Janek Ledecký - zpěvák a skladatel

3. červenec 2012
Tandem

Největší audioportál na českém internetu

Janek Ledecký v Tandemu | Foto: Jana Chládková, Český rozhlas

Janek Ledecký, zpěvák a skladatel

Janek Ledecký, zpěvák a skladatel byl v talk show Tandem. Janu Rosákov napříkladi prozradil, že rád cestuje, jak vzpomíná na představení Hamlet nebo co má teď "roztočeno".

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den vám všem z Tandemu přeje Jan Rosák. A kdo že se dneska poveze se mnou? Je pořád jednou z našich nejznámějších hudebních hvězd, přestože se dneska mnohem víc než dřív věnuje skládání a produkování. A jako skladatel muzikálů je dneska nepochybně nejznámějším Čechem v zahraničí, tedy aspoň v Asii. Vždyť jeho Hamlet se stal nejúspěšnějším českým muzikálem v cizině. Takže už jistě tušíte, že hostem Tandemu je dneska Janek Ledecký. Vítám tě, Janku, ahoj.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Ahoj. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Protože velkých úspěchů nedosahuje v Ledeckých rodině jenom Janek, tak bude téma zpovídání opravdu spousta. Těšte se. Přeju hezkou chvilku u rádia.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak hostem je Janek Ledecký, ale zpíval Ondra Ruml, protože on je jedním z protagonistů Hamleta, rockové opery. Je to tak?

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Ano, je to tak. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to je v podstatě jedna ze změn, která se stala, Janku, v tvém životě od té doby, co jsme se na Tandemu neviděli, neslyšeli, to je přes dva roky. Dalo by se to v kostce říct, že jsi vyměnil malou scénu nebo menší scénu Kalicha za větší scénu.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
No a pořád není dost velká. Pravda je, že poslední dva projekty jsou na jevišti Divadla Broadway, ale pořád to není dost, dost velký. Já jsem zvyklej, přece jenom jsem se tak nechal rozmazlit trochu v Japonsku a v Koreji, kde se to hraje v divadlech, který mají takovej ten rozměr jeviště, jako má u nás třeba Státní opera nebo tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to je samozřejmě věc, která mě taky hodně zajímá, protože, jak už jsem říkal, jsi v podstatě, co se dá dělat, nejúspěšnějším skladatelem českých muzikálů nebo muzikálovým skladatelem českým v cizině.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Nemám z toho radost, co se dá dělat. Prostě se to stalo, no. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, ale znáš to, u nás, když se někomu něco povede, tak se říká a proč von vlastně, když je tak dobrej v tý Asii, proč není třeba už na Broadwayi taky.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Ano, ano, ano. No tak tam to celý začalo, jaksi to překopání tý původní český verze tady do tvaru tý rockový opery. To začalo teda na Broadwayi v New Yorku. Ale musím říct, že vod tý doby se to nějak zásadně neposunulo. My jsme tam měli předváděčky přímo na Broadwayi, kde jsem se potkal právě s americkým režisérem Robertem Johnsonem, kterej mě tady k tý předělávce zásadní jaksi vyprovokoval, vyhecoval a potom to celý se mnou dával dohromady. A pak jsme byli nejblíž uvedeni, protože producenti na Broadwayi jsou jaksi opatrní a speciálně v momentě toho Hamleta jsou opatrný, protože jim to připadá, že je to strašně vážný. Takže mají z toho strach, že je to too serious, jak oni říkají. A měli jsme před premiérou v Oklahomě, protože tam je zvykem, že ty věci, než se uvedou na Broadwayi, tak mají za sebou nějakejch třeba sto představení jako takový národní turné. A byli jsme tři měsíce před premiérou v Oklahomě a praskl tam do toho ten Enron a celá ta krize, takže to divadlo zavřeli. Takže pracuju na tom dál, ale musím říct, že třeba ta Asie v současný době, jak ta Korea, tak speciálně teda to Japonsko, což je taková jako nedobytná pevnost, tak to jsou takový jako zásadní zářezy na pažbě, který jsou pro ty americký producenty velkej argument.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aby si někdo nemyslel, že třeba, já nevím, v Soulu máš deset představení, tak opak je pravdou. Tam už to jde do stovek, viď.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
V Soulu já mám pocit, že to je někde kolem 470 v současný době představení a v Japonsku byla premiéra 1.února a tam bylo 30 představení v Tokiu a pak to jelo na 6 představení do Ósaky a na šest ještě do Nagoi, kde se to hrálo v sále pro dva a půl tisíce lidí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ono těm lidem v Asii samozřejmě nevadí, že to je vážný, too serious. Naopak tam, jak jsem se dočetl, já nevím, jestli jsi to ty říkal někde, že naopak se jim líbí, že tam je ten hlavní hrdina takovej ten chlapák.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
No, jednak teda obecně jaksi v Asii jsou preferovaný teda v těch divadlech kusy, kde je hlavním hrdinou chlap, takže prostě s ženskejme to tam mají vo trochu těžší. Ale voni se tak jako v tý tragédii, voni to mají rádi jak Korejci, tak speciálně Japonci, známe ty Kurseové filmy, že jo. To není náhoda, tam má ta tragédie prostě svojí tradici. A druhá věc je to, že pro ně, jaksi oni nerozlišujou tak jako dalece mezi tím, jestli já jsem jako Čech, jestli mám právo se chopit Shakespeara a uchopit ho ještě jako s rockovou muzikou, jestli by to v podstatě nemělo jako /nesrozumitelné/. Pro ně to je prostě Evropa a to je správně. Prostě Shakespeare je Evropa a já jsem z Evropy, takže je to všechno OK, no. Musím říct, že, to bych si přál někdy dostat takový kritiky, jako dostávám tam. Nejvíc si vážím toho, že se všichni shodujou v tom, že tam píšou, že to je prima pozvánka do Shakespearova světa pro lidi, který s tím nikdy neměli nic společnýho, nic vo tom nevědějí a pro lidi, který mají Shakespeara rádi, že to je takový jako pohlazení, jak to může vypadat, když se to převypráví úplně jinak.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak Janek Ledecký cestuje. Určitě hodně cestuješ, viď. Jednak do té Asie, že jo, se svými muzikály, ale i jinak cestuješ, třeba za dovolenou, na hory, moře.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Já to mám právě tak, že třeba v Americe jsem byl kvůli tomu Hamletovi už asi desetkrát a teď tam zase za čtrnáct dní odjíždím na další nějaký jednání. To prostě já to nenechám samozřejmě, nenechám to usnout. Ale tak jedna část toho cestování je teda spojená s tím divadlem, což je úžasný, když člověk přijede do toho Japonska ne jako turista, ale že se tam prostě rovnou baví a ještě navíc vo Shakespearovi s těma lidma, který to divadlo dělají prostě fanstaticky. Tak se dostanete tomu národu úplně jako z jiný strany pod kůži. A druhá prostě zásadní, to není ani tak vo těch dovolenejch jako, to jezdíme furt na stejný místo právě surfovat na Lefkadu, letos pojedeme už asi po devátý, myslím. Ale to je spojený s Ester mojí, který je sedmnáct a je v reprezentaci shodou teda okolností jak na lyžích, tak na snowboardu, což je takový jako opravdu prazvláštní i ve světovým měřítku. Nikoho takovýho neznám. No a ta jezdí, jako kde jsou ty časy, kde jsme byli naštvaný, že prostě nejsou závody ve Špindlu, ale jsou v Peci, že musíme prostě sednout do auta. Letos měla tři závody v republice tady a jinak všechny ostatní prostě mimo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jezdíš s ní?

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
No, když můžu, tak jedu, ale většinou s ní teda letos jezdila Zuzka, jako manželka. A já jsem jí akorát trefil na pár závodů ve Francii a ve Švýcarsku, ale jinak byla na mistrovství světa juniorů, to byla Sierra Nevada a takhle. A příští rok, teď jsem dostal včera kalendář závodů, tak tu sezónu příští, že pojede světový poháry ve snowboardu a začíná to v Holandsku v hale, prostě v Holandsku samozřejmě se nedá jezdit jinde než v hale, ale oni mají halu, v který se prostě závodí. No a pak jsou tam takový jako že Soči, pak je tam Colorado, pak je mistrovství světa snowboardový, to je v Québecku v Kanadě. To si pocestujeme, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ty jezdíš, prosím tě, jako šéf týmu nebo jakou máš funkci v tom mančaftu?

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
No, to teda já myslím, že mám funkci jako tatínek.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nejseš takovej jako polotrenér?

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Ne, to nejsem. Na to naštěstí máme lidi, kterým věřím a který jsou báječný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdy jsi jí přestal radit?

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Radit? No, tak někdy tak na lyžích asi tak zhruba v pěti letech a na snowboardu asi v sedmi, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsi poznal, že už jede líp.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Takový to jako musíš víc jako do kolen nebo tak, tak to už si potom člověk netroufne, když vidí ty děti, jak jezdějí.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak moje otázka, kterou jsem si připravil a mám vždycky připravenou pro hosty, když k nám přicházejí na druhou návštěvu, dostává teď v souvislosti s mým hostem Jankem Ledeckým tak trošku zvláštní dimenze, protože se tě, Janku, chci zeptat, s kým by ses chtěl v životě potkat. Já mám takovej pocit, že by to byl určitě nějakej dobrej producent z Broadwaye, ten pravej.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Tak to bych teda vopravdu chtěl potkat producenta, kterej bude natolik jak odvážnej, že do toho půjde, protože já jsem teda absolutně přesvědčenej vo tom, že prostě v momentě, kdy se to tam objeví v tý Americe, že to tam budou hrát příštích dvacet let, protože už jsme zjistili, že ta věc vopravdu funguje prostě v naprosto rozdílnejch kulturních scénách. Funguje, protože se nám to povedlo prostě šťastnou shodou okolností ten báječný Shakespearovo divadlo převyprávět tak, že to lidi opravdu baví. Ale jinak bych se teda vopravdu chtěl, s kým bych se chtěl potkat a dát si s ním třeba jako panáka nebo takhle, jako s Bobem Dylanem. To jsou takový moje modly, který mám vodmala.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak jsi k němu daleko třeba? Je to uskutečnitelný, myslíš?

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Já nevím. Já jsem se nějak snažil, jestli by se mi eventuálně nepodepsal na kytaru, když tady hrál, ale jako do šatny k němu pronikl jenom Václav Havel. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Měl jsi mu nějak propašovat tu kytaru, Václavovi. Tak Dylan by byl určitě hodně zajímavej, to je pravda. No, ale zpátky k těm producentům třeba. Já mám takovej pocit, že to je v tý Americe sen samozřejmě spousty lidí a nejen Evropanů, ale i Američanů samotnejch. Co to všecko? To není asi jenom otázka peněz, viď?

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Hele, je to třeba tak, že samozřejmě je potřeba bejt ve správnou chvíli na správným místě a já jsem s tou Amerikou zjistil, že prostě já tam vždycky přijedu, rozjednám to a už jsem pochopil, že všechno to vypadá, že už to běží a v momentě, kdy prostě jako nasedám do taxíku směrem na J.F.K. na letiště, tak tam zavírají takhle diáře, protože tam je fronta lidí, který prostě klepou na dveře, který tam jsou prostě. Takže já vím, že do tý Ameriky bude potřeba, abych se tam prostě na rok, na dva přestěhoval, abych ten tlak jako udržel, jo. A ještě jedna věc, a to je důvod, proč se to jmenuje teďka rockopera, je kvůli tomu, že my jsme tam v podstatě asi šest let pracovali jaksi s názvem Hamlet the Musical a kdybys viděl ty producenty. To vysvětlím jenom, to je muzikál, kterej spočívá v tom, že dva producenti vymejšlejí, jak udělat prostě ale úplně tutovej propadák. A teď vymejšlejí, co by to mohlo bejt za titul, aby to bylo úplně na tuti. A to první, co řeknou, tak je Hamlet the Musical a pak se prostě deset minut válejí na zádech smíchy. Takže tam je problém, že ten Hamlet, jako totiž vůbec to slovo muzikál jsme zvyklí, že muzikál může bejt Dracula nebo Bídníci a ta Jesus Christ Super Star je tady taky jako muzikál uváděnej. V Americe jako musical už to slovo v sobě obsahuje takovou tu jaksi lehkost toho žánru a už dopředu evokuje to, že to bude trošku taková sranda, že se nebudou přitom jako kopat do zadku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Něco jako opereta trošku.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Tak, tak, tak. Hodně nohy do vzduchu, hodně fórků a tak. Takže pro ně to je rovnou z principu něco, co není vážný, což teda ve spojení s tím Hamletem funguje prostě jako past. No, tak to jsme zjistili během těch let, takže Hamlet rockopera, to je asi ta cesta, kterou jdeme. Ale musím říct, že ta krize se teda podepsala na tý broadwayský scéně úplně katastrofálně. To, co se tam teďka uvádí, tak z většiny jsou teda vopravdu, že sázejí na absolutní jistotu a teď jak si rozbili tak nějak jako hubu s tím Spidermanem, kterej se nakonec vrací díky tý kontroverzitě, že se prostě každej na to podívat, jestli je vopravdu možný, že to je tak blbý, jak se vo tom píše, tak nakonec se jim ty peníze vrátily, ale bylo tam několik věcí, kde na tý Broadwayi, že se zavíraly divadla a to se stalo poprvý vod války, před rokem, že jo, bylo pět divadel, který na Broadway prostě nehráli. Takže ta situace není jednoduchá, ale já to nevzdávám a jak my doma říkáme, to dáme.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tal teď trošičku odbočíme od toho vážného tématu Hamleta k lehčí múze, ke komedii, přímo komice, přímo ke klasikům českého humoru. A ty si, Janku, můžeš vybrat toho, koho máš opravdu rád.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
No, tak já to udělám a musím ještě prozradit, že my máme narvaný auto prostě mluveným slovem a vod Dostojevskýho, Bulgakova až po právě tady všechny věci od pana Horníčka a posloucháme to právě, když jezdíme na ty ledovce, když jedeme surfovat na ty dlouhý tratě, tak tam máme mluvený slovo a prostě na tý hitparádě naší je Felix Holzman, který děti moje prostě naživo nikdy nezažily, tak ho znají právě z těch cédéček. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jo, tak Felix Holzman je, myslím, velice dobrá volba. Tak teď si to dokážem.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jestlipak by poznali naši posluchači, kdo nám teď právě zpíval kousek z Hamleta rockopery, no. 

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Tak teď zpíval právě Vašek Noid Bárta, což pro mě je prostě největší můj soukromej objev v rámci toho novýho obsazení Hamleta, který je fantastický. Já, když jsem ho viděl, poprvý jsem ho viděl na Jesus Christ Super Star, jak zpívá Jidáše, a tak jsme si říkal, tak tebe tam prostě musím mít. Hrozně nás bavilo s Bertem Johnsonem, kterýho jsem sem přitáhl, aby to zrežíroval, abysme tady konečně všem ukázali, jak vo tom furt všude mluvím, jaká je ta světová verze, tak abysme to tady předvedli. Tak nás bavilo, že máme dva Hamlety, který jsou tak diametrálně odlišný. Jako na jedný straně prostě sofistikovanej Ondra Ruml, kterej je prostě křehkej a má v sobě už rovnou tu bezradnost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takový /nesrozumitelné/.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Napsanou prostě v obličeji, přesně. A proti němu tady ta šelma, prostě to zvíře, ten Noid. A musím říct, že je to právě úžasnej zážitek jako moct se podívat na voba.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, nechci opomenout taky to, že jsi mezitím vyprodukoval taky Vánoční zázrak. Sice teď máme léto, ale já bych se k tomu docela rád vrátil, protože to bylo docela zajímavý odskočení, viď.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Tak to je takovej ten, tomuhle žánru se říká jako hitmusical, protože to je představení, kde kromě těch mejch už zlidovělejch písniček, jako Sliby se mají plnit o Vánocích, Ryba rybě vyprávěla a tak, tak tam vyjde i Pěkná, pěkná, pěkná. A musím říct, že Olda Richtenberg jako producent, to možná neví každej, Olda Richtenberg je jako ředitel a šéfproducent toho Divadla Broadway, ale ještě navíc je to teda můj spolužák, jako jsme spolu seděli v lavici na právech. Ale do tý doby jsme spolu nic nedělali, až prostě došlo na ten Vánoční zázrak. Já jsem napsal libreto s Honzou Potměšilem a teď si o tom povídáme a ten Olda furt říká: "Hele, tam musí bejt Na ptáky jsme krátký, to tam musí bejt jako a Pěkná, pěkná, pěkná." Já říkám, tak já nevím, tak možná ta Pěkná, to jsem věděl, kam bych jí tam dal. Ale říkám, Na ptáky jsme krátký, to je vánoční muzika, ale tak jako. Hele, nakonec tam jsou a vypadá to, že jsme to napsali prostě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kvůli tomu.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Kvůli tomu napsali, no. A je to jedna teda jako z těch nejoblíbenějších čísel nakonec. Musím říct, že ten čuch toho, je občas dobrý jako si poslechnout toho producenta jako toho oponenta.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to trošičku taková Ledeckýho Mama Mia, takže jste použili tvoje hity, viď.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Je to tak, no. Ale musím říct, že loni jsme to teda uvedli, bylo to, začalo to někdy, 1.prosince byla premiéra a během premiéry už bylo jasný, že bylo vyprodáno do konce roku, takže letos to uvádíme, začíná ten Vánoční zázrak už na první advent, no. Tak jsem zvědavej, jestli to letos potáhne jako loni, ale to jsem si užil a musím říct, že to je poprvý, co jsem si užil nějakej takovejhle projekt ryze jako autor.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale to je hezký. Já si dovedu představit ty dva právníky spolužáky, doktor Ledecký, doktor Lichtenberg, jak sedí nad smlouvama.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
I na to došlo.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vím, že v životě Janka Ledeckého je těch lidí, kteří mu byli opravdu pomocníky v tu pravou chvilku, když to potřeboval, víc. Jsou pořád samozřejmě. Já vím určitě, že zmíníš amerického režiséra, který v podstatě stojí za úspěchem Hamleta rockové opery anebo možná.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Samozřejmě, ale úplně jako na počátku, jako kdo tam přehodil mi celoživotně tu výhybku vedle koncertů, který dodnes jezdím a miluju to prostě, tak že mám tady ten druhej život, ten divadelní, tak za to může prostě Martin Kumžák. Já jsem nikdy neměl ambice psát muzikály a ten Martin mě k tomu normálně přesvědčil a vyhecoval a ne, že jako obecně, ale už rovnou přišel s tím Hamletem. Ten prostě přišel a říká: "Máš za sebou tady prostě šest autorskejch desek v řadě, píšeš muziku, texty, všechno je to prima, tak co kdybys zkusil něco pořádnýho?"

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A která tvoje písnička ho inspirovala, že si řekl, tohle by bylo divadelní?

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
No, Martin třeba produkoval ty vánoční moje věci všechny a produkoval mi asi tři sólový alba. Jemu se líbilo ten způsob, jakým píšu texty, měl pocit, že bych měl i na ten širší záběr a už přišel rovnou, to bylo v devadesátým sedmým, přišel rovnou s tím Hamletem a já jsem si to tak jako prolistoval, to bylo stejný vydání v překladu vod Saudku, který znám z rodičovský knihovny a říkám, tak to zkusíme, tak pojď. Tak jsme se rozjeli spolu do Ameriky, páč jsem v životě žádnej muzikál neviděl kromě Draculy, tak jsem říkal, tak já se podívám, jak to dělají ty frajeři tam a zkusím se podívat, jak to dělají ty frajeři. A přijeli jsme zpátky a pustili jsme se do toho. A pak teda jaksi po cestě, jak už jsem tady zmínil, jsem narazil na toho Robert Johnsona, vod kterýho jsem dostal teda jako takovej rychlokurz, ale velmi intenzivní, jak se to v podstatě má dělat a vůbec jak se přistupuje k divadlu. A musím říct, že to bych přál teda každýmu, kdo vo to stojí. Je to zázračný podklad frajera, kterej vopravdu to zná a umí a dělá to strašně poctivě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak má ale určitě něco za sebou v tý Americe.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
No v Americe má za sebou asi 350 představení, který režíroval činoherních a většinou muzikály.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jaká byla jeho zkušenost, když přijel sem? Nebyl trošičku jako zklamanej, deziluze nebyla?

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
To vůbec ne. My tady samozřejmě máme, musím říct, že máme spoustu výhod voproti Broadwayi. Třeba na Broadwayi jsou prostě jako tak striktní ty vodborářský pravidla, že prostě režisér režíruje jako hru a teď tam má židli a voni říkají, hele, počkej, já tu židli dám, vono to bude lepší, když to dám tady vo dva metry vedle. To na Broadwayi nesmí udělat, protože tam je člověk, kterej je určenej k manipulaci se židlí. A v momentě, kdy to ten režisér udělá, tak ten stagementrežisér zastaví zkoušku a jde se prostě řešit odboráři, že takhle ne prostě. Musím říct, že v tomhle je tady svoboda, kterou tady máme, který si musíme velmi vážit a je velmi cenná, já jí opatruju jako květinku. Tak tyhle věci nejsou jednoduchý, ale my jsme v podstatě jako poprvý s tím Robertem začali jako vážně dělat v tý Koreji, kde jsme měli úžasný obsazení, vopravdu úroveň těch lidí fantastická, úroveň toho kreativního týmu, všechno prostě bylo jako správně, ale ta komunikační bariéra prostě obrovská a kulturně-komunikační dohromady. Takže pro něj, když potom přijede sem a tady už s tou angličtinou musím říct, že jsme tady, a to musím říct, že jsem na to pyšnej, že prostě fakt ty lidi jako mluvějí, ale samozřejmě tlumočíme a tak, pracujem na tom, tak tady to jde jak po másle.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, ale jde to i s tou muzikou jako po másle, což si teď dokážeme jedním songem z Hamleta Poloniovou árií, by se dalo říct.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Ano, to je kousek, kterej se jmenuje Je to blázen prostě, kdy Polonius přichází uklidnit královskou rodinu s takovým jako vysvětlením, že si myslí, že v podstatě ten Hamlet je jenom nešťastně zamilovanej a přináší dopis Ofélie a tak, kterej to má dokázat. Tady to bude zpívat George Harwel, což je sekáč, kterej teda přeložil to moje převyprávění Hamleta zpátky do angličtiny moderní a je to aranžmá, zpívá to jenom se symfonickým orchestrem a je to jedna z nejkrásnějších aranží a orchestrací Martina Kunžáka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak abyste slyšeli, jak by to nějak mohlo na tý Broadwayi vypadat.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Třeba. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to by byl, myslím si, docela hezký dárek pro Janka Ledeckýho, kdyby se to povedlo a třeba by se Hamlet rocková opera na Broadwayi nebo v Londýně hrál a byl by to takovej hezkej dárek k těm tvejm nastávajícím v červenci, co? 

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Jé, to by bylo dobrý, kdyby to bylo už jako v létě. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Chystáš se nějak slavit hezky?

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Já se chystám. My se právě vrátíme z Řecka a já se to chystám, prostě ty koncerty mě bavějí ze všeho nejvíc, takže 27.července, kdy teda mám těch 50, tak hraju fesťák na Slovensku Dobré Bohunice a dvacátýho osmýho, hnedka další den další fesťák Harleyfest ve Starý Turí taky na Slovensku, takže i to mi dává takovej nějakej limit, že se prostě nemůžu, musím trochu zařadit tu ruční brzdu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to hraješ s Žentourem.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Ne, já hraju některý letní fesťáky hraju se Žentourem, to je v tý velký sestavě, tam je nás devět. Ale jinak já většinou hraju jako ve trojce, takový jakože elektrická kytara, basa, bicí se Štěpánem Smetáčkem a s Davem Mendesem a to je úplně nejlepší sestava.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale to si myslím, že jsi udělal spoustě fandů radost, že jsi se vrátil vlastně k Žentouru a Žentour že se vlastně znovu koncipoval. Točíte desku teď?

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
No, točíme, no. Máme čtyři věci už natočený a zrovna včera jsem se vrátil vod Honzy Černýho ze studia, dal mi další dvě písničky, který teďka si k nim píšu poznámky, musím dodělat texty a budeme točit, no. Mě to baví, protože je to zase po dlouhý době takový spojení. My jsme spolu prostě osmnáct let nemluvili, jsme se neviděli. Já jsem odešel v devadesátým druhým a teprve teda po osmnácti letech jsme to dali zase zpátky dohromady. Jednak ta sestava je to vopravdu jako jiná disciplína, než když hraju takhle v tý trojce. A pak mě baví, že je to po dlouhý projekt, kde to nešéfuju já sám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Žentouru seš určitě hodně vděčnej za to, ten tě v podstatě proslavil, co si budem povídat, že jo.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
No, tak protože když jsem tam přišel do tý party, tak to byli všechno kluci z konzervatoře a já jsem byl zvyklej na to, že nikdo z těch lidí z Hanspaulky, který jsem tenkrát obdivoval, jako je Yoyo band a Žlutej pes, tak jako nikdy ani na vteřinu nepřemýšlí o tom, že by se tím mohl eventuálně živit, to všichni dělají jako bokem, že jo. A tady ty kluci z tý konzervy, ty zas nenapadlo ani na vteřinu, že by se živili něčím jiným než muzikou, tak se to tak jako stalo všechno dohromady.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak teď jim to můžeš vrátit zase, když tě takhle proslavili. Já si myslím, že si uděláte všichni radost a hlavně ty si dáš hezkej dárek. Takže už takhle s předstihem ti i za všechny naše posluchače, Janku, gratuluju.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Tak díky, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
K tý padesátce. Stáváš se chlapem konečně tuplovaným. Ať se všecko daří, ať se daří tobě i rodině, ať dcera vyhrává světový poháry, budem držet palce.

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Musíme do tý Soči to dovalit. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak držíme palce a měj se moc hezky. Ahoj. 

Janek LEDECKÝ, zpěvák, skladatel
--------------------
Díky. Mějte se krásně. Ahoj.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Reprízováno 17. července 2014.

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.