OBRAZEM: Nové vozy lanové dráhy na Petřín budou prý i z hlediska vnějšího designu nejhezčí, jaké dosud švýcarská firma vyráběla
Technici firmy Garaventa Doppelmayer ve švýcarském Oltenu dokončili práce na karoserii nových vozů pro pražskou lanovou dráhu na Petřín. Do továrny přijela ladit detaily i designérka vozů Anna Marešová. Vozy budou hotové v dubnu a pak se přesunou do Prahy. Ve Švýcarsku natáčel kolega Jaroslav Mareš.
„Vozy pro petřínskou lanovku jsou v tuto chvíli ve fázi hrubé stavby. Přijeli jsme se na ně podívat ve chvíli, kdy budou dostávat finální povrchy a cestovat do lakovny,“ popisuje reportér.
Kostry nových vozů dnes poprvé naživo spatřila i jejich designérka Anna Marešová. „Viděla jsem už fotky z výroby, ale dneska jsme přijeli a viděli jsme konstrukci. Najednou člověk vidí, jak to vzniká. Odpovídá to tomu, co jsme za dva roky společně s firmou Doppelmayer vytvořili, takže mám radost,“ říká spokojeně.
Provoz třetí generace lanové dráhy na Petřín skončil trochu nečekaně v pátek 13. září 2024 po silných deštích. Jenže mezitím se už několik let chystala čtvrtá generace vozů i dráhy samotné. Soutěž na designérský návrh začala v říjnu 2021 a v srpnu 2023 vyhrála soutěž na zhotovitele švýcarská firma Garaventa Doppelmayer.
Vychytat detaily je mravenčí práce
Mohlo by se zdát, že práce designéra s odevzdáním návrhu a s vítězstvím v soutěži končí. Dál už by to mělo být na projektantech a inženýrech. Ale není tomu tak. „Je to takové vždy. Byli jsme v návrhu a čistopisu designérské studie hodně v detailu. Je to ale podobné, jako když třeba stavíte dům. Při realizaci vznikají situace, o kterých dopředu nevíte, takže vychytat všechny detaily je pak mravenčí práce,“ přibližuje designérka, která se proto přijela podívat na finální úpravy vozových skříní před jejich přesunem do lakovny.
Švýcarsko je země lanových drah. Přesto je ale zakázka pro Prahu pro zdejšího výrobce trochu jiná. A i na ní se hlavní inženýr firmy Alain Bovey naučil něco nového. Nejvíce ho zaujal důraz na detaily v interiéru, ale nejen to. Vozy lanové dráhy jsou sice v základu všechny podobné, ty pražské budou prý i z hlediska vnějšího designu ale nejhezčí, jaké se tu dosud vyráběly.
Vozy petřínské lanovky jsou v základu hotové. Následující týdny stráví v lakovně a poté se budou spojovat s podvozky a osazovat technologiemi. Do Prahy mají dorazit v dubnu příštího roku, kde má být mezitím hotová celková rekonstrukce lanové dráhy. Potom bude následovat přibližně půl rok zkoušek. Pokud vše půjde, jak má, bude přestávka mezi třetí a čtvrtou generací lanovky trvat dva roky. Když připomeneme, že první přestávka trvala víc než deset let a druhá téměř dvacet, je to docela příjemná změna.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.