Oblíbená cyklistika: Pokud přes sezónu hodně jezdíte, měli byste kolo kontrolovat. Na co si dát pozor?

10. září 2024

Letošní léto přálo cyklistům a cykloturistice. A jak to vypadá, bude jim přát i podzim. Proto se vyplatí myslet i na průběžnou údržbu. Zejména, pokud jsme už během sezóny najeli stovky kilometrů. Co na kole kontrolovat a na co si dávat pozor?

„Každý aktivnější cyklista si během léta trošku ojel pláště. Ty by měl důkladně vizuálně zkontrolovat a dohustit. Podívejte se také, jestli kolo ‚neháže‘, nemá tzv. osmičku nebo v něm nepraskl nějaký drát,“ říká známý plzeňský cyklista Antonín Bartoníček.

Brzdy

Podíváme se i na ráfky a stav brzdových gumiček nebo stav kotoučů a destiček, pokud máme kotoučové brzdy. Moderní kola už mají hydraulické brzdy. Jsou účinnější, ale je třeba minimálně jednou do roka nechat vyměnit brzdovou kapalinu. Dostávají se do ní mikro nečistoty, které zanesou kanálky v brzdném systému a oprava je mnohdy několikanásobně dražší než jedna obyčejná výměna této kapaliny.

Na to, že jste u svého auta brzdovou kapalinu léta neměnili a ono brzdí, zapomeňte. Hydraulický systém brzd u kola funguje jinak.

Cyklista projíždí parkem

Řetěz a mazání

Spousta mladých cyklistů si myslí, že řetěz při opotřebení začne mizet. On se jen vytáhne, a pak může při další jízdě napáchat škody mnohonásobně vyšší než je jeho cena. V průměru je výdrž řetězu cca 1000–1500 km.

Zkušení cyklisté mají měrku a řetěz pravidelně kontrolují. Jinak se stačí zastavit v každém dobrém cykloservisu, kde vám řetěz zdarma přeměří. U elektrokol je opotřebení řetězu ještě vyšší, protože tah motoru je tam podstatně vyšší než nohou.

Na moderních kolech je už spousta věcí, které se dříve mazaly, zapouzdřených, takže je zde mazacích míst minimum. Důležitý je opět řetěz. Na řetězy jsou speciální přípravky na čištění a také speciální oleje, kterými řetěz namažeme.

Elektrokola, elektrokoloběžky a požáry

V elektrokolech a elektrokoloběžkách je akumulátor. Ten je také třeba v telefonu, autě, kole a dalších věcech. Problém s hořením u některých složení akumulátorů je pořád stejný, proto je dobré se poradit s odborníkem.

„Nedávno k nám přinesl zákazník zbytek akumulátoru od kola, který mu při dobíjení začal doma hořet. Prý to byl takový kouř, že hasiči u něj byli do tří minut a požár zlikvidovali. O těchto problémech lidé ví, čtou, mohou vidět mnohá videa, a přesto si tyto výrobky kupují,“ říká Antonín Bartoníček.

Není proto od věci i připojištění bytu nebo domu. Pojišťovny pak určí, za jakých podmínek tyto cyklo prostředky skladovat a dobíjet, aby mohla být hrazena případná škoda. Kromě tohoto problému jiné závady u elektrokol nejsou.

Poslechněte si reportáž v Hobby magazínu.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio