Jana Malíková o pomoci telefonickou krizovou intervencí

9. listopad 2012

S vedoucí Anonymní linky pomoci v krizi kpt. Mgr. Janou Malíkovou jsme hovořili o tom, jak může lidem v krizi pomoci telefonická intervence.

Povídali jsme si o důvodech, proč se lidé dostávají do krizových situací. Mluvili jsme o tom, kdy se tito lidé rozhodnou využít pomoci profesionála na telefonní lince krizové intervence. Probírali jsme, jak takový rozhovor může probíhat. Věnovali jsme se výhodám a nevýhodám telefonické krizové intervence.

  • Vedoucí Anonymní linky pomoci v krizi kpt. Mgr. Jana Malíková o tom, jak může lidem v krizi pomoci telefonická
    intervence
    " style="">
    Vedoucí Anonymní linky pomoci v krizi kpt. Mgr. Jana Malíková o tom, jak může lidem v krizi pomoci telefonická
    intervence
    " style="">
    Vedoucí Anonymní linky pomoci v krizi kpt. Mgr. Jana Malíková o tom, jak může lidem v krizi pomoci telefonická
    intervence
0:00
/
0:00

„Přáteli na telefonu“ by se dali nazvat pracovníci Anonymní linky pomoci v krizi. Nonstop službou nabízejí psychologickou pomoc všem, kteří zavolají a chtějí řešit svoje osobní, profesní problémy. Především nelehká služba policistů a policistek inspirovala vytvoření této služby a další rozvoj pomoci.

Už deset let, od 14. listopadu 2002, Anonymní linka pomoci v krizi poskytuje pomoc volajícím psychologickou intervenci po telefonu, spolupodílí se na systému posttraumatické intervenční péče pro příslušníky a zaměstnance policie. Podporuje systém pomoci obětem trestných činů a dalších mimořádných událostí, zprostředkovává služby policejních psychologů nebo poskytuje kontakty na psychologická, sociální a právní pracoviště mimo resort policie.

Graf vývoje počtu kontaktů na Anonymní lince pomoci v krizi

První telefonáty byli tzv. „testovací hovory“, které měly obvykle podobu zazvonění a mlčení. Klienti také zjišťovali, zda telefonní číslo funguje a ubezpečovali se, že telefonáty nejsou odposlouchávané nebo nahrávané. Tato situace trvala zhruba tři, čtyři měsíce.

Internetové poradenství a volání přes Skype

Postupem času začala linka fungovat jako každá linka důvěry. Zpočátku bylo víc hovorů se „služebními tématy“, méně závažnými problémy na pracovišti, později přišla závažnější spíš osobní témata. Řešili se problémy s nadužíváním alkoholu popř. gamblerství, partnerské problémy, šikana na pracovišti apod. Operační střediska začala na linku přepojovat hovory lidí se sebevražednými úmysly.

V současné době je vytíženost Anonymní linky pomoci v krizi větší. Odborníci s volajícími řeší stále více problémů z oblasti různých životních krizí. Na linku jsou přepojovány i hovory z tísňové linky 112. Lidé mohou využít také internetové poradenství a volání přes Skype.

Telefon Ministerstvo vnitra: 974 834 688
Telefon Ministerstvo obrany: 991 834 688
Skype: linkapomoci
E-mail: pomoc.ski@mvcr.cz

autoři: Alima Martinová , Jana Malíková