001, čili o rok před tím. Jak jste se vůbec k takové úžasné záležitosti dostal, k takové příležitosti?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
To bylo vlastně spjatý tenkrát s mým povoláním, protože jsem se k opeře dostal až později, protože jsem vlastně na konzervatoři nestudoval původně zpěv, ale hru na klarinet. Takže, já jsem vlastně hrál v orchestru a mým prvním profesionálním tělesem a i posledním, co se týče mé klarinetistické kariéry, byla Hudba hradní stráže a Policie České republiky. A vlastně tento orchestr byl osloven k tomuto koncertu do New Yorku. A protože už to bylo v takových těch letech, kdy už jsem studoval zpěv soukromě, tak už mě vlastně vedení toho orchestru využívalo čím dál častěji.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
K sólovým pěveckým vystoupením.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Jako zpěváka. Takže, já jsem se tam vlastně dostal s tímto orchestrem, ale měl jsem tu možnost si tam zazpívat dvě krásný árie od Mozarta.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak poslyšte, Carnegie Hall, to je mekka umělců, kteří se tam musejí propracovat lety a vy takhle.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Tak měl jsem štěstí.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Úžasným způsobem. Co jste tam zpíval?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Zpíval jsem, tuším, že árii z Figarovy svatby od Mozarta. A teď přesně nevím, možná champaingskou z Giovaniho.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jaká to byla atmosféra? To si myslím, že bylo hodně takové emocionální, pohnuté.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Já se přiznám, ani to tak jako, jako ta nálada nebyla nijak jako smutná. Přiznám, byl to takovej velmi milej koncert. Jsem prostě vděčnej za tu příležitost, která tenkrát byla, ale řeknu vám zcela upřímně vzhledem jako k chodu událostí a světového vývoje, tak bych tam možná asi si zazpíval radši při jiné příležitosti. Ale tohle prostě holt je život, kterej to takhle někdy přinese.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam jste se ještě nevrátil, do Carnegie Hall?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ne, ne, ne.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne, ale na jiných světových scénách už jste si zazpíval. Dneska o tom určitě bude ještě v Tandemu řeč.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže, jak jste slyšeli, operní pěvec František Zahradníček, který je dnes hostem v Tandemu, to v muzice začínal vlastně nejdřív u pultíku klarinetisty, což je pro mě docela překvapivé. Ale jak jsme si tak povídali mezitím, co vy jste vlastně poslouchali muziku, tak jsem se dozvěděl, že klarinetistů a vůbec muzikantů původním povoláním je mezi současnými operními pěvci víc. Čím to je, že se dostanete od toho nástroje potom k tomu nástroji, který máte v krku?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
To je možná asi otázka i třeba jako náhody nebo tím, že někdo objeví ty dispozice, pokud tam jsou, protože já si myslím, že to je takovej jakoby celkem normální, přirozenej vývoj, protože odhadnout vlastně u šestiletýho dítěte nebo osmiletýho, kdy vlastně ten organismus není dozrálej, ten krk vlastně není vyspělej, všechno to svalstvo, tak tam si myslím, že hlavně jako u pánské části se to láme až jako dalece pozdějc. Takže si myslím, že ani nevadí, že chlapci nebo kluci nechodí studovat zpěv vyloženě ve 14 letech na konzervatoř, ale klidně až vopravdu někdy po nějaký maturitě. A takovýchhle případů je hodně, protože to tělo vlastně musí na to dozrát.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ten dechový nástroj může pomoct k tomu správnému dýchání. Určitě víc než kytara třeba.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Myslím si, že určitě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže, od hudby Hradní stráže a Policie České republiky jste se dostal pak ke zpěvu jako takovému. A kde bylo vaše první angažmá opravdové, potom pěvecké už?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Opravdové angažmá, já jsem teda měl štěstí na to, že tehdejší šéfdirigent a ředitel pan Hanzal byl strašně jako milej a vstřícnej člověk, takže mě jako pouštěl ve volném čase na různý hostování po divadlech, takže mi v tomto vycházel velmi vstříc. Ale moje vlastně první profesionální angažmá nebo hostování, já jsem vždycky všude byl jako host a první divadlo, kde vlastně jsem členem, je národní, pražský. A vlastně jsem začínal v Ústí nad Labem, v Městském divadle v Ústí nad Labem. A bylo to docela taková jako srandovní záležitost, že vlastně moje první role byl, shodou náhod to nebyla opera, ale opereta, dělali jsme Polskou krev od Nedbala a dělal jsem tatíčka Zarenbu a bylo to úžasný, protože moje dcera tenkrát byla asi o 25 let starší než já. Byla z toho nešťastná a říkala, trošku ho zešedivte a naličte, to je hrozný, já to s ním nemůžu hrát.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik vám bylo?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Tuším, že nějakých 25, 26.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už tak někdy bývá. V opeře je to ještě potom výraznější, myslím, že, to je jasné.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Bohužel na těch oblastních, kde je třeba menší soubor, tak tam vlastně všichni musejí dělat všechno.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdy to vlastně vzniklo nebo čí to byl jaksi, kdo vám hodil lano, takhle jak se to hezky říká v muzice a v umění vůbec? Všiml si, že hezky zpíváte s tím orchestrem policie a hradní stráže a řekl si, ten by mohl zpívat u nás? Nebo vy jste se o to zajímal sám?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ne, ne, to se člověk musí zajímat. Já jsem tenkrát studoval zpěv soukromě u mého kolegy a sólisty Národního divadla Luďka Veleho, kterého tímto zdravím. A ním jsem se samozřejmě radil o těchto záležitostech, takže jsem tenkrát jel předzpívat jakoby na konkurz do Liberce a do Ústí a vlastně jsme se dohodli na nabídnutém hostování v Ústí nad Labem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a potom přišlo Národní divadlo a v tom národním jste si zazpíval úžasné věci. Debutoval jste, mám tady poznamenáno, v roce 2000 jako Maseto v Donu Giovanim. Pak už následoval Figaro zase v Don Giovanim, ale Leporelo. Co byste ještě přidal z těch, na které určitě nezapomenete?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Tak hrozně rád mám vlastně Papagena v Kouzelné flétně, protože to je taková skoro spíš činoherní role, kdy si to člověk může obrovsky užít. A přiznám se, já vlastně dělám dvě verze, že dělám jednu ve Státní opeře, kde je taková klasická, která se dělá v originále německy, a pak děláme inscenaci Davida Radoka, kterou režíroval, ta je taková zvláštně, hezky moderní a ta je v češtině, takže je to celkem i příjemný pro mladý diváky nebo pro děti. A přiznám se, takovou tu prózu a to hraní v českým jazyce si velmi užívám.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili, činohra vám vůbec nevadí.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Tak samozřejmě je to asi rouhání říct, že člověk to třeba dělá jako dobře.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale rád.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Přiznám se, ano, velmi rád.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dostáváme se mezi klasiky českého humoru. Sem my přicházíváme velice rádi, protože víme, že se na to těšíme samozřejmě nejenom my, co tady sedíme ve studiu Tandemu, ale i vy, naši posluchači a vždycky se těšíte na to, čím nás náš host překvapí, svým výběrem. Tak čím nás překvapí dneska František Zahradníček?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
No, já se přiznám, těch klasiků takového toho milého, inteligentního humoru, neprvoplánového je jich víc, samozřejmě si jich velmi vážím, ale jestli je mi opravdu někdo blízký, mému srdci, to jsou pánové Svěrák a Smoljak se svým Divadlem Járy Cimrmana, protože to je tak úžasnej humor a já to pokládám za naprosto geniální záležitost, že ti pánové se dokážou tak báječně bavit a vlastně to dělat tak úžasně vopravdu tolik let, kolik to dělají, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Právě teď jste to hezky řekl, protože se tím dokážou taky bavit a vono je to na tom poznat.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Slíbil jsem, že se s Františkem Zahradníčkem, operním pěvcem, který je dnes hostem Tandemu, také projdeme po několika zahraničních scénách, na kterých on hostoval. Takže teď ten slib splním. Vím, že jste byl třeba v Lisabonu hostem, kde jste vystupoval v Janáčkovi, v Příhodách lišky Bystroušky. Ale taky jste měl třeba turné po Japonsku, mozartovské takové. Co vás tak jako hodně vzalo, že se vám to hodně líbilo, kde vás třeba diváci taky brali?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Tak to Japonsko je taková opravdu v tomhle tom ojedinělá země, kdy ten národ je vlastně jakoby strašně slušnej, vychovanej, mají prostě v sobě takovej ten vnitřní řád, což je někdy příjemný. Samozřejmě určitě improvizace, když se něco stane nestandardního, tak to zase moc neznají, v tom jsme zase přeborníci my. Ale nicméně ta jejich, mě úplně fascinuje to, že oni čekají na metro, mají namalované na zemi čáry a oni vlastně už stojejí ve frontě přesně v těch čarách, kdy vlastně nestojejí v těch hloučcích a tak dál. Oni jsou v tomto jako strašně organizovaní a tam to jako funguje. Ale přiznám se, člověk si vlastně někdy musí během celého toho představení jako získávat, že vlastně jakoby netuší, jak to jako vnímají, jestli se jim to třeba líbí, nebo ne a pak vás nechtějí na konci po představení čtvrt hodiny pustit z jeviště. Takže, je to vlastně otázka toho, že oni vlastně tak jako třeba zvlášť v těch menších městech jakoby netušejí, kdy do toho můžou vstoupit nějakým svým potleskem, ale vlastně na konci zjistíme, že jsou nadšený. A když pak nás nechtějí pustit a musíme se jim ještě podepisovat při odchodu z divadla, tak je taková samozřejmě velmi milá třešnička na dortu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to mně potvrzujete zkušenost několika vašich uměleckých kolegů. Třeba na tomhle místě, kde sedíte vy, seděla před nedávnem Gabriela Demeterová, která v podstatě mluvila podobně vy. Že v průběhu toho koncertu si říkala: Gábino, co děláš špatně? Ty lidi nereagujou. Taky jste měl tenhle ten pocit?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
No, tak jako člověk je takovej velmi soustředěnej, koncentrovanej, ale myslím si, že tu zkušenost máme asi stejnou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, Evropa je v tomhle tom asi trošku jiná a zvlášť ta jižní třeba.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
To určitě, ale tam vám zase dokážou asi dalece víc dát najevo, pokud se jim to nelíbí. Ale to zase musím říct, že zaplaťpánbůh se mi tohle to, asi jsem měl štěstí, ale nikdy nestalo. Ale vím, že se to samozřejmě stává, že pokud se jim opravdu nelíbí jednotlivý výkony nebo inscenace, tak to velmi hlasně dokážou dát najevo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tuhle zkušenost asi nemáte.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Zaplaťpánbůh ne, ale tak zažít se asi má všechno. Ale tak jako zaplaťpánbůh ještě ne, no.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Operní pěvec František Zahradníček je hostem Tandemu. Je sólistou opery Národního divadla a taky Státní opery. Dneska je to trošičku složitější, tenhle ten vztah, ale ono se to nějak vytříbí.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Čas ukáže.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vy nejenom že vystupujete na obou těchto a jiných scénách, ale vystupujete taky pod vedením různých dirigentů a taky pod vedením různých režisérů. Režíroval vás třeba Jiří Menzl, taky Ondřej Havelka. Vystupoval jste i v Naganu slavném. Řekněte, jak jste bral tohle to, tyhle ty novátorské počiny?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Bylo to takové zvláštní, protože my jsme vlastně se napřed zabývali hudební otázkou té opery a to byla vlastně jedna z takových jako prvních moderen, která nám jako přišla pod ruku v tom Národním divadle, takže jsme z toho byli takoví trošku, nechci říct rozčarovaní, ale déle jsme k tomu hledali tu cestu, než jsme si v tom našli tyhle ty věci. Ale musím říct, že tam vlastně pro mě největší kus práce právě odvedl Ondřej Havelka, kterej to geniálně zrežíroval a myslím si, že tý opeře jako hrozně moc pomohl, že to byla jako velmi hezká podívaná i včetně hezkých kostýmů, který dělal pan Šípek, myslím si, že dělal i scénu. A přiznám se, trošičku mě tenkrát mrzelo, že jsem nebyl angažován za žádného českého hráče, ale to zase samozřejmě chápu, protože se to rozdělovalo podle hlasových oborů, takže na mě vlastně připadl kanadský brankář Patrick Rowa. Ale přiznám se, když jsme potom opravdu režírovali ty jednotlivý hokejový třetiny a dělali jsme ty trestný nájezdy a všechny tyhle ty věci, tak to byla jako strašně milá práce s tím Ondrou a hrozně rádi jsme si to představení užívali. A bylo strašně příjemný, že vlastně na to představení, a teď nechci říct, že jenom na tohle představení, ale chodili i třeba mí někteří známí, kamarádi profesionální hokejisti, kteří se tím živějí úžasně a celá léta, takže vlastně velmi rádi chodili i na tohle to představení a celkem se jako bavili.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vám určitě hrozně pomohlo, to, že jste v podstatě amatérský hokejista, že jste si zahrál vlastně hokej na scéně.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
No, ale já nestojím v bráně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To nevadí, ale můžete vychytat /nesrozumitelné/. Kteří hokejisti jsou vaši kamarádi?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Přiznám se, mám velmi jako blízký vztah ke Spartě, takže vlastně víceméně většina kluků, která prošla tou Spartou, ať je to David Výborný, Martin Ručinský, Martin Chabada. Přiznám se, s X těmahle těma klukama se vlastně jakoby potkávám v rámci nějakých návštěv hokeje jako vlastně fanoušek. Třeba s Martinem Chabadou máme velmi kamarádskej vztah, že se jako navštěvujem soukromě, on mě zve na různý sportovní akce, který třeba pořádá, když má pak po sezóně a začíná trénovat, tak vždycky zorganizuje nějakej takovej jako hokej, kam pozve takový ty hrozný bruslaře, jako jsem já. Já si to zase užívám po boku těchhle těch úžasných kluků si jít zahrát.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale moc jste si neužíval ten vlastně dílčí neúspěch Sparty v play off letošním, viďte.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Hm, asi na mě trošku i taky malinko připadá ten vrub, že už jim léta chodím zpívat hymnu, tak jsem jí asi mohl možná odzpívat líp.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jejdanene, no, že byste vy za to mohl, to bych vás nepodezíral. To oni podcenili trošku tu Kometu. Ale nejenom oni, myslím si, že i Plzeň v poslední době to má těžký, ano.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Operní pěvec František Zahradníček je sólistou Opery Národního divadla a Státní opery v Praze. Ale samozřejmě, že je bohatá i jeho koncertní činnost. Čili, když se vás teď zeptám, pane Zahradníčku, co vás teď čeká v nejbližších týdnech, měsících, možná i celém roce, tak to asi budete dělit mezi tyhle ty dvě kategorie, viďte, vašeho vystupování.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Přiznám se, že vlastně asi 90 procent mojí práce je opera, takže to jsou operní představení. Teďka se vlastně tak nějak jakoby skládá příští sezóna, jednáme se šéfem vlastně, v čem bych měl účinkovat a tak dále a tak dále. A vlastně jedna z takových nejdůležitějších záležitostí příští sezóny je opětný zájezd s Národním divadlem do Japonska asi na 3,5 týdne, kdy jedeme s Figarovou svatbou. Takže, tam budeme vlastně už slavit Silvestra asi na palubě letadla a budem tam asi do 23.ledna, kdy nás čeká asi 16 představení v různých městech, takže to bude asi celkem zápřah. A pak samozřejmě doufám, že mnoho hezké, milé práce a doufám, že mnoho spokojených diváků.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To já doufám taky samozřejmě. Ale zcela konkrétně, když jste mluvil tak hezky o tom, jak vás baví taky to občasné činohraní na scéně spojené s muzikou, tak mě napadlo, nebavil by vás třeba muzikál, kde byste tohle to všechno mohl zúročit, tak jako třeba před časem Dan Hůlka?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
No, já jsem byl asi dvakrát pozván, dokonce jednou panem Janečkem, na Bídníky.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já bych vás viděl jako Valjeana.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ale v nějakém, myslím, že Javeira po mně chtěl. Ale vlastně v nějaké finální fázi jsme se nedohodli více méně na tom účinkování a obsadilo se to jinak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale nevylučujete to, že by někdy v budoucnu.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Přiznám se ne, ale chtěl bych asi více méně, pokud muzikál, tak asi klasickej.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Něco jako West Side Story anebo.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ta je hodně taneční.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vám nekonvenuje?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Ale tanec asi možná jo, asi by mi s tím doma žena pomohla, ale nejsem si jistej.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Žena je tanečnice?
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Baletka Národního divadla.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak prosím. To už je zaděláno pro to. František Zahradníček to jednou v tom muzikálu taky všem ukáže. Zatím ovšem exceluje v opeře a my z toho máme radost. Moc vám děkuju za vaši návštěvu.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Já děkuju za pozvání.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na shledanou.
František ZAHRADNÍČEK, operní pěvec
--------------------
Na shledanou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.