Kulatá Praga RND je miláčkem cestujících

20. září 2016

Největší audioportál na českém internetu

Do konce druhé světové války se vyrobilo kolem 300 autobusů | Foto: Petr Kološ

Rychlý nákladní automobil vyvinula Praga v roce 1933. Na podvozku „eReNy“ ( vozům se také přezdívalo Randál podle zkratky RND) vznikaly i autobusy. Reportážní kousek pochází z roku 1945 a patří dopravci ČSAP Nymburk

Rychlý nákladní automobil vyvinula Praga v roce 1933. Na podvozku „eReNy“ ( vozům se také přezdívalo Randál podle zkratky RND) vznikaly i autobusy. Reportážní kousek pochází z roku 1945 a patří dopravci ČSAP Nymburk. Své historické stroje dlouhodobě pronajímá na mimořádné jízdy společnosti Ropid. Červený kulatý autobus s typickým čumákem patří mezi cestujícími k nejoblíbenějším.

Do konce druhé světové války se vyrobilo kolem 300 autobusů, poválečná produkce dosáhla dalších 3 400 kusů. Autobusové šasi od valníku lišilo umístěním palivové nádrže. Autobusy pro městskou a krátkou linkovou dopravu jsou vybaveny podélnými lavicemi, které jsou umístěné kolem obou bočních stěn a zadní stěny. V tomto provedení má autobus kapacitu 40 osob: 18 sedících a 22 stojících.

Z hlavních linek byly autobusy Praga RN/RND už během 50. let vytlačeny kapacitnějšími autobusy Škoda 706 RO, řadu let ale ještě sloužily na vedlejších spojích, posléze fotbalovým týmům a hasičským družstvům.

autor: pek