Polana Bregantová - bibliografka a dcera sochařky Evy Kmentové a sochaře Olbrama Zoubka
20. leden 2014
Tandem

Polana Bregantová, bibliografka a dcera sochařky Evy Kmentové a sochaře Olbrama Zoubka
Talk show Tandem navštívila bibliografka a dcera sochařky Evy Kmentové a sochaře Olbrama Zoubka Polana Bregantová. Osvětlila nám, co se vlastně pod názvem biblografie, tedy její profesí, skrývá, a řekla nám více informací o současném výstavním hitu - souborné expozici jejího otce sochaře Olbrama Zoubka na Pražském hradě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Právě teď se Tandem rozjel. Přeje vám dobrý den opět Jan Rosák. Jsem rád, že mohu dnes v Tandemu také přivítat zajímavého hosta. Bibliografku z Ústavu dějin umění Akademie věd paní doktorku Polanu Bregantovou. Dobrý den.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My si dnes spolu budeme povídat nejen o bibliografii, jestli náhodou, vážení a milí posluchači netušíte o čem je řeč, rádi vysvětlíme, ale řeč přijde i na rodiče našeho hosta. A velice slavné rodiče. Víc posluchačům prozradíme až po úvodní písni.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to dnešní povídání s doktorkou Polanou Pregantovou vezmeme pěkně popořádku. Nebudeme ještě vysvětlovat, co to znamená bibliografka, ani bibliografie, ale rozluštíme ten váš slavný původ. Tak povídejte. Do jaké rodiny jste se narodila?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Já jsem se narodila Evě Kmentové, tehdy ještě tedy Zoubkové, protože svoje dívčí jméno pro umělecké, pro umělecký svět si zvolila až později a Olbramu Zoubkovi ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to už, to už ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Narodila jsem se ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už mluví tak nahlas, že už byste skoro nemusela dodávat, ale dodejte, jaké bylo dětství.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano, dodám, že jsem narodila v roce 1954 a moje dětství, to nejranější, se odehrávalo na periferii pražské, na takzvaných Židovských pecích, což je dneska v podstatě taková součást Jarova, kdo by to nevěděl a tam byla kolonie nouzových domků a tam měli moji rodiče první svůj ateliér společný v bývalé cementářské dílně a my, mám tedy ještě bratra o 2 roky mladšího, který se jmenuje Jasan a je také sochař a tam jsme s dětmi trávili svoje tedy nejranější dětství. A já na to mám strašně krásný vzpomínky, protože jsme vlastně byli s rodiči stále, oni pracovali, mohli jsme si hrát se všemi materiály sochařskými, které tam tedy byly i dispozici, ale taky s přiměřenými nástroji, které nám půjčovali, špachtle, cidlina, zednická lžíce, s tím jsme si se vším mohli hrát. A já na to mám právě hrozně hezký vzpomínky a vlastně právě i na ten materiál, že jsme mohli si hrát s tou sochařskou hlínou, která je věčná a která spí v té bedně a čeká, až ji sochař vezme a ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A oživí.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... a začne ji oživovat.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano. Víte, co mě zaujalo okamžitě? Tak především jména vaše, Polana, Jasan. Z čeho čerpali vaši rodiče?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Na to se mě, musím říct, ptá teď skoro každý. Moje jméno ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vy se divíte?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... já se vůbec nedivím už ničemu prakticky, moje jméno si skutečně rodiče vymysleli a já jsem potom už na gymnáziu, když jsem četla Čapka, tak jsem zjistila, že jméno Polana se vyskytuje, a teď tuším v Hordubalovi, ale naši tvrdili, že to nemá vůbec s Čapkem tedy žádnou souvislost. Jinak musím říct, že vlastně polana s tím háčkem, nebo poljana teda, to je vlastně horská louka, je to jasně slovanské slovo tedy a příjmením se jmenuju Bregantová a to jde vlastně dobře dohromady, protože můj muž je původem z Chorvatska, respektive jeho otec a brek je kopec, čili já jsem horská louka na kopci. To je ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, no takhle, to ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... úplně ideální.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... takhle, no, to je skvělý, jak jste k tomu došlo k tomu tou genezí ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Tak se to stalo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... nádherně, no jo. No a Jasan?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
A Jasan ten není úplně, Jasan je Jasan, samozřejmě taky není v kalendáři, já taky, jsme nikdy svátek neměli a já musím říct, že dnes mám teda trošku problém třeba si na manželův svátek - Michal, jako rozvzpomenou, protože my jsme prostě svátky neslavili, protože jsme je prostě neměli a ještě k tomu, k tomu Jasanovi teda, Jasan není sám, ten měl jméno podle Jasana Bonuše, což byl vlastně z Vycpálkovců otcův přítel.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to jsme rozluštili jména ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... no a potom k vašemu budoucímu povolání se dostaneme za chvilku.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem sice slíbil před písničkou, že s mým dnešním hostem doktorkou Polanou Bregantovou se dostaneme také k rodině více, ale já to trochu poruším tenhle ten slib a rád bych se zmínil o tom, co je teď hodně aktuální, a to je výstava, která probíhá na Pražském hradě. Výstava otce mého dnešního hosta, tedy doktorky Bregantové, slavného Olbrama Zoubka, je to souborná výstava a paní doktorka je vlastně kurátorkou té výstavy. Takže vy máte teď nepochybně možnost mi říct o té výstavě v podstatě všechno to nejdůležitější.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ráda bych samozřejmě posluchače pozvala na tuto výstavu, pokud na ní ještě nebyli. Ale je to výstava, která probíhá od 29. listopadu do 2. března už tohoto roku a je to výstava, která vlastně ukazuje to nejdůležitější, co otec kdy vytvořil a co ještě existuje, co třeba nebylo zničeno. Je tam něco pod 300 děl, je to v Jízdárně Pražského hradu, těch velkých soch je tam kolem 200, pak jsou tam komorní plastiky a reliéfy.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem přesvědčen, že Olbram Zoubek toho vytvořil mnohem víc, ale jak jste vybírala, nebo vybírali, aby se tam dostalo to gró, to nejlepší?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Tak, otec má soupis z roku 1996 od doktora Jana Kapusty, historika umění, který já jsem potom podle otcovy dokumentace jaksi dotáhla, můžu snad prozradit, že k dnešnímu dni má otcovo dílo asi 1200 věcí. Ale jsou tam samozřejmě i realizace, věci dávno zničené, takže to, co dneska na tý Jízdárně je, zhruba čtvrtina jeho celoživotního díla, kdybychom to brali čistě početně a statisticky. Což není úplně správný. Ale rozhodně jsme to vybírali tak, že já jsem prostě s otcem seděla, předkládala jsem mu fotografie, nebo tedy skeny fotografií jeho dokumentace a říkali jsme si ano-ne. Koncepce je otcova, to je potřeba vlastně zdůrazňovat. Já jsem kurátorka, ale to znamená vlastně člověk, který vykonává tu pomocnou službu autorovi, aby ten bez problémů organizačních a dalších jako jenom seděl na své koncepci, stavěl si maketu, to všechno obstará kurátor a další lidé.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Některá díla Olbrama Zoubka jsou pevně zakotvena jaksi na místě, pro které byla vytvořena v terénu. Teď mě napadá třeba na Újezdě, že jo ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... to, to slavné sousoší. Anebo Palachova posmrtná maska na Palachově náměstí. Ale tyhle ty věci jsou tam nějakým způsobem také zastoupeny?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Tak je tam zastoupen jeden mukl, jeden, jedna ta postava z Petřína, to je Pomník obětem komunismu a ta, to je socha, která byla před několika lety brutálně poškozena vandalem. Pak teda ji otec měl v ateliéru, aby se opravila, ukázalo se, že se vlastně na ten Újezd dá nový odlitek ze slévárny, takže tento jeden muž otci zbyl. A ten na té Jízdárně je taky vystaven.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je doktorka Polana Bregantová, bibliografka. Pořád se ještě nedostáváme k vašemu povolání, ale za chviličku už ano. Pořád ještě mě zajímá to, kdy jste si tak mohli s bratrem Jasanem hrát v ateliéru vašich rodičů, s hlínou, s cementem, z Jasana se stal sochař. Jak to, že z vás ne?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
No, já jsem halt ten talent po rodičích nepodědila. Ten přeskočil do Jasana. Já jsem ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zkoušela jste to?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... jako dítě, máme v rodinných denících zápisy typu: Polanka moc hezky kreslí. No, ale to vůbec nic neznamená. Hezky kreslej všechny děti a já jsem vlastně k tomu potom už v pubertě nebo v dospělosti nikdy sklony neměla. Skutečně tam se to vlilo do Jasana.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ono to je někdy docela hezké, když, samozřejmě, když se pokračuje v té rodinné tradici, ale když se někdo taky hezky odrodí a daří se mu v té vedlejší větvi, jak se říká. No a vám asi pravděpodobně učarovala literatura, když jste se dala na dráhu knihovnictví?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
No, bylo to trošku složitější, už jsem to někde taky říkala, já jsem původně chtěla studovat dějiny divadla a dějiny filmu. A ten rok, kdy jsem se hlásila, byly vypsány společně s dějinami hudby a to jsem nemohla rozhodně se zúčastnit, protože jsem nehrála na žádný nástroj a neuměla jsem nic, co se hudební teorie týkalo. Ani u dějin a tak dále. Takže pro mě, pro mě vlastně dějiny divadla v tom roce padly a přihlásila jsem se na knihovnictví, kde brali ten rok víc lidí. Musíme říct, že se psal rok 74 a otcovo jméno nebylo právě dobrým ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, to ne.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... doporučením pro studium na vysokou školu. No, ale dostala jsem se tam zásluhou pana doktora Evžena Lukeše, to je potřeba říct, do dnes se na tyhle věci nesmí totiž zapomenout. Jsou lidi, bez kterých by slečna Zoubková tu vysokou školu skutečně neměla. A to je potřeba říct. I dnes, když vlastně už jsem stará, je mi skoro 60 let, bude mi 60 let, já na to nezapomínám, pan doktor Evžen Lukeš žije, byl na naší vernisáži, byl naprosto čilý a okouzlující a já mu děkuju.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jejda. Samozřejmě takové slavné postavy, postavy lidí, kteří neohroženě jaksi tehdy vzdorovali režimu tímhle tím způsobem je důležité pořád připomínat. Ale zpátky k vám. To bylo naprosto jasné, že jakmile váš otec stvořil posmrtnou masku Jana Palacha, takže to nebudete mít nikdo z vás jednoduché. To jste asi prožívali jako docela, docela dramaticky.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Prožívali jsme to velice. My jsme vždycky s otcem, nebo i s maminkou samozřejmě, ale otec byl exponovanější v tomhle samozřejmě, právě kvůli té masce, tak tam musím říct, že my jsme nikdy neměli nejmenší pochybnost, že by vlastně to mělo být nějak jinak, abysme se na tu školu třeba dostali. Já jsem se nakonec na to knihovnictví dostala, ale musím říct, že můj bratr dělal přijímačky na scénografii pětkrát. A nedostal se ani jednou teda, ani nakonec se nedostal ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jako nositel jména Zoubek ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Neměl šanci ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Neměl šanci.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Takhle, on se, věděl, že kdyby se to zkoušel na Akademii výtvarných umění nebo na UMPRUM, tak by to vůbec nešlo, ale zdála se ta DAMU, vlastně ta scénografie na DAMU relativně průchodnější, učili tam otcovi přátelé, přesto to nešlo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, tak na to dohlíželi prostě ti příslušní soudruzi, to je jasné. No, takže jste dnes bibliografkou.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co je bibliografie, to asi tuší dost našich posluchačů, ale tak nám to zkuste teď několika slovy vysvětlit.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Je to, je to obor, který je součástí v podstatě knihovnictví, nebo jaksi vznikl z knihovnické práce, kdy se ukázalo, že je potřeba udělat si pořádek v tom, které knihy vycházely. Dnes se to týká i samozřejmě článků a dalších materiálů. Aby se čtenáři, nebo badatelé pří, v mém případě, protože jsem ve vědecké instituci, vlastně zorientovali v literatuře, která pro daný obor, nebo pro danou oblast vznikla. Bibliografie znamená tedy velmi zjednodušeně popis knih. Dnes už to tedy není popis knih, ale je to například tvorba bibliografických systémů, databází. Ale zároveň, a to mě baví na tom nejvíc, je to také detektivní činnost, protože, když se sestavuje bibliografie nějakému umělci, tak je potřeba pátrat i ve starých novinách, ve starých časopisech, ve starých pramenech, a to je někdy opravdu dobrodružné. A to mě vlastně na tom baví nejvíc.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I dnes zavítáme mezi klasiky českého humoru. Pochopitelně, že exkluzivně bude mít možnost vybrat si, u které postavy se zastavíme, můj dnešní host, doktorka Polana Bregantová. Tak, paní doktorko, velte, kde se zastavíme.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Já bych si, já bych ráda vybrala zase z vaší databáze nějakého Jana Wericha. A to proto, že samozřejmě vážím si jeho uměleckých výkonů, ale musím říct, že když jsem četla korespondenci mezi Voskovcem a Werichem, která byla před několika lety vydána, tak to je takovej nervák a takový drama, že vlastně ten, vlastně z těch dopisů ti lidé, kteří známe jako tedy řekněme hrubě výrobce humoru, se jeví v úplně jiné podobě a poloze a já jsem to četla na dovolené v Chorvatsku a já jsem se prostě od těch dopisů nemohla vůbec odtrhnout a hodně mě to teda vlastně jalo. Takže budu ráda, když tady zazní Jan Werich.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Sice to nebude výňatek z té korespondence ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
To chápu, samozřejmě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... bude to z té, z té veselejší stránky, ano ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
No, ale připomínám právě, že i vlastně u těchto osobností, kteří jako lidi baví a těší, tak jsou i tydle ty stránky.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Doktorka Polana Bregantová, můj dnešní host, která se dnes zabývá bibliografiemi, se přiznala, že kdysi chtěla studovat historii divadla, historii filmu. No, vy jste se k tomu filmu takovým zvláštním řízením osudu nakonec dostala. Vy se usmíváte, takže tušíte, že se vás zeptám na vašeho manžela, který je filmovým historikem, viďte?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano, je to tak. Takže ten na rozdíl ode mě skutečně tedy dějiny divadla a filmu vystudoval, vím, že to byl teda jeho vysněný obor a že ho studoval rád a dobře a studoval ho v době, kdy už jsme se vlastně vzali. My jsme se vzali, když Michal byl uprostřed vysoké školy, takže jsem s ním i sdílela samozřejmě, jak s učil na zkoušky a v duchu jsem si jenom říkala Jsem šťastná, že se to nemusím učit sama, takže jeden, ale Michal potom se věnuje, věnoval vždycky vlastně výlučně historii filmu a divadlu se nevěnoval přesto, že ho vystudoval. A dnes je tedy, byl potom byl na dvě období děkanem FAMU a dnes je ředitelem Národního filmového archivu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Národní filmový archiv je instituce, se kterou já i taky ve své práci dost často spolupracuji a nepochybuji, že je to i pro všechny, přesto, že váš manžel je, je dneska asi spíš manažerem, než, než badatelem, ale, že to je práce nesmírně zajímavá. Já jsem měl občas prostřednictvím možnost, prostřednictvím Karla Čáslavského nahlédnout do těch, do těch archivů a je to opravdu dobrodružství úžasné. Má manžel taky možnost se ještě občas pracovat v tomhle tom smyslu?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Já myslím, že on, on v tomhle tom smyslu jako badatelsky na to teď čas opravdu asi nemá ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Asi ne ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... on usiluje o to, aby vlastně vybudoval pro svoji instituci důstojné sídlo, protože, jak víte, tak stále sídlí v těch nouzových ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak v těch Malešicích, nic moc, tedy ano ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... domech vlastně, tam jsou myslím ve výpovědi, takže Michal bojuje jako lev, aby získali sídlo na nákladovém nádraží Žižkov, to je teď jeho tedy vlastně hlavní dalo by se říct úkol, věnuje se tomu strašlivě a myslím, že ho to hodně baví.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, nebude to daleko ten přesun, ale ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Kdyby se to podařilo, tak ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdyby se to podařilo ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... tak by to bylo skvělý.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... ano, ale opravdu by si Národní filmový ústav zasloužil tedy vážně ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... důstojnější prostředí než ty tesco baráky.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, nosíte si práci někdy domů, povídáte si někdy vy o vaší práci a on o filmu?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Je to tak, že zrovna včera jsem si teda nesla, on si nosí pořád práci, takže my teda pracujeme i o víkendu, přesto, že to není zdravé a správné, ale někdy to tak prostě vyjde, ale snažíme se třeba jít aspoň na procházku a Michal výtečně vaří, takže z toho já profituju a ráda se dobře najím toho, co uvaří a musím říct, že ta práce ovšem je tam všudypřítomná, ale pravdou je, že mně to divné nepřipadá, protože jak jsme už narazili na to naše dětství, nebo mluvili jsme o tom našem dětství s rodiči, tak my jsme jako děti byly zvyklý, že vlastně se pracuje pořád a o té práci se pořád přemýšlí a mluví. Takže mně to nepřišlo něco, mně nepřijde něco zvláštního, že prostě se člověk, si tu práci bere domů, mně prostě nepadne ve tři čtvrtě na pět a Michalovi taky ne.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Být bibliografkou je možná větší dobrodružství, než si většina lidí myslí. Aspoň doktorka Polana Bregantová to potvrzuje. Vy jste říkala, že někdy je to docela detektivní práce, což si dovedu představit, když, já nevím, něco dohledáváte, když jste třeba připravovala řadu monografií českých umělců, tak co byl třeba takový problém něco najít, čím jste se trápila, co jste dlouho hledala a když jste našla, tak: Heuréka?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
No, musím říct, že si, že si teďko z těch prací, které mám už hotové vlastně na takovýhle nějaký dobrodružný vyloženě moment nevzpomínám, ale chtěla bych připomenout, že já teď spolu s kolegy dokončuju Slovník historiků umění, což je dlouhodobý projekt, který vznikal na půdě našeho ústavu, tedy Ústavu dějin umění pod vedením profesora Lubomíra Slavíčka z Masarykovy univerzity v Brně a tam máme obrovské množství hesel, kde jsou i bibliografické části, ale tam šlo o to vlastně pátrat i po životech těch lidí, to nešlo jenom o tu literaturu. To znamená psát do archivů, doufat, že na druhém konci e-mailu bude někdo slušný a hodný a odpoví a vypátrali jsme data, která budeme publikovat vlastně poprvé.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak abychom trošičku byli konkrétnější, tak kterých českých umělců se ty vaše monografie týkaly, co máte vydávat?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Co se týče, já jsem, já jsem spolupracovala s řadou autorů, jako právě bibliografka a takzvaná jaksi autorka takzvané bibliografické podpory, což spočívala v tom, že jsem i kolegům připravovala vlastně materiály, plné texty, takže takhle jsem spolupracovala na monografii Preislerově, Kremličkově, Zrzavého a musím říct, že to byla vždycky práce nesmírně obohacující, protože člověk se dozví věci, které by se jen tak mimovolně, mimochodem vlastně nikdy nedozvěděl. To nám říká ta literatura právě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zoubkovu monografii jste ještě nepřipravovala?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
To ne, to předbíháte poněkud. Ale chystáme ji samozřejmě taky. Teď jsme věnovali plnou jaksi plné nasazení fyzické i psychické řekněme s tatínkem té výstavě na v Jízdárna Pražského hradu a monografie by měla následovat a tam samozřejmě budu mnoho prací konat též.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, o výstavě bude ještě jednou v dnešním Tandemu řeč.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem Tandemu je doktorka Polana Bregantová, která je bibliografkou, ale také jako vedlejšák má kurátorství výstavy svého slavného otce Olbrama Zoubka, která probíhá právě teď na Pražském hradě. Mě zajímá pochopitelně je tam jednak ke shlédnutí to gró, co Olbram Zoubek vytvořil, říkala jste téměř 300 soch. Viďte? Ale je nějaký doprovodný program té výstavy taky?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano, samozřejmě máme doprovodný program, který zajišťují dvě mladší kolegyně velice dobré a schopné. Jsou tam programy pro děti, školní mládež, celé školní třídy, ale jsou tam taky tématicky zaměřené workshopy. Prosincový byl zaměřen na rodinu, potom další je zaměřen na divadlo, to je potřeba říct, to je strašně důležitá ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak vypadají ty workshopy?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... složka vlastní ... to jsou vlastně taková přátelská setkání, na které je teda potřeba se předem objednat, máme samozřejmě webové stránky www.olbramzoubek.cz, tam je možno se tedy objednat a tam vlastně s těmi dětmi, záleží na tom, kdo vlastně přijde, nebo kdo se tam objedná, podle toho je to vlastně roztříděno, jestli se to bude všechno vykládat malým dětem, nebo studentům z gymnázia, to už jsou úplně vlastně zase jiné výklady, že jo, ale je to i spojeno s výtvarným tvořením. Bohužel v Jízdárně se nedá použít voda, aby se mohlo malovat vodovkama na té podlaze, ale používají se jenom tužky, papíry a vlastně i ty děti třeba dostávají za úkol nakreslit, jak se jim něco jeví. Kolem, bude tam divadelní workshop, teda kolem vlastně jak, jak otec ztvárnil divadelní postavy, jestli jsem to dobře od děvčat pochopila a to si myslím, že by mohlo skutečně přitahovat, protože Olbram Zoubek, jak jsem zjistila, byl na jednom gymnáziu maturitní otázkou a dokonce pronikl do učebnic dějin výtvarného umění, což jsem zjistila, když se náš mladší syn celkem neúspěšně učil dějiny umění.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víte, co by byl ohromný tahák? Kdyby se mohli návštěvníci na výstavě přímo s Olbramem Zoubkem potkat.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Už proběhly obě komentované prohlídky našeho otce, ale kromě otce tam přednáší ještě pan docent Šetlík, Jiří Šetlík, který je dlouholetým otcovým přítelem a výstavu v Jízdárně mu zahájil a potom magistr Jakub Grec, který je otcovým asistentem a je to sochař.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že komentované prohlídky jsou vždycky primasou, prostě je to lepší, než když člověk, necháte to jenom na člověku. I když to vnímání umění je vždycky niterná záležitost, ale když k tomu dostanou náležitý výklad a ozřejmí se mi i souvislosti, tak je to potom další jaksi rozšíření toho vjemu pochopitelně.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Je to tak a otec o těch svých věcech dokáže vyprávět vlastně říká pořád to samé, já jako jsem to slyšela už nesčetněkrát, ale pravdou je, že to umí vykládat moc krásně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, no, ony jsou krásné i ty sochy. I když oni většinou nestojí, oni tak trošičku létají a možná právě ta fantazie, která je pouští do toho vzduchu, je to nejkrásnější na tom.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
No, ono je to tak, že vlastně otec někde napsal: Moje sochy létají a vzlétají a stalo se už takovým jakoby heslem těch jeho soch, ale když se někdo na těch židlích, a těch jsme dali do Jízdárny opravdu dost, aby nikdo netrpěl bolestí nohou a mohl si posedět, tak když se na ty sochy podívá, tak zrovna ten antický cyklus z poloviny 80. let, kde svítí a Ifigenie se zlatými vlasy, tak všechny ty sochy naprosto stojejí a jejich ruce mířejí dolů k zemi, jsou to statické vlastně sochy, nelétají, čili ona je tam směs létajících, v uvozovkách, ale i těch zcela statických.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mně při cestě vždycky do ložnice po schodech provází jeden z takových nástěnných, jak by se to dalo říct, obrazů Olbrama Zoubka, jsou to Milenci držící se za ruce, takže nás provází i s manželkou pořád láska, která je, která je dílem Olbrama Zoubka.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Krásný.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nechť i vás provází, vážení a milí posluchači, podobné krásné pocity. Vřele doporučujeme výstavu na Pražském hradě a moc děkuju i za komentování dnes v Tandemu doktorce Polaně Bregantové. Mějte se moc hezky a všecko dobré do nového roku.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Také přeju.
--------------------
Právě teď se Tandem rozjel. Přeje vám dobrý den opět Jan Rosák. Jsem rád, že mohu dnes v Tandemu také přivítat zajímavého hosta. Bibliografku z Ústavu dějin umění Akademie věd paní doktorku Polanu Bregantovou. Dobrý den.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My si dnes spolu budeme povídat nejen o bibliografii, jestli náhodou, vážení a milí posluchači netušíte o čem je řeč, rádi vysvětlíme, ale řeč přijde i na rodiče našeho hosta. A velice slavné rodiče. Víc posluchačům prozradíme až po úvodní písni.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to dnešní povídání s doktorkou Polanou Pregantovou vezmeme pěkně popořádku. Nebudeme ještě vysvětlovat, co to znamená bibliografka, ani bibliografie, ale rozluštíme ten váš slavný původ. Tak povídejte. Do jaké rodiny jste se narodila?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Já jsem se narodila Evě Kmentové, tehdy ještě tedy Zoubkové, protože svoje dívčí jméno pro umělecké, pro umělecký svět si zvolila až později a Olbramu Zoubkovi ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to už, to už ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Narodila jsem se ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už mluví tak nahlas, že už byste skoro nemusela dodávat, ale dodejte, jaké bylo dětství.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano, dodám, že jsem narodila v roce 1954 a moje dětství, to nejranější, se odehrávalo na periferii pražské, na takzvaných Židovských pecích, což je dneska v podstatě taková součást Jarova, kdo by to nevěděl a tam byla kolonie nouzových domků a tam měli moji rodiče první svůj ateliér společný v bývalé cementářské dílně a my, mám tedy ještě bratra o 2 roky mladšího, který se jmenuje Jasan a je také sochař a tam jsme s dětmi trávili svoje tedy nejranější dětství. A já na to mám strašně krásný vzpomínky, protože jsme vlastně byli s rodiči stále, oni pracovali, mohli jsme si hrát se všemi materiály sochařskými, které tam tedy byly i dispozici, ale taky s přiměřenými nástroji, které nám půjčovali, špachtle, cidlina, zednická lžíce, s tím jsme si se vším mohli hrát. A já na to mám právě hrozně hezký vzpomínky a vlastně právě i na ten materiál, že jsme mohli si hrát s tou sochařskou hlínou, která je věčná a která spí v té bedně a čeká, až ji sochař vezme a ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A oživí.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... a začne ji oživovat.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano. Víte, co mě zaujalo okamžitě? Tak především jména vaše, Polana, Jasan. Z čeho čerpali vaši rodiče?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Na to se mě, musím říct, ptá teď skoro každý. Moje jméno ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vy se divíte?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... já se vůbec nedivím už ničemu prakticky, moje jméno si skutečně rodiče vymysleli a já jsem potom už na gymnáziu, když jsem četla Čapka, tak jsem zjistila, že jméno Polana se vyskytuje, a teď tuším v Hordubalovi, ale naši tvrdili, že to nemá vůbec s Čapkem tedy žádnou souvislost. Jinak musím říct, že vlastně polana s tím háčkem, nebo poljana teda, to je vlastně horská louka, je to jasně slovanské slovo tedy a příjmením se jmenuju Bregantová a to jde vlastně dobře dohromady, protože můj muž je původem z Chorvatska, respektive jeho otec a brek je kopec, čili já jsem horská louka na kopci. To je ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, no takhle, to ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... úplně ideální.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... takhle, no, to je skvělý, jak jste k tomu došlo k tomu tou genezí ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Tak se to stalo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... nádherně, no jo. No a Jasan?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
A Jasan ten není úplně, Jasan je Jasan, samozřejmě taky není v kalendáři, já taky, jsme nikdy svátek neměli a já musím říct, že dnes mám teda trošku problém třeba si na manželův svátek - Michal, jako rozvzpomenou, protože my jsme prostě svátky neslavili, protože jsme je prostě neměli a ještě k tomu, k tomu Jasanovi teda, Jasan není sám, ten měl jméno podle Jasana Bonuše, což byl vlastně z Vycpálkovců otcův přítel.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to jsme rozluštili jména ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... no a potom k vašemu budoucímu povolání se dostaneme za chvilku.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem sice slíbil před písničkou, že s mým dnešním hostem doktorkou Polanou Bregantovou se dostaneme také k rodině více, ale já to trochu poruším tenhle ten slib a rád bych se zmínil o tom, co je teď hodně aktuální, a to je výstava, která probíhá na Pražském hradě. Výstava otce mého dnešního hosta, tedy doktorky Bregantové, slavného Olbrama Zoubka, je to souborná výstava a paní doktorka je vlastně kurátorkou té výstavy. Takže vy máte teď nepochybně možnost mi říct o té výstavě v podstatě všechno to nejdůležitější.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ráda bych samozřejmě posluchače pozvala na tuto výstavu, pokud na ní ještě nebyli. Ale je to výstava, která probíhá od 29. listopadu do 2. března už tohoto roku a je to výstava, která vlastně ukazuje to nejdůležitější, co otec kdy vytvořil a co ještě existuje, co třeba nebylo zničeno. Je tam něco pod 300 děl, je to v Jízdárně Pražského hradu, těch velkých soch je tam kolem 200, pak jsou tam komorní plastiky a reliéfy.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem přesvědčen, že Olbram Zoubek toho vytvořil mnohem víc, ale jak jste vybírala, nebo vybírali, aby se tam dostalo to gró, to nejlepší?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Tak, otec má soupis z roku 1996 od doktora Jana Kapusty, historika umění, který já jsem potom podle otcovy dokumentace jaksi dotáhla, můžu snad prozradit, že k dnešnímu dni má otcovo dílo asi 1200 věcí. Ale jsou tam samozřejmě i realizace, věci dávno zničené, takže to, co dneska na tý Jízdárně je, zhruba čtvrtina jeho celoživotního díla, kdybychom to brali čistě početně a statisticky. Což není úplně správný. Ale rozhodně jsme to vybírali tak, že já jsem prostě s otcem seděla, předkládala jsem mu fotografie, nebo tedy skeny fotografií jeho dokumentace a říkali jsme si ano-ne. Koncepce je otcova, to je potřeba vlastně zdůrazňovat. Já jsem kurátorka, ale to znamená vlastně člověk, který vykonává tu pomocnou službu autorovi, aby ten bez problémů organizačních a dalších jako jenom seděl na své koncepci, stavěl si maketu, to všechno obstará kurátor a další lidé.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Některá díla Olbrama Zoubka jsou pevně zakotvena jaksi na místě, pro které byla vytvořena v terénu. Teď mě napadá třeba na Újezdě, že jo ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... to, to slavné sousoší. Anebo Palachova posmrtná maska na Palachově náměstí. Ale tyhle ty věci jsou tam nějakým způsobem také zastoupeny?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Tak je tam zastoupen jeden mukl, jeden, jedna ta postava z Petřína, to je Pomník obětem komunismu a ta, to je socha, která byla před několika lety brutálně poškozena vandalem. Pak teda ji otec měl v ateliéru, aby se opravila, ukázalo se, že se vlastně na ten Újezd dá nový odlitek ze slévárny, takže tento jeden muž otci zbyl. A ten na té Jízdárně je taky vystaven.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je doktorka Polana Bregantová, bibliografka. Pořád se ještě nedostáváme k vašemu povolání, ale za chviličku už ano. Pořád ještě mě zajímá to, kdy jste si tak mohli s bratrem Jasanem hrát v ateliéru vašich rodičů, s hlínou, s cementem, z Jasana se stal sochař. Jak to, že z vás ne?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
No, já jsem halt ten talent po rodičích nepodědila. Ten přeskočil do Jasana. Já jsem ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zkoušela jste to?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... jako dítě, máme v rodinných denících zápisy typu: Polanka moc hezky kreslí. No, ale to vůbec nic neznamená. Hezky kreslej všechny děti a já jsem vlastně k tomu potom už v pubertě nebo v dospělosti nikdy sklony neměla. Skutečně tam se to vlilo do Jasana.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ono to je někdy docela hezké, když, samozřejmě, když se pokračuje v té rodinné tradici, ale když se někdo taky hezky odrodí a daří se mu v té vedlejší větvi, jak se říká. No a vám asi pravděpodobně učarovala literatura, když jste se dala na dráhu knihovnictví?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
No, bylo to trošku složitější, už jsem to někde taky říkala, já jsem původně chtěla studovat dějiny divadla a dějiny filmu. A ten rok, kdy jsem se hlásila, byly vypsány společně s dějinami hudby a to jsem nemohla rozhodně se zúčastnit, protože jsem nehrála na žádný nástroj a neuměla jsem nic, co se hudební teorie týkalo. Ani u dějin a tak dále. Takže pro mě, pro mě vlastně dějiny divadla v tom roce padly a přihlásila jsem se na knihovnictví, kde brali ten rok víc lidí. Musíme říct, že se psal rok 74 a otcovo jméno nebylo právě dobrým ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, to ne.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... doporučením pro studium na vysokou školu. No, ale dostala jsem se tam zásluhou pana doktora Evžena Lukeše, to je potřeba říct, do dnes se na tyhle věci nesmí totiž zapomenout. Jsou lidi, bez kterých by slečna Zoubková tu vysokou školu skutečně neměla. A to je potřeba říct. I dnes, když vlastně už jsem stará, je mi skoro 60 let, bude mi 60 let, já na to nezapomínám, pan doktor Evžen Lukeš žije, byl na naší vernisáži, byl naprosto čilý a okouzlující a já mu děkuju.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jejda. Samozřejmě takové slavné postavy, postavy lidí, kteří neohroženě jaksi tehdy vzdorovali režimu tímhle tím způsobem je důležité pořád připomínat. Ale zpátky k vám. To bylo naprosto jasné, že jakmile váš otec stvořil posmrtnou masku Jana Palacha, takže to nebudete mít nikdo z vás jednoduché. To jste asi prožívali jako docela, docela dramaticky.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Prožívali jsme to velice. My jsme vždycky s otcem, nebo i s maminkou samozřejmě, ale otec byl exponovanější v tomhle samozřejmě, právě kvůli té masce, tak tam musím říct, že my jsme nikdy neměli nejmenší pochybnost, že by vlastně to mělo být nějak jinak, abysme se na tu školu třeba dostali. Já jsem se nakonec na to knihovnictví dostala, ale musím říct, že můj bratr dělal přijímačky na scénografii pětkrát. A nedostal se ani jednou teda, ani nakonec se nedostal ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jako nositel jména Zoubek ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Neměl šanci ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Neměl šanci.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Takhle, on se, věděl, že kdyby se to zkoušel na Akademii výtvarných umění nebo na UMPRUM, tak by to vůbec nešlo, ale zdála se ta DAMU, vlastně ta scénografie na DAMU relativně průchodnější, učili tam otcovi přátelé, přesto to nešlo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, tak na to dohlíželi prostě ti příslušní soudruzi, to je jasné. No, takže jste dnes bibliografkou.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co je bibliografie, to asi tuší dost našich posluchačů, ale tak nám to zkuste teď několika slovy vysvětlit.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Je to, je to obor, který je součástí v podstatě knihovnictví, nebo jaksi vznikl z knihovnické práce, kdy se ukázalo, že je potřeba udělat si pořádek v tom, které knihy vycházely. Dnes se to týká i samozřejmě článků a dalších materiálů. Aby se čtenáři, nebo badatelé pří, v mém případě, protože jsem ve vědecké instituci, vlastně zorientovali v literatuře, která pro daný obor, nebo pro danou oblast vznikla. Bibliografie znamená tedy velmi zjednodušeně popis knih. Dnes už to tedy není popis knih, ale je to například tvorba bibliografických systémů, databází. Ale zároveň, a to mě baví na tom nejvíc, je to také detektivní činnost, protože, když se sestavuje bibliografie nějakému umělci, tak je potřeba pátrat i ve starých novinách, ve starých časopisech, ve starých pramenech, a to je někdy opravdu dobrodružné. A to mě vlastně na tom baví nejvíc.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I dnes zavítáme mezi klasiky českého humoru. Pochopitelně, že exkluzivně bude mít možnost vybrat si, u které postavy se zastavíme, můj dnešní host, doktorka Polana Bregantová. Tak, paní doktorko, velte, kde se zastavíme.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Já bych si, já bych ráda vybrala zase z vaší databáze nějakého Jana Wericha. A to proto, že samozřejmě vážím si jeho uměleckých výkonů, ale musím říct, že když jsem četla korespondenci mezi Voskovcem a Werichem, která byla před několika lety vydána, tak to je takovej nervák a takový drama, že vlastně ten, vlastně z těch dopisů ti lidé, kteří známe jako tedy řekněme hrubě výrobce humoru, se jeví v úplně jiné podobě a poloze a já jsem to četla na dovolené v Chorvatsku a já jsem se prostě od těch dopisů nemohla vůbec odtrhnout a hodně mě to teda vlastně jalo. Takže budu ráda, když tady zazní Jan Werich.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Sice to nebude výňatek z té korespondence ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
To chápu, samozřejmě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... bude to z té, z té veselejší stránky, ano ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
No, ale připomínám právě, že i vlastně u těchto osobností, kteří jako lidi baví a těší, tak jsou i tydle ty stránky.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Doktorka Polana Bregantová, můj dnešní host, která se dnes zabývá bibliografiemi, se přiznala, že kdysi chtěla studovat historii divadla, historii filmu. No, vy jste se k tomu filmu takovým zvláštním řízením osudu nakonec dostala. Vy se usmíváte, takže tušíte, že se vás zeptám na vašeho manžela, který je filmovým historikem, viďte?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano, je to tak. Takže ten na rozdíl ode mě skutečně tedy dějiny divadla a filmu vystudoval, vím, že to byl teda jeho vysněný obor a že ho studoval rád a dobře a studoval ho v době, kdy už jsme se vlastně vzali. My jsme se vzali, když Michal byl uprostřed vysoké školy, takže jsem s ním i sdílela samozřejmě, jak s učil na zkoušky a v duchu jsem si jenom říkala Jsem šťastná, že se to nemusím učit sama, takže jeden, ale Michal potom se věnuje, věnoval vždycky vlastně výlučně historii filmu a divadlu se nevěnoval přesto, že ho vystudoval. A dnes je tedy, byl potom byl na dvě období děkanem FAMU a dnes je ředitelem Národního filmového archivu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Národní filmový archiv je instituce, se kterou já i taky ve své práci dost často spolupracuji a nepochybuji, že je to i pro všechny, přesto, že váš manžel je, je dneska asi spíš manažerem, než, než badatelem, ale, že to je práce nesmírně zajímavá. Já jsem měl občas prostřednictvím možnost, prostřednictvím Karla Čáslavského nahlédnout do těch, do těch archivů a je to opravdu dobrodružství úžasné. Má manžel taky možnost se ještě občas pracovat v tomhle tom smyslu?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Já myslím, že on, on v tomhle tom smyslu jako badatelsky na to teď čas opravdu asi nemá ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Asi ne ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... on usiluje o to, aby vlastně vybudoval pro svoji instituci důstojné sídlo, protože, jak víte, tak stále sídlí v těch nouzových ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak v těch Malešicích, nic moc, tedy ano ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... domech vlastně, tam jsou myslím ve výpovědi, takže Michal bojuje jako lev, aby získali sídlo na nákladovém nádraží Žižkov, to je teď jeho tedy vlastně hlavní dalo by se říct úkol, věnuje se tomu strašlivě a myslím, že ho to hodně baví.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, nebude to daleko ten přesun, ale ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Kdyby se to podařilo, tak ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdyby se to podařilo ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... tak by to bylo skvělý.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... ano, ale opravdu by si Národní filmový ústav zasloužil tedy vážně ...
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... důstojnější prostředí než ty tesco baráky.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, nosíte si práci někdy domů, povídáte si někdy vy o vaší práci a on o filmu?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Je to tak, že zrovna včera jsem si teda nesla, on si nosí pořád práci, takže my teda pracujeme i o víkendu, přesto, že to není zdravé a správné, ale někdy to tak prostě vyjde, ale snažíme se třeba jít aspoň na procházku a Michal výtečně vaří, takže z toho já profituju a ráda se dobře najím toho, co uvaří a musím říct, že ta práce ovšem je tam všudypřítomná, ale pravdou je, že mně to divné nepřipadá, protože jak jsme už narazili na to naše dětství, nebo mluvili jsme o tom našem dětství s rodiči, tak my jsme jako děti byly zvyklý, že vlastně se pracuje pořád a o té práci se pořád přemýšlí a mluví. Takže mně to nepřišlo něco, mně nepřijde něco zvláštního, že prostě se člověk, si tu práci bere domů, mně prostě nepadne ve tři čtvrtě na pět a Michalovi taky ne.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Být bibliografkou je možná větší dobrodružství, než si většina lidí myslí. Aspoň doktorka Polana Bregantová to potvrzuje. Vy jste říkala, že někdy je to docela detektivní práce, což si dovedu představit, když, já nevím, něco dohledáváte, když jste třeba připravovala řadu monografií českých umělců, tak co byl třeba takový problém něco najít, čím jste se trápila, co jste dlouho hledala a když jste našla, tak: Heuréka?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
No, musím říct, že si, že si teďko z těch prací, které mám už hotové vlastně na takovýhle nějaký dobrodružný vyloženě moment nevzpomínám, ale chtěla bych připomenout, že já teď spolu s kolegy dokončuju Slovník historiků umění, což je dlouhodobý projekt, který vznikal na půdě našeho ústavu, tedy Ústavu dějin umění pod vedením profesora Lubomíra Slavíčka z Masarykovy univerzity v Brně a tam máme obrovské množství hesel, kde jsou i bibliografické části, ale tam šlo o to vlastně pátrat i po životech těch lidí, to nešlo jenom o tu literaturu. To znamená psát do archivů, doufat, že na druhém konci e-mailu bude někdo slušný a hodný a odpoví a vypátrali jsme data, která budeme publikovat vlastně poprvé.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak abychom trošičku byli konkrétnější, tak kterých českých umělců se ty vaše monografie týkaly, co máte vydávat?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Co se týče, já jsem, já jsem spolupracovala s řadou autorů, jako právě bibliografka a takzvaná jaksi autorka takzvané bibliografické podpory, což spočívala v tom, že jsem i kolegům připravovala vlastně materiály, plné texty, takže takhle jsem spolupracovala na monografii Preislerově, Kremličkově, Zrzavého a musím říct, že to byla vždycky práce nesmírně obohacující, protože člověk se dozví věci, které by se jen tak mimovolně, mimochodem vlastně nikdy nedozvěděl. To nám říká ta literatura právě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zoubkovu monografii jste ještě nepřipravovala?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
To ne, to předbíháte poněkud. Ale chystáme ji samozřejmě taky. Teď jsme věnovali plnou jaksi plné nasazení fyzické i psychické řekněme s tatínkem té výstavě na v Jízdárna Pražského hradu a monografie by měla následovat a tam samozřejmě budu mnoho prací konat též.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, o výstavě bude ještě jednou v dnešním Tandemu řeč.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem Tandemu je doktorka Polana Bregantová, která je bibliografkou, ale také jako vedlejšák má kurátorství výstavy svého slavného otce Olbrama Zoubka, která probíhá právě teď na Pražském hradě. Mě zajímá pochopitelně je tam jednak ke shlédnutí to gró, co Olbram Zoubek vytvořil, říkala jste téměř 300 soch. Viďte? Ale je nějaký doprovodný program té výstavy taky?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Ano, samozřejmě máme doprovodný program, který zajišťují dvě mladší kolegyně velice dobré a schopné. Jsou tam programy pro děti, školní mládež, celé školní třídy, ale jsou tam taky tématicky zaměřené workshopy. Prosincový byl zaměřen na rodinu, potom další je zaměřen na divadlo, to je potřeba říct, to je strašně důležitá ...
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak vypadají ty workshopy?
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
... složka vlastní ... to jsou vlastně taková přátelská setkání, na které je teda potřeba se předem objednat, máme samozřejmě webové stránky www.olbramzoubek.cz, tam je možno se tedy objednat a tam vlastně s těmi dětmi, záleží na tom, kdo vlastně přijde, nebo kdo se tam objedná, podle toho je to vlastně roztříděno, jestli se to bude všechno vykládat malým dětem, nebo studentům z gymnázia, to už jsou úplně vlastně zase jiné výklady, že jo, ale je to i spojeno s výtvarným tvořením. Bohužel v Jízdárně se nedá použít voda, aby se mohlo malovat vodovkama na té podlaze, ale používají se jenom tužky, papíry a vlastně i ty děti třeba dostávají za úkol nakreslit, jak se jim něco jeví. Kolem, bude tam divadelní workshop, teda kolem vlastně jak, jak otec ztvárnil divadelní postavy, jestli jsem to dobře od děvčat pochopila a to si myslím, že by mohlo skutečně přitahovat, protože Olbram Zoubek, jak jsem zjistila, byl na jednom gymnáziu maturitní otázkou a dokonce pronikl do učebnic dějin výtvarného umění, což jsem zjistila, když se náš mladší syn celkem neúspěšně učil dějiny umění.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víte, co by byl ohromný tahák? Kdyby se mohli návštěvníci na výstavě přímo s Olbramem Zoubkem potkat.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Už proběhly obě komentované prohlídky našeho otce, ale kromě otce tam přednáší ještě pan docent Šetlík, Jiří Šetlík, který je dlouholetým otcovým přítelem a výstavu v Jízdárně mu zahájil a potom magistr Jakub Grec, který je otcovým asistentem a je to sochař.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že komentované prohlídky jsou vždycky primasou, prostě je to lepší, než když člověk, necháte to jenom na člověku. I když to vnímání umění je vždycky niterná záležitost, ale když k tomu dostanou náležitý výklad a ozřejmí se mi i souvislosti, tak je to potom další jaksi rozšíření toho vjemu pochopitelně.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Je to tak a otec o těch svých věcech dokáže vyprávět vlastně říká pořád to samé, já jako jsem to slyšela už nesčetněkrát, ale pravdou je, že to umí vykládat moc krásně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, no, ony jsou krásné i ty sochy. I když oni většinou nestojí, oni tak trošičku létají a možná právě ta fantazie, která je pouští do toho vzduchu, je to nejkrásnější na tom.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
No, ono je to tak, že vlastně otec někde napsal: Moje sochy létají a vzlétají a stalo se už takovým jakoby heslem těch jeho soch, ale když se někdo na těch židlích, a těch jsme dali do Jízdárny opravdu dost, aby nikdo netrpěl bolestí nohou a mohl si posedět, tak když se na ty sochy podívá, tak zrovna ten antický cyklus z poloviny 80. let, kde svítí a Ifigenie se zlatými vlasy, tak všechny ty sochy naprosto stojejí a jejich ruce mířejí dolů k zemi, jsou to statické vlastně sochy, nelétají, čili ona je tam směs létajících, v uvozovkách, ale i těch zcela statických.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mně při cestě vždycky do ložnice po schodech provází jeden z takových nástěnných, jak by se to dalo říct, obrazů Olbrama Zoubka, jsou to Milenci držící se za ruce, takže nás provází i s manželkou pořád láska, která je, která je dílem Olbrama Zoubka.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Krásný.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nechť i vás provází, vážení a milí posluchači, podobné krásné pocity. Vřele doporučujeme výstavu na Pražském hradě a moc děkuju i za komentování dnes v Tandemu doktorce Polaně Bregantové. Mějte se moc hezky a všecko dobré do nového roku.
Polana BREGANTOVÁ, bibliografka, Ústav dějin umění Akademie věd ČR
--------------------
Také přeju.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka