Parník Vltava, 120 cestujích a 11 členů posádky. Kapitán historického parníku Karel Mikšovský hlásí první letošní plavbu
Historický parník Vltava je jedním ze dvou posledních provozuschopných parníků na Vltavě. Na první tradiční víkendovou trasu, skrz část vltavské kaskády vyplul poslední dubnový víkend. Na palubě byl i náš kolega Tomáš Kopáček.
„Parník Vltava. Linka Praha Davle, Štěchovice, Slapy a zpět. Odjezd 8:30, 120 cestujících, 11 členů posádky. Konec," oznamuje do vysílačky kapitán Karel Mikšovský první letošní plavbu parníku Vltava.
A jak vlastně takový historický parník funguje? „Musí se ohřát voda v kotli, akorát už se netopí uhlím, ale topíme naftou. Rozhýbe se tak parní stroj, který je tady originál, 13,5 až 14. atmosfér pohání lopatkový systém. Dole je strojník, který ten parní stroj ovládá. Já jenom zvoním, dávám signály a určitý povely, které on dole plní," popisuje kapitán.
Po projetí první plavební komory pokračuje parník směrem k Slapské přehradě. Ve Vraném nad Vltavou se posádka přesunuje ke kormidelně. Důvodem je most ve Skochovicích, který má nízkou výšku. Posádka proto musí rozebrat kormidelnu, snížit její výšku a položit komín. Tím přizpůsobí výšku parníku tak, aby dokázal dokázali pod mostem projet.
Cíl plavby je pod Slapskou přehradou v přístavu Třebenice. Parník zde čeká zhruba dvě hodiny a poté se po stejné trase vrací zpět do Prahy.
Parník Vltava bude na trase Praha Slapy a zpět jezdit každou sobotu i neděli do konce září. A jak se plavba líbí cestujícím? Nejen to můžete slyšet v reportáži Tomáše Kopáčka
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.