Pod hradem Veveří se přes Brněnskou přehradu klene moderní lávka. Stojí na základech mostu zničeného nacisty
Jen málokdo na výletě v přírodním parku Podkomorské lesy na Brněnsku vynechá návštěvu lávky pod hradem Veveří. Od září roku 2003 v tomto místě spojuje oba břehy Brněnské přehrady a její stavba umožnila rozvoj turistiky v oblasti, která do té doby nebyla příliš dobře přístupná. V současnosti na lávku nově navazuje i pěší montovaná stezka po levé straně přehrady, která překonává nejhůře průchozí skalnatý úsek.
Současná lávka je třetím přemostěním v pořadí. Původní most byl dřevěný a překlenoval ještě dávno před stavbou přehrady řeku Svratku, klikatící se lesnatým údolím. Jeho účel byl ryze praktický, sloužil pracovníkům tehdejší lesní správy pro přesun dřeva.
Po roce 1930, kdy se začala plánovat stavba přehrady, musel být původní most stržen, protože vzdutí vodní hladiny jej převyšovalo. Náhradou byl vystavěn krásný a impozantní betonový most se dvěma oblouky, jehož mostovka už byla ve výšce současné lávky. Také on ale sloužil "jen" lesníkům pro transport dřeva. Bohužel si užil jen krátkou existenci, protože když v roce 1945 ustupovala německá armáda, most podminovala a vyhodila ho do povětří. Mementem této smutné události byl až do nového milénia zřícený kus mostovky u levého pilíře. Město Brno už poté s obnovou mostu nepočítalo, vyhodnotilo ho jako nepotřebný.
Lávku stavěli z vodní hladiny
Po sametové revoluci se objevily snahy o vyčištění přehrady a oživení turistického ruchu i v jejím okolí. S tím souvisely také plány na znovuobnovení přemostění pod hradem Veveří. Koncem října roku 2002 oficiálně začala stavba nové celokovové jednoobloukové lávky, kterou navrhla projekční kancelář Ing. Antonína Pechala. Zřícené torzo oblouku na levé straně bylo zdemolováno, ale dělníci původní betonové pilíře na obou stranách využili a připravili je na uchycení nové konstrukce.
Protože místo bylo pro těžkou techniku a velké díly špatně přístupné, vybudovali dělníci kousek dál po proudu provizorní přístaviště pro pontonové soulodí. Na něm byly jednotlivé díly montovány do větších celků a přeplavovány do místa stavby. Díly pak byly vyzvedávány do potřebné výšky pomocí autojeřábu, který rovněž připlul na pontonu. Stavba se tak stala unikátní atrakcí pro kolemjdoucí výletníky, kteří měli díky výhledům z okolních kopců mostařské umění jako na dlani. V září roku 2003 byla lávka slavnostně otevřena.
Pod nově vzniklou lávkou dodnes ční z vodní hladiny torzo prostředního betonového pilíře, na kterém byl vztyčen kříž. Přímo nad ním se mostovka lávky rozšiřuje o postranní balkony, které slouží turistům k zastavení a vyhlídkám na meandry přehrady, ale také na hrad Veveří. K němu se tak už několik let lze dostat nejen lodí, autem či autobusem z pravého břehu, ale také pěšky nebo na kole z levého břehu právě díky moderní lávce. Ta se v roce 2003 stala stavbou Jihomoravského kraje, což připomíná i plaketa na jednom z oblouků mostu. A zahrála si už také ve filmu. Pro natáčení akční scény s dronem si ji v roce 2019 vybral režisér filmu Modelář Jiří Zelenka.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka