Michal Kocourek - herec, manažer a divadelní producent
20. prosinec 2012
Tandem

Michal Kocourek, herec, manažer a divadelní producent
Herec Michal Kocourek je také manažerem a divadelním producentem. V Tandemu Jana Rosáka jste se například dozvěděli, jak se daří jeho prvnímu divadlu, jak na něj vzpomíná a jak se produkuje divadelní hra.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tandem je na startu, tak vám dobrý den přeje opět Jan Rosák. Dnes jsem si do studia pozval muže, který začínal svou kariéru už jako hyperaktivní dítě. Já se domnívám, že ho ta hyperaktivita neopustila, protože hostem Tandemu je dneska herec, manažer, divadelní producent Michal Kocourek. Vítám vás, Michale, dobrý den.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslím, že jsem to nepřehnal s tou hyperaktivitou.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ne, nepřehnal.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo, jste. A já myslím, že bude dobře, když to posluchačům vysvětlíte po chvilce sám. Jenom vám dám během písničky čas na rozmyšlenou, abyste si to trochu sesumíroval. Jdeme na to.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, že jste byl aktivní, až skoro hyperaktivní jako kluk, to znamená, že to mohli diváci sledovat třeba na jevišti, na televizní obrazovce nebo na filmovém plátně, tak to si za chviličku popovídáme. Ale byl jste aktivní i jako kluk mimo, tak jako třeba zlobil jste ve škole?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
No, jasně. Za prvý díky tomu, že jsem teda furt někde točil a pobíhal, tak mi ve škole začali přezdívat středoškolák už na základní škole, protože jsem chodil do školy jenom ve středu. Takže už to byla prostě taková předzvěst toho, že jsem prostě tý školní docházce moc nedal. A pak samozřejmě jsem nebyl oblíben u některých profesorů a učitelů, takže jsem trošku záměrně i stávkoval proti tomu, když mi nechtěli pomoct a většinou jsem tak ještě o prázdninách opravoval známky a tak dále. Ale jako vždycky během toho mládí tak samozřejmě já jsem hodně sportoval docela aktivně. Tím jsem si prostě tu energii hodně vybíjel, střídal jsem sporty.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co jste dělal za sporty?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Tak já jsem v podstatě jako každej malej kluk začal hrát fotbal, pak jsem 7 let velmi aktivně lyžoval, mezitím jsem hrál baseball. K tomu mě přivedl vlastně můj dědeček s babičkou, už když mi bylo 11 let, ke golgu, takže já jsem už od 11, hraju golf. Takže v podstatě já jsem 28.historicky zapsanej člen Golfklubu Motol. Takže tomu se věnuju do dneška. No a do toho hokej a všechny možný, kolečkový brusle a tak dále a tak dále. Takže jako tomu sportu jsem věnoval hodně času.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale musel jste to trošičku jaksi dělit mezi to divadlo a ten film a tu televizi. Kdo vás k tomuhle tomu přivedl? Protože to samozřejmě.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Jako k filmu?
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A k divadlu.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Já jsem vlastně v podstatě začal ve 4 letech, ve 4, v 5, co se pamatuju. To byla úplná náhoda, protože mí rodiče měli chatu na Vyžlovce u Jevan a vedle nás měl chatku pan Kaška, pan Moučka a pan Václav Hudeček, režisér Národního divadla. A já jsem si hrál s Martinou Menšíkovou, my jsme stejně starý, takže furt jsme tak jako někde pobíhali. No a pan Hudeček hledal do svý inscenace takovýho drzýho caparta a protože jsem k němu chodívaval, von strašně rád griloval a vařil a já tam chodil okusovat kostičky, tak si mě vyzkoušel a řekl: "Pojď, já to s tebou zkusím." No, tak to zkusil. To byla tenkrát inscenace Tchyně, kde hrála paní Kačírková, pan Řanda, prostě taková opravdu fantastická sestava herecká. No a pak už si mě všiml pan Dudek a šel jsem do Vinohrad, kde režíroval jednu hru. No a pak už to lítalo prostě sem tam, Bakaláři, dětský filmy a tak dále a tak dále. Takže strašná spousta.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já myslím, že jste se proslavil ve spoustě filmů, ale nejvíc asi Což takhle dát si špenát, protože tam jste měl roli jako hrom. Hrál jste tam malýho Menšíka, že jo.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Zemánek se jmenoval.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zemánek. A ten druhej Liška. A co je s tím Liškou?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Vůbec nevím. To hrál, jmenoval se Hach. Ve chvíli, kdy jsme dotočili ten film, tak von prostě zmizel, už se nikdy neobjevil a já jsem ho nikdy už nepotkal.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale byl to šikovnej kluk.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Byl a byl to fajn kamarád, jako docela nám to zapadalo do sebe.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jste pochopitelně byli vybráni vizuálně jaksi, abyste odpovídali Menšíkovi a Sovákovi.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Tohle já měl hrozně rád nejen kvůli tomu, že jsem se prostě potkával s panem Menšíkem a s těma všema skvělejma hercema, ale zároveň mě strašně bavilo, jak mě líčili. Já jsem takovej požitkář, já mám rád prostě masáže, já mám rád, když mě někdo šimrá na zádech a tak třeba. A tam, když vás dvě hodiny líčejí do tý paruky, že jo, ty vlasy a tohle, tak byli na mě všichni strašně milí, to mi dělalo hrozně dobře.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Říkal jsem, že můj dnešní host Michal Kocourek je hyperaktivní člověk. Je herec, je manažer, divadelní producent. Divadelní producent, to je to, co mě teď hodně zajímá. Jak se daří divadelnímu producentovi a hlavně divadlu pod jeho vedením v centru Prahy?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Tak já musím říct, že Divadlo Kalich, když to zaťukám, se daří velmi dobře. Já v podstatě jsem se divadelním producentem, když to vezmu takhle, jako rozhodl, jako já na to nestudoval, já jsem vystudoval konzervatoř, hudebně dramatickej obor a už v pátým ročníku jsem tak nějak jakoby věděl, že mě to herectví úplně nenaplňuje a začal jsem přemejšlet vo tý druhý stránce, založit divadlo nebo nějak se tomu věnovat z tý druhý strany. No a v podstatě už v 86.roce jsem založil svoje první divadlo, který bylo postavený už tenkrát na takový jakoby hodně pohybový, výrazový scénice, na tanečních věcech, na různejch pantomimickejch prvcích.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Který to bylo divadlo?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
To bylo, to divadlo existuje do dneška, ono se jmenuje vlastně Barevné divadlo, sídlíme v Rytířský ulici, kde jsme 21 let a před tím jsme vlastně postavili Divadlo v Celetný a před tím vzniklo Divadlo v Albatrosu, který se potom postupem času obohatilo ještě o prvky černého divadlo. Takže to mělo takovej vývoj, na tom jsem si vlastně vyzkoušel všechny věci, který k tomu divadlu patřejí. Vlastně já jsem vyráběl rekvizity a dekorace a jezdili jsme po zájezdech. A pak jsem měl to štěstí, že jsme začali jezdit s tímhle tím divadlem hodně po světě. Takže já, když to řeknu, tak třeba dvakrát jsem objel zeměkouli prostě s tímhle tím divadlem a sbíral zkušenosti. No a potom v podstatě přišel nápad a muzikál Hamlet a Divadlo Kalich. A v podstatě ani ne v první chvíli Divadlo Kalich, ale hledali jsme jiný prostory, který jsme nebyli schopný najít. Volal jsem do různých divadel, jestli by nám nepronajali měsíčně, třikrát za měsíc prostě nějakej termín. Nic, nic, nic, tak jsme se rozhodli, že postavíme divadlo. Byl to vobrovskej risk, prostě obrovská investice, všichni si ťukali na hlavu, to ses zbláznil. Prostě 98.rok, všechno krachovalo, že jo, protože ta vlna těch muzikálových představení šla spíš dolů v tomhle tom období než nahoru. No, ale riskli jsme to a podařilo se a pak už jsem vlastně jako vytvářel tu dramaturgii toho divadla, už jsem přidával činoherní tituly a tak dál a tak dál. Takže my dneska máme v podstatě 11 muzikálových titulů a 16 činoherních titulů, který jsem vyprodukovali.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To nemá mnohý renomovaný velký kamenný divadlo.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
To nevím, to úplně nesleduju až tak do podrobna prostě ostatní divadla, já konkurenci nesleduju. Ale v podstatě my hrajem každej den a vodehrajem ročně, za 10 měsíců 320 představení plus 150 zájezdovek.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je hezoučký. Mimochodem ten prostor je samozřejmě jaksi na skvělým místě, že jo, v Jungmannově ulici. Kdo ho našel?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
To byla všechno náhoda, to bylo v podstatě, jeden kamarád mě upozornil na to, že tam je prostor, ale to vlastně nebylo divadlo, to působilo nebo fungovalo do roku 37 jako církevní shromaždiště a my jsme už, prostě ten dům patří Českobratrský evangelický církvi a my jsme už přišli do prostoru, kterej v podstatě vod roku 37 nebyl obývanej, byl prostě v hrozným, dezolátním stavu. My jsme pro příklad vyvezli 200 kontejnerů, tomu se nedalo říct nic jinýho než bordel prostě, abychom vůbec mohli začít dělat. Za 9 měsíců se nám podařilo postavit divadlo a zároveň uvést premiéru Hamleta, která pak hrála 3 roky, odehrála 700 repríz, teda muzikál odehrál 700 repríz a pak už se k tomu prostě přidávalo, přidávalo. Takže samozřejmě je to jako práce tandemu lidí, který, tandemu, když jsme v tom, tandemu lidí, který mám úplně od začátku a jsou to skvělí parťáci a funguje to.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Producent Michal Kocourek je dnes hostem Tandemu. Říkám producent, protože ty jeho další profese herec, manažer jste trošičku odsunul jaksi do pozadí, i když manažer jste vlastně.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Manažer asi stále. Herectví je upozaděný, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že ten manažer teď v tuto chvíli se mi dost hodí, protože vy jste kromě toho, že děláte divadelního producenta v Kalichu, Divadle Kalich a vedete ho, tak jste spoluzaložil taky agenturu, která přiváží do Česka velikánské hvězdy.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
To bylo v roce 91.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ještě pořád funguje?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ta agentura už funguje pod jiným jménem, protože tu agenturu my jsme se svým společníkem vlastně jakoby prodali nadnárodní americký firmě, tuším, před 6 lety, 6, 7 let, protože to už bylo tak strašně velký riziko vlastně v podstatě, že už jsme pak jako ho chtěli minimalizovat tím, že když jsme dostali tuhle tu nabídku, protože to byla agentura, která skupovala promotéry po celý východní Evropě tenkrát a my jsme operovali jak vlastně v Čechách, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku částečně a v Rumunsku, my jsme měli jednoho agenta, s kterým jsme vlastně nakupovali tyhle velký koncerty a dělali jsme jim turné po celý východní Evropě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V čem to bylo takový riziko?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Riziko to bylo v tom, že vám nemuseli přijít lidi, že jo. A ten koncert je poměrně finančně náročnej. Když se bavíme, tak se bavíme prostě o statisících dolarech, který když platíte ty hvězdy. No a pak se vám stane to, že je špatný počasí, když jsme dělali třeba open air a místo 30 tisíc lidí vám dorazí 10 tisíc lidí a to už si dokáže každej rychle spočítat, co to znamená. Nebo se nám stalo prostě to, že kurz dolaru versus koruna prostě měl obrovskej pohyb, takže my okamžitě, když jsme potřebovali na break, teda na nulu prostě třeba 5 tisíc, 6 tisíc lidí, tak jsme potřebovali 10, že jo a tak dále. Takže jako to bylo hodně rizikový, takže my jsme někdy hezky vydělali, ale někdy jsme taky strašně prodělali.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na čem se třeba prodělalo? Protože, pokud vím, tak vy jste přiváželi takový hvězdy jako Stinga, Roxette, Tinu Turner.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Hm.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na tom se těžko dá prodělat, ne?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
No, tak třeba Tina Turner, když jsme se byli podívat v Londýně ve Wembley na ten koncert, kdy jsme se dostali do backstage a byli jsme představený Tině Turner, že my jsme ty producenti prostě z tý Prahy, tak tam měla 120 tisíc diváků, že jo. My jsme ten koncert organizovali, možná se pamatujete, v roce 96 na stadionu Bohemians ve Vršovicích a potřebovali jsme 25 tisíc lidí, abychom vlastně tu celou produkci byli schopný zaplatit. Celý léto pršelo, ale celý léto pršelo, lístky se vůbec neprodávaly. My jsme byli úplně zoufalí. A 3 dny před koncertem vlastně vylezlo sluníčko a najednou se začalo prodávat, lidi teda jako čekali do poslední chvíle. A naštěstí se teda jakoby doprodalo, že to bylo tak jako nula vod nuly. Ale pršet ještě 1 den nebo 2 dny, tak jsme teda prodělali jako hodně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to se takovým hvězdám, aby to naši diváci věděli, zaplatit musí, i když.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Tak to se platí všechno předem, takže to už zůstává pak na naší straně všechno.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Á, to je pěkný riziko. Tak to se nedivím, že jste tu agenturu potom prodali.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Dostali jsme nabídku, a tak jsme jí dlouho zvažovali a pak jsme prostě k tomu přikročili.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Neodolali jste.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Neodolali jsme.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Divadelní producent Michal Kocourek je hostem Tandemu. Myslím si, že když si představíte Michala Kocourka, tak vám je jasné, koho si asi teď bude vybírat mezi klasiky českého humoru. Teda vy si ho představíte možná jako toho malého Michala z filmu Což takhle dát si špenát. Vladimíru Menšíkovi jste byl opravdu neuvěřitelně podobnej. A ta scéna, kdy ležíte v posteli s.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Paní Obermaierovou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Paní Obermaierovou a žádáte po ní jaksi, aby vás milovala, je naprosto neodolatelná. Pak tam přijde ta bytná.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
To jsem asi musel hrát, že jsem nepochopil to, že jsem malej, že jsem to vlastně jako já nevěděl. A mělo to pro mě bejt úplně přirozený, že jo. Pan režisér Vorlíček říkal, dyť přece, no a teď se mu to těžko jako, protože mluvil vlastně s desetiletým klukem, říká: "No, tak prostě musíš mít ten výraz." A já to v tý době úplně nechápal.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale jo, jo, byl tam.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ale pan Menšík tím, že mě daboval potom, tak tomu dal ten správnej, prostě tu intonaci.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Potkal jste se v tom filmu vůbec s ním?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
No, jasně. Já jsem se potkal s panem Menšíkem jako spoustukrát. Za prvý my jsme spolu točili i jiný filmy. V Bakalářích dokonce tak 2, 3 díly, jednou Klíče, druhý se jmenovalo Útěk s paní Hlaváčocou, s panem Menšíkem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hrál jste jeho syna?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ano, jeho syna. A my jsme se jako hodně skamarádili a pan Menšík mě vydával za svýho syna v podstatě. Normálně von chodil po place a říkal: "To je můj další syn, jmenuje se Michal."
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A tomu věřil každej.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Každej mu to zbaštil, že jo. Tak jako dokážete si představit, co pan Menšík, jak se s tím bavil, že jo. Vyprávěl o mně historky různý a tak, který jsem ani jako v podstatě vůbec neudělal nebo nezažil, jo. On si přimyslel svoje.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslím si, že Michal Kocourek, divadelní producent, hlavně tedy Divadla Kalich může mít docela hezký pocit takhle koncem roku, že se nejenom tenhle ten rok vydařil. Vy jste v podstatě, jak jsem si někde přečetl, osmým nejvíce navštěvovaným divadlem v České republice a prvním z těch divadel soukromých. Čím se vám to povedlo? Myslíte si, že to je šikovný výběr repertoáru nebo herců?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Myslím si, že to je tím, že se o naše diváky staráme. To je jedna věc.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak, jak, jak?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Tak za prvý my máme třeba Klub přátel Divadla Kalich, kterej jsme vlastně zakládali hnedka vod začátku, který má už dneska kolem 30 tisíc aktivních členů, pro který máme svý věrnostní programy a tak dále a tak dále. Takže náš divák se má stále na co vracet. Už tou pestrostí toho repertoáru, že vlastně hrajeme jak činoherní tituly, tak muzikálový tituly, tak i vod různých autorů a poměrně širokou skladbou hereckou. Takže u nás, když se ten divák vrátí, tak se má vlastně v podstatě furt na co vracet. A podařily se nám fantastický inscenace s panem Bartoškou minulej rok, s paní Janžurovou. Máme výbornou věc Dona Quijota s Jirkou Lábusem, s Oldou Kaiserem, Minus dva s panem Lasicou a Bolkem Polívkou, s Janou Paulovou a Pavlem Zedníčkem, který jsou v divadle jako domácí.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ti u vás hrají pořád. Ale řekněte mi, vy si ten hotový titul vyberete, anebo ho u vás připravujete?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ne, my ho u nás celej vod začátku vyprodukujem. To znamená, že v podstatě já mám kolegy a kamarády, který vydají ty tituly, pak mi je přinesou, čteme.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako dramaturgové?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ano, jako dramaturgové. A pak my je čteme, konzultujem to vlastně v tom nejužším týmu mým a potom to vobsadíme, přizvem herce a potom samozřejmě vyrobíme scénu, kostýmy, zkoušíme a pak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že právě proto, že už jste takový renomovaný divadlo, že si už můžete jaksi ty herce vybírat opravdu z toho, z té top vrstvy.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Vono to není.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Chodějí k vám rádi.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Chodějí k nám rádi. Jako jsem šťastnej z toho, že se u nás cejtějí dobře a že vlastně i díky tomu, že máme velkou reprízovost těch představení, některý představení dokonce mají přes 300 repríz, činoherní jako. Neměli jsme pod 100 repríz v podstatě inscenaci. Tak nejen, že se cejtějí dobře, ale i ta práce je prostě nějakým způsobem zhodnocená, čemuž jsem rád. Měli jsme to štěstí. Samozřejmě omyl se může stát vždycky prostě, ale zatím jsme nešlápli vedle. Ale je to právě tím, že velmi citlivě ty věci jako hledáme. Ale hlavně to není ani o tom, že bysme přesvědčovali ty herce, říkali, je tu nějaká hra dobrá, to by byla řachanda, to je tutovka. Spíš to konzultuju s nima, přečtěte si to, jestli se vám to líbí, pojďme do toho, pojďme si najít kolegy. Vždycky vím toho stěžejního herce nebo toho protagonistu a podle toho stavím celej ten další titul.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy máte abonoma taky v divadle, nebo chodí lidi hodně jaksi takzvaně na pokladnu?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Chodějí na pokladnu, ale máme samozřejmě některý řady jako abonoma.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale vyprodáno máte téměř pořád.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
V podstatě, když to řeknu takhle, tak držíme třeba 85 procent vyprodanost třeba ročně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je potřeba zaklepat, protože to není, přátelé, všude, v každém divadle.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, že se Divadlu Kalich daří v Praze, tak samozřejmě to dělá radost jeho divadelnímu producentovi. Vy jste ředitel divadla vlastně? Jako máte funkci ředitele?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Já ředitel slovo nesnáším. Já nejsem ředitel, já jsem, když už, tak producent nebo majitel divadla nebo tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Říďa, to se vám nelíbí.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ne, ne, ne. K tomu mám takovej jako, tímto slovem se vracím do nějaký doby, která mi nebyla úplně příjemná.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobře, ředitele vynecháme. Ale říkám, že vám to musí udělat samozřejmě velikou radost. Ale co se týče tedy návštěvnosti Divadla Kalich v Praze, jeho představení, tam si myslím, že nemusíte mít vůbec žádné starosti. Ale co třeba takový dost tenký led, když expandujete do světa? Vím, že expandujete do Asie. Třeba Jack Rozparovač šel do Tokia, do Soulu. Nejenom on samozřejmě. Připravuje se, jestli se nepletu, premiéra v Šanghaji taky, v Číně. Tam jdete trošku jaksi do neznáma. Nebo už tam máte svoje vyšlapané cestičky?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Já si nemyslím, že to je úplně do neznáma. Díky tomu, že jsem nasbíral za ty léta a tím, že jsem jezdil po světě a že jsem převážel vlastně ty koncerty, spoustu kontaktů, s kterýma nějakým způsobem spolupracuju a spojuje se prostě velmi pravidelně se zahraničními produdenty, tak víte, jako když vyprodukujete titul jako muzikál, tak je to zboží jako každý jiný prostě a musíte s ním nadále nějakým způsobem pracovat. Takže pochopitelně ho nabízím. Mám k tomu zase prostě agenty a kolegy a přátele, který prostě se mnou na těchhle těch věcech spolupracujou. No a tím se stalo to, že vlastně cestičku, kterou do Soulu vyšlapal tenkrát muzikál Dracula jako první před těma 12, 13 lety, což je zásluha Jirky Paulů, vlastně pravá ruka Karla Svobody, kterej to tam tenkrát prosadil, my jsme tenkrát dostali jakoby nabídku na Hamleta. To už je zpátky 8 let, tuším. Hamlet byl velmi úspěšnej a s tou produkcí jsem se opravdu jako spřátelil natolik, že jsme spolu začali přemýšlet o dalších titulech, který já bych v podstatě vyráběl, byly hratelný v Čechách a zároveň byly hratelný i v Asii.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem si říkal, jestlipak nevybíráte ty tituly už tak jaksi s ohledem na to, aby v Soulu a v Tokiu a v Šanghaji věděli, o čem je řeč.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Trošku jako, přiznám se, že prostě nějaký procento tohohle toho záběru tam je, protože ten trh je samozřejmě velkej a do Westendu a na Broadway je v podstatě v současný době nemožný se dostat, protože tam ty dveře prostě jsou zavřený. Tam se produkujou věci přímo a tam si hosty jako určitě nechtějí pustit. Takže tam ty vrata jsou opravdu pod velkým zámkem, ale ta Asie se otevírá. Dokonce u Šanghaje se staví Malá Broadway, tomu říkají, že vlastně tam nemá bejt 56 divadel, jako je na Broadwayi, ale třeba 26 nebo 27 a má to bejt prostě kopie Timesquare a Broadwaye a okolo všeho. Takže to je takovej broadwayskej Disneyland prostě. A tam chtějí brát světový a evropský tituly a hrát.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bude spotřeba titulů veliká.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Tam vemte si, ta miliarda lidí, proč by měla jezdit do zahraničí, když může zůstat doma, že jo. To je, aspoň teda myslím, jejich myšlenka.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu je dnes hostem divadelní producent Michal Kocourek. Probrali jsme si tady jednak Divadlo Kalich, jeho expanzi i do zahraničí. V podstatě jsme si nepopovídali o tom, co děláte vy sám jaksi, když zrovna neprodukujete nic, čím se těšíte, bavíte, jak odpočíváte. Jako dítě jste byl takovej hyperaktivní sportovec. To vás pustilo, ten sport už úplně?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ne, vůbec, sport mě nepustil. Jsou to takový vlny, že jo, kdy člověk jako je unavenej a potřebuje si vorazit.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten golf jste říkal, že vás drží.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Tak samozřejmě přes léto hraju golf, protože můj syn hraje taktéž golf, kterej se dostal až k profesionálům v podstatě, ale nechce se tím jako živit. Já jsem ho k tomu golfu přivedl z toho důvodu, že jsem chtěl mít parťáka vždycky, abych měl teda s kým o víkendu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A von vás přerostl trošku.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
A von už mě přerostl, jak vejškou, tak prostě i výkonem samozřejmě. Ale jinak tak jezdím na snowboardu v zimě, snažím se, mám vlastně 3 děti, takže jim se snažím věnovat nebo se snažím věnovat i sportovně. Prostě malej hraje taky jako golf, hraje tenis, hraje šachy. Moje dcera jezdí vlastně parkur už od 11 let. 14 let máme 2 koně. Takže vono tý práce je vokolo. A samozřejmě moje žena, kterou tímto velmi obdivuji prostě, jak to dokáže všechno skloubit a postarat se vo ně, tak je jim k ruce všem, aby vlastně to zvládali. No a pak jsem si před X lety, téměř 16 let zpátky, pořídil opravdu takovej statek, kde relaxuju tím, že chodím do lesa, štípu dřevo a prostě fyzickou prací, protože ta mi je hodně blízká. Já jsem vyrůstal jako dítě právě ještě, můj dědeček vlastně byl hospodář a já jsem k němu jezdil na prázdniny, když jsem netočil nebo měl jsem zrovna 14 dní volno. Takže já jsem brzo, v 5 hodin, v 6 hodin vstával, šel jsem na sena a hrabat a sekat a slepice.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to vás bavilo?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
To mě bavilo a to mě baví do dneška.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já se pamatuju, já jsem měl babičku taky na venkově, ale když jsem musel, tak mě to nebavilo.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
No, samozřejmě v tý době taky jako jsem. Ale potom já jsem za odměnu pak mohl jet třeba traktůrkem nebo tak. Tak jsem měl takovej celodenní cíl a to mi asi zůstalo a to mám prostě hodně rád. To vopravdu jako mě baví a ten relax mi přináší.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zranění se vám vyhejbají. Já teď jsem si totiž vzpomněl, že jste vlastně hrál ve filmu Což takhle dát si špenát se sádrou, že jo.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
No, já jsem hrál se zlomenou rukou. Já jsem sádru ani neměl. Sádru mi dali až potom, protože když jsme vlastně rozbíjeli to okno panu Sloupovi, nevím už, jak se jmenovala ta jeho role, tak jsme museli běžet přes takový prkna, z toho byl udělanej takovej žebříček přes plot a tam byl zase žebříček jakoby na ulici ve tří, čtyřmetrový vejšce. A jak jsme běželi, tak jsem zakopl vo ten plot samozřejmě a šel jsem. Ale ten film se musel dotočit. Takže já 14 dní měl zlomenou ruku a točil jsem se zlomenou rukou, jenom jsem měl vždycky přes noc takovou dlahu a pak jsem si jí na celej den musel sundavat. Takže, co se týká úrazů kromě toho, že jsem spadl na kole s dětma dokonce a zlomil jsem si ruku, tak zatím nic vážnějšího.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to zaklepejme. Hlavně zaklepejme to, že se daří Divadlu Kalich a vůbec Michalu Kocourkovi, který byl dnes hostem Tandemu. Tak ať se vydaří celý ten nový rok, který nám za pár dní začne a vůbec hodně štěstí, zdraví. Na shledanou.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Děkuju a posluchačům krásné Vánoce.
--------------------
Tandem je na startu, tak vám dobrý den přeje opět Jan Rosák. Dnes jsem si do studia pozval muže, který začínal svou kariéru už jako hyperaktivní dítě. Já se domnívám, že ho ta hyperaktivita neopustila, protože hostem Tandemu je dneska herec, manažer, divadelní producent Michal Kocourek. Vítám vás, Michale, dobrý den.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslím, že jsem to nepřehnal s tou hyperaktivitou.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ne, nepřehnal.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo, jste. A já myslím, že bude dobře, když to posluchačům vysvětlíte po chvilce sám. Jenom vám dám během písničky čas na rozmyšlenou, abyste si to trochu sesumíroval. Jdeme na to.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, že jste byl aktivní, až skoro hyperaktivní jako kluk, to znamená, že to mohli diváci sledovat třeba na jevišti, na televizní obrazovce nebo na filmovém plátně, tak to si za chviličku popovídáme. Ale byl jste aktivní i jako kluk mimo, tak jako třeba zlobil jste ve škole?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
No, jasně. Za prvý díky tomu, že jsem teda furt někde točil a pobíhal, tak mi ve škole začali přezdívat středoškolák už na základní škole, protože jsem chodil do školy jenom ve středu. Takže už to byla prostě taková předzvěst toho, že jsem prostě tý školní docházce moc nedal. A pak samozřejmě jsem nebyl oblíben u některých profesorů a učitelů, takže jsem trošku záměrně i stávkoval proti tomu, když mi nechtěli pomoct a většinou jsem tak ještě o prázdninách opravoval známky a tak dále. Ale jako vždycky během toho mládí tak samozřejmě já jsem hodně sportoval docela aktivně. Tím jsem si prostě tu energii hodně vybíjel, střídal jsem sporty.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co jste dělal za sporty?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Tak já jsem v podstatě jako každej malej kluk začal hrát fotbal, pak jsem 7 let velmi aktivně lyžoval, mezitím jsem hrál baseball. K tomu mě přivedl vlastně můj dědeček s babičkou, už když mi bylo 11 let, ke golgu, takže já jsem už od 11, hraju golf. Takže v podstatě já jsem 28.historicky zapsanej člen Golfklubu Motol. Takže tomu se věnuju do dneška. No a do toho hokej a všechny možný, kolečkový brusle a tak dále a tak dále. Takže jako tomu sportu jsem věnoval hodně času.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale musel jste to trošičku jaksi dělit mezi to divadlo a ten film a tu televizi. Kdo vás k tomuhle tomu přivedl? Protože to samozřejmě.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Jako k filmu?
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A k divadlu.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Já jsem vlastně v podstatě začal ve 4 letech, ve 4, v 5, co se pamatuju. To byla úplná náhoda, protože mí rodiče měli chatu na Vyžlovce u Jevan a vedle nás měl chatku pan Kaška, pan Moučka a pan Václav Hudeček, režisér Národního divadla. A já jsem si hrál s Martinou Menšíkovou, my jsme stejně starý, takže furt jsme tak jako někde pobíhali. No a pan Hudeček hledal do svý inscenace takovýho drzýho caparta a protože jsem k němu chodívaval, von strašně rád griloval a vařil a já tam chodil okusovat kostičky, tak si mě vyzkoušel a řekl: "Pojď, já to s tebou zkusím." No, tak to zkusil. To byla tenkrát inscenace Tchyně, kde hrála paní Kačírková, pan Řanda, prostě taková opravdu fantastická sestava herecká. No a pak už si mě všiml pan Dudek a šel jsem do Vinohrad, kde režíroval jednu hru. No a pak už to lítalo prostě sem tam, Bakaláři, dětský filmy a tak dále a tak dále. Takže strašná spousta.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já myslím, že jste se proslavil ve spoustě filmů, ale nejvíc asi Což takhle dát si špenát, protože tam jste měl roli jako hrom. Hrál jste tam malýho Menšíka, že jo.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Zemánek se jmenoval.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zemánek. A ten druhej Liška. A co je s tím Liškou?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Vůbec nevím. To hrál, jmenoval se Hach. Ve chvíli, kdy jsme dotočili ten film, tak von prostě zmizel, už se nikdy neobjevil a já jsem ho nikdy už nepotkal.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale byl to šikovnej kluk.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Byl a byl to fajn kamarád, jako docela nám to zapadalo do sebe.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jste pochopitelně byli vybráni vizuálně jaksi, abyste odpovídali Menšíkovi a Sovákovi.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Tohle já měl hrozně rád nejen kvůli tomu, že jsem se prostě potkával s panem Menšíkem a s těma všema skvělejma hercema, ale zároveň mě strašně bavilo, jak mě líčili. Já jsem takovej požitkář, já mám rád prostě masáže, já mám rád, když mě někdo šimrá na zádech a tak třeba. A tam, když vás dvě hodiny líčejí do tý paruky, že jo, ty vlasy a tohle, tak byli na mě všichni strašně milí, to mi dělalo hrozně dobře.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Říkal jsem, že můj dnešní host Michal Kocourek je hyperaktivní člověk. Je herec, je manažer, divadelní producent. Divadelní producent, to je to, co mě teď hodně zajímá. Jak se daří divadelnímu producentovi a hlavně divadlu pod jeho vedením v centru Prahy?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Tak já musím říct, že Divadlo Kalich, když to zaťukám, se daří velmi dobře. Já v podstatě jsem se divadelním producentem, když to vezmu takhle, jako rozhodl, jako já na to nestudoval, já jsem vystudoval konzervatoř, hudebně dramatickej obor a už v pátým ročníku jsem tak nějak jakoby věděl, že mě to herectví úplně nenaplňuje a začal jsem přemejšlet vo tý druhý stránce, založit divadlo nebo nějak se tomu věnovat z tý druhý strany. No a v podstatě už v 86.roce jsem založil svoje první divadlo, který bylo postavený už tenkrát na takový jakoby hodně pohybový, výrazový scénice, na tanečních věcech, na různejch pantomimickejch prvcích.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Který to bylo divadlo?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
To bylo, to divadlo existuje do dneška, ono se jmenuje vlastně Barevné divadlo, sídlíme v Rytířský ulici, kde jsme 21 let a před tím jsme vlastně postavili Divadlo v Celetný a před tím vzniklo Divadlo v Albatrosu, který se potom postupem času obohatilo ještě o prvky černého divadlo. Takže to mělo takovej vývoj, na tom jsem si vlastně vyzkoušel všechny věci, který k tomu divadlu patřejí. Vlastně já jsem vyráběl rekvizity a dekorace a jezdili jsme po zájezdech. A pak jsem měl to štěstí, že jsme začali jezdit s tímhle tím divadlem hodně po světě. Takže já, když to řeknu, tak třeba dvakrát jsem objel zeměkouli prostě s tímhle tím divadlem a sbíral zkušenosti. No a potom v podstatě přišel nápad a muzikál Hamlet a Divadlo Kalich. A v podstatě ani ne v první chvíli Divadlo Kalich, ale hledali jsme jiný prostory, který jsme nebyli schopný najít. Volal jsem do různých divadel, jestli by nám nepronajali měsíčně, třikrát za měsíc prostě nějakej termín. Nic, nic, nic, tak jsme se rozhodli, že postavíme divadlo. Byl to vobrovskej risk, prostě obrovská investice, všichni si ťukali na hlavu, to ses zbláznil. Prostě 98.rok, všechno krachovalo, že jo, protože ta vlna těch muzikálových představení šla spíš dolů v tomhle tom období než nahoru. No, ale riskli jsme to a podařilo se a pak už jsem vlastně jako vytvářel tu dramaturgii toho divadla, už jsem přidával činoherní tituly a tak dál a tak dál. Takže my dneska máme v podstatě 11 muzikálových titulů a 16 činoherních titulů, který jsem vyprodukovali.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To nemá mnohý renomovaný velký kamenný divadlo.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
To nevím, to úplně nesleduju až tak do podrobna prostě ostatní divadla, já konkurenci nesleduju. Ale v podstatě my hrajem každej den a vodehrajem ročně, za 10 měsíců 320 představení plus 150 zájezdovek.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je hezoučký. Mimochodem ten prostor je samozřejmě jaksi na skvělým místě, že jo, v Jungmannově ulici. Kdo ho našel?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
To byla všechno náhoda, to bylo v podstatě, jeden kamarád mě upozornil na to, že tam je prostor, ale to vlastně nebylo divadlo, to působilo nebo fungovalo do roku 37 jako církevní shromaždiště a my jsme už, prostě ten dům patří Českobratrský evangelický církvi a my jsme už přišli do prostoru, kterej v podstatě vod roku 37 nebyl obývanej, byl prostě v hrozným, dezolátním stavu. My jsme pro příklad vyvezli 200 kontejnerů, tomu se nedalo říct nic jinýho než bordel prostě, abychom vůbec mohli začít dělat. Za 9 měsíců se nám podařilo postavit divadlo a zároveň uvést premiéru Hamleta, která pak hrála 3 roky, odehrála 700 repríz, teda muzikál odehrál 700 repríz a pak už se k tomu prostě přidávalo, přidávalo. Takže samozřejmě je to jako práce tandemu lidí, který, tandemu, když jsme v tom, tandemu lidí, který mám úplně od začátku a jsou to skvělí parťáci a funguje to.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Producent Michal Kocourek je dnes hostem Tandemu. Říkám producent, protože ty jeho další profese herec, manažer jste trošičku odsunul jaksi do pozadí, i když manažer jste vlastně.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Manažer asi stále. Herectví je upozaděný, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že ten manažer teď v tuto chvíli se mi dost hodí, protože vy jste kromě toho, že děláte divadelního producenta v Kalichu, Divadle Kalich a vedete ho, tak jste spoluzaložil taky agenturu, která přiváží do Česka velikánské hvězdy.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
To bylo v roce 91.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ještě pořád funguje?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ta agentura už funguje pod jiným jménem, protože tu agenturu my jsme se svým společníkem vlastně jakoby prodali nadnárodní americký firmě, tuším, před 6 lety, 6, 7 let, protože to už bylo tak strašně velký riziko vlastně v podstatě, že už jsme pak jako ho chtěli minimalizovat tím, že když jsme dostali tuhle tu nabídku, protože to byla agentura, která skupovala promotéry po celý východní Evropě tenkrát a my jsme operovali jak vlastně v Čechách, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku částečně a v Rumunsku, my jsme měli jednoho agenta, s kterým jsme vlastně nakupovali tyhle velký koncerty a dělali jsme jim turné po celý východní Evropě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V čem to bylo takový riziko?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Riziko to bylo v tom, že vám nemuseli přijít lidi, že jo. A ten koncert je poměrně finančně náročnej. Když se bavíme, tak se bavíme prostě o statisících dolarech, který když platíte ty hvězdy. No a pak se vám stane to, že je špatný počasí, když jsme dělali třeba open air a místo 30 tisíc lidí vám dorazí 10 tisíc lidí a to už si dokáže každej rychle spočítat, co to znamená. Nebo se nám stalo prostě to, že kurz dolaru versus koruna prostě měl obrovskej pohyb, takže my okamžitě, když jsme potřebovali na break, teda na nulu prostě třeba 5 tisíc, 6 tisíc lidí, tak jsme potřebovali 10, že jo a tak dále. Takže jako to bylo hodně rizikový, takže my jsme někdy hezky vydělali, ale někdy jsme taky strašně prodělali.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na čem se třeba prodělalo? Protože, pokud vím, tak vy jste přiváželi takový hvězdy jako Stinga, Roxette, Tinu Turner.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Hm.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na tom se těžko dá prodělat, ne?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
No, tak třeba Tina Turner, když jsme se byli podívat v Londýně ve Wembley na ten koncert, kdy jsme se dostali do backstage a byli jsme představený Tině Turner, že my jsme ty producenti prostě z tý Prahy, tak tam měla 120 tisíc diváků, že jo. My jsme ten koncert organizovali, možná se pamatujete, v roce 96 na stadionu Bohemians ve Vršovicích a potřebovali jsme 25 tisíc lidí, abychom vlastně tu celou produkci byli schopný zaplatit. Celý léto pršelo, ale celý léto pršelo, lístky se vůbec neprodávaly. My jsme byli úplně zoufalí. A 3 dny před koncertem vlastně vylezlo sluníčko a najednou se začalo prodávat, lidi teda jako čekali do poslední chvíle. A naštěstí se teda jakoby doprodalo, že to bylo tak jako nula vod nuly. Ale pršet ještě 1 den nebo 2 dny, tak jsme teda prodělali jako hodně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to se takovým hvězdám, aby to naši diváci věděli, zaplatit musí, i když.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Tak to se platí všechno předem, takže to už zůstává pak na naší straně všechno.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Á, to je pěkný riziko. Tak to se nedivím, že jste tu agenturu potom prodali.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Dostali jsme nabídku, a tak jsme jí dlouho zvažovali a pak jsme prostě k tomu přikročili.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Neodolali jste.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Neodolali jsme.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Divadelní producent Michal Kocourek je hostem Tandemu. Myslím si, že když si představíte Michala Kocourka, tak vám je jasné, koho si asi teď bude vybírat mezi klasiky českého humoru. Teda vy si ho představíte možná jako toho malého Michala z filmu Což takhle dát si špenát. Vladimíru Menšíkovi jste byl opravdu neuvěřitelně podobnej. A ta scéna, kdy ležíte v posteli s.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Paní Obermaierovou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Paní Obermaierovou a žádáte po ní jaksi, aby vás milovala, je naprosto neodolatelná. Pak tam přijde ta bytná.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
To jsem asi musel hrát, že jsem nepochopil to, že jsem malej, že jsem to vlastně jako já nevěděl. A mělo to pro mě bejt úplně přirozený, že jo. Pan režisér Vorlíček říkal, dyť přece, no a teď se mu to těžko jako, protože mluvil vlastně s desetiletým klukem, říká: "No, tak prostě musíš mít ten výraz." A já to v tý době úplně nechápal.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale jo, jo, byl tam.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ale pan Menšík tím, že mě daboval potom, tak tomu dal ten správnej, prostě tu intonaci.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Potkal jste se v tom filmu vůbec s ním?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
No, jasně. Já jsem se potkal s panem Menšíkem jako spoustukrát. Za prvý my jsme spolu točili i jiný filmy. V Bakalářích dokonce tak 2, 3 díly, jednou Klíče, druhý se jmenovalo Útěk s paní Hlaváčocou, s panem Menšíkem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hrál jste jeho syna?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ano, jeho syna. A my jsme se jako hodně skamarádili a pan Menšík mě vydával za svýho syna v podstatě. Normálně von chodil po place a říkal: "To je můj další syn, jmenuje se Michal."
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A tomu věřil každej.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Každej mu to zbaštil, že jo. Tak jako dokážete si představit, co pan Menšík, jak se s tím bavil, že jo. Vyprávěl o mně historky různý a tak, který jsem ani jako v podstatě vůbec neudělal nebo nezažil, jo. On si přimyslel svoje.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslím si, že Michal Kocourek, divadelní producent, hlavně tedy Divadla Kalich může mít docela hezký pocit takhle koncem roku, že se nejenom tenhle ten rok vydařil. Vy jste v podstatě, jak jsem si někde přečetl, osmým nejvíce navštěvovaným divadlem v České republice a prvním z těch divadel soukromých. Čím se vám to povedlo? Myslíte si, že to je šikovný výběr repertoáru nebo herců?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Myslím si, že to je tím, že se o naše diváky staráme. To je jedna věc.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak, jak, jak?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Tak za prvý my máme třeba Klub přátel Divadla Kalich, kterej jsme vlastně zakládali hnedka vod začátku, který má už dneska kolem 30 tisíc aktivních členů, pro který máme svý věrnostní programy a tak dále a tak dále. Takže náš divák se má stále na co vracet. Už tou pestrostí toho repertoáru, že vlastně hrajeme jak činoherní tituly, tak muzikálový tituly, tak i vod různých autorů a poměrně širokou skladbou hereckou. Takže u nás, když se ten divák vrátí, tak se má vlastně v podstatě furt na co vracet. A podařily se nám fantastický inscenace s panem Bartoškou minulej rok, s paní Janžurovou. Máme výbornou věc Dona Quijota s Jirkou Lábusem, s Oldou Kaiserem, Minus dva s panem Lasicou a Bolkem Polívkou, s Janou Paulovou a Pavlem Zedníčkem, který jsou v divadle jako domácí.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ti u vás hrají pořád. Ale řekněte mi, vy si ten hotový titul vyberete, anebo ho u vás připravujete?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ne, my ho u nás celej vod začátku vyprodukujem. To znamená, že v podstatě já mám kolegy a kamarády, který vydají ty tituly, pak mi je přinesou, čteme.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako dramaturgové?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ano, jako dramaturgové. A pak my je čteme, konzultujem to vlastně v tom nejužším týmu mým a potom to vobsadíme, přizvem herce a potom samozřejmě vyrobíme scénu, kostýmy, zkoušíme a pak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že právě proto, že už jste takový renomovaný divadlo, že si už můžete jaksi ty herce vybírat opravdu z toho, z té top vrstvy.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Vono to není.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Chodějí k vám rádi.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Chodějí k nám rádi. Jako jsem šťastnej z toho, že se u nás cejtějí dobře a že vlastně i díky tomu, že máme velkou reprízovost těch představení, některý představení dokonce mají přes 300 repríz, činoherní jako. Neměli jsme pod 100 repríz v podstatě inscenaci. Tak nejen, že se cejtějí dobře, ale i ta práce je prostě nějakým způsobem zhodnocená, čemuž jsem rád. Měli jsme to štěstí. Samozřejmě omyl se může stát vždycky prostě, ale zatím jsme nešlápli vedle. Ale je to právě tím, že velmi citlivě ty věci jako hledáme. Ale hlavně to není ani o tom, že bysme přesvědčovali ty herce, říkali, je tu nějaká hra dobrá, to by byla řachanda, to je tutovka. Spíš to konzultuju s nima, přečtěte si to, jestli se vám to líbí, pojďme do toho, pojďme si najít kolegy. Vždycky vím toho stěžejního herce nebo toho protagonistu a podle toho stavím celej ten další titul.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy máte abonoma taky v divadle, nebo chodí lidi hodně jaksi takzvaně na pokladnu?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Chodějí na pokladnu, ale máme samozřejmě některý řady jako abonoma.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale vyprodáno máte téměř pořád.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
V podstatě, když to řeknu takhle, tak držíme třeba 85 procent vyprodanost třeba ročně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je potřeba zaklepat, protože to není, přátelé, všude, v každém divadle.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, že se Divadlu Kalich daří v Praze, tak samozřejmě to dělá radost jeho divadelnímu producentovi. Vy jste ředitel divadla vlastně? Jako máte funkci ředitele?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Já ředitel slovo nesnáším. Já nejsem ředitel, já jsem, když už, tak producent nebo majitel divadla nebo tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Říďa, to se vám nelíbí.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ne, ne, ne. K tomu mám takovej jako, tímto slovem se vracím do nějaký doby, která mi nebyla úplně příjemná.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobře, ředitele vynecháme. Ale říkám, že vám to musí udělat samozřejmě velikou radost. Ale co se týče tedy návštěvnosti Divadla Kalich v Praze, jeho představení, tam si myslím, že nemusíte mít vůbec žádné starosti. Ale co třeba takový dost tenký led, když expandujete do světa? Vím, že expandujete do Asie. Třeba Jack Rozparovač šel do Tokia, do Soulu. Nejenom on samozřejmě. Připravuje se, jestli se nepletu, premiéra v Šanghaji taky, v Číně. Tam jdete trošku jaksi do neznáma. Nebo už tam máte svoje vyšlapané cestičky?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Já si nemyslím, že to je úplně do neznáma. Díky tomu, že jsem nasbíral za ty léta a tím, že jsem jezdil po světě a že jsem převážel vlastně ty koncerty, spoustu kontaktů, s kterýma nějakým způsobem spolupracuju a spojuje se prostě velmi pravidelně se zahraničními produdenty, tak víte, jako když vyprodukujete titul jako muzikál, tak je to zboží jako každý jiný prostě a musíte s ním nadále nějakým způsobem pracovat. Takže pochopitelně ho nabízím. Mám k tomu zase prostě agenty a kolegy a přátele, který prostě se mnou na těchhle těch věcech spolupracujou. No a tím se stalo to, že vlastně cestičku, kterou do Soulu vyšlapal tenkrát muzikál Dracula jako první před těma 12, 13 lety, což je zásluha Jirky Paulů, vlastně pravá ruka Karla Svobody, kterej to tam tenkrát prosadil, my jsme tenkrát dostali jakoby nabídku na Hamleta. To už je zpátky 8 let, tuším. Hamlet byl velmi úspěšnej a s tou produkcí jsem se opravdu jako spřátelil natolik, že jsme spolu začali přemýšlet o dalších titulech, který já bych v podstatě vyráběl, byly hratelný v Čechách a zároveň byly hratelný i v Asii.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem si říkal, jestlipak nevybíráte ty tituly už tak jaksi s ohledem na to, aby v Soulu a v Tokiu a v Šanghaji věděli, o čem je řeč.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Trošku jako, přiznám se, že prostě nějaký procento tohohle toho záběru tam je, protože ten trh je samozřejmě velkej a do Westendu a na Broadway je v podstatě v současný době nemožný se dostat, protože tam ty dveře prostě jsou zavřený. Tam se produkujou věci přímo a tam si hosty jako určitě nechtějí pustit. Takže tam ty vrata jsou opravdu pod velkým zámkem, ale ta Asie se otevírá. Dokonce u Šanghaje se staví Malá Broadway, tomu říkají, že vlastně tam nemá bejt 56 divadel, jako je na Broadwayi, ale třeba 26 nebo 27 a má to bejt prostě kopie Timesquare a Broadwaye a okolo všeho. Takže to je takovej broadwayskej Disneyland prostě. A tam chtějí brát světový a evropský tituly a hrát.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bude spotřeba titulů veliká.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Tam vemte si, ta miliarda lidí, proč by měla jezdit do zahraničí, když může zůstat doma, že jo. To je, aspoň teda myslím, jejich myšlenka.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu je dnes hostem divadelní producent Michal Kocourek. Probrali jsme si tady jednak Divadlo Kalich, jeho expanzi i do zahraničí. V podstatě jsme si nepopovídali o tom, co děláte vy sám jaksi, když zrovna neprodukujete nic, čím se těšíte, bavíte, jak odpočíváte. Jako dítě jste byl takovej hyperaktivní sportovec. To vás pustilo, ten sport už úplně?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Ne, vůbec, sport mě nepustil. Jsou to takový vlny, že jo, kdy člověk jako je unavenej a potřebuje si vorazit.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten golf jste říkal, že vás drží.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Tak samozřejmě přes léto hraju golf, protože můj syn hraje taktéž golf, kterej se dostal až k profesionálům v podstatě, ale nechce se tím jako živit. Já jsem ho k tomu golfu přivedl z toho důvodu, že jsem chtěl mít parťáka vždycky, abych měl teda s kým o víkendu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A von vás přerostl trošku.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
A von už mě přerostl, jak vejškou, tak prostě i výkonem samozřejmě. Ale jinak tak jezdím na snowboardu v zimě, snažím se, mám vlastně 3 děti, takže jim se snažím věnovat nebo se snažím věnovat i sportovně. Prostě malej hraje taky jako golf, hraje tenis, hraje šachy. Moje dcera jezdí vlastně parkur už od 11 let. 14 let máme 2 koně. Takže vono tý práce je vokolo. A samozřejmě moje žena, kterou tímto velmi obdivuji prostě, jak to dokáže všechno skloubit a postarat se vo ně, tak je jim k ruce všem, aby vlastně to zvládali. No a pak jsem si před X lety, téměř 16 let zpátky, pořídil opravdu takovej statek, kde relaxuju tím, že chodím do lesa, štípu dřevo a prostě fyzickou prací, protože ta mi je hodně blízká. Já jsem vyrůstal jako dítě právě ještě, můj dědeček vlastně byl hospodář a já jsem k němu jezdil na prázdniny, když jsem netočil nebo měl jsem zrovna 14 dní volno. Takže já jsem brzo, v 5 hodin, v 6 hodin vstával, šel jsem na sena a hrabat a sekat a slepice.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to vás bavilo?
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
To mě bavilo a to mě baví do dneška.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já se pamatuju, já jsem měl babičku taky na venkově, ale když jsem musel, tak mě to nebavilo.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
No, samozřejmě v tý době taky jako jsem. Ale potom já jsem za odměnu pak mohl jet třeba traktůrkem nebo tak. Tak jsem měl takovej celodenní cíl a to mi asi zůstalo a to mám prostě hodně rád. To vopravdu jako mě baví a ten relax mi přináší.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zranění se vám vyhejbají. Já teď jsem si totiž vzpomněl, že jste vlastně hrál ve filmu Což takhle dát si špenát se sádrou, že jo.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
No, já jsem hrál se zlomenou rukou. Já jsem sádru ani neměl. Sádru mi dali až potom, protože když jsme vlastně rozbíjeli to okno panu Sloupovi, nevím už, jak se jmenovala ta jeho role, tak jsme museli běžet přes takový prkna, z toho byl udělanej takovej žebříček přes plot a tam byl zase žebříček jakoby na ulici ve tří, čtyřmetrový vejšce. A jak jsme běželi, tak jsem zakopl vo ten plot samozřejmě a šel jsem. Ale ten film se musel dotočit. Takže já 14 dní měl zlomenou ruku a točil jsem se zlomenou rukou, jenom jsem měl vždycky přes noc takovou dlahu a pak jsem si jí na celej den musel sundavat. Takže, co se týká úrazů kromě toho, že jsem spadl na kole s dětma dokonce a zlomil jsem si ruku, tak zatím nic vážnějšího.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to zaklepejme. Hlavně zaklepejme to, že se daří Divadlu Kalich a vůbec Michalu Kocourkovi, který byl dnes hostem Tandemu. Tak ať se vydaří celý ten nový rok, který nám za pár dní začne a vůbec hodně štěstí, zdraví. Na shledanou.
Michal KOCOUREK, herec, manažer, divadelní producent
--------------------
Děkuju a posluchačům krásné Vánoce.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.