JIŘÍKOVO VIDĚNÍ
Když řekneme, že jsme jako v Jiříkově vidění, chceme říct, že zažíváme neuvěřitelný příběh, že se cítíme jako ve snu, že nevěříme svým očím, že jsme užaslí, že koukáme jako spadlí z Měsíce, eventuálně jako tele na nový vrata. A většina z nás asi také ví, odkud tohle slovní spojení pochází. Od Josefa Kajetána Tyla, který napsal a v roce 1849 uvedl svou jak se tehdy říkalo báchorku Jiříkovo vidění.
Nás, kteří jsme Jiříkovo vidění zhlédli na jevišti, je asi méně, ale i ti, kteří kus neviděli, také aspoň mlhavě vědí, že Tylův Jiřík byl čeledín nespokojený se svou chudobou, který se, jak se později ukázalo, ve snu dostal do hory Blaník, tam se chudoby zbavil, ale současně poznal, že štěstí nespočívá v majetku. Když se ze všeho pod Blaníkem probudil ve svém původním postavení, byl spokojený.
Všeobecné přesvědčení, že úsloví jako v Jiříkově vidění pochází z této Tylovy mravoličnosti současně je a současně není pravdivé. Jiříkovo vidění totiž existovalo už dávno před Tylem. Už někdy na počátku 14. století se do Čech dostaly opisy latinského spisu Visiones Georgii, které pak na přelomu 14. a 15. století, tedy čtyři sta let před tím, než se Tyl narodil, vyšly v českém překladu jako Jiříkovo vidění. Ten starý spis vyprávěl o jakémsi maďarském šlechtici Georgiovi, česky Jiříkovi, který vládl v městě Trója v Neapolském království. Což je vzhledem ke vzdálenostem mezi Maďarskem, Neapolí a Trójou mírně řečeno nepravděpodobné. Ale o zeměpis nejde. Jde o to, že Jiřík byl nejprve král krutý, pak se cosi stalo a on se dal na pokání. Při své kajícné pouti došel až do Irska, do kláštera svatého Patrika, kde vstoupil, cituji, "v hlubokost země" a prošel mimo jiné také očistcem. Jeho bloudění pod zemí mělo třicet zastavení, tedy vidění, a jejich popis je skutečně silně barvitý. Popisuje se tam například železné, hřeby pobité a rozpálené kolo, kterým točilo tisíc ďáblů za tím účelem, aby bylo na kousky rozsekáno co nejvíc duší... Skutečný horor, který však neměl jen abych tak řekl zábavný účel. V té době totiž začala katolická církev učit o očistci a lidová vyprávění měla novinku podpořit.
Vyprávění o uherském Jiříkovi, který se dostal do očistce a napravil se, bylo tedy živé ještě na počátku našeho obrození, a tak jeho popularitu využil nejprve Jan Pravoslav Koubek, který napsal satirickou skladbu Básníkova cesta do pekel aneb nové Jiříkovo vidění, a pak zmíněný Josef Kajetán Tyl, který ze středověkého textu převzal základní myšlenku, jméno hlavního hrdiny a název díla.
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka