Ivan J. Skalík o tom, jak zvládnout zkoušky

24. duben 2012

S psychoterapeutem PhDr. Ivanem J. Skalíkem jsme si povídali o tom, jak je složité vyrovnat se stresem v průběhu různých životních zkoušek.

Hovořili jsme o tom, co prožívají v těchto dnech školáci, kteří absolvují přijímací řízení na střední školu. Povídali jsme o tom, jak jim mohou pomoci jejich rodiče. Probírali jsme také, jak je složité zvládnout další životní zkoušky. Věnovali jsme se tomu, jak se na ně mohou studenti efektivně připravit.

  • Psychoterapeut PhDr. Ivan J. Skalík o tom, jak je složité vyrovnat se stresem v průběhu různých životních
    zkoušek
    " style="">
    Psychoterapeut PhDr. Ivan J. Skalík o tom, jak je složité vyrovnat se stresem v průběhu různých životních
    zkoušek
    " style="">
    Psychoterapeut PhDr. Ivan J. Skalík o tom, jak je složité vyrovnat se stresem v průběhu různých životních
    zkoušek
0:00
/
0:00

Zvládnout zkoušky nebývá snadné. Složité to mají v těchto dnech školáci, kteří mají přijímací řízení na střední školy. Jsou plni očekávání, trémy a stresu, což může mít velký vliv na jejich výkon v průběhu zkoušek.

Pokud chtějí školáci zvládnout svou trému i obavy, tak jim mohou být velkou oporou jejich rodiče. Pro samotné děti je pak velmi důležité, aby si dokázaly uvědomit své vlastní schopnosti, což ji může pomoct si více věřit.

Kromě psychické rovnováhy je také důležitá příprava na zkoušky. Odborníci doporučují, že než se školák začne učit, tak by si měl nejdřív zjistit o daném řízení potřebné informace. U každé zkoušky vždy alespoň část zúčastněných uspěje hůř, než by mohli, protože je podoba zkoušky zaskočí.

O schopnosti naučit se danou látku na zkoušku rozhoduje mimo jiné krátkodobá pamět a také dlouhodobá paměť. Mozek ale potřebuje také důkladný odpočinek. Zvlášť to platí těsně před zkouškou. Další důležitá věc je výživa. Člověk, který se učí, by měl mít dostatečný přísun tekutin na bázi vody, živin, vitamínů, minerálů, některých stopových prvků a kyslíku.

Kyslík potřebují všechny buňky lidského těla, a každý člověk tuto chemikálii poctivě dodává dýcháním, část kyslíku také získáváme přes kůži. Je tedy například vhodné při učení často větrat. Nedostatek kyslíku má negativní vliv zejména na koncentraci, a také mozkové buňky, stejně jako všechny ostatní buňky v těle, při omezení přísunu kyslíku rychleji stárnou a dříve umírají.

Odborníci zároveň nedoporučují využívání metody „learning by heart“, čili drcení látky nazpaměť. Studentovi se pak může stát, že ztratí nit nebo mu nervozitou vypadne celý text a už nic nevymyslí. Vhodnější tedy je si před každou zpracovanou otázku sepsat pár bodů, které si člověk může zapamatovat a při odpovídání se jich může držet.