Jitka Škápíková - režisérka zvukových knih

14. prosinec 2011
Tandem

Jan Rosák pozval do Tandemu Jitku Škápíkovou, dramaturgyni a redaktorku dokumentárních a literárně-dramatických pořadů, režisérku zvukových knih. Dozvěděli jste se, co si myslí o přesunutí legendárního Večerníčka z programu ČT 1 na ČT 2, na jakou ze svých adaptací rozhlasových her je pyšná a kolik let pracovala v rozhlase.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, milí posluchači, z Tandemu vás opět zdraví Jan Rosák. Dnes víc než kdy jindy rozhodně nemůžu zdržovat planými řečmi, protože mým hostem je žena, která toho v životě stíhá neuvěřitelně mnoho. Její pracovní nasazení a šíře záběru aktivit by vydala klidně ne na jeden, ale hned na dva životy. Vítám dramaturgyni a režisérku zvukových knih Jitku Škápíkovou. Dobrý den.

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Dobrý den. To jste řekl hezky. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? To mám radost. Kromě jiného jste i rozhlasačkou, takže víte, že hudební složka má v pořadech rozhlasu velice důležité místo. No a právě teď je ta chvíle, kdy jí dáváme prostor. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu dnes sedím s Jitkou Škápíkovou. Teď nemám vůbec tušení tedy, kde jste se narodila. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
V Blansku. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Blansku. Vy jste Moravačka. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Já jsem z Moravského krasu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Z Moravského krasu. Tak to jsme dva Moraváci. Já trošičku jižněji nebo jihovýchodněji.

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Každej správnej Pražák přece pochází z Moravy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo? 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
No, jistě. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Poznáte Moraváka po slechu? 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
U vás ne, ale zpravidla ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak u Ostravaků se to hodně pozná.

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
A tak oni z toho Brna to taky mají měkké.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že, ano. Ale byli někteří herci, jako třeba Karel Höger.

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Kteří si na tom zakládali.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zakládali, založili na tom kariéru. Tak, pozor, když mluvíme o tom herectví, tak vy jste vystudovaná herečka. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Já jsem vystudovaná herečka, já jsem dokonce čtyři roky i praktikovala. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano. A jestlipak jste chtěla už jako holčička herečkou býti?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Ba že jo, ba že jo. To se zrodilo někdy v pubertě. Já jsem měla báječnou maminku, která pracovala jako učitelka v hudební škole, učila zpěv a hudební nauky. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Blansku?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Ano, v Blansku. A zároveň byla taky aprobovaná profesorka češtiny. No a jak normálně děti chodí do družiny, tak já jsem chodila za maminkou do hudebky a tam jsem obrážela ty všechny obory, který tam byly. No a takhle jsem trávila dětství a tam se to někde narodilo. A protože já jsem byla tak trošku kovářova kobyla, co chodí bosa, protože máme se mnou neměla čas cvičit na piáno a zpívat mě začala učit až někdy v pubertě, protože tvrdila, že já jí nebudu poslouchat a že to stejně nemá cenu. Ale hlavně já jsem zdědila hudební sluch po tatínkovi, takže to prostě nebylo na to, abych se věnovala hudbě. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte, to jako jste říkala v tom špatném slova smyslu? 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem tomu chvilku nerozuměl, jestli náhodou tatínek nebyl absolutní sluchař.

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Naopak právě. A nevím, někde prostě to začalo to divadlo táhnout a já jsem od začátku věděla, že budu herečka. Po maturitě na gymnáziu jsem se přihlásila na JAMU, kamžto mě vzali v 18 letech na první pokus, což byl docela zázrak. No a tak to začalo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A před tím jste někde zkoušela to divadlo v amatérských souborech?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
To úplně ne, spíš jsem chodila recitovat při všech příležitostech.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to jste měla kliku tedy, anebo jste byla absolutní talent tedy.

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Hm, to nevím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale to je zajímavé, že když vás takhle vzali napoprvé jako talentovanou, že jste u toho nevydržela. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Já jsem začala v druhým ročníku hostovat v Divadle na provázku a strašně se mi tam líbilo. A v té škole to začalo tak nějak jako skřípat, vono to vobojí nešlo úplně dohromady. A já jsem se po dvou letech rozhodla, že přeruším studium a čekala jsem, že půjdu na ten Provázek, protože vím, že mě chtěla Eva Tálská i Petr Žerhaufer. A pořád jako byly ty prázdniny už ke konci a pořád nepřicházelo jako to slovo, že mě opravdu berou. Teň von byl rok 85, čili trošku jiná situace než dneska. Člověk se vydá na volnou nohu s mnohem lehčím svědomím než tehdy. No a tehdy mně zavolali z brněnské zpěvohry, protože tehdejší hvězda Eva Veškrnová, sestra Dáši onemocněla a téměř ze dne na den odcházela do invalidního důchodu a já jsem tam nastoupila prostě druhý den, nazkoušela jsem její role a začala jsem hrát její repertoár.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako sólistka zpěvohry?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Jako sólistka zpěvohry.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pardon, teď mně to trošičku nějak neladí s tím, co jste říkala před chvilkou, že po tatínkovi.

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
To je právě všechno dohromady. Já jsem se učila zpívat, chodila jsem dokonce i na nějaké hodiny na konzervatoř. Ale prostě já musím být ve všem nejlepší a já jsem věděla, že prostě v tomhle nejlepší nebudu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Máte tyhle ambice?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Hm, já.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vadí vám, když nejste nejlepší?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Já, když předem vím, že v tom nebudu nejlepší, tak to nedělám. Takhle jsem se třeba nikdy nenaučila žádnej sport. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A zkoušela jste?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Tak já jsem to nějak věděla předem, že prostě ty lyže nebudou můj kamarád, že na bruslích se okamžitě zabiju. Já, když mám vystoupit z lodičky, tak jí převrhnu, jo, prostě. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, víte co, důležité je, že jste nakonec ten obor, ve kterém opravdu nejlepší jste, našla. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přestože je můj dnešní host, dramaturgyně Jitka Škápíková taky režisérkou zvukových knih, tak se teď pustí do, no, tak málem jsem řekl jaksi kritiky, ale spíš jenom zamyšlení nad tím, co se tak úplně zvukových knížek a jenom zvuku netýká, co se týká taky hodně obrazu, a tudíž je to takový ten zamyšlený přesun populárního a slavného a legendárního a dlouholetého Večerníčku, Večerníčka z prvního programu České televize na program druhý, a tudíž trošičku jaksi do pozadí. Co tomu říkáte?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Mě ta informace poměrně překvapila a zejména její vysvětlení mě praštilo přes oči v tisku, že se na večerníček na ČT1 dívá kolem 250 tisíc diváků, což je málo. Ale nebyla by to taková tragédie, kdyby se na něj dívalo 250 dětí, ale oni jsou to hlavně dospělí. A tudíž je potřeba Večerníček přesunout na ČT2 do bloku programů pro děti. Nebo na nově vzniklý možná kanál ČT3. Což je podle mě řešení na palici, protože pokud se denně dívají dospělí, tak chceme, aby přepnuli na kanál pro děti. A už vůbec to, že veřejnoprávní médium má jako hlavní kritérium sledovanost, je prostě cesta do pekel, stejně tak v televizi, pro kterou taky poměrně hodně pracuju, tak i v rozhlase. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ta ambice prostě taky nějakou sledovanost urvat, tam prostě vždycky je. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
A já rozumím tomu, že když uvažujeme o tom, že vydáme audioknihu, tak hledáme atraktivní titul a hledáme atraktivního interpreta, protože potřebujeme, aby si tu knihu koupilo co nejvíc lidí, a tím pádem, aby se zaplatila ta výroba, protože tady jde o soukromý subjekt, který se tím živí. Ale podle mě veřejnoprávní médium musí mít na prvním místě sdělení, musí mít co říct a pak musí se vynasnažit to svoje sdělení nějak donést k těm lidem, kteří ho jsou schopní chápat. Ale bojovat s komerčními médii jejich vlastními zbraněmi, je prostě hloupost. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je asi špatně. Ale zase na druhou stranu se jich musím trošičku zastat, těch, do kterých jste se tady opřela, protože dělat něco, aniž bych věděl, že se to lidem líbí, tak to je taky cesta trošičku jaksi do pekel, protože. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
To určitě. Není možný si dělat věci, kterým budeme rozumět jenom my, co spolu chodíme. Ale nemyslím si, že by mělo být na prvním místě dávat lidem to, co chtějí. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano. Já si myslím, že zdravý by byl takový ten kompromis. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jitka Škápíková, můj dnešní host v Tandemu, je dramaturgyní a režisérkou zvukových knih a to je ten obor, o kterém jsem mluvil před pár minutami v Tandemu, že je v něm opravdu špičkou. Ale než jste se k tomu propracovala, tak jste taky nastoupila do Českého rozhlasu v Praze, kde jste působila jako dramaturgyně a redaktorka literárně-dramatických pořadů. To se vám tak až úplně jaksi nepozdávalo? Tam jste se tak úplně nenašla?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Ale určitě, já jsem tam strávila 15 let. Začínala jsem vlastně s dokumentem, pak jsem si rozšířila pole působnosti i do literárně-dramatické oblasti. A myslím, že jsem tam potkala spoustu důležitejch lidí a že tam vznikla za těch 15 let docela slušná řádka zajímavých pořadů. Ale já už jsem měla ke konci pocit, že se snažím holejma rukama roztlačit pevně zabržděnou parní lokomotivu a v tom pocitu mi přestalo být dobře. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je hezká alegorie. Já si to představuju, to je dřina, to je pravda. Ale jestlipak tedy tam někde vznikla ta myšlenka toho věnovat se těm zvukovým knihám. Si myslím, že jednak je to hezká práce a jednak je to ohromně užitečná práce, protože co si budem povídat, je jasné, že je cílena nejenom na běžnou populaci, ale třeba na nevidomé, pro které je to jediná jaksi možnost setkávat s populární, slavnou literaturou a tak. Tam, už v rozhlase vznikla tahle ta myšlenka, že to budete vydávat?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Já jsem vždycky chtěla režírovat a zhruba před rokem a půl jsem dostala nabídku nakladatelství XYZ, které se chtělo začít věnovat zvukovým knihám a právě ta nabídka zněla v tom smyslu, že to budu nejen vybírat, redigovat, dramaturgovat, ale i režírovat, no a po tom jsem prostě musela skočit. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jasně, protože to já myslím, že inspirativní. Tam máte ohromnou jaksi, ohromné pole působnosti. Vy jste si sama svou paní, vy si můžete vymýšlet, co bude.

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
To rozhodně nejsem, protože opět nám diktuje trh. Ale já už v tuhle chvíli jsem ještě ke všemu to, co jste říkal, na volné noze. Takže, já teď vlastně beru nabídky, které přicházejí a zatím přicházejí samé zajímavé.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Odkud přicházejí?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Teď třeba například jsou čerstvě na pultech dvě knížky, respektive dvě cédéčka, které vydaly Levné knihy. Naprosto kouzelný Deník kocoura Modroočka, který jsme natočili s Viktorem Preisem. Stejně tak kouzelný je Arnošt Goldflam jako Péťa Bajza v Bylo nás pět. A teď už snad jsou na pultech, je nové cédéčko, které vydalo ADK a to je Larsson Muži, kteří nenávidí ženy. Samý bestselery. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to jsou samé skvělé věci. Ale jak jste to tak říkala, tak ta šíře záběru je opravdu hodně široká. Ty tipy na to, co se natočí, vycházejí jaksi od interpretů? To předpokládám, že ne.

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Od těch nakladatelů. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Od nakladatelů. Já si myslím, že jsme ale pořád ještě hodně v plenkách a máme velké rezervy v tom, jak právě ty knihy donést k těm posluchačům. Já, když přijdu do knihkupectví a vidím ty záplavy těch knih, kde někde u pokladny se potom krčí nějaká bedýnka a v nich jsou naházená ta cédéčka a kdo vlastně neví, že je má hledat, tak je nenajde, tak je mi trošku úzko. Já bych třeba si strašně přála natočit takovou tu velkou světovou českou literaturu, v podstatě to, co jsme měli všichni číst jako povinnou četbu, ale nečetli, protože jsme to na gymplu flákali, tak abychom si to vzdělání jaksi doplnili, tak bychom si to mohli poslechnout, třeba jak se říká, že se ty knihy poslouchají hlavně v autě, což dělám třeba já. Anebo myslím si, že to je úžasná věc pro studenty soudě třeba podle své dcery, která tímhle tím způsobem si prostě doplnila klasiku povinné četby, tím, že si to poslechla a když ji to zaujalo, tak si pak vzala tu knížku a šla to číst. Já si myslím, že tudy vede cesta, ale myslím, že bude u nás ještě docela trnitá, než to začne fungovat. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jitka Škápíková, můj dnešní host v Tandemu, řekla před písničkou důležitou myšlenku, kterou si troufnu ještě trošičku rozšířit, že totiž se v autě třeba hodně poslouchá mluvené slovo. To je velký hit třeba těch dlouhých cest za volantem, kdy člověk neposlouchá muziku, ale naopak jaksi četbu na pokračování, román, detektivku, Sherlocka Holmese. Já mám několik Sherlocků Holmesů v autě uložených. V tomto smyslu si myslím ,že se do toho hodí i váš výběr dnešní z klasiků českého humoru. Vybrala jste si Zdeňka Svěráka. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Vybrala jsem si Zdeňka Svěráka a přímo vinárnu U Pavouka, což je taky jedno z CD nebo respektive několika CD, které u mě v autě často hrají. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To byl takový fenomén, se pamatuju, Vinárna U Pavouka, že docházelo až k takovým komickým situacím, to znáte určitě, to je legenda, že do Prahy přijížděli. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
A hledali tu vinárnu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ona mimochodem je, dneska už ta vinárna je, ale nemá určitě nic společného se Zdeňkem Svěrákem. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Ale tehdy nebyla, protože my jsme o tom se Zdeňkem Svěrákem mluvili a on mi právě popisoval, jak k tomu došli, jenom tak prostě. A je to ten druh mystifikace, se kterým potom Svěrák vydržel vlastně celý život, protože ve vinárně se samozřejmě narodil český velikán Jára Cimrman. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dotáhli tuhle tu mystifikaci k naprosté dokonalosti. 

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jitka Škápíková je nejenom režisérkou zvukových knih, dramaturgyní, ale také autorkou několika dokonce desítek adaptací i původních her pro děti i dospělé, které se třeba realizovaly v Českém rozhlase. Tak pochlubte se, řekněte pár titulů. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Tak asi největší.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dokonce jste byla za ně oceněna. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
No, něco se tam našlo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, bylo tam něco. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Teď o prázdninách Vltava reprízovala můj seriál podle Boleslava Pruse Faraon desetidílný, tak to byla taková největší porce práce. Ale spoustu těch věcí taky vyšlo na cédéčkách. Třeba adaptace Draculy, dělala jsem Alenky za zrcadlem, spoustu různých takových těch jako zase klasických titulů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víte, mě teď napadá, když jste režisérkou těch zvukových knížek, tak podle čeho vybíráte třeba interpreta. Myslím si, že zrovna Modroočko a Viktor Preiss, to je úžasná volba. Ale jak vás to napadne takhle dát je jaksi dohromady?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Tam musí být dvě podmínky. Jedna je, že ten člověk bude jaksi atraktivní, o tom jsme tady mluvili, na trhu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, aby se to prodalo samozřejmě. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Ale já se snažím vždycky upřednostnit to, aby ten člověk uměl číst, což není tak úplně jednoduchý. Spousta herců jsou skvělí na jevišti, ale neumějí číst. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsou dyslektici třeba. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
No, je to zvláštní disciplína, na kterou je potřeba se i připravit. A ti největší bardi mě doteď dojímají tím, že si přinesou ten text opravdu vopoznámkovanej, mají tam namalovaný, kde budou jaký rázy, kde končí fráze a tak dále, prostě nečtou z voleje, jako někteří mistři. No a třeba jeden z takovech těch pěknějších titulů, na který jsem docela pyšná, je Dvanáct rozhněvaných mužů, ten jsme natočili na jaře, kde bylo potřeba vybrat dvanáct interpretů, kteří budou dobře rozeznatelní jaksi při prvním slově, budou to natolik charakteristické osobnosti, že se v nich ten posluchač nezmate. A vlastně tam, kde je dvanáct chlapů jenom na ucho, není úplně tak jednoduché se v tom vyznat. Tak to byla moc pěkná práce a tam jsem si vybírala, vlastně třetí aspekt je lidi, se kterými jsem někdy už pracovala a k nimž mám nějak blízko. Mezi ně rozhodně patří Viktor Preiss, s kterým jsme kdysi před časem tady v rozhlase udělali asi padesátidílný cyklus Báječný svět, kdy Viktor dělal rozhovory se svými blízkými lidmi. Byl to moc krásnej cyklus. Pak z toho vyšly dokonce dvě knížky, tak to mě, myslím, taky hodně posunulo kariérně. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že hezká práce byla i při práci na vzpomínkách, převyprávěných vzpomínkách Stanislava Zindulky. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
No jo, to je taky žhavá novinka. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Protože Stanislav Zindulka je nesmírně příjemný, inspirativní člověk, milý. To musela bejt práce. Teď jste se úplně usmála, když si na to vzpomínáte. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
No, bať. Mně se na různých křestech a autogramiádách ptali, jako jak to vznikalo a já jsem nikdy nebyla schopná říct víc než, že to byl prostě rok a půl naprosto idylické spolupráce. A navíc vono to taky bylo vo divadle, že jo, což je moje láska. A Standa je velice laskavý člověk a potvrzuje to, co platí právě o těch lidech, kteří jsou velcí, že ti lidi, kteří toho hodně v životě dosáhli a jsou velcí, tak jsou taky velcí jako lidi. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem Tandemu je Jitka Škápíková, dramaturgyně, režisérka zvukových knih, autorka adaptací i původních her. Já si myslím, že při práci jaksi ve sdělovacích prostředcích, v divadle i v současné vaší činnosti režisérky se může stát, že jsou chvíle, kdy, povídali jsme si o tom, jak příjemná práce byla se Stanislavem Zindulkou, ale někdy jsou i chvíle, kdy vám není úplně do zpěvu, kdy třeba i ve vaší kariéře jste byla rozmrzelá, že se vám něco nedařilo. Ne, že bych to chtěl přivolávat, ale zkuste zavzpomínat, aby to nevypadalo, že je vám pořád jenom do zpěvu.

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
No, já musím říct, že byl takovej docela zajímavej životní zub právě to, když jsem rozvázala všechny svoje pracovní poměry a odvážila jsem se jít na volnou nohu v době, kdy se každý opravdu drží svého stálého místa. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V kterým to bylo roce?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
No, teďka na jaře vlastně. Já jsem odcházela z rozhlasu k 1.lednu letošního roku. Mezitím jsem byla teda nějakou dobu v nakladatelství. A pak toho bylo všeho najednou tak strašně moc, že mi cosi v hlavě řeklo dost a vydala jsem se na cestu svobodnýho povolání. A ta přechodová doba, než jsem zjistila, že to takhle snad půjde a klepu to do hlavy, aby mě paní zvukařka nezabila, tak ta chvilku trvala a trošku jsem se bála. Ale teď se zdá, že se to začíná docela mile rozbíhat. I po takových jako dalších kolejích, který jsou hrozně zajímavý, inspirativní. Vracím se zpátky k divadlu nebo vracím, dělám už několikátou inscenaci pro Violu, která měla premiéru 12.prosince.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, co to je? Povídejte. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Stará dáma vaří jed, moje dramatizace nejznámějšího finského autora Arta Paassillini, ve které asi deset postav zároveň hrají tři herci, Lilian Malkina, Naďa Konvalinková a Jan Zadražil v režii Lídy Engelové. No, tak to je naprosto žhavá novinka. Teď dělám další práci, která mě velmi těší, a to píšu pro Jaromíra Hanzlíka Úsměvy, které se vrátí od nového roku na obrazovku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je práce ale v úplně jiném médiu zase, ano. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Tak já jsem pro tu televizi dělala už léta zpátky a spoustu věcí. Vlastně my jsme se s Jaromírem poznali v rozhlase, kdy já jsem si vymyslela pořad Hvězdný prach v době, kdy jeho Úsměvy končily, pořad na v podstatě podobné bázi v rozhlase. A on teď, když se do televize vrátil, tak mi nabídl, abych pro něj psala dál, takže tam jsem se taky potkala se spoustou různých lidí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Poslyšte, ale vy jste řekla, že jste ráda, že jste v podstatě se vrátila zase k divadelní práci z části, myslím teď tu Violu. Ale v té souvislosti mě zajímá, jestlipak vás někdy nenapadlo, že je vám třeba líto, že se nevracíte na prkna jako herečka a zkusit si něco jako interpretka, přímo pro sebe udělat, napsat, zahrát?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Ale tak to víte, že na to myslím, protože divadlo je živý organismus a je to něco jiného než ty konzervy, které vyrábíme. Ale, podívejte, když jsem mluvila o tom Jaromírovi, tak ten prostě po těch letech, co nestál na prknech, dneska říká, že už ho tam nikdo nedostane. Tak když tam nikdo nedostane Hanzlíka, tak jak by si to mohla troufnout Škápíková, ne?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak se tam můžete dostat sama. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Jakože bych se nikoho neptala. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, samozřejmě. Jste autorkou, režisérkou, dramaturgyní, šup a už tam sedíte. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Ono to vlastně celý to moje psaní vzniklo tak, že když jsem byla v té operetě ty čtyři roky, tak jsem měla tak trošku problém s těmi librety, že oni operetní libreta nebývají příliš jaksi intelektuální. A tam jsme tehdy s partou kamarádů říkali, no, tohle to my přece jsme schopni napsat u flašky vína za večer. Já jsem nějak jako to vzala za slovo, tuto výzvu a začala jsem psát a vlastně takhle najednou jsem se dostala ke scénáristice. Dostala jsem se do ročníku pana profesora Antonína Přidala, který mě prostě zažehnul.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je škola tedy, no. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
No a to pak už nějak šlo samo a bez rozmýšlení. V podstatě stejně jako ten můj odchod z rozhlasu před rokem. A já nějak neházím zpátečku v životě. Když už jednou s něčím skončím, tak to bejvá na furt.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jitka Škápíková je hostem dnešního Tandemu a povídali jsme si hodně o vaší práci, o tom, co děláte, hodláte dělat, budete dělat, toužila byste dělat. Ale mám takový pocit, že Jitku Škápíkovou jsme si tady jako ženskou příliš nepřiblížili. Ne, že bych jaksi chtěl sahat do vašeho soukromí, to v žádném případě, ale třeba jaké budou vaše Vánoce, blíží se nám Vánoce, máme prostředek prosince, tak v každé rodině už všichni šílejí. Šílíte taky?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Nešílím, tohle to mě nechává naprosto v klidu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak to pořešíte v rodině?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Já se seberu a odjedu. Mám políčeno na Vídeň. Já jsem začala řešit cestovatelský Vánoce od té doby, kdy odešli rodiče a začalo nám být bez nich smutno, tak to tak nějak řešíme tím, že utíkáme. Ale já teda, když jsme u toho cestování, já jsem prostě absolutně vášnivý cestovatel. Všechny svoje peníze, co vydělám tady těma aktivitama, co jste jako tady řekl, tak ty jdou na cestování.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Procestujete? Vážně?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Okamžitě. No, ba. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to je úžasný. Ale s tou Vídní jste mě nadchla, protože my do Vídně jezdíme s naší partou kamarádů každý rok, už asi desátý rok vždycky před Vánocemi a zažíváme si tu předvánoční Vídeň. A vy tam jste přímo i na Vánoce, na Štědrý den?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Právě bychom tam chtěli strávit to období mezi svátky. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jak si tam užíváte? Schválně, jestli to bude podobné jako my. 

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
No, galerie, památky samozřejmě. V Schönbrunu jsme byli naposledy, když byla moje dcera malinká, tak teďka se na ní podívá znova. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A můžete taky, no,máte s sebou dceru, na vínečko?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Ale vždyť ona už je dospělá. Moje dcera právě oslavila svoje osmnáctiny.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už může. Na heurige chodíte taky, na vínečko?

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
No, jistě. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to prožíváte velice hezký předvánoční a vánoční čas, ano, to vám schvaluju. Jako ostatně všechno, o čem jsme si tady dneska povídali, protože všechno to bylo pozitivní a příjemné. Takhle doufám, že i na vás, milí posluchači, působila dramaturgyně a režisérka zvukových knih Jitka Škápíková, která byla dnes hostem Tandemu. Děkuju vám za váš čas.

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Já děkuju za pozvání. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Za vaši návštěvu a ať se všecko daří. Na shledanou.

Jitka ŠKÁPÍKOVÁ, dramaturgyně, režisérka zvukových knih
--------------------
Díky. Vám taky.



Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio