Martin Houdek, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje

1. červenec 2014

Největší audioportál na českém internetu

Martin Houdek, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje | Foto: Pavel Kozler, Český rozhlas

Martin Houdek, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje

V úterý 1. července 2014 byl hostem pořadu „K věci“ ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje Martin Houdek.

Moderátor Tomáš Pancíř s ním probral aktuální statistiky včetně zneužívání záchranné služby místo návštěvy lékařské pohotovosti, přijímání pacientů pražskými a středočeskými nemocnicemi nebo vytíženost lékařů záchranné služby.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Hezký den, posloucháte Český rozhlas Region, začíná další vydání pořadu K věci. Naším dnešním hostem je ředitel středočeské Záchranní služby Martin Houdek, dobrý den, vítejte u nás.

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Dobrý den, děkuju za pozvání.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Začíná léto, co to znamená pro záchrannou službu, je v létě víc výjezdů, máte víc práce?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Jestli máme víc práce, máme, myslím, že srpen v tom to absolutně vyniká, co do počtu výjezdů, ale bohužel máme více práce zejména s dětmi. Nám narůstá počet dětských úrazů o 20 % a každý zdravotník a každý lékař vám řekne, že nemoc dítěte, a kort úraz a kort závažný je velmi složitá situace, s kterou odcházíte domů a s kterou žijete celý život.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To znamená to je nárůst úrazů dětí i další změny v těch statistikách se dají vyčíst, přibývá nějakých konkrétních zásahů, když tedy pomineme ty úrazy a ubývají třeba jiné?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Kromě těch dětských úrazů bohužel narůstají úrazy a situace spojené s nadměrným požitím psychotropních látek a v Čechách zejména s požitím alkoholu a bohužel tato čísla neustále narůstají. Nedovedu si představit kam až dál to půjde.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Je třeba šance, pokud člověk si přivodí ten úraz nebo ten váš zásah tím, že požije alkohol, že byste po něm třeba potom něco chtěli, že by si to musel zaplatit?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Víte, my jsme to několikrát zkoušeli přes veřejné zdravotní pojištění, ale ten proces je takovým způsobem složitý, že jsme nikdy neuspěli a než vyplníte 100 papírů, tak to nakonec necháte být. Myslím si, že v tom je legislativa slabá a že bychom na tomto měli pracovat. A to není zdaleka jen otázka zdravotnické záchranné služby, ale otázka všech zdravotnický zařízení, kdy jeden opilec vám skutečně zabere práci na půl směny a vy potom nemáte čas se věnovat opravdu nemocným pacientům.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Tím se dostáváme konec konců ještě k jedné oblasti, o které se v poslední době docela mluví a sice k tomu, že podle statistik narůstá počet volání, kdy ten pacient není zase až tak vážně nemocen, ale v podstatě, kdy záchranná služba supluje pohotovost, zaznamenáváte tohle v poslední době?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Bohužel zaznamenáváme, zaznamenáváme to po dobu posledních 5 let a více, kdy nám počet výjezdů narůstá přibližně meziročně o 10 % necelých a my jsme v letošním roce překročili magickou, magické číslo o 100 tisíc výjezdů, je to okolo 110 tisíc výjezdů za rok s tím, že před těmi 5 lety, kdy jsem nastupoval, to bylo skutečně o asi 20 tisíc výjezdů méně. Ale co je na tom závažné, my tam jsme proto, abychom jezdili a chceme jezdit, ale co je tam závažné je to, že ty závažné diagnózy typu akutní infarkt myokardu, cévní příhoda mozková, závažné úrazy včetně dopravních nehod, ty úrazy těch dětí, tak tyto čísla zůstávají přibližně na stejných hodnotách, to znamená, že my jezdíme nechci, aby to vyznělo špatně, ale k případům, ke kterým jezdit nemáme, to jsou neindikované případy, kdy babička na nás čeká po 5 dnech trvajících bolestech v oblasti žlučníku s připravenou taštičkou před domem a my se zeptáme, ono se to zhoršilo? "Ne, nezhoršilo, ale syn říkal ať radši zavolám," a podobně a další věci suplujeme práci praktických lékařů. Často jsme voláni do sociálních zařízení typu Alzheimer center, domovů důchodců, kteří avizují 24hodinovou dostupnost lékařů a suplují to 155 a to není správné. My se chystáme za panem ministrem zdravotnictví jako Asociace záchranných služeb, abychom tuto záležitost systémově řešili.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Co od něj budete chtít?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Například větší zapojení těch praktických lékařů.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To znamená, že povinně by museli praktičtí lékaři mít pohotovosti i řekněme o víkendech?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Ono by stačilo, kdyby měl jeden z deseti tak, jako to funguje například v Anglii u mého spolužáka, který tam pracuje, kdy jednou za 3 měsíce na něj vyjde služba dvoudenní s tím, že uléhá s mobilním telefonem, který je putovní a stane se prostě dvakrát za tu dobu, že ho vzbudí a on tam jede. Čili nám nejde jenom o to, vlastně, aby ta služba byla nějakým způsobem zajištěná. Dříve bývalo podmínkou získání registrace praktického lékaře povinnost odsloužit nějaké služby na lékařské službě první pomoci. Dneska už se tomu tak neděje a já myslím, že je to chybou. Já vůbec nechci dehonestovat práci praktických lékařů, ale ten systém jim umožňuje v pátek v poledne nebo ve čtvrtek odpoledne zavřít tu ordinaci, vypnout mobilní telefon a na ordinaci napsat volejte v případě problémů 155. Tak se tomu skutečně děje. A dalším tím problémem je skutečně to, co jsem jmenoval Alzheimer centra, domovy důchodců velice často soukromá zdravotnická zařízení, kteří vybírají poměrně nemalé prostředky od těch pacientů, avizují tam 24hodinovou dostupnost lékařské služby a jezdíme tam my, my se nebráníme jezdit na akutní věci, to je samozřejmě naše práce.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Ale tady si myslíte, že vašeho zásahu není potřeba?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Já myslím, že tam je chronický stav, který trvá několik dní. Tak tam skutečně nemá jezdit lékař ze záchranné služby.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Budete panu ministrovi navrhovat i třeba nějaké postihy pro lidi, kteří tímto způsobem řekněme zneužijí záchrannou službu?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Já nevím, postihy, nejsem přítelem tohoto, nemáme to ještě zdaleka takto projednáno.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Na druhé straně, že vám do toho skáču to, co jste popisoval před chvílí, tak ano, i když budou třeba povinně sloužit lékařské služby první pomoci, tak stejně pro toho člověka i v tom Alzheimer centru může být nakonec jednodušší zavolat 155 nebo 112 a v podstatě ani ty povinné pohotovosti nemusí situaci změnit?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Jistě máte pravdu, také závisí, zda-li to zdravotnické zařízení má smlouvu s nějakou zdravotní pojišťovnou, nejčastěji tedy s VZP a je-li tam úhrada z veřejného zdravotního pojištění, tak tam ten lékař nebo ten zdravotnický personál ze zákona respektive z legislativy o těch zdravotnických pojišťovnám musí být, respektive měl by být. Ono samozřejmě se to obchází, ale ten problém je složitější, těch lékařů je málo, ti praktičtí lékaři skutečně, dneska jejich průměrný věk je zdaleka více než 55 roků. Myslím si, že to skutečně zaslouží velkou pozornost a myslím si, že by se na to mělo ministerstvo zdravotnictví zaměřit a myslím, že podle mých informací už se na to začíná zaměřovat.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Jak velká část z vašich výjezdů je k těmto případům, o kterých mluvíme?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
My to nemáme úplně zmapováno, ale řádově jsou to desítky procent. My mluvíme o tom, že když je to na relativně dobré úrovni, tak z 10 výjezdů 2 jsou pro záchrannou službu a 8 je v uvozovkách balastních.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To znamená až 80 % výjezdů je tam, kde byste nemuseli být?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Ano, je to tak, že je to pacient, který spadne, jeho rodiče nebo on sám nebo manželka má před domem automobil, ale on si radši zavolá záchrannou službu se zlomenou rukou. Samozřejmě já to nechci bagatelizovat, ty případy jsou naprosto rozdílné jeden od druhého, čili ať ti lidé se nebojí nám zavolat, to vůbec ne, ale dá se to vyfiltrovat, ale mnohdy skutečně dochází k nadužívání těch služeb. Dneska zrovna jsem řešil případ, kdy pacient bezdomovec se naučil mluvit do telefonu tak, aby pro něj vždycky ta záchranka musela přijet a on, když mu je zima nebo se chce vyspat a najíst v nemocnici, tak zavolá 155, řekne mám tyto a tyto problémy, to jsou diagnózy, na které my musíme jet, ty mají prioritní výzvu, dokonce na ně vyjíždí většinou lékař.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To znamená, že vždycky ho do té nemocnice musíte odvézt.

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
A vždycky ho do té nemocnice prakticky musíme odvézt, protože ...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Má to řešení?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Já si myslím, že ne, že tohle to, my kdybychom těchto pacientů měli na každém okrese třeba dva, tak si nedovedu představit, jak nás zahltí. Oni nás právě už zahlcují tyto případy, těch 8 z těch 10 a bohužel do budoucna se skutečně může stát, že dojde k zdvojení, ztrojení té výzvy a my tam skutečně můžeme dojet pozdě, ne podle zákona, ale podle Boha, že tam nebude včas a nebudeme moci tomu člověku pomoci, protože převážíme vyvrtnutý kotník do nemocnice, který by mohla odvézt rodina svým osobním vozem.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Dnešním hostem pořadu K věci Českého rozhlasu region je ředitel středočeské Záchranné služby Martin Houdek. Když jste byl tady u nás naposledy v loňském roce, tak jsme mluvili o tom, že především pražské nemocnice čas od času odmítají převzít pacienty, které máte v sani. tahle záležitost se letos na jaře rozvířila, zapojilo se do té debaty celkem rázně i ministerstvo zdravotnictví. Pomohlo to, už vám berou pacienty?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Já jsem rád, že se do toho ministerstvo zdravotnictví zapojilo a že to řeší skutečně radikálně. Ano, zlepšilo se to výrazně. My jsme samozřejmě na tuto situaci upozorňovali už před rokem, před dvěma s tím, že na dopisy, které jsme psali, nikdo nereagoval. Já nejsem přítelem nějakého udavačství nebo medializace, my jsme se to vždycky snažili řešit na bázi osobních kontaktů a v drtivé většině se nám to dařilo s tím, že vždy došlo k nějakému zlepšení a samozřejmě za nějakou dobu se zase ta situace nastala. Ono nutno říci, že to není většinou problémem managementu, kteří ...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Ale těch jednotlivých lidí, kteří tam jsou v tu danou minutu.

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Přesně, přesně tak. Protože ono je to opravdu, když vám ve 2 v noci přivezou pacienta nebo mají přivézt pacienta, s kterým víte, že máte strávit zbytek noci nebo si na 2 hodiny lehnout, tak samozřejmě je pohodlnější říci nemáme místo.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To znamená, že teď už k tomu vůbec nedochází nebo k tomu dochází, ale těch případů je méně?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Je jich daleko méně, že, že toho se zřejmě nikdy nezbavíme, a ono upřímně řečeno, skutečně může někdy objektivně ta situace nastat, ale tady bych chtěl upozornit, že ta nemocnice jakákoliv, která splňuje kritéria pro akutní péči, pokud my jim oznámíme, že vezeme pacienta v kritickém stavu ohrožující život, oni podle zákona ani nemají tu možnost nám, to odmítnout, byť se tomu tak děje, ale ty naše posádky potom zažívaly na tom místě, když přes tento odpor jsme tam toho pacienta přivezli, takové útoky, které byly na úrovni brachiální a rvaček, takže radši jsme jako dispečink tuto situaci předcházeli a naopak jsme si ...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A raději jste toho pacienta odvezli jinam.

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Raději jsme sehnali někde místo jinde, to je práce dispečinku většinou.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Podle čeho vůbec vybíráte nemocnici, kam pacienta odvezete, je to vždycky ta nejbližší?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Ne, nemusí to být ta nejbližší. Takto, zákon nám ukládá odvézt pacienta do nejbližšího vhodného zdravotnického zařízení, ale samozřejmě pokud to zdravotnické zařízení je plné nebo pokud například vezeme akutní infarkt myokardu k angioplastice a k stentování, což je program, který v České republice mimo jiné také díky rozvinuté síti záchranných služeb funguje, troufám si říct na nejlepší úrovni téměř na světě, tak skutečně se může stát, že ta příslušná nejbližší nemocnice, kam vozíme ty pacienty z určité oblasti, má pacienta na stole a nemůže se o něj postarat, ale jestliže my jsme v Praze, tak upřímně řečeno, i když vezem pacienta například z Příbramska, tak je jedno, jestli ho vezem do Motola nebo na Homolku nebo do Vojenské a nebo na Královské Vinohrady nebo Karlák, ty dojezdové časy už se pak liší skutečně řádově v minutách, a to už my toho pacienta máme zajištěného a ta sanitka se dá říct, že je ARO na kolečkách.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Vy jste na začátku říkal, že léto pro záchrannou službu znamená víc případů, víc práce, zároveň je to doba dovolených, nejsou problémy sehnat dostatek lékařů, respektive zeptám se jinak, máte na léto dostatek lékařů?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Nemáme.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To je skoro poplašná zpráva.

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Takto, nechci, aby to vyznělo jako poplašná zpráva, lékařské služby budou zajištěny ve 100 % tak, jak to máme v plánu plošného prokrytí, čili lékař chybět nebude, ale nevyhovíme v některých směrech zákoníku práce, respektive tomu, že nedodržíme 12hodinové směny. Já to tady říkám úplně naplno a znovu zopakuji to, co už jsem několikrát říkal, pro mě je daleko lepší tam mít lékaře unaveného než žádného a upřímně řečeno 24 hodin služba lékařská na záchranné službě neříkám, že vždycky, ale téměř vždycky ten lékař úplně unavený není. Náš systém práce je čekání na práci a my máme přibližně 30, 40% využití pracovní doby. Čili těch 60 ...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To znamená tedy pokud to propočítáme, tak z těch 24 hodin většinu má ten lékař volno, to znamená, že může spát, může odpočívat?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Ano, ale mluvím o průměru, samozřejmě se vám stane služba, že prostě vyjedete za tu 24 12krát a máte 90 nebo 80% využití tý pracovní doby. Čili ono to nelze paušalizovat, ale 24hodinová služba na záchranné službě, a to nemluvím jenom o lékařích, ale o záchranářích, u řidičů je to trošku něco jiného, tam ta únava může být vnímána, tam jsou i jiné zákonné záležitosti na to, ale nevidím jako nějaký problém. Čili my zajistíme ve 100 % služby lékařů.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Ale bude to za cenu těchto dlouhých služeb.

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Delších než nám umožňuje legislativa.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Úřad práce nedávno kontroloval záchranky, dospěl k tomu, že objevil u více než 10 záchranných služeb v rámci celé republiky problémy, právě nedodržování těch jednotlivých délek směn, platíte už nějakou pokutu nebo přišlo vám nějaký účet pokutový?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Ne, úřad práce nás upozornil na tento problém a my jsme na to reagovali jako Asociace ředitelů záchranných služeb tím, že budeme psát dopis na ministerstvo zdravotnictví a na ministerstvo práce.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Kde budete žádat výjimku. Ale do té doby platí ta stávající úprava, to znamená, že postihy mohou přijít, s tím počítáte?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Nezbývá nám nic jiného, ano, můžeme jít cestou, která by byla pro všechny záchranné služby jednodušší, to znamená omezit počet lékařů ve výjezdových skupinách, zákon nám neurčuje jaká výjezdová skupina, kde může být a nebo má být, čili lékař vlastně, když nebudu mít jediného lékaře v přednemocniční neodkladné péči v celém státě, tak neporuším zákon, ale na druhou stranu tady historicky a systémově si nedovedu představit, že by ten lékař nejezdil a byť se nechci vůbec dotknout záchranářů, kteří jsou čím dál tím na lepší úrovni, ale přece jenom je celá řada věcí i legislativních, které ten záchranář nemůže rozhodnout, podání opiátů, rozhodnout, zda vézt či nevézt toho pacienta do nemocnice a celá řada jiných věcí. Čili ten lékař má naprosto nezastupitelnou roli v té přednemocniční neodkladné péči a my se pokoušíme o to, abychom, byli postaveni na stejnou úrovni jako ostatní dvě hlavní složky Integrovaného záchranného systému, a to jsou Hasiči České republiky a Policie České republiky, kteří mají takzvaný institut pohotovosti na pracovišti, kdy mohou sloužit 24hodinové směny, protože jejich systém práce je velmi podobný jako náš, zejména u hasičů.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Čili chcete dosáhnout přes ministerstvo zdravotnictví stejnou výjimku. Když jsme ještě u těch pracovně.právních předpisů, tak ještě jeden problém hrozí a sice omezení přesčasových hodin. Jak s tím se vyrovnáváte, dokážete to se vejít do toho limitu?

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Naše záchranná služba myslím si, že u lékařů tak v 95, možná v 90 % těch 416 hodin přesčasové práce za rok, které nám umožňuje současná legislativa, splníme. Myslím si, že na tomto budeme jedna z nejlepších v celé České republice., ale jsou místa, kde skutečně, kam toho lékaře nedostanete a dostanete ho tam někdy jenom za tu cenu, že mu umožníte minimálně tu 24 odsloužit, protože vemte si, že mně jezdí drtivá většina lékařů nebo 50 % lékařů z Prahy a když má jet do Kutné Hory, tak proč by tam jel na 12, když stráví 2 hodiny času na cestě autem, stojí ho to benzin, čas, tak samozřejmě jeho podmínka je minimálně 24. A my přesto, že víme a jsme si vědomi této záležitosti, protože porušujeme v tomto zákon, tak to děláme a nejsme tada sami. Myslím si, že ve stejné situaci je skutečně, jak jste správně řekl, z těch 14 záchranných služeb 12 nebo 11.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Říká dnešní host pořadu K věci Českého rozhlasu Region ředitel Středočeské záchranné služby Martin Houdek. Díky, že jste byl tady u nás, zase někdy na viděnou, na slyšenou.

Martin HOUDEK, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje
--------------------
Mockrát děkuji za pozvání, rád přijdu.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A od mikrofonu se loučí i Tomáš Pancíř, těším se opět na slyšenou v září.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.