Juraj Šajmovič ml. - režisér

22. červen 2012
Tandem

Největší audioportál na českém internetu

Juraj Šajmovič ml. v Tandemu | Foto: Jana Chládková, Český rozhlas

Juraj Šajmovič ml., režisér

Režisér Juraj Šajmovič ml. se zastavil s Janem Rosákem na kus řeči v talk show Tandem. Prozradil například, proč si vybral scénář k filmu "Tady hlídám já", jakou katedru na FAMU vystudoval a jak vzpomíná na své začátky s fotoaparáty.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tandem je na startu a z rozhlasového studia se hlásí a dobrý den přeje Jan Rosák. A naproti mně už sedí muž, jehož práci právě v těchto dnech zkoumají přísným okem kritici a to kritici filmový, protože hostem dnešního Tandemu je režisér Juraj Šajmovič mladší. Já vám vítám, dobrý den.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Samozřejmě jsem se zmínil o vašem novém filmu Tady hlídám já, který nedávno vstoupil do kin. Než se ale k filmu samotnému dostaneme, tak zaskočíme do Plzně. Proč? Naši pravidelní posluchači jistě tuší, podrobnosti těm ostatním dodáme hned po písničce.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
S tatínkem mého dnešního hosta Jurajem Šajmovičem jsem se potkal při natáčení nějakého filmu, kde jsem hrál naprosto opomíjení hodnou roli, ale on byl vynikajícím kameramanem a jak je vidět, tak tu štafetu předal opravdu do správných rukou, protože syn Juraj Šajmovič mladší, který je dneska hostem Tandemu, se potatil a dokonce ještě rozšířil tu profesi filmařskou na režii. Ale než se k tomu dostaneme, pane Šajmoviči, tak jdeme do té Plzně. Tam jste se narodil, tam jste trávil své dětství nebo jste se pak někam stěhovali?

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Já jsem trávil své dětství tam do 5. třídy u dědečka, u babičky, a potom můj tatínek rozhodl, že už mě nemůžou dál rozmazlovat, to znamená, že mě přemístí do Prahy. Nicméně já jsem vlastně tam byl, to byla taková historka, můj tatínek je ze Slovenska, já jsem se měl narodit na Slovensku.a já už jsem měl normálně jako, nebo já, maminka měla koupenou letenku, takže já v břiše jako, tak jsem měl koupenou tu letenku a nakonec to dopadlo tak, že jsem přišel na svět o 14 dní dřív než to letadlo mělo letět a ono to bylo tak nějak tak jako celý na knap, takže jsem se místo v Piešťanech, kde se narodil tatínek, kde měl mě přivést na svět dokonce i nějaký rodinný lékař, který rodil snad ještě i mé bratrance a tak dále a tak dále, tak nakonec to dopadlo tak, že jsem se narodil v Plzni. Já jsem prostě neodletěl a nemohl jsem za to.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste prostě neodletěl, to je jasný, no, ale jak říkáte, trávil jste tam hezkou část svého dětství. Jestlipak si vzpomínáte na to, tatínek, slavný kameraman, chtěl jste už tehdy jít v jeho šlépějích, anebo chtěl dělat něco? 

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Velmi dobře. Mám na to, mám na to jednu bezvadnou historku teda takovou, jak jsem k tomu vlastně přišel. Tak tatínek mi jednou přivezl fotoaparát, který se jmenoval Certo KN 35. To si pamatuju. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To musí být pravda, protože to je tak složitej název.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
No to, to skutečně je pravda a k tomu mi přivezl nějaké filmy. A pak mi dal takovou ruličku, jo, protože kameramani si nechávají takzvané, dnes se tomu říká šortendy, tehdá to bylo prostě kousky filmů, na který se už nedal natočit celý záběr a to se nabíjelo do kazet. Pamětníci již jistě velmi dobře vědí, o čem mluvím. No, tak pak mi vysvětlil, jak se ty fotky vlastně dělají, ale už z exponovaného materiálu, to jsem se bezvadně naučil. Vyfotil jsem těch 5 filmů, co jsem od něj měl přednabitých asi tak za 3, 4 dny, no, pak jsem říkal, no, sakra, co já budu fotit. No tak ale vždyť tady mám tu škatulku, tak co já bych jí jako, tak jsem prostě vzal tu červenou žárovku, při které se normálně černobílé fotky zvětšují, říkal jsem si, no, tak když při tom můžu zvětšovat fotky, tak co bych při tom nemohl nabít film. Tak jsem jí zamontoval, nabil jsem to, no, a co se stalo, že jo, nabil jsem těch kazet asi 10, fotil jsem, fotil jsem, pak jsem to vyvolal, to mě táta taky naučil. No, a dopadlo to tak, že jsem z toho vytáhl takovej nějakej jako divnej šedivej kus něčeho, přijel jsem a říkám - tati, čoveče, tys mi dal blbou tu pikslu, to jako nevím, proč jsi mi dával takovouhle pikslu. A on říkal a jak jsi to dělal všechno? Tak jsem mu to popsal, předvedl a on říkal, čověče, to si asi žádnou chybu neudělal. Tak pojď, pojď mě vzít tam dolů do tý koupelny, kde se to dělalo. A já jsem tam rozsvítil, tak se rozsvítila ta červená žárovka, on na ní kouká a říká - a to ti tady svítilo? Já jsem říkal no jasně. No, tak to nesmí. Tam od té doby vím, že se pouze fotky zvětšují, nikterak se nesmí s negativem skutečně ani se světlem, kterej má jako, s žádným světlem negativ nesmí přijít do styku. Nicméně dnes bohužel samá elektronika a já jsem velký fanda filmů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak teď už taky víte, že červené světlo svítí jenom na určitých budovách, kam je neradno zacházet příliš.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
No, třeba tady.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jo, to je pravda, červené světlo svítí i nám, ale ono za chvilku zhasne a my si dáme písničku.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že život filmového režiséra má několik fází, myslím ten aktuální, on pracuje, natáčí, je takový jako hodně zaujatý pro to, když to může ovlivnit, to znamená, ovlivňuje celé to natáčení. Potom už trošičku méně může ovlivňovat tu práci dokončovací, ale taky pořád ještě může třeba, dejme tomu, dbát na to, aby střihač střihal tak správně, ale pak už nastupuje fáze, kdy ten film předá veřejnosti, a to už ovlivnit nemůže. Já si myslím, že Juraj Šajmovič mladší, který je dnes hostem Tandemu, má ovšem i z téhle té fáze docela radost, protože jste se vrátil z filmového festivalu ve Zlíně, kde se film Tady hlídám já prezentoval, a aspoň jste se tak tvářil, že vám to udělalo radost. Je to tak? 

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
No, tak musím říct, že ten film je rodinnou komedií a já jsem měl opravdu v šuplíku ještě asi 3 další scénáře a každej z těch scénářů byl vlastně trošku jako takovej smutnější a ponuřejší, anebo třeba se pouštěl trošku do tý doby.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aktualizován.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Která dneska není úplně v pořádku. Já jsem říkal, sakra, ale vždyť já nechci udělat film takovej, kdy ty lidi na sebe koukají, prostě jako teďka vždycky, když je vidím ráno nebo takhle, oni se všichni mračejí a někam jdou a jsou vlastně naštvaní, já se jim nedivím, protože viděj večer ty zprávy, tak, tak kdo by nebyl prostě naštvanej. Já jsem říkal, hele, já chci, aby, já chci, aby někdo vyšel z kina a taky se smál. Tak jsme se o tom bavili s mou manželkou, která teda producentovala ten film společně teda s Českou televizí, té patří velký dík, to musím tady říct, chci poděkovat panu Jaroslavu Kučerovi a paní Alena Müllerové. Ta jména jistě uslyšíte ještě mnohokrát, a vlastně jsem se rozhodl prostě lidi se musejí usmívat, když vyjdou z kina. A já jsem najednou viděl naše dva psy, jak si hrajou na zahradě. A kdo má psa, tak určitě vidí, jak ten pes vlastně je vděčnej, když je člověk doma, protože je furt pryč, že jo, a chodí tak na ty vycházky a ten pes se vlastně usmívá. A já jsem říkal, no, tak to by nebylo špatný. A pak přišel vlastně nápad jako, který už jsem měl dlouho, jako udělat nějakou veselou a ten pejsek si prostě taky trošku zahraje, protože s tím mám dlouho, dlouho nějaký zkušenosti. No, a díky tomu vzniknul takovej námět, kterej prostě jsem předpokládal, že bude pro celou rodinu. Potom jsme ho diskutovali s paní scénáristkou Petrou Ušelovou, která nejprve film zdramaturgovala a potom jsem se nějak s ní trošku sblížil, manželka též a nakonec ten film ve finále napsala a domluvili jsme se na tom, že to prostě bude rodinná komedie, kde bude holčička, pes a dobří herci a ponesou tam vlastně radost tomu divákovi tak, aby se usmíval, když jde z kina.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, a jak je vidět, tak asi ve Zlíně aspoň tedy se usmívali.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
No, ve Zlíně to bylo fantastický, protože tam bylo publikum opravdu od malých dětí po dospělé.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V podstatě pro takový jste to dělal, že jo.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Pro celou rodinu, skutečně pro celou rodinu a je úplně fantastický, když někdo vyjde z kina, vy ho prostě vůbec neznáte, netušíte, kdo to je, nevíte jako co, nemusí vám ten člověk vůbec nic říct, ale on přijde a řekne vám, já jsem se tak skvěle pobavil, já jsem se opravdu skvěle pobavil, já vám děkuju, já mám dobrej pocit. To je věc, kterou mi poradil otec, že mám říct a má velkou pravdu, že jsem nikdy netušil, jak je těžký lidem sdělovat radost, protože tu starost jim naděláte velmi jednoduše.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Film Tady hlídám já je první celovečerní hraný film a taky samozřejmě první komedie mého hosta dnes režiséra Juraje Šajmoviče mladšího, ale pochopitelně není vůbec jaksi jeho prvním dílem jako takovým. Takže vy jste, jestli se nepletu, vy jste vystudoval FAMU?

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Já jsem vystudoval FAMU, konkrétně katedru scénáristiky, dramaturgyně a režie dokumentární tvorby.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A v podstatě dokumentu jste se taky věnoval až dosud, že jo.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
No, věnoval, ale je to docela takový jako žertovný, když si to tak vezmete, tak tam se trošku na FAMU mažou ty. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rozdíly.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Rozdíly, protože prostě je to tak, že dokumentaristi točí hraný věci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A obráceně.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
A někdy se to stává opak. Jako já jsem samozřejmě jako dokumentů udělal hodně, ale popravdě řečeno jsem vždycky, pokud ten cyklus nebo nějaká věc nebyla svázána velmi tvrdými pravidly nějakého cyklu, tak jsem se vždycky do toho snažil dávat nějakou, nějakou hranou scénu. Vždycky jsem se hrozně dobře bavil, když mi ti dramaturgové říkali, hele, to je dobrý, to je dobrý, tohle hele to je sranda, to ty lidi bude bavit, to bude jako fajn. A já jsem vlastně k tomu jako tíhnul postupně jako, až jsem prostě se dopracoval k tomuto. Já jsem teda měl už vlastně debutovat v roce 91, ale prostě shoda náhod a divoká doba došla tak daleko, že jsem vlastně, že mi bylo znemožněno točit, protože nějací lidé zpronevěřili nějaké peníze na nějaký film.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ajejej. No, ale říkáte divoká doba, divoká doba přináší taky extrémní témata a to vypadá, že vás asi hodně přitahují, protože jste natočil třeba film Vesničko moje topganová. Tam jste představil tu, tu letku stíhačů na MIG-29, která v podstatě hned skončila potom.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Víte co, já si připadám, já si připadám, mistře, tady v tomhle tom případě jako trošku, že, že jsem si zahrál na někoho, kdo předpovídá budoucnost, protože já jsem strašně chtěl, aby ty letadla tady zůstaly, protože jsem viděl ty nadšený piloty, viděl jsem pozadí ty věci, dneska už to můžu říct, že jako jsem věděl, že sem jezdí nějaký pán ze Slovenska, který ty MIGy chce a můžu říct natvrdo, že někdy budeme mít nějaký Gripeny. Takže já už se od tý doby o tu politiku radši nestarám, protože to by mohl být velkej průšvih ještě. Prostě ti piloti byli velmi sympatičtí a myslím si, že to byli naprostý profesionálové.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale natočil jste třeba příběh barmana, kterej obsluhoval Husáka i Havla, Škola nejlepší barman, to muselo být určitě zajímavý. A točil jste taky s Vladimírem Remkem, kosmonautem. Vladimír Remek je taková komplikovaná osobnost, on nerad třeba jaksi si hodně se zpovídá, tak to bylo docela zajímavé s nám pracovat určitě.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Jéj, jéjej, jéjej. No, tak s Vladimírem Remkem. Vladimír Remek je velmi komplikovaná osobnost, má naprosto ale pevné názory a musím říct, že abych ho přesvědčil, aby šel po proudu, tehdá on říkal, hele to já, já teďka když s tebou půjdou něco jako dělat, tak já to ale 20 let jako nikomu nic neřekl. No, tak 4 měsíce prostě jsme se dohadovali, 4 měsíce on získával nějakou důvěru vůči mně a za 4 měsíce řekl, hele, čověče, ty jseš normální chlap, pojď, jdem to natočit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pravděpodobně asi.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Vznikl, vznikl takovej jedinej film.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Juraj Šajmovič mladší, můj dnešní host, je synem Juraje Šajmoviče staršího a to je původem slovenský kameraman, to znamená, že možná tady odsud pramení chuť si dneska poslechnout mezi klasiky humoru jednu slovenskou, původně slovenskou dvojici, ale Juraj Šajmovič mladší si Lasicu a Satinského si vybral taky z jiného důvodu, viďte?

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Tak jednou jsme šli s tátou v Plzni po náměstí, teda nutno podotknout, že jsme to měli docela těžký, protože táta vždycky přes týden jako pracoval a vždycky si mě jezdil vyzvednout v pátek před školu. Tak jdeme po tom náměstí plzeňským v ten pátek a on mě vždycky bral někam do cukrárny nebo jsme prostě někam na grilovaný kuře, no, takový svátek to byl, a najednou slyším přes celý náměstí - Ďurko, Ďurko, Ďurko. Podívám, tam takový dva chlapíci, běžej, oni se držej oba dva za ruce, skáčou, dorážej se. Říkám, ale představte si, že je vám 6 let, že jo, říkáte, jéžišmarjá, blázni, co to je teďka. Najednou přiběhli k tátovi, začali s ním tančit jako. Já jsem si říkal, co to ty lidi dělaj? No, tak táta mi potom jaksi vysvětlil, že teda je to ten pan Lasica a ten pan Satinský. Oni mi řekli asi 8 vtipů, z ktrejch si už nic moc nepamatuju. Nicméně potom mi bylo divný, protože vždycky táta se se mnou snažil být co nejvíc v tý době v rámci toho víkendu, no, a tady ten pátek večer si představte, že se mnou nebyl doma. A já doteďka nevím proč. Ale teď už to vím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak já si myslím, že je omluven, viďte.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
No jo, je.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Protože být s Lasicou a Satinským to musel být svátek i pro vašeho tátu.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Já si myslím, že si ten svátek užili.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, tak si to užijeme taky.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu je mým hostem dneska režisér Juraj Šajmovič mladší. A projevil takové přání, kterému se nedá odolat, protože jestliže se u kamaráda stane taková úžasná událost jako u jeho kamaráda a navíc v městečku, ve kterém já mám tu čest sám taky bydlet, tak to se prostě nedá nevyřešit. Takže teď voláme Martina Rapčana do Mníšku pod Brdy.

Martin RAPČAN
--------------------
Ano, dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zdravíme vás, dobrý den.

Martin RAPČAN
--------------------
Dobrý den.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Ahoj, Martine.

Martin RAPČAN
--------------------
Ahoj Juro.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, tak teď, pánové, teda prozraďte, co se to vlastně stalo?

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
No, tak víš co, tady se má volat vždycky někdo blízkej, seš mi blízkej ty, i tvoje manželka a já jsem vám chtěl vlastně poblahopřát k tomu vytouženýmu miminku, který už vím, že bude chlapeček, ale furt nevím, prosím tě, proč mu chcete říkat Armando?

Martin RAPČAN
--------------------
Tak já to uvedu na pravou míru. Armando bylo jenom, řekněme, pracovní jméno.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Jo, pracovní, jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jako mají filmy pracovní názvy, že jo, tak takhle.

Martin RAPČAN
--------------------
Trošku jsme si ho upravili a bude to nakonec Sebastián.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
No, tak to je fantastický. Hele a mám takovej nápad. Tady s panem Honzou Rosákem jsme se domluvili, že bysme mohli udělat takovou, já vím, že přijde na svět až později, ale že bysme mohli udělat takovou malou oslavičku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Předoslavu vlastně.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Předoslavu v Mníšku.

Martin RAPČAN
--------------------
Určitě.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
A já bych chtěl a moc bych ho poprosil, kdyby tě na to mohl pozvat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Martine, slyšíte nás teď dobře?

Martin RAPČAN
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak 23, to znamená zítra, máme u nás v Mníšku u Káji Maříka festival vína, už 7.ročník, jehož já mám tu čest být prezidentem, takže jako prezident vás a samozřejmě Juraje Šajmoviče taky zvu, abyste se tam u nás potkali a připili si na toho Sebastiána budoucího. Souhlasíte?

Martin RAPČAN
--------------------
Tak přijdeme, určitě se budu těšit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak prima. Tak se my těšíme moc taky a pánové už teď vlastně dopředu na zdraví, ať žije Sebastián.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Těším se.

Martin RAPČAN
--------------------
Děkujeme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Díky a na shle.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Ahoj.

Martin RAPČAN
--------------------
Na shle, ahoj.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Juraj Šajmovič mladší, režisér nejnovějšího filmu komedie Tady hlídám já, je dnes hostem Tandemu. Jak už jsem říkal, na jeho kontě budování státu nebo střihový film České hlasování, to byl film, za který dokonce, já nevím, dostal jste pokutu?

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Já jsem nedostal pokutu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Někdo dostal pokutu od Rady.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Česká televize měla, měla dostat pokutu, protože prostě s imitátorem Petrem Jablonským jsme si řekli, že už to nejde vydržet a řekli jsme si, že prostě to těm politikům trochu natřeme. A říkali jsme, no, tak to je fajn, je zrovna 13 let od pádu komunismu, no, tak jsme vzali nějaké archivy, teda ne nějaké, byl to poměrně seriózní a pragmaticky vybraný, nikterak, podtrhuji, nikterak zmanipulovaný záznam toho, co oni udělali a na čem se dohodli. A my jsme si k tomu dodělali hrané scénky a ono je vám to nějak podráždilo, já snad ani nevím proč, já fakt nevím proč.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už někdy se tak stává.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Ale tak nějak, a pak jsme si zase nedali pokoj, pak jsme si udělali ještě takový seriál, ale můžu vám říct, že od tý doby už tu satiru nechci dělat, protože já si myslím, že je to takový, je to takový píchání do vosího hnízda a já mám pocit, že tady u nás to ještě nefunguje tak, jak by mělo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale ta třináctka, říkáte po 13 letech demokracie, 13. je vám nějak souzená, protože jste natočil několik 13.komnat, to jsem se teď se dopustil oslího můstku, ale jestli se nepletu, o Luďkovi Sobotovi, Borisovi Hybnerovi, dalších, ale víte, já toho zneužiju trošku. Jestlipak vy máte taky nějakou takovou 13. komnatu? Co kdyby na vás najednou vyjukli a řekli, Juro, taky natoč o sobě nějakou 13. komnatu. Má každej takhle.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
No, my tak jako my jsme dlouho jakoby bádali s Ivetou Toušlovou o tom, jak to má být jako celý udělaný. 13. komantu. Jakou já mám 13. komnatu? Já si myslím, že moje 13. komnata je, že já jsem vychovanej k tomu, abych byl slušnej, hodnej a nelhal. A já mám dojem, že tahle doba strašně fandí lidem, který jsou neslušný, nejsou moc hodný a lžou. To je moje 13. komnata, teda to mám velmi zakletý jako a jsem, hrozně uzlobím jako vlastně na tu dobu. Ne na sebe, ani ne na ty rodiče, který mě tohle to dali, ale prostě opravdu mě to občas zlobí. A moje manželka producentka by vám jistě jako řekla mnoho různých historik, kdy jsem plácnul teda opravdu něco někomu, co jsem. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co jste neměl.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Co jsem neměl a řekl jsem mu to do očí. Jako ale myslím si, že bez toho se nedá režírovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale vidíte to, to je ta 13. komnata, že prostě máte ten pocit tý, tý spravedlnosti tak zakódovanej, že na něj i doplácíte.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Na spravedlnost se většinou doplácí.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestliže natočí režisér film, který se líbí, který má úspěch tak, jako se to povedlo Juraji Šajmovičovi mladšímu s komedií Tady hlídám já, tak pochopitelně má nějakou dobu pocit uspokojení, radosti a tak dále a tak dále, ale zároveň si tím nasazuje tu pověstnou laťku hodně vysoko a nerad by určitě podlezl, aby šel níž. Tak je to takový závazek, pane Šajmoviči, co vy na to? Co, co připravujete dál tak, abyste nešel pod tu laťku? 

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Já se teda přiznám, že teďka na zlínském filmovém festivalu vznikla taková závazně nezávazná dohoda, že film natočím. Chci, aby byl opět veselý a musím říct, že námět už mám v šuplíku. Mě trošku nebaví takový ty strašně rozmazlený zbohatlický děti, takový ty, který vlastně seděj furt u počítače a neustále kupujou nový a nový věci, potom je jim 17, dostanou dřív řidičák, pak dostanou auto, na který nikdo nemá celej život, potom jedou někam na studia, kterejch si vůbec neváží a tak dále a tak dále. Tak tenhle fenomén mě začal jako bavit a říkal jsem si, no, ale to nemůže být jen tak. A musíte ten fenomén samozřejmě srovnat s tím, jak mnoho talentovaných dětí z mnoho normální rodin nemá moc.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tu šanci nemá.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Tu šanci nemá. Strašně by ji potřebovalo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A přitom by ji využily.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Využily by jí prostě dokonale úplně do mrtě, tak já o tomhle strašně vážným tématu bych chtěl udělat komedii, ale víc neprozradím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A já mám pro vás název hezkej - Fracek. Je to jasný. Rozumíme si.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Děkuju. No, to je dobrý. To je hodně dobrý, to beru.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, tak aspoň jako pracovní název.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Beru, by to bylo ono.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fracek je hezkej název, to by se dobře prodávalo si myslím. Tak uvidíme, no, kdy se potkáme s titulem Fracek, anebo s něčím podobným.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Ale Fracek je úplně správně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Akorát ještě mi řekněte, prosím vás, jak se to řekne rusky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fracjok?

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Frjócek.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Frjócik. Tak vy to hned chcete prodat do Ruska taky, jo?

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Ne, já jsem viděl dost takovejch cizinců.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, ano, ano, já naprosto rozumím a nemusíme si povídat dál. Myslím si, že jsme si toho dneska řekli s Jurajem Šajmovičem mladším opravdu hodně. A doufám, že to bavilo vás stejně, jako to bavilo nás ve studiu. Takže mějte se moc hezky, ať se daří a budeme se na váš další film pochopitelně hodně těšit. Na shledanou.

Juraj ŠAJMOVIČ ml., režisér
--------------------
Na shledanou a děkuji.



Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.