Hubneme snadno, rychle a bez námahy. Nenechte se napálit! Média a jejich vliv na naše hubnutí

8. květen 2014

Největší audioportál na českém internetu

MUDr. Kateřina Cajthamlová | Foto: Český rozhlas Region

Pomohou nám hubnout informace z ženských časopisů - typu hubneme do plavek, 12 kg za měsíc, zaručené recepty, apod.? Jak nám mohou pomoci blogy a Facebookové stránky s hubnutím? A co mobilní aplikace?

Pomohou nám hubnout informace z ženských časopisů - typu hubneme do plavek, 12 kg za měsíc, zaručené recepty, apod.? Jak nám mohou pomoci blogy a Facebookové stránky s hubnutím? A co mobilní aplikace?

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Čtvrteční dopoledne opravdu patří seriálu Hubněte zdravě, a tak vás zdraví od mikrofonu Patrik Rozehnal a spolu se mnou je tu ...

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Doktorka Kateřina Cajthamlová, dobrý den.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Dnes budeme tak trochu střílet do vlastních řad.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Tak, tak.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Budeme mluvit o vlivu médií na hubnutí, tedy jestli dělají medvědí službu nebo naopak, jestli nám prospívají. Jak to vnímáte vy, kam se spíš kloníte, k čemu?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Já bych jenom chtěla říct, že v medicíně prakticky není možné bez vyšetření pacienta a bez znalosti jeho rodinné anamnézy, to znamená toho, co v rodině bylo za různé nemoci, bez znalosti jeho předchozí historie, bez znalosti toho, jaké léky bere, doporučit nějaký obecný postup dobrý pro všechny. Ty postupy obecné se týkají většinou jenom preventivních věcí, ale každý člověk by měl svůj zdravotní stav znát, a to ho může potom činit určitým způsobem odolným proti věcem, které se na něj valí z médií a příliš se to netýkají.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Nemůže naopak toho využít, když zná svůj zdravotní stav, to, co z těch médií využít může, že si to povolí a udělá dobře?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Já bych vždycky tady chtěla kdyby tím hlavním, s kým se ten člověk poradí o tom, jestli dotyčná informace je nebo není pro něj užitečná, byl nějaký lékař, který zná jeho zdravotní stav. Ono vůbec ta komunikace s lékaři u nás je taková složitá, pacienta jako čekají, že se pan doktor zeptá, ale já si myslím, že v dnešní době už by měl být každý natolik poučený, aby věděl, že pokud bere nějaké léky A, tak je musí říct panu doktorovi B a pokud nějakým způsobem si doplní třeba dietní doplňky nebo začne pít třeba jenom obyčejný čaj z třezalky, takže by to měl všem lékařům, kteří ho mají v péči říct, protože například konkrétně třezalka může vlastně dost změnit účinnost různých léků. Takže rozhodně ta média berme, že jsou vlastně jenom obecné informace, které nemusí pro nás platit. Některé z těch informací jsou humbuk, to znamená veliký zázrak, většinou to jsou takové ty bezpracné věci, to znamená nemusíte nic dělat, my vám nasypeme nějakou kouzelnou věc.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Do vody zamíchat, vypijete a budete hubení.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Budete hubení, zdraví, detoxikovaní, všechno možné.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Seriál Hubněte zdravě pokračuje i po písničce ve vysílání Českého rozhlasu Region a povídáme si o tom jaký vliv na nás mají média, ze kterých slyšíte rady jak zhubnout, co si z toho máme vzít, na co raději zapomenout. Často i teď v tom období před létem se pravidelně v novinách, v rádiu i v televizi objevují takové ty rady jak zhubnout do plavek. Jak se k tomu stavíte, je to vůbec možné, nebo je to jenom spíš přikrášlená osvěta jak se chovat třeba před létem?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Mně se velmi líbí ten vlastně eufemismus hubnutí do plavek, protože to jasně hovoří o tom, že nehubneme na hmotnost, ale na objem, a my už jsme tady do omrzení opakovali, že kilo svalů, kilo tuku, kilo vody a kilo potravy váží kilo, ale že rozdíl je právě objem, funkce, potřeba živin a tak dále. Čili hubnutí do plavek je báječná motivace. Samozřejmě není zde řečeno, jestli do plavek dvojdílných nebo jednodílných, protože některá bříška vlastně lépe schovají takové ty chytré plavky, které už se dnes dají také pořídit, že mají vevnitř takovou zpevňovací vrstvu, takže to bříško trošičku rozloží.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Už nejen chytré mobily, ale už i chytré plavky.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Patrik tady na mě kouká s vytřeštěnýma očima, no, je to mladý chlapec a neví, která tajemství skrývají různé věci kolem plavek. Takže jenom chci říct, že určitě tuhle iniciativu podporuju, obecně se říká, že jakékoli hubnutí je lepší, i kdyby to bylo intervalové, krátkodobé hubnutí, je to lepší než nechat tu váhu neustále stoupat a ty objemy neustále přetékat a v současné době pro to máme nejlepší podmínky, protože je teplo, můžeme vyjít do přírody a ten pohyb tomu hubnutí prospívá strašně moc.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Jste posluchači seriálu Hubněte zdravě, povídáme si o vlivu rádia, televize i časopisu, možná i internetu na to jak hubneme, tedy to, co se na nás valí z těchto prostředí a jaké informace k nám směřují. Objevují se tam také třeba jídelníčky speciálně sestavené, například týden jak bychom měli jíst od rána do večera. Myslíte si, že může se to takto generalizovat a nebo vždy záleží na té konkrétní konzultaci s lékařem? Máme si takových jídelníčků vůbec všímat?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Já bych nejprve řekla, že vlastně jakýkoli zásah do našeho zdravotního stavu by měl přinášet zlepšení našich příznaků, to je takový jednoduchý rozlišovací moment. To znamená pokud někdo vyzkouší ten daný jídelníček třeba po dobu týdne a zjistí, že mu přestaly chutě na sladké, nemá hlad, zlepšila se mu výkonnost a většinou za ten týden nezhubne, ale bude mít lepší pocit a bude mít třeba lepší stolici, tak potom je ten jídelníček pro něj vhodný. Pokud ale někdo vyzkouší nějaký doporučený postup a začne mít obtíže, které předtím neměl, to znamená únavu, budu se mu hůř spát, bude mít obtěžující pocity hladu nebo chuti na něco, tak by s tím režimem měl přestat a měl by svého lékaře konzultovat.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Po jak dlouhé době se toho má všímat, už ten týden stačí?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Já si myslím, že týden stačí. Ono většinou po těch úplně nesmyslných dietách jako byla ta známá zelná polévka, tukožroutská takzvaná, nic tukožroutského na ní samozřejmě nebylo, tak po těhle těch strašnostech pocítíme někdy obtíže už tentýž den někdy druhý den. Takže prostě jakmile ty obtíže začnou nějakým způsobem se kumulovat, tak je dobré za prvé s tím přestat a za druhé než se do něčeho dalšího pustíme, tak vlastně konzultovat lékaře. Tady jsem chtěla říct, my jsme říkali různé časopisy, říkali jsme televize a rozhlas, my jako rozhlas jsme médium relativně méně nebezpečné než média, která obsahují ty obrazové informace, protože obraz má daleko víc sugestivní možnosti nás ovlivnit, protože je to informace komplexní, která obchází naši logicky myslící levou hemisféru. My, když teďko mluvíme, tak naši posluchači, aby nám rozuměli, musí zapnout svoji analytickou levou hemisféru, čili trošku kritičtější mozek a musí vlastně spolupracovat tím, že si před očima představují, co my říkáme. Pokud to takto děláme, tak tam máme aktivní účast v tom poslouchání, a ty informace se do nás nevalí, my si je vybíráme, to znamená je i můžeme třídit, proto my, když tady řekneme nějakou třeba hloupost, což se teda snažíme nedělat, tak naše posluchače ovlivníme daleko méně, než když vidí systematický obraz nějaké hlouposti, například štíhlá dáma baští velké nějaké zmrzliny a vidí to systematicky, tak se vytvoří prostě falešná představa v tom mozku, která je daleko pevnější a vydrží déle.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Už v tom předchozím povídání nás paní doktorka Cajthamlová v seriálu Hubněte zdravě, kdy si povídáme o vlivu médií, potěšila tím, že jako rozhlas máme vlastně i pozorné a chytřejší posluchače, když to takto řeknu. Říkám si, jestli jste to nechtěla i směřovat k tomu, že když nás takto poslouchají, jestli tím třeba nezapojí mozek natolik, že by i hubli lépe, už jenom tím přemýšlením, jestli by se nehublo?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
To nevím, ale vzhledem k tomu, že vzhledem k tomu velmi často rádi říkáme, že hubnutí začíná v hlavě, tak se jim v té hlavě může rozsvítit, můžeme je informacemi uklidnit, některými informacemi je můžeme informovat, to znamená udělat z nich poučení klienty. Ale tady bych chtěla zdůraznit zas jednu takovou drobnost, bohužel informace je nepřenosná, to znamená my nemůžeme do svých posluchačů žádnou informaci navalit, ten posluchač si tu informaci musí převzít, musí si ji vybrat a musí se rozhodnout, že podle té informace změní své jednání, což jak jsem říkala, je trošičku vlastně těžší ovlivnit člověka pouhým rozhovorem. Já, když mu něco ukážu, proto třeba prodejci říkají mluvit o penězích je zbytečné, prostě je ukažte. Takže pokud něco ukážeme má to daleko víc přitažlivou vlastně moc, proto ta televize, vy jste říkal, že naši posluchači jsou ti chytřejší, já bych řekla, že na televizi koukají ti línější, kteří jsou líní přemýšlet a vlastně jsou zavaleni různou obrazovou informací a informací slovní, kdy pozor, tyto dvě informace mohou být v konfliktu a pokud tomu tak je, tak my si bohužel vybereme tu obrazovou, to znamená, když uvidíte někoho, kdo je hubený, baští právě tu zmiňovanou zmrzlinu a do toho vám běží určitě si myslíte, že ta paní bude asi tlustá, když tohle to jí, tak pro vás ta informace bude důležitější, že ona je hubená a vy ji vidíte tohle to jíst, než ta informace, co běží slovní. Takže u nás máme výhodu, my pokud se na nás naši posluchači nedívají na webu, tak je obrazem neovlivňujeme, ale rozhodně jim minimálně neukazujeme jak bezpracně zhubnout nebo jak prostě někdo se zázrakem během týdnů změní v člověka s bříškem, který je jako ten pověstný pekáč buchet. Takže my takhle nemůžeme ovlivnit vás, naši milí posluchači.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Hubneme zdravě, hubneme za pomoci médií s doktorkou Kateřinou Cajthamlovou, dnes hlavně za pomoci rozhlasu, tedy vy, tak mě napadá, když jste o tom mluvila, rozpor obrazové informace a mluvené slovo v televizi, u nás jen ta slovem podaná informace, nebude to mít vliv, když nás poslouchají posluchači a pozorně, že množství těch, kteří se rozhodnou před televizí a před rozhlasem zhubnout, tak u nás budou úspěšnější?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Je to možné, já bych tuhle tu ambici si jaksi nekladla, protože ono to bude spíš tak, že rozhlas poslouchají lidé, kteří jsou zvyklí přemýšlet kriticky, informaci si ověřovat a třídit. Možná si je i zapisují ručně, a to je velmi zajímavé, to jsem se nedávno dozvěděla od neurologa, pokud si něco zapisujeme ručně a potom to po sobě ten svůj rukopis čteme, tak zapojujeme větší část mozku, než pokud si to napíšeme do počítače a potom čteme ta písmenka z počítače, to znamená je dobré si zapisovat ručně a potom po sobě poznámky číst. 

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Jsem rád, že mám takzvaný blbník.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Ano, já ho mám také. Takže naši posluchači zvlášť, pokud vlastně s tou informací pracují, pokud si ji poznamenávají, pokud si ji ověřují, tak vlastně nám pomáhají tou svou spoluprací je ovlivnit tak, jak oni potřebují. A tohle to je velmi důležité, protože všechny formy sugestivního a nebo takzvané subliminárního, to znamená nezaznamenaného ovlivňování, se dějí i přes ty obrazové informace, zatímco ta zvuková, tam opravdu musíme použít trošičku vlastní rozum. A já mám z toho radost, že nám i posluchači často volají, že je vidět, že nad tím, co tady říkáme, opravdu přemýšlejí a že to neberou jenom proto, že to slyšeli v rozhlase, tak je to určitě pravda. Pochybují, a to se mi líbí.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Hubneme zdravě, u nás samozřejmě i v rozhlasovém vysílání s doktorkou Kateřinou Cajthamlovou, ale také na facebooku www.facebook.com/hubnetezdrave. Může fungovat to, že posluchač zaznamená informaci, zapojí tu správnou hemisféru, začne o tom uvažovat a pak už si to třeba doplní a rozšíří, že se k nám ještě vrátí i po odvysílání na tem facebook a tam si nejde další doplňkové informace, starší pořady, další množství rad?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Dokonce si myslím, že rozhlasoví posluchači tohle to dělají poměrně často. Samozřejmě mladší generace je zvyklá shromažďovat velké množství informací, smůla je, že ale není zvyklá je třídit. Na internetu je dostupné spoustu obrovské množství různých informací, které se často i vylučují. Čili začíná být důležité odkud je ta informace, jestli je ověřena z víc zdrojů a zase dávat si pozor na právě takové ty sugestivní informace. Tady velmi jednoduše manipulativní typ informace je vždycky každý pořád. Další typy manipulativní informace jsou bez námahy, snadno, rychle, jo, tohle to to jsou všechno nebo zase zastrašující formy informace, pokud toto si nekoupíte okamžitě do pěti minut, tak budete na tom hrozně špatně. Všechny tyhle ty formy nátlaku nebo manipulace bohužel jsou ověřené a bohužel mají určitý efekt. To, co vědí prodejci všech možných lahviček tinktur a já nevím kouzel na vlasy a na růst prsou i na zhubnutí, a vědí to už léta, prosím, tohle to už je od starého Egypta, takže nic nového pod sluncem, je vždycky takzvaný osobní příběh někoho. To znamená je mi tolik a tolik, jsem, já nevím, velmi šťastná, protože jsem bez námahy zhubla.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Použila jsem ten a ten přípravek. Do 4 týdnů jsem ...

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Ano, ano, určitě si ho taky pořiďte, určitě na tom budete stejně. Tohle to je opravdu taková nejlegračnější, ale bohužel nejvíc účinná forma, kdy třeba hovoří žena, které je 50 let nebo je tam popisovaný její příběh, pak je vidět fotografie, která jako pro znalce foto shopu je zjevně upravená, buď ta tlustá fotka je upravená nebo ta hubená, no, a tahle ta žena je potom kopírována mladistvými, muži, starými lidmi, prostě postrádá to smysl.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Takže závěrem můžeme říct, že lidé by měli nechat k sobě informace proudit, ale vždy si dát obezřetně pozor na to, jestli nejsou manipulativní ty návody, které dávají v těch médiích, a zapojit ten mozek, uvažovat logicky a selským rozumem.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Vědecké myšlení vyžaduje na prvním místě sběr dat, potom třídění dat, které jsou takzvaně relevantní a potom ověření hypotézy. Takže doporučuji vědecký přístup i k informacím z médií, které se týkají zdravotního stavu.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Snad takovým sítem projdou i ty informace, které k vám proudí z našeho seriálu Hubněte zdravě. To si slibuje a těší a doufá v to Patrik Rozehnal.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
I doktorka Kateřina Cajthamlová. Mějte se moc hezky, na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.