Marta Kačorová - designérka a animátorka
16. prosinec 2011
Tandem
Tandem Jana Rosáka hostil designérku a animátorku Martu Kačorovou. Dozvěděli jste se, jakou vystudovala školu, jak se dostala k televizní práci v pořadech Bydlení a Chalupa je hra a v jakém ateliéru pracuje.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, milí posluchači, z Tandemu vás zdraví Jan Rosák. Ovšem ani dneska nejsem ve studiu sám. Naproti mně už sedí sympatická dáma s úžasnými schopnostmi. Klidně udělá z vaší domovní kotelny irský pub nebo vám rozpohybuje plastové figurky tak, že nebudete věřit, že jde o neživou hmotu. Pozvání do Tandemu totiž přijala designérka a animátorka paní Marta Kačorová. Dobrý den, já vás vítám.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Děkuju za pozvání, dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak jste se dostala ke své profesi, to prozradíme posluchačům hned po písničce.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Paní Marta Kačorová, designérka a animátorka, vystudovala, jak se dá asi tak předpokládat, střední umělecko-řemeslnou školu. Nebo průmyslovou školu?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, to byla taková zvláštní škola, opravdu se to jmenovalo, dokonce se to jmenovalo Experimentální střední odborná umělecko-řemeslná škola.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je něco jiného než umělecko-průmyslová.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Než klasická UMPRUMka, no, ale asi jenom v názvu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, jasně. To znamená, že pravděpodobně, protože to byla střední, že už se ty touhy a schopnosti něco umělecky dělat, šikovně s rukama projevovalo už od útlého dětství, viďte.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Je to pravda, já jsem byla takové typické introvertní, silně introvertní dítě, takže kam mě posadili, tak mě našli a většinou to bylo s tužkou, s barvičkama, s pastelkama.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? Vidíte, a přitom jste se klidně mohla stát zpěvačkou, protože maminka je prostě zpěvačka profesionální přímo taky.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Byla, byla, bývalo. Ona byla pravý opak mě, prostě to byla lvice salónů a ve společnosti vždycky oblíbená, je do dneška. A já jsem prostě opravdu radši seděla pod tím stolem a něco si tam šmudlala. Takže, v jejích šlépějích jsem opravdu jít nemohla.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže, nejste takový ten typ výtvarníka typu Kristián Kodet, lev salónů.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Ne, ne.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne, ne, rozumím. Dobře. Dělat něco jako animátor, tak to je naprosto specifické umění, ke kterému se člověk ale pravděpodobně musí propracovat přes prosté kreslení. Já si představuju, že jste si původně jaksi malovala a kreslila všechno možné a teprve jaksi až na té škole tohle to směřování přímo k tomu animátorství přišlo. Je to tak?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Vůbec ne, vůbec ne. Já jsem si opravdu strašně ráda kreslila a takové ty dětské bločky, kde si kreslíte ty animované postavičky, co si asi dělal každý z nás a pak si pouští, ano, pouští ten svůj soukromý film, to jsem dělala. Ale když potom jsem šla vlastně na tu střední školu, tak jsem se rozhodovala mezi grafickou, tam jsem se nedostala, a právě tady touto školou, která měla zaměření na textil. Takže, já úplně oklikou od gobelínů, paličkované krajky. Mimochodem jsem to študovala s asi nejznámější mojí spolužačkou Helenkou Fejkovou, která je známá teda módní návrhářka. A pak prostě nějak řízením osudu jsem se dostala k té animaci.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to vás nikdy jaksi nevzalo třeba, zvlášť když jste měla takovou podnikavou a schopnou spolužákyni, nevzalo takhle tohle to vrhnout se třeba na to výtvarnictví textilní a dělat módní návrhářku?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, já jsem se ze začátku se o to pokoušela, ale spíš jsem šla cestou těch tapisérií a vystavovala jsem na různých salónech výtvarníků. Ale tehdy byla taková ta doba, kdy kdo nebyl ve Svazu výtvarných umělců, tak to vlastně se tím živit nemohl. Takže, já jsem třeba dělala uklízečku a vlastně při tom jsem si dělala ty gobelíny a vystavovala jsem. A pak jsme prostě najednou dostali lano oba dva s manželem, kterej taky vlastně v týhle branži trošku dělá, dostali jsme lano do ostravského studia Prometheus, takže my jsme se, během 24 hodin jsme se museli rozhodnout. A my jsme se teda sebrali z Prahy a šli jsme.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tady už, myslím, spoustě našich posluchačů zablikalo takové jasné světýlko, protože Studio Prometheus je studio, které, jestli se nepletu, se podílí na televizních pořadech Bydlení. Je to tak?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, to je vlastně už takový pohrobek. To Studio Prometheus bylo v rámci krátkého filmu a v podstatě na základě toho Promethea a těch lidí, kteří tam pracovali. Vzniklo QQ studio ostravské, které se právě na tom Bydlení podílí.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, ano. K tomu se samozřejmě dneska v Tandemu s Martou Kačorovou dostaneme.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Marta Kačorová je jako animátorka, dá se říct, české plastelínové animace. To je velice specifická disciplína, nesmírně působivá. Ale přece jenom dá se říct, je v tom kontextu světového animátorství asi trošičku jaksi takovou unikátní disciplínou. Jak obstojí naše animovaná škola vlastně v konkurenci s tím světem, se záplavou 3D, Shreky a různými Zanzibary, já nevím, co všechno se na nás valí z Ameriky?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, myslím, že to je čím dál těžší vlastně a že už ta slavná česká animátorská škola, že už je jenom taková legenda. Ale myslím si, že to je hlavně o penězích, že jako schopní lidé by tady byli, ale ty peníze na tu tvorbu, která, animovaná tvorba je vlastně jedna z nejdražších, protože se to dělá strašně pomalu a ty peníze na to nejsou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, když si přečtete, co stál takový velký 3D animovaný film, tak to se opravdu jaksi našim studiím může opravdu jenom zdát. Ale přece jenom se pořád nenecháte odradit. Je to tak?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Nenechám se odradit. Děláme různě. Sem tam nějakou reklamu, teda i pro zahraničí, musím se pochlubit.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zabírá to třeba ještě v tom světovým kontextu?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Určitě, určitě. My jsme oslovováni a většinou, je teda ještě jedno hodně známé studio, které se zabývá tou plastelínovou reklamou, to jsou ti slavní /nesrozumitelné/ Ardmani, Slepičí úlet, Boris Agromit a tak a my jsme často v tendru s nima teda. A občas to i vyhrajem. Asi je to proto, že jsme levnější zase, že jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jasně. Co je za vámi takhle v té plastelínové animaci teď v poslední době významného?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Teďka v poslední době jsme se konečně probojovali i do České televize a děláme večerníčky Žížaláky, už se jich natočilo 13 dílů, byly i odvysílány. A teď vlastně pokračujeme další sérií. Měli jsme přislíbeno 13. Teďka v této době se vlastně vůbec neví, co a jak bude vůbec s Večerníčkem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Právě. S Večerníčkem se dějí věci, no.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Dějou se věci, takže trošku nám to jako stopli a máme zatím tu Sedmičku. Tak doufám, že to vyjde a budem pokračovat dál, protože to je docela úspěšnej seriál.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
K animátorské činnosti mého dnešního hosta, paní Marty Kačorové, se ještě asi dneska dostaneme, ale zajímá mě pochopitelně to, o čem už tady byla řeč, a to je vaše činnost, paní Kačorová, ve spolupráci s televizí, s Českou televizí, s pořady Bydlení a Chalupa je hra. Jak jste se k tomuhle tomu dostala?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
To bylo vždycky moje hobby více méně. Vždycky jsem strašně ráda zařizovala interiéry. Asi to mělo prapůvod v té mé orientaci původní na ten textil, na tu tapisérii, což vlastně byl takzvaný užitkový směr vlastně výtvarného umění, užitné umění, které se vždycky s tím interiérem pojilo. Takže, tam někde asi to v základě je. A tak jsem postupně s tím obtěžovala rodinu, přátele, všem jsem pořád prostě zařizovala byty. A když potom vznikly ty pořady v ostravském studiu České televize, tak jsem se prostě tam drze vecpala.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně sama takhle, jo, jste se nabídla? No, tak když jste cítila, že by to mohla být vaše parketa, tak samozřejmě proč ne. Já myslím, že to je asi ten správnej způsob, protože oni určitě na někoho takového čekali, že jo.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, nevím. Tak postupně se to tak vykrystalizovala, že vlastně já jsem tam za tu, která dělá ty levné věci, neutrácí miliony prostě na těch přestavbách. Snažím se to dělat s vtipem, snažím se používat i staré krámy pro někoho. Dneska jsou ty recivěci vlastně docela populární.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale to je mnohdy mnohem těžší než jaksi vařit z úplně nových věcí. Jakým způsobem třeba postupujete, když přijdete do takového starého, naprosto jaksi fádního interiéru?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Tak vždycky nejdřív musím udělat takový, já tomu říkám psychologický rozhovor. Prostě musím zjistit, jestli jsme s těma lidma naladěný na stejnou notu, což většinou jsme, protože už mě ti lidi z obrazovky znají vlastně a vědí, do čeho.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co vod vás můžou čekat, že jo.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Přesně tak. Takže si řeknou, tak ta nám prostě něco vtipného udělá. A pokud to není, tak se teda třeba i rozejdeme, zase do všeho opravdu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se taky stává, že se nesejdete jaksi?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Někdy se stane, že ty lidi jakoby to hrozně chtěli, ale vlastně se nechtějí ničeho z těch věcí, co tam mají vzdát, že jo. Ale pokud o to stojí a nechají mi volnou ruku, což samozřejmě mám nejradši, tak si myslím, že to potom dopadne ke spokojenosti.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a potom se inspirujete čím? Já nevím, tvarem toho interiéru nebo momentálními nápady, které vás napadly jaksi nezávisle na tom, kde jste teď zrovna?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Tak samozřejmě, že člověk musí sledovat nějaké trendy. Ale většinou já jsem taková, že postupuju od detailu k celku. Já se prostě upíchnu na jednu věc, kterou tam v tom interiéru třeba objevím a o které si řeknu, tak ta by stála za to, aby se tady zachovala, aby se stala dominantou té místnosti a pak tomu podřizuju vlastně ty barvičky a ten ostatní nábytek a tak, prostě tu atmosféru.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To já vždycky obdivuju právě na vás výtvarnících, protože mě, když postavíte před takový nějaký interiér, nenapadne nic. Nebo možná, že něco, ale něco, nějaká zhůvěřilost. Ale každopádně já obdivuju právě tu schopnost toho vidění, jak to bude jednou vypadat. Tohle to už máte takhle, jo?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
To samozřejmě mám, bez toho to nejde. A já zase mnohdy nechápu, že ti ostatní lidi to nemají.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to nás musíte pochopit, nás prostý lid. Tak třeba v té Chalupě bych řekl, že tenhle ten váš styl dodávat tam i takové ty staré, já nevím, věci, které už byly někde použité a jsou v podstatě takový retrostyl trošičku, je docela pochopitelný. Ale nachází to pochopení i v těch nových interiérech?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, je pravda, že mě oslovuje čím dál víc lidí a mladých lidí vlastně, kteří jakoby v tom babičkovském nebo venkovském, chalupářském interiéru chtějí žít trvale, že to není jenom otázka toho víkendového bydlení, tam si každej rád zatopí v kamnech, že a prostě taková ta nostalgie k tomu patří. Ale je jich čím dál víc, kteří to chtějí vlastně mít doma. Teda ne v paneláku, samozřejmě je to většinou v domečku nějakém.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestliže můj dnešní host Marta Kačorová přináší do interiérů, které oživuje, které vytváří potom k obrazu svému a k obrazu hlavně svých jaksi klientů, tak přináší takové to retro, tak my teď se v podstatě taky tak trochu retro vrátíme, ovšem co se týče českého humoru. Protože když si tak představím ten slavný pořad České televize Možná přijde i kouzelník, tak vás stejně jako určitě i Martu Kačorovou okamžitě napadne dvojice, možná trojice ještě s Jirkou Kornem Kaiser a Lábus. A to je ten váš výběr dnešní z klasiky českého humoru. Vycházela jste právě z toho Kouzelníka třeba?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, tak Kouzelník je asi nejznámější. Miluju Kaiserovou klíště, ale to asi zrovna do rádia nehodí.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne, to by tady bylo hodně dlouho ticho. Ale my bychom si to mohli představovat. Dobře, tak klíště to nebude, ale doufám, že nám věříte, že vybereme dobře.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Věřím.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, jdeme na to.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je designérka a animátorka Marta Kačorová. Už jsme si tady povídali teď docela široce před chvilkou o její designérské činnosti v pořadech Bydlení a Chalupa je hra. Teď bychom se zase chviličku mohli věnovat animaci, konkrétně plastelínové. Vy mimochodem pracujete v Praze, jaksi v ateliéru teď v Praze nebo?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Teďka momentálně pracuju v Praze, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale bydlíte nějak mimo Prahu.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Bydlím kousek od Ostravy, v podstatě v Ostravě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? A jak se tak pohybujete? Co vás jaksi přiměje k tomu, že zrovna děláte tam a zrovna tady?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, tak ta práce, možnost té práce, protože v té animaci toho moc není, že. Dneska animátorů je hodně, ale těch pracovních příležitostí už je míň, takže je to trošku boj. Takže, pokud mě někdo osloví, tak ráda přijedu samozřejmě i do Prahy. Ale není to pro mě takový problém, protože já jsem Pražačka a maminku mám v Praze, bratra mám v Praze. Takže, nejsem tu úplně ztracená.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nejste, nejste. V té Ostravě jste v podstatě jaksi přišedší.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Tam jsem, ano, tam jsem náplava od roku 86, ale už zase úplně se mi vracet nechce, i když těch příležitostí je tady víc, ale už jsem se tam nějak tak jak zaháčkovala, jak se říká.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, když říkáte, že je těch příležitostí víc, tak co zrovna teď je před vámi nebo přímo jaksi na vašem pracovním stole nebo do čeho se pouštíte teď v té animaci?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Tak teďka momentálně pracuju na pokračování seriálu Žížaláci pro Českou televizi.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdo je autory toho seriálu?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Autorem, vlastně výtvarníkem i scénáristou i režisérem je pan Jaromír Gál, který už těch večerníčků vlastně udělal hodně jako výtvarník. Ale je to jeho vlastně taky prvotina, režijní debut. Ve svých skoro 70 letech se do toho pustil. Takže, já jsem tam za mladou holku.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je správně, ano. Poslyšte, mě zajímá, vy jste v tomto případě animátorkou, můžete do toho vnášet taky nějakou vlastní invenci, to znamená jaksi se třeba i odchýlit od toho, co původně jaksi autor, režisér myslel a mínil a vnést do toho nějaký fóreček, který vás napadne?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Určitě. Já miluju právě ty animační fóry, který nejsou dopředu napsaný ve scénáři, který prostě vyplývají z té situace a z toho, jak já to vlastně rozehraju, protože v podstatě věcí animátora je udělat ty charaktery těch postaviček a myslím, že v tom mám docela volnou ruku, že mám důvěru velkou, že si s tím poradím.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ti Žížaláci mají tu úžasnou výhodu, že se naprosto přirozeně právě proto, jak je ta hmota taková tvárná, se mohou měnit v cokoliv. To znamená, že vás najednou napadne, že by se měly změnit třeba v auta. To nejde.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Tak to ne, to ne. Tady ty proměny, ty jsou tam vlastně dány dopředu, protože se vlastně používají předvyrobené takzvané fáze té proměny, která je asi na, dejme tomu, osm fáhí, kdy se ten žák promění v cokoliv.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je taková osnova, bych řekl.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Takže to vlastně mí děvčata v takzvané přípravě udělají dopředu a já to jenom vyměňuju na tom place a vypadá to, teda ta iluze té proměny je pak dokonalá.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte, to znamená, že vy přímo jaksi netvarujete prsty tu plastelínu?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, tady v tomto případě ne, jinak samozřejmě každý úsměv, každý výraz tvořím přímo na tom place. A kdysi jsme i ty proměny takhle dělali, ale ta proměny někde trvala celý den prostě a bylo to strašné pracné. A tak v rámci urychlení je tady tato vymoženost.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To znamená, že jsou ty figurky jaksi předpřipraveny v různých vázích a vy je potom už jenom domodelováváte takhle.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Máme před sebou povídání o chvilkách, kterým někdy říkáme krušné, protože ty jsou nedílnou součástí našeho Tandemu. Marta Kačorová trošku obrátila oči v sloup, protože na to samozřejmě málokdo rád vzpomíná. Ale já teď nemám na mysli takové ty hodně dramatické chvíle, které provázejí život každého z nás nepochybně. Viděl jsem několikrát průběh té animace, ať už přímo, protože jsem měl příležitost být ve studiu krátkého filmu, ale hlavně jaksi v televizi, ve filmu, protože je to taková docela atraktivní záležitost,i když je to hodně na dlouhé lokte. Ale když se to potom trošičku jaksi sestřihá, tak je vidět, jak animátor prostě pracuje, jak musí připravovat tu figurku tak, aby každý ten pohyb a minipohyb byl natočen, sejmut, jak ta kamera pracuje po těch jednotlivých okýnkách. Stane se někdy, že jaksi se spletete a tudíž najednou potom, když si pustíte ten celý pás filmový, zjistíte, že tam došlo k úplnému nonsensu a musíte se to třeba přetočit?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, tak takových zážitků je samozřejmě hodně, zvlášť z dob, kdy jsme ještě neměli různé ty počítače vlastně a všechno se to snímalo na film. A mnohdy se dělalo v takových podmínkách, že nebyla ani taková ta kontrolní projekce, že jsme neviděli na tom monitoru, co vlastně tam máme. Takže, se mnohdy stalo, když ty práce potom přišly z laboratoří, dejme tomu po čtrnácti.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To znamená, že se musely vyvolávat.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Ano, vyvolávat. Jsem to poslali vždycky jednou za 14 dní do laboratoří. A pak se třeba stalo, že jste si v zápalu boje vůbec nevšiml, že vám prostě na té scéně leží šroubovák, kleště, cokoliv a to se muselo točit znova.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se nedá potom nějakým způsobem vygumovat?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, dneska už jo samozřejmě, dneska už to jde, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Elektronicky se dá dělat spousta věcí. Pomáhá vám hodně takhle počítačová záležitost?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Pomáhá, výrazně to pomáhá, protože ta zpětná vazba je okamžitá prostě, vidíte to hned. Dá se teda i leccos opravit. Kdysi se to prostě muselo natočit znova.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a když jsme u těch krušných chvilek, tak teď to přenesu zase spíš směrem na východ do Ostravy a směrem k té vaší designérské práci. Třeba v tom Bydlení nebo v Chalupě stalo se vám někdy, že to nepřijali ti klienti, to, co jste vy udělala tak, že měli kyselé obličeje a muselo to prostě potom třeba se předělávat?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, mně konkrétně se to teda nestalo naštěstí, ale znám takové historky.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? Povídejte. A co se pak dělá třeba?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Taky se třeba stalo, že paní si přála, to bylo konkrétně v Chalupářích, že prostě se musí do stodoly francouzské okno a asi tak týden po natáčení to všechno spadlo, takže i takové věci se stávají.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Až týden po natáčení?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Naštěstí až týden po natáčení.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, tak to jde, to jde. To se potom dá nějak zahladit. Horší by to bylo, kdyby to spadlo přímo při natáčení.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, tak to se taky někdy stane takový případ, protože některé věci právě z důvodu toho ,že ten pořad musí být natočen rychle, se tak jako šijí horkou jehlou. Takže se třeba někdy úchytky už nestačí přivrtat a použije se taková oblíbená pomůcka i filmařů - tavná pistole, kobercová páska a tak, že jo, to známe z normálního natáčení filmů. Takže se třeba pak ty úchytky lepí tavnou pistolí. To bych asi neměla prozrazovat, ale.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To byste sice nemusela prozrazovat, ale ten, kdo někdo byl v zákulisí třeba ve filmu nebo v televizi, tak vidí, jak všechno to, co vypadá úžasné, je v podstatě zezadu tak lehce kašírované.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Ale je pravda, že pak to těm klientům samozřejmě doděláme.
/ Ukázka /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Viděl jsem v televizi, jak opravdu můj dnešní host Marta Kačorová byla schopná udělat z naprosto takové fádní domovní kotelny opravdový irský pub. To bylo to, co jsem říkal vlastně už v úvodu, protože mě to opravdu tak zaujalo, že jsem si říkal, že vás to hodně charakterizuje, takováhle schopnost. Chystáte se na nějaké podobné věci zase v budoucnu, abyste takhle šokovala a udělala radost nějakým klientům?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Samozřejmě, že mám rozpracováno spoustu klientů. Teďka trošku ta práce nebo spolupráce s tou televizí byla pozastavená, protože ani Bydlení ani Chalupy vlastně neví, jestli se budou příští rok vysílat. Sice něco točíme, ale není to úplně jisté. Doufám, že to pokračovat bude, protože to patří k nejoblíbenějším, co jsem slyšela, pořadům.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že toto je velice oblíbený pořad. Navíc je velice veřejnoprávní, bych řekl.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Zrovna ty chalupy, si myslím, který jsou nejohroženější, tak si myslím, že možná bohužel se vysílat nebudou, protože nevím, není to dost komerční. Mě to právě zajímá, ty různé alternativní přístupy k bydlení, různé ty slaměnné domy a kruhové domy a jurty a já nevím, co si dneska lidi staví vlastně, ekologický materiály, i když to zrovna nedělá, ale mě to právě zajímá. A myslím si, že i to, že dokážeme zařídit tu kotelnu ze starých krámů, který jsme tam opravdu našli různě po stodolách, takže se z toho prostě dá vykouzlit příjemný prostor. A doufám, že to teda pokračovat bude příští týden zrovna jednu na natáčení Bydlení, teďka v pátek jsem byla na natáčení Chalup, tak já doufám, že to pokračovat bude.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a co se týče vaší animátorské činnosti, co vás tam zase čeká? To znamená zaes v Praze třeba?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Takže v té Praze zatím máme ten večerníčkovej projekt, tak on je to vlastně projekt, ty Žížaláci, ono je to opráce na dva roky. Ono se to dělá opravdu hodně pomalu. Máme za sebou tři díly.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mimochodem, jak dlouho vzniká ten jeden díl třeba?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Ten jeden díl, no, bývá na to 6 neděl.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Šest neděl a je úplně kompletně hotový.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, kompletně hotový jako by naší strany, čili obraz.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, to znamená, potom ještě, já nevím, ta postprodukce, to znamená muzika, zvuky a podobně. Takže dohromady to trvá určitě co? Pár měsíců?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, to asi jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak takhle vidíte, že pomáhá i moderní technika dnešní designérům a animátorům. Zástupce těchto profesí, paní Marta Kačorová, byla dnes hostem Tandemu. Děkuji vám za váš čas, za vaše příjemné povídání a ať se všecko daří. A hlavně hodně nápadů.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Já taky moc děkuju a na slyšenou.
Spustit audio
--------------------
Dobrý den, milí posluchači, z Tandemu vás zdraví Jan Rosák. Ovšem ani dneska nejsem ve studiu sám. Naproti mně už sedí sympatická dáma s úžasnými schopnostmi. Klidně udělá z vaší domovní kotelny irský pub nebo vám rozpohybuje plastové figurky tak, že nebudete věřit, že jde o neživou hmotu. Pozvání do Tandemu totiž přijala designérka a animátorka paní Marta Kačorová. Dobrý den, já vás vítám.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Děkuju za pozvání, dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak jste se dostala ke své profesi, to prozradíme posluchačům hned po písničce.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Paní Marta Kačorová, designérka a animátorka, vystudovala, jak se dá asi tak předpokládat, střední umělecko-řemeslnou školu. Nebo průmyslovou školu?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, to byla taková zvláštní škola, opravdu se to jmenovalo, dokonce se to jmenovalo Experimentální střední odborná umělecko-řemeslná škola.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je něco jiného než umělecko-průmyslová.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Než klasická UMPRUMka, no, ale asi jenom v názvu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, jasně. To znamená, že pravděpodobně, protože to byla střední, že už se ty touhy a schopnosti něco umělecky dělat, šikovně s rukama projevovalo už od útlého dětství, viďte.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Je to pravda, já jsem byla takové typické introvertní, silně introvertní dítě, takže kam mě posadili, tak mě našli a většinou to bylo s tužkou, s barvičkama, s pastelkama.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? Vidíte, a přitom jste se klidně mohla stát zpěvačkou, protože maminka je prostě zpěvačka profesionální přímo taky.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Byla, byla, bývalo. Ona byla pravý opak mě, prostě to byla lvice salónů a ve společnosti vždycky oblíbená, je do dneška. A já jsem prostě opravdu radši seděla pod tím stolem a něco si tam šmudlala. Takže, v jejích šlépějích jsem opravdu jít nemohla.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže, nejste takový ten typ výtvarníka typu Kristián Kodet, lev salónů.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Ne, ne.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne, ne, rozumím. Dobře. Dělat něco jako animátor, tak to je naprosto specifické umění, ke kterému se člověk ale pravděpodobně musí propracovat přes prosté kreslení. Já si představuju, že jste si původně jaksi malovala a kreslila všechno možné a teprve jaksi až na té škole tohle to směřování přímo k tomu animátorství přišlo. Je to tak?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Vůbec ne, vůbec ne. Já jsem si opravdu strašně ráda kreslila a takové ty dětské bločky, kde si kreslíte ty animované postavičky, co si asi dělal každý z nás a pak si pouští, ano, pouští ten svůj soukromý film, to jsem dělala. Ale když potom jsem šla vlastně na tu střední školu, tak jsem se rozhodovala mezi grafickou, tam jsem se nedostala, a právě tady touto školou, která měla zaměření na textil. Takže, já úplně oklikou od gobelínů, paličkované krajky. Mimochodem jsem to študovala s asi nejznámější mojí spolužačkou Helenkou Fejkovou, která je známá teda módní návrhářka. A pak prostě nějak řízením osudu jsem se dostala k té animaci.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to vás nikdy jaksi nevzalo třeba, zvlášť když jste měla takovou podnikavou a schopnou spolužákyni, nevzalo takhle tohle to vrhnout se třeba na to výtvarnictví textilní a dělat módní návrhářku?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, já jsem se ze začátku se o to pokoušela, ale spíš jsem šla cestou těch tapisérií a vystavovala jsem na různých salónech výtvarníků. Ale tehdy byla taková ta doba, kdy kdo nebyl ve Svazu výtvarných umělců, tak to vlastně se tím živit nemohl. Takže, já jsem třeba dělala uklízečku a vlastně při tom jsem si dělala ty gobelíny a vystavovala jsem. A pak jsme prostě najednou dostali lano oba dva s manželem, kterej taky vlastně v týhle branži trošku dělá, dostali jsme lano do ostravského studia Prometheus, takže my jsme se, během 24 hodin jsme se museli rozhodnout. A my jsme se teda sebrali z Prahy a šli jsme.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tady už, myslím, spoustě našich posluchačů zablikalo takové jasné světýlko, protože Studio Prometheus je studio, které, jestli se nepletu, se podílí na televizních pořadech Bydlení. Je to tak?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, to je vlastně už takový pohrobek. To Studio Prometheus bylo v rámci krátkého filmu a v podstatě na základě toho Promethea a těch lidí, kteří tam pracovali. Vzniklo QQ studio ostravské, které se právě na tom Bydlení podílí.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, ano. K tomu se samozřejmě dneska v Tandemu s Martou Kačorovou dostaneme.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Marta Kačorová je jako animátorka, dá se říct, české plastelínové animace. To je velice specifická disciplína, nesmírně působivá. Ale přece jenom dá se říct, je v tom kontextu světového animátorství asi trošičku jaksi takovou unikátní disciplínou. Jak obstojí naše animovaná škola vlastně v konkurenci s tím světem, se záplavou 3D, Shreky a různými Zanzibary, já nevím, co všechno se na nás valí z Ameriky?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, myslím, že to je čím dál těžší vlastně a že už ta slavná česká animátorská škola, že už je jenom taková legenda. Ale myslím si, že to je hlavně o penězích, že jako schopní lidé by tady byli, ale ty peníze na tu tvorbu, která, animovaná tvorba je vlastně jedna z nejdražších, protože se to dělá strašně pomalu a ty peníze na to nejsou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, když si přečtete, co stál takový velký 3D animovaný film, tak to se opravdu jaksi našim studiím může opravdu jenom zdát. Ale přece jenom se pořád nenecháte odradit. Je to tak?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Nenechám se odradit. Děláme různě. Sem tam nějakou reklamu, teda i pro zahraničí, musím se pochlubit.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zabírá to třeba ještě v tom světovým kontextu?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Určitě, určitě. My jsme oslovováni a většinou, je teda ještě jedno hodně známé studio, které se zabývá tou plastelínovou reklamou, to jsou ti slavní /nesrozumitelné/ Ardmani, Slepičí úlet, Boris Agromit a tak a my jsme často v tendru s nima teda. A občas to i vyhrajem. Asi je to proto, že jsme levnější zase, že jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jasně. Co je za vámi takhle v té plastelínové animaci teď v poslední době významného?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Teďka v poslední době jsme se konečně probojovali i do České televize a děláme večerníčky Žížaláky, už se jich natočilo 13 dílů, byly i odvysílány. A teď vlastně pokračujeme další sérií. Měli jsme přislíbeno 13. Teďka v této době se vlastně vůbec neví, co a jak bude vůbec s Večerníčkem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Právě. S Večerníčkem se dějí věci, no.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Dějou se věci, takže trošku nám to jako stopli a máme zatím tu Sedmičku. Tak doufám, že to vyjde a budem pokračovat dál, protože to je docela úspěšnej seriál.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
K animátorské činnosti mého dnešního hosta, paní Marty Kačorové, se ještě asi dneska dostaneme, ale zajímá mě pochopitelně to, o čem už tady byla řeč, a to je vaše činnost, paní Kačorová, ve spolupráci s televizí, s Českou televizí, s pořady Bydlení a Chalupa je hra. Jak jste se k tomuhle tomu dostala?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
To bylo vždycky moje hobby více méně. Vždycky jsem strašně ráda zařizovala interiéry. Asi to mělo prapůvod v té mé orientaci původní na ten textil, na tu tapisérii, což vlastně byl takzvaný užitkový směr vlastně výtvarného umění, užitné umění, které se vždycky s tím interiérem pojilo. Takže, tam někde asi to v základě je. A tak jsem postupně s tím obtěžovala rodinu, přátele, všem jsem pořád prostě zařizovala byty. A když potom vznikly ty pořady v ostravském studiu České televize, tak jsem se prostě tam drze vecpala.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně sama takhle, jo, jste se nabídla? No, tak když jste cítila, že by to mohla být vaše parketa, tak samozřejmě proč ne. Já myslím, že to je asi ten správnej způsob, protože oni určitě na někoho takového čekali, že jo.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, nevím. Tak postupně se to tak vykrystalizovala, že vlastně já jsem tam za tu, která dělá ty levné věci, neutrácí miliony prostě na těch přestavbách. Snažím se to dělat s vtipem, snažím se používat i staré krámy pro někoho. Dneska jsou ty recivěci vlastně docela populární.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale to je mnohdy mnohem těžší než jaksi vařit z úplně nových věcí. Jakým způsobem třeba postupujete, když přijdete do takového starého, naprosto jaksi fádního interiéru?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Tak vždycky nejdřív musím udělat takový, já tomu říkám psychologický rozhovor. Prostě musím zjistit, jestli jsme s těma lidma naladěný na stejnou notu, což většinou jsme, protože už mě ti lidi z obrazovky znají vlastně a vědí, do čeho.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co vod vás můžou čekat, že jo.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Přesně tak. Takže si řeknou, tak ta nám prostě něco vtipného udělá. A pokud to není, tak se teda třeba i rozejdeme, zase do všeho opravdu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se taky stává, že se nesejdete jaksi?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Někdy se stane, že ty lidi jakoby to hrozně chtěli, ale vlastně se nechtějí ničeho z těch věcí, co tam mají vzdát, že jo. Ale pokud o to stojí a nechají mi volnou ruku, což samozřejmě mám nejradši, tak si myslím, že to potom dopadne ke spokojenosti.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a potom se inspirujete čím? Já nevím, tvarem toho interiéru nebo momentálními nápady, které vás napadly jaksi nezávisle na tom, kde jste teď zrovna?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Tak samozřejmě, že člověk musí sledovat nějaké trendy. Ale většinou já jsem taková, že postupuju od detailu k celku. Já se prostě upíchnu na jednu věc, kterou tam v tom interiéru třeba objevím a o které si řeknu, tak ta by stála za to, aby se tady zachovala, aby se stala dominantou té místnosti a pak tomu podřizuju vlastně ty barvičky a ten ostatní nábytek a tak, prostě tu atmosféru.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To já vždycky obdivuju právě na vás výtvarnících, protože mě, když postavíte před takový nějaký interiér, nenapadne nic. Nebo možná, že něco, ale něco, nějaká zhůvěřilost. Ale každopádně já obdivuju právě tu schopnost toho vidění, jak to bude jednou vypadat. Tohle to už máte takhle, jo?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
To samozřejmě mám, bez toho to nejde. A já zase mnohdy nechápu, že ti ostatní lidi to nemají.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to nás musíte pochopit, nás prostý lid. Tak třeba v té Chalupě bych řekl, že tenhle ten váš styl dodávat tam i takové ty staré, já nevím, věci, které už byly někde použité a jsou v podstatě takový retrostyl trošičku, je docela pochopitelný. Ale nachází to pochopení i v těch nových interiérech?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, je pravda, že mě oslovuje čím dál víc lidí a mladých lidí vlastně, kteří jakoby v tom babičkovském nebo venkovském, chalupářském interiéru chtějí žít trvale, že to není jenom otázka toho víkendového bydlení, tam si každej rád zatopí v kamnech, že a prostě taková ta nostalgie k tomu patří. Ale je jich čím dál víc, kteří to chtějí vlastně mít doma. Teda ne v paneláku, samozřejmě je to většinou v domečku nějakém.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestliže můj dnešní host Marta Kačorová přináší do interiérů, které oživuje, které vytváří potom k obrazu svému a k obrazu hlavně svých jaksi klientů, tak přináší takové to retro, tak my teď se v podstatě taky tak trochu retro vrátíme, ovšem co se týče českého humoru. Protože když si tak představím ten slavný pořad České televize Možná přijde i kouzelník, tak vás stejně jako určitě i Martu Kačorovou okamžitě napadne dvojice, možná trojice ještě s Jirkou Kornem Kaiser a Lábus. A to je ten váš výběr dnešní z klasiky českého humoru. Vycházela jste právě z toho Kouzelníka třeba?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, tak Kouzelník je asi nejznámější. Miluju Kaiserovou klíště, ale to asi zrovna do rádia nehodí.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne, to by tady bylo hodně dlouho ticho. Ale my bychom si to mohli představovat. Dobře, tak klíště to nebude, ale doufám, že nám věříte, že vybereme dobře.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Věřím.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, jdeme na to.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je designérka a animátorka Marta Kačorová. Už jsme si tady povídali teď docela široce před chvilkou o její designérské činnosti v pořadech Bydlení a Chalupa je hra. Teď bychom se zase chviličku mohli věnovat animaci, konkrétně plastelínové. Vy mimochodem pracujete v Praze, jaksi v ateliéru teď v Praze nebo?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Teďka momentálně pracuju v Praze, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale bydlíte nějak mimo Prahu.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Bydlím kousek od Ostravy, v podstatě v Ostravě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? A jak se tak pohybujete? Co vás jaksi přiměje k tomu, že zrovna děláte tam a zrovna tady?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, tak ta práce, možnost té práce, protože v té animaci toho moc není, že. Dneska animátorů je hodně, ale těch pracovních příležitostí už je míň, takže je to trošku boj. Takže, pokud mě někdo osloví, tak ráda přijedu samozřejmě i do Prahy. Ale není to pro mě takový problém, protože já jsem Pražačka a maminku mám v Praze, bratra mám v Praze. Takže, nejsem tu úplně ztracená.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nejste, nejste. V té Ostravě jste v podstatě jaksi přišedší.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Tam jsem, ano, tam jsem náplava od roku 86, ale už zase úplně se mi vracet nechce, i když těch příležitostí je tady víc, ale už jsem se tam nějak tak jak zaháčkovala, jak se říká.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, když říkáte, že je těch příležitostí víc, tak co zrovna teď je před vámi nebo přímo jaksi na vašem pracovním stole nebo do čeho se pouštíte teď v té animaci?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Tak teďka momentálně pracuju na pokračování seriálu Žížaláci pro Českou televizi.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdo je autory toho seriálu?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Autorem, vlastně výtvarníkem i scénáristou i režisérem je pan Jaromír Gál, který už těch večerníčků vlastně udělal hodně jako výtvarník. Ale je to jeho vlastně taky prvotina, režijní debut. Ve svých skoro 70 letech se do toho pustil. Takže, já jsem tam za mladou holku.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je správně, ano. Poslyšte, mě zajímá, vy jste v tomto případě animátorkou, můžete do toho vnášet taky nějakou vlastní invenci, to znamená jaksi se třeba i odchýlit od toho, co původně jaksi autor, režisér myslel a mínil a vnést do toho nějaký fóreček, který vás napadne?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Určitě. Já miluju právě ty animační fóry, který nejsou dopředu napsaný ve scénáři, který prostě vyplývají z té situace a z toho, jak já to vlastně rozehraju, protože v podstatě věcí animátora je udělat ty charaktery těch postaviček a myslím, že v tom mám docela volnou ruku, že mám důvěru velkou, že si s tím poradím.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ti Žížaláci mají tu úžasnou výhodu, že se naprosto přirozeně právě proto, jak je ta hmota taková tvárná, se mohou měnit v cokoliv. To znamená, že vás najednou napadne, že by se měly změnit třeba v auta. To nejde.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Tak to ne, to ne. Tady ty proměny, ty jsou tam vlastně dány dopředu, protože se vlastně používají předvyrobené takzvané fáze té proměny, která je asi na, dejme tomu, osm fáhí, kdy se ten žák promění v cokoliv.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je taková osnova, bych řekl.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Takže to vlastně mí děvčata v takzvané přípravě udělají dopředu a já to jenom vyměňuju na tom place a vypadá to, teda ta iluze té proměny je pak dokonalá.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte, to znamená, že vy přímo jaksi netvarujete prsty tu plastelínu?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, tady v tomto případě ne, jinak samozřejmě každý úsměv, každý výraz tvořím přímo na tom place. A kdysi jsme i ty proměny takhle dělali, ale ta proměny někde trvala celý den prostě a bylo to strašné pracné. A tak v rámci urychlení je tady tato vymoženost.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To znamená, že jsou ty figurky jaksi předpřipraveny v různých vázích a vy je potom už jenom domodelováváte takhle.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Máme před sebou povídání o chvilkách, kterým někdy říkáme krušné, protože ty jsou nedílnou součástí našeho Tandemu. Marta Kačorová trošku obrátila oči v sloup, protože na to samozřejmě málokdo rád vzpomíná. Ale já teď nemám na mysli takové ty hodně dramatické chvíle, které provázejí život každého z nás nepochybně. Viděl jsem několikrát průběh té animace, ať už přímo, protože jsem měl příležitost být ve studiu krátkého filmu, ale hlavně jaksi v televizi, ve filmu, protože je to taková docela atraktivní záležitost,i když je to hodně na dlouhé lokte. Ale když se to potom trošičku jaksi sestřihá, tak je vidět, jak animátor prostě pracuje, jak musí připravovat tu figurku tak, aby každý ten pohyb a minipohyb byl natočen, sejmut, jak ta kamera pracuje po těch jednotlivých okýnkách. Stane se někdy, že jaksi se spletete a tudíž najednou potom, když si pustíte ten celý pás filmový, zjistíte, že tam došlo k úplnému nonsensu a musíte se to třeba přetočit?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, tak takových zážitků je samozřejmě hodně, zvlášť z dob, kdy jsme ještě neměli různé ty počítače vlastně a všechno se to snímalo na film. A mnohdy se dělalo v takových podmínkách, že nebyla ani taková ta kontrolní projekce, že jsme neviděli na tom monitoru, co vlastně tam máme. Takže, se mnohdy stalo, když ty práce potom přišly z laboratoří, dejme tomu po čtrnácti.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To znamená, že se musely vyvolávat.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Ano, vyvolávat. Jsem to poslali vždycky jednou za 14 dní do laboratoří. A pak se třeba stalo, že jste si v zápalu boje vůbec nevšiml, že vám prostě na té scéně leží šroubovák, kleště, cokoliv a to se muselo točit znova.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se nedá potom nějakým způsobem vygumovat?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, dneska už jo samozřejmě, dneska už to jde, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Elektronicky se dá dělat spousta věcí. Pomáhá vám hodně takhle počítačová záležitost?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Pomáhá, výrazně to pomáhá, protože ta zpětná vazba je okamžitá prostě, vidíte to hned. Dá se teda i leccos opravit. Kdysi se to prostě muselo natočit znova.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a když jsme u těch krušných chvilek, tak teď to přenesu zase spíš směrem na východ do Ostravy a směrem k té vaší designérské práci. Třeba v tom Bydlení nebo v Chalupě stalo se vám někdy, že to nepřijali ti klienti, to, co jste vy udělala tak, že měli kyselé obličeje a muselo to prostě potom třeba se předělávat?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, mně konkrétně se to teda nestalo naštěstí, ale znám takové historky.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? Povídejte. A co se pak dělá třeba?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Taky se třeba stalo, že paní si přála, to bylo konkrétně v Chalupářích, že prostě se musí do stodoly francouzské okno a asi tak týden po natáčení to všechno spadlo, takže i takové věci se stávají.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Až týden po natáčení?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Naštěstí až týden po natáčení.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, tak to jde, to jde. To se potom dá nějak zahladit. Horší by to bylo, kdyby to spadlo přímo při natáčení.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, tak to se taky někdy stane takový případ, protože některé věci právě z důvodu toho ,že ten pořad musí být natočen rychle, se tak jako šijí horkou jehlou. Takže se třeba někdy úchytky už nestačí přivrtat a použije se taková oblíbená pomůcka i filmařů - tavná pistole, kobercová páska a tak, že jo, to známe z normálního natáčení filmů. Takže se třeba pak ty úchytky lepí tavnou pistolí. To bych asi neměla prozrazovat, ale.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To byste sice nemusela prozrazovat, ale ten, kdo někdo byl v zákulisí třeba ve filmu nebo v televizi, tak vidí, jak všechno to, co vypadá úžasné, je v podstatě zezadu tak lehce kašírované.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Ale je pravda, že pak to těm klientům samozřejmě doděláme.
/ Ukázka /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Viděl jsem v televizi, jak opravdu můj dnešní host Marta Kačorová byla schopná udělat z naprosto takové fádní domovní kotelny opravdový irský pub. To bylo to, co jsem říkal vlastně už v úvodu, protože mě to opravdu tak zaujalo, že jsem si říkal, že vás to hodně charakterizuje, takováhle schopnost. Chystáte se na nějaké podobné věci zase v budoucnu, abyste takhle šokovala a udělala radost nějakým klientům?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Samozřejmě, že mám rozpracováno spoustu klientů. Teďka trošku ta práce nebo spolupráce s tou televizí byla pozastavená, protože ani Bydlení ani Chalupy vlastně neví, jestli se budou příští rok vysílat. Sice něco točíme, ale není to úplně jisté. Doufám, že to pokračovat bude, protože to patří k nejoblíbenějším, co jsem slyšela, pořadům.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že toto je velice oblíbený pořad. Navíc je velice veřejnoprávní, bych řekl.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Zrovna ty chalupy, si myslím, který jsou nejohroženější, tak si myslím, že možná bohužel se vysílat nebudou, protože nevím, není to dost komerční. Mě to právě zajímá, ty různé alternativní přístupy k bydlení, různé ty slaměnné domy a kruhové domy a jurty a já nevím, co si dneska lidi staví vlastně, ekologický materiály, i když to zrovna nedělá, ale mě to právě zajímá. A myslím si, že i to, že dokážeme zařídit tu kotelnu ze starých krámů, který jsme tam opravdu našli různě po stodolách, takže se z toho prostě dá vykouzlit příjemný prostor. A doufám, že to teda pokračovat bude příští týden zrovna jednu na natáčení Bydlení, teďka v pátek jsem byla na natáčení Chalup, tak já doufám, že to pokračovat bude.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a co se týče vaší animátorské činnosti, co vás tam zase čeká? To znamená zaes v Praze třeba?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Takže v té Praze zatím máme ten večerníčkovej projekt, tak on je to vlastně projekt, ty Žížaláci, ono je to opráce na dva roky. Ono se to dělá opravdu hodně pomalu. Máme za sebou tři díly.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mimochodem, jak dlouho vzniká ten jeden díl třeba?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Ten jeden díl, no, bývá na to 6 neděl.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Šest neděl a je úplně kompletně hotový.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, kompletně hotový jako by naší strany, čili obraz.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, to znamená, potom ještě, já nevím, ta postprodukce, to znamená muzika, zvuky a podobně. Takže dohromady to trvá určitě co? Pár měsíců?
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
No, to asi jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak takhle vidíte, že pomáhá i moderní technika dnešní designérům a animátorům. Zástupce těchto profesí, paní Marta Kačorová, byla dnes hostem Tandemu. Děkuji vám za váš čas, za vaše příjemné povídání a ať se všecko daří. A hlavně hodně nápadů.
Marta KAČOROVÁ, designérka, animátorka
--------------------
Já taky moc děkuju a na slyšenou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.