Richard Krajčo - zpěvák a herec
12. duben 2011
Tandem
Richard Krajčo v Tandemu s Janem Rosákem. Herec a zpěvák prozradil, kam šel studovat po maturitě, co nového vymyslel pro kapelu Kryštof a jak vznikl vůbec její název.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jan Rosák vám přeje pěkný poslech dnešního Tandemu. Naproti mně už usedl mladý muž, o kterém mohu bez přehánění říct, že je významnou osobností české kulturní scény. Nezaměnitelný muzikant, herec, který umí dát své postavě rozměr, hlavně člověk, který má svou cestu životem ujasněnou a pevně poskládané hodnoty. To je v dnešní době, řekl bych, třeba zběsilého bulváru a showbyznysu velmi vzácné. Jsem rád, že pozvání do Tandemu přijal herec a muzikant Richard Krajčo, vítám vás, dobrý den.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Než se dostaneme k vašim uměleckým aktivitám, tak se nejprve podíváme do roku 1977 do Ostravy.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Písnička s názvem Střepy mi tak trošičku přihrává k tomu, abych poskládal ty střípky života Richarda Krajča pěkně popořádku. Takže začneme od toho 77 v Ostravě. Kdybych to neměl napsáno, tak bych nevěděl, že jste z Ostravy, protože to na vaší mluvě není zřetelné. Ale u komediantů to většinou tak bývá, že jim to nepůsobí problémy, aby přeladili, že jo.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Tak většinou ty školy se snaží o to, aby, aby herci mohli hrát v jakémkoliv divadle, v jakékoliv oblasti. Nejenom na Ostravsku, takže to byl jeden z úkolů taky mých prvních dvou ročníků zbavit se toho dialektu, který teda jinak mám hrozně rád.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsou tací, kteří, kterým to zůstane pořád, ale vůbec se tím netají, třeba Pavel Dobeš, že jo, tak ten z toho profituje, že jo.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Ano, jsou lidi, kteří na tom zase mají založenou kariéru.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je pravda. Vaše kariéra začala ovšem velice, řekl bych, nenápadně. Vy jste se narodil do rodiny, kde byla nějaká tradice jaksi s nějakým herectvím, komediantstvím, muzikou nebo s něčím?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, jak se to vezme. Moje maminka teda měla tendence utíkat k punkovým kapelám a zpívat pseudoanglicky a pseudofrancouzsky. Vážně, ale to byly takové jakoby amatérské spolky.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako zpívala s nějakou kapelou, jo?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Zpívala, zpívala, no. Ale já si myslím, že ona sama to asi tehdy nebrala moc vážně a myslím, že jí v životě nenapadlo, že, že bych hudbu mohl dělat. Ona mi vlastně ke kytaře nutila strašně dlouho, vlastně od dětství chtěla, abych hrál. Nicméně mě to nikdy nezaujalo, až přišla puberta a lámaly se ve mně všechny ty pocity toho teenagera, tak, tak jsem vlastně teprve poprvé hrábnul do strun.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vzhledem k tomu, jaký jste dnes velice úspěšný herec a úspěšný muzikant, ale teď zůstanu u toho herectví spíš, tak bych předpokládal, že vás to herectví jaksi drželo od toho dětství, že jste se tak jako většina těch, kteří se potom jaksi v téhle té oblasti etablovali, projevoval ve škole jako takový ten třídní komik, klaun, vůbec ne? To je divný.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
To vůbec ne. To, já jsem vlastně se na herectví dostal v podstatě omylem, protože jsem původně chtěl jít studovat kytaru. Ale na přijímacích zkouškách mi řekli, že sice kytarová technika dobrá, že podle sluchu zahraju asi všechno, nicméně že neumím noty a to je samozřejmě důležitá věc pro studium na konzervatoři. Ale že tam mám teda jako v koníčcích herectví, tak ať jdu radši na to herectví. A že tam se třeba ty noty doučím. A pokud to zvládnu, tak budu moci za rok přestoupit třeba regulérně na kytaru. No, tak jsem se ani nepřipravoval a šel jsem asi za dva dny na herectví jenom kvůli té kytaře a nakonec jsem tam vlastně zůstal a to herectví mě docela pohltilo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kde jste studoval.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Na Janáčkově konzervatoři v Ostravě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Konzervatoř, ne, ne.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Já mám učňák, já mám učňák, takže.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste se vyučil elektrikářem, to mám tady poznamenáno.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
To ano, ale já jsem myslel jako herecký učňák, Boris Rösner mi vždycky rád říkal, když jsem měl nějakou připomínku k nějaké společné práci v Národním divadle potom, tak že nemám nárok na připomínky, že jsem pouze z učňáku hereckého. Takže rád říkám, že mám herecký učňák.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
On to ale nemyslel, doufám, zle teda.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Já si myslím, že snad taky ne, on měl takový smysl pro humor a my jsme k sobě měli strašně blízko. On mi, v uvozovkách, dělal takového pražského tátu, když jsem přišel vlastně sem do Prahy. Hrozně se mě ujal, takže já jsem ty jeho nadsázky bral takhle.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že bude hezké, když si tak okomentujeme, oglosujeme kariéru Richarda Krajča z gruntu, protože to nebyl opravdu žádný přímočarý tah na branku rovnou do Národního, rovnou na první příčky hudebních žebříčků. V žádném případě. Mimochodem, to jsem už vynechal to, že jste po maturitě vlastně šel studovat na báňskou vysokou. To jste myslel vážně, nebo to bylo takové jenom odskočení.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
To byla taková jediná možnost, kterou jsem vlastně měl, protože jsem absolvoval nejdříve ten učňák, o kterém jste mluvil, vlastně elektrikářský, pak byla ta Vysoká škola báňská dva semestry, protože vlastně s tím svým oborem jsem nikam jinam jít nemohl, já jsem se věnoval buď té elektrikařině, kterou jsem musel opravdu doma studovat proto, abych ten učňák teda doděl, i když to bylo s maturitou. Tím pádem jsem na všechny ty věci, které jsem měl rád, jako dějiny, literaturu a tak dál, tak jsem samozřejmě neměl čas a říkal jsem si, že přijímačky na vysokou školu v tomhle tom směru asi nebudou ideální. Tak jsem samozřejmě pokračoval a na té vejšce už jsem zjistil, že, že ten směr je opravdu někde mimo. A nechtěl jsem na vojnu, takže vlastně jsem se přihlásil na ty kytarové zkoušky na konzervatoř.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale já myslím, že ta elektrikářská minulost a ta průprava vám potom hodně pomohla třeba při té muzikantské kariéře, ne.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Myslíte?
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Co si pamatuju, tak mě jednou málem zabilo moje kombo, protože jsem nedodržel ochranu krytím a sáhl jsem. Já jsem byl výborný, já jsem byl výborný teoretik, já jsem se musel vlastně naučit učit, abych tu školu absolvoval, takže jsem zjistil, že mám fotografickou paměť a opravdu jsem byl schopný se naučit 300, 400stránkovou knihu nazpaměť, proto jsem teda absolvoval nakonec se samýma jedničkama. Ale jako na praxi, to jsem byl člověk, se kterým nikdo nechtěl být ve skupině, protože ty moje ruce moc jako by k tomu nesměřovaly.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fotografická paměť, no, člověče, to je přece něco tak fantastického pro herce.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Ano, je pravda, že ty scénáře jakoby mi jdou do hlavy samy, tak to je určitá výhoda.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je fantastický. Stačí vám opravdu si to takhle jako přečíst.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, mně stačí vlastně si zapamatovat i tu strukturu té stránky a podle toho už mi to jakoby naskakuje, no. Nebo naskakovalo, já jsem teďka pět nebo šest let nic nezkoušel vlastně v divadle, takže jsem neměl možnost si to ověřit, jestli to i po 30 funguje. A doufám, doufám, že ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale filmy a seriály a tak, tak.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, tak víte co, tam vezmete ten papír do ruky a než jdete před kameru, tak si to tak jako.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda, ten záběr není tak dlouhej, aby si to člověk nezapamatoval, i kdyby neměl takovou paměť jako vy. A co texty písniček.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, tím, že 90 procent těch písniček vlastně skládám, takže s nima trávím určitý čas, piluju, škrtám, vyhazuju papírky, tak potom vlastně to v tom člověku zůstane. Akorát teďka jsme na takovém Kino Tour a zjistil jsem, že začínám přemýšlet o tom, jaký je následující řádek. Trošku mě to vylekalo, nevěděl jsem, jestli je to nervozitou z toho, že je tam to propojení s tím filmem a že člověk musí být úplně stoprocentně soustředěný, aby se tam něco nepokazilo, ale tak stane se, že vám něco vypadne.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, zatím jsme si s Richardem Krajčem povídali více či méně o divadle. Určitě nevynecháme Kryštofa a muziku.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pravověrní fanoušci skupiny Kryštof a Richarda Krajča samozřejmě vědí své, těm nemusím nic vysvětlovat, ale poslouchají nás i ti ostatní, kteří třeba s muzikou skupiny Kryštof a Richarda Krajča dostávají do styku pouze třeba prostřednictvím rádia. Ale myslím si, že naštěstí docela často a i ti, kteří třeba vás nevzývají tak jaksi jako srdeční záležitost, tak musí vždycky uznat, že ty vaše písničky jsou o něčem a takříkajíc mají hlavu a patu.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, jak kdo. Mně píše spousta lidí, že mé texty jsou nesmyslná snůška slov poskládaných za sebe. Takže někdo potřebuje v těch textech jasné vyjádření a jasnou rovinu a pro někoho jsou komplikované.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jim vadí ty obrazy takhle, chtěli by to mít jaksi naservírováno.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Asi ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, tak dobře, dobře, tak jo. Samozřejmě nebereme jim to. Ale mluvil jste před písničkou o Kino Tour? Tohle to mi musíte vysvětlit trošku. Zní to bezvadně, ale o čem to je?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
To je takový jeden z dalších projektů, který jsem vlastně pro kapelu vymyslel, protože my už jezdíme prakticky deset let a tím, že dělám i management kapele s mojí ženou, tak mluvíme s těmi promotéry a organizátory a samozřejmě ten úbytek návštěvníků obecně je znatelný ještě dneska v té době, kdy lidé šetří peníze. Takže my jsme před nějakými třemi, čtyřmi lety začali vymýšlet, jak Kryštofa posouvat koncertně dál, aby člověk nejezdil furt jenom festivaly nebo haly nebo kluby. Protože to ten fanoušek jakoby zná. Tehdy jsme vyrazili do divadel, bylo to takové napůl talk show a napůl akustické vystoupení, diváci s náma mohli komunikovat v tom divadle, ptát se na něco, co je třeba zajímá a tak dále.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nebyla trochu anarchie?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Nebyla, nebyla, ono když máte, když jakoby máte jasnou představu, kam ten večer směřovat a většinou samozřejmě chodí fanoušci, takže, takže občas byli přidrzlí, někdy trošku odvážní s některýma otázkama, ale naopak to většinou vyústilo v nějaký humor. Takže to bylo v pořádku. A z nějakých 16 naplánovaných divadel jsme jich nakonec jeli 60, takže jsem si říkal, že, že asi ty lidi mají hlad po něčem jiném. Pak jsme jeli po aulách vysokých škol, no, a teď, protože plánujeme po létě roční koncertní pauzu, tak jsem si říkal, že by možná bylo tu dekádu desetiletou dobré něčím završit, napadli mě kina. A my deset let sebou vozíme kamery a natáčíme si tak jakoby pro sebe to, co se nám děje, takže jsem se spojil s kamarádem novinářem, hudebním publicistou Markem Dvořáčkem, kterého jsem poprosil, aby ze všech těch hodin a hodin toho materiálu dal dohromady nějaký jakoby dokument o nás, takový jakoby bez scénáře, ale něco, co bude mapovat tu naši historii, naše krize v kapele, naše kauzy, které se nám prostě staly třeba v tom mediální světě. A aby to nebyl jen dokument, protože nevím, jestli to by lidi úplně tak zajímalo, jestli by na to do kina šli, tak jsem to provázal koncertem, to znamená, že celý ten program má asi 16 dokumentárních pětiminutových sekvencí a mezi tím my 16krát hrajeme, vytvořili jsme na to speciální klipy, které během toho hraní vlastně ještě běží na plátně. Takže člověk sleduje nejen jakoby koncert, ale zároveň nějakou dokumentární zpověď té skupiny. A my jsme tam tentokrát v takové pozici pianisty, který doprovází vlastně film.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale mezitím se hovoří taky.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
A mezitím se hovoří, ale vlastně z toho plátna.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mimochodem, my jsme se vlastně nedostali vůbec k tomu, jak Kryštof vznikl, protože to ne všichni naši posluchači taky vědí. Tak to si necháme na další minuty dnešního Tandemu.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Písničky Kryštofa, které skládá také Richard Krajčo, můj dnešní host, jsou více či méně takové zamyšlené, nepamatuju si, že by některá byla třeskutě humorná, tak to vůbec nevylučuje to, že, že Richard jako takový je samozřejmě veselý člověk. A člověk, který má rád humor. Teď se vás chci, Richarde, zeptat konkrétně z toho humoru, z klasiků českého humoru, kdo vás napadne, když teď byste si mohl vybrat.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Ten, kterého jsem vždycky poslouchal na gramofonových deskách a který mě hrozně bavil a to je Felix Holzmann.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Felix Holzmann je samozřejmě evergreen, ale Felix Holzmann má taky široký záměr. Co z toho Felixe Holzmanna je vaše favorizované, váš top hit.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, je toho samozřejmě hodně, on těch povedených scének má víc. Ale aby to tady nebylo teda Včera, dnes a zítra, což bývá velmi určitě často pouštěný kus, tak můžeme dát U nudle, který se možná pouští trošku míň.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Po skvělém Felixi Holzmannovi a hezké písničce si povídáme dál s Richardem Krajčem. Já jsem slíbil, že bych rád taky probral začátky Kryštofa. Mimochodem, loni kapela Kryštof oslavila 15 let své existence, ono to hrozně frčí. Bylo to novým albem, Jeviště se jmenovalo, myslím, zkuste tak nějak, já vím, že jste se už jaksi i loni vraceli ve vzpomínkách, zamyšlení a tak, ale v Tandemu ještě ne. Zkuste se vrátit k tomu, jak vlastně kapela vznikla. Vůbec netuším, jak vznikl název vlastně taky.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Podle jedné z prvních písní, kterou jsem napsal, kterou jsme teda později dali až na čtvrtou desku, na desku Rubikon, protože se nás pořád někdo ptal, co to je vlastně za písničku kromě ortodoxních fanoušků, kteří měli naše demáče ještě z Havířova a z Ostravy, tak to vlastně lidi nevěděli. Ta písnička se jmenuje Kryštof a je o chlapečkovi, kterého maminka po narození odloží do popelnice. A já jsem měl trošičku pocit, že, že ta kapela dopadne stejně, že si jí taky nikdo nikdy nevšimne a zůstane někde odložená ve sklepě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co vás k tomu opravňovalo k takovýmu pocitu.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Tak víte, třeba na Bandzone, což je takový server český hudební, kde se sdružujou kapely a DJ a zpěváci a zpěvačky, a tak dále, tak je 10 tisíc vlastně interpretů. A to, že se někomu podaří prorazit, je opravdu, myslím, taky velkým dílem štěstí, náhody. Já jsem tomu prostě nevěřil, no, takže to všechno, co se nám s Kryštofem podařilo za ta léta, je pro mě obrovský dar tam od toho pána nahoře a nikdy jsem tomu nevěřil, že by se to mohlo stát. A když už jsme teda vydali tu debutovou desku, že si nás někdo všiml, tak jsem si myslel, že tím to skončí. Ale mně to tehdy stačilo, protože já jsem doma chtěl mít to CD.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak je to lepší, než kdybyste si dali název El Dorado a pak byste dopadli jak sedláci u Chlumce, to je fakt.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Takže, takže samozřejmě ten, ta písnička nás provází dál, teďka třeba otevírá ten, to naše Kino Tour a já jsem vděčný za to všechno, co se nám přihodilo a třeba ten minulý rok, kdy jsme jeli to halové turné, tak to, že přijde 10 tisíc lidí na váš koncert, to je prostě neskutečná síla a opravdu splnění všech muzikantských snů.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bych řekl, to si, to si nedovedu představit. Pro koho si myslíte, že děláte písničky, jak vypadá asi váš takový typický posluchač Kryštofa.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, myslím si, že úplně typický posluchač neexistuje. O tom jsem se přesvědčil vlastně poprvé v divadlech, protože většinou samozřejmě se necháte ovlivnit tím, co o vás kdo napíše. Tak o nás vždycky psali, že jsme kapela pro teenagery a pro zhrzelé studenty gymnázií, protože naše pokusy o básně v textech si nic jiného nezaslouží. Nicméně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To citujete teďka.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
To cituji. Nicméně v těch divadlech jsem se přesvědčil, že na nás od teenagerů chodí lidi nejvíc asi v té střední věkové skupině těch 30 plus minus malinko. Ale dosahujeme až mnohem, mnohem dál. Mě strašně překvapilo, kolik padesátníků na naše koncerty a zpívá si s náma naše texty. A když jsem měl recitál v Kolovratu Národního divadla, tak v první řadě seděla babička, které bylo 76 let, se svým mužem, drželi se za ruce a zpívali se mnou ty skladby, protože mi prostě pak přišla po tom koncertě a říkala, že jí to prostě hrozně oslovuje a že jí to baví. Takže si myslím, že jakoby to rozpětí je veliké, teďka v kinech zase chodí spíše ti starší lidi, protože ti se třeba nechtějí mačkat v hale nebo v klubu, s náma potit a přece jenom tam je to větší nářez. Takže je to takové širokospektrální to publikum a mně to dělá radost, protože si myslím, že jsem dosáhl toho, co jsem si přál a toho, abysme oslovovali ty lidi nejen tou hudbou, ale těmi texty, tím, co chceme vlastně sdělit. A zdá se, že to ty lidi zasahuje.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Docela by mě zajímalo, ve které z oblastí a že se opravdu Richard Krajčo věnuje naplno hned dvěma, herectví, muzice, se člověk může dostat do, spíš do takových situací, kterým říkáme krušné, kdepak se vám povedlo, že vám po zádech stékal ten pověstný čůrek studeného potu hrůzy.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Tak asi častěji se to stane na tom divadle, musím říct, že hlavně třeba u těch věcí, které se veršují, tak tam přece jenom je to trošku složitější. Shakespeare třeba. Tam se mi to občas jakoby stane, nebo pamatuju si určitě na dvě situace, kdy se mi to stalo. Jinak se člověk snaží nějak jakoby vybruslit na tom koncertě. Když ten text zapomenete, nebo něco zkazíte, tak se to dá nějak jakoby i shodit nějakou glosou a ty lidi to třeba mají i rádi, protože vidí, že nejste žádné stroje, ale že jste prostě kluci, kterým se občas třeba něco nepovede.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ty lidi to mají rádi i na divadle, když se, jsou svědkem toho, že se něco třeba zaimprovizuje najednou, nebo že něco vypadne. No, ale s vaší pamětí zase.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, potom, když se to stane, tak už je to jedno, to už žádná paměť prostě není.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste básník vlastně taky, tak můžete doveršovat toho Shakespeare, ne.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Ale mně dělá strašné problémy jako básnit teda do těch písniček. Někdo je takový prostě, že to tak jako ze sebe sype, já si nad každou písničkou prostě posedím docela dlouho, než.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vysedíte si ji, jo.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Já si ji tak trošku vysedím, pravda, no. Takže ty situace, kdy člověk zapomene ten text třeba u toho Richarda III.v tom Národním, tak ty jsou, ty jsou pro mě jako nejhorší.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se fakt stalo?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, taky se mi to stalo samozřejmě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak jste to vyřešil.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Ono otázka potom je, kolik těch herců je vlastně na tom jevišti s váma, kdo má navazovat a jestli si uvědomí, že už jste vlastně třeba tu větu, kterou jste řekl úplně jinak, domluvil, anebo s otevřou pusou ještě čeká, že něco řeknete. Tak stává se to, my se tomu potom samozřejmě zasmějeme, máte pocit, že to ví najednou celé to divadlo a všichni si o tom budou vyprávět, jak ten Krajčo zapomněl ten text. A že to je teda strašné, ale stane se to a nejvíc se mi to, nebo úplně nejvíc jako si vybavuju, že se mi to stalo u Hamleta ještě v Ostravě, kdy jsem promlouval se svým otcem duchem, to jsem vyběhl teda někam nahoru na tu věž a už jsem nevěděl vůbec, proč tam jsem. A co mám vlastně říkat, takže tam na mě pálilo světlo toho ducha a já jsem tam něco vykoktával a koktal a nakonec jsem někam odběhl. A pak jsem se zase nějak vrátil, ale to si pamatuju teda dodneška, že to byl asi nejhorší zážitek, no.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak nějak málo tančím se to jmenuje tahle ta písnička? Tak vám opravdu, Richarde, připadá, že ještě ten tanec byste potřeboval k dokonalosti?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Tak, ne, ne, to ne. Je to samozřejmě metafora, je to píseň pro třicátníky, jsem ji nazval, že když jsem překročil tady tu hranici, říká se, že to je taková magická hranice teda, tak najednou zjistíte, že samozřejmě ty věci kolem vás se mění a už prostě to není tak, jako jsme třeba s tou kapelou jako začali vyjíždět a bylo to takové bohémské období, kdy člověk bydlel v garsonce a měl poloprázdnou ledničku a hlavně, že měl plný popelník a kytaru vedle sebe. Tak samozřejmě všechny ty věci se mění. Neříkám, že k horšímu. Naopak, třeba.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nechybí vám to.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Nechybí, ale vzpomínáte. A o tom vlastně ta píseň tak trošičku je, že, a že nestíháte najednou číst a nestíháte chodit do kina a nestíháte chodit do divadla, protože jsou jiné příjemné vlastně aktivity, které člověk jakoby má, ale.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je daň, to je samozřejmě, to je daň, ale zase na druhou stranu já vím, že to neděláte pro to, ale je určitě příjemné číst o sobě pochvalné reference v novinách.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Tak o to ani, o to ani nejde, spíš je příjemné mít doma ty dvě děti, který volají táto, a to jsou už potom ty, ty věci, který vlastně mění to vaše myšlení.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víte o tom, jako že Richard Krajčo je taky hodný tatínek, jsme si vůbec ještě nepopovídali. Věnujete se jim dost?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, snažím se samozřejmě. Naštěstí myslím, že teď to docela jde, my jsme vlastně od prosince nekoncertovali pořádně, dokud nezačalo to Kino Tour a to jedeme jenom o víkendech, maximálně sobota, neděle, pondělí, takže ten zbytek jsem doma a snažím se s těma dětma fungovat.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik je dětem?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Malému budou dva roky a holčičce teďka bude pět měsíců.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pět měsíců. No, Martina se jim určitě pilně věnuje, ale přitom ještě stačí jaksi spolupracovat s váma, to znamená, no, dělá vlastně produkci, že.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Dělá, no, tak zase já myslím, že na jednu stranu jí to dělá radost, že má pocit a myslím si, že ty mámy to v tom mají hodně těžké, že najednou, když z něčeho vypadnou, tak prostě začnou za chvíli podle mě mít pocit, že jsou tady sice pro ty děti a že je to strašně důležité, ale že jakoby ztratily něco, jo, a ona má prostě tu práci a myslím, že i když ji to hodně unavuje, tak jí to prostě zároveň naplňuje.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to důležitý hrozně.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Nepřipadá si zbytečná najednou. Takže se snaží a já ji za to moc obdivuju, protože pracujeme většinou po večerech, přes den na to není, není moc času. Takže místo, abysme, nebo i ona, aby si šla odpočinout po tom náročném dni, tak prostě jdeme na ty tři, čtyři hodiny ještě pracovat to, co nestihneme přes ten den. Ale zase prostě nás to baví, máme nad vším kontrolu, nikdo nás neokrádá, zařídíme si prostě to, co máme a myslím si, že ten stav je svým způsobem ideální. Jen bysme potřebovali, aby ten den měl třeba aspoň 36 hodin, pak by to bylo úplně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Stíháte kromě toho třeba něco, protože vím, že vy jste byl nadějnej fotbalista třeba, stíháte si třeba zasportovat ještě taky?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Maximálně tak na iPhone, teďka jsem si koupil FIFU a docela, má to docela dobrý dotykový displej, tak se na tom dá jako dobře hrát. Tak jsem si teďka zase rozehrál ligu s Baníkem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vám atrofujou vlastní svaly, pozor.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, na nic jiného jako čas zatím není, ale věřím.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fandíte Baníku pořád?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, tak to jsou věci, které se nemění.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je hloupá otázka, co.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Jsou věci, které se nemění. Teď mě to trápí samozřejmě, teď jsem koukal na dva televizní zápasy, prohráli, to je takové smutné, já doufám, že se v té první lize udržíme.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak o tom žádná.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, nevím, nevím, nevypadá moc vesele.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, je to škoda, ale bohužel i Tandem má svůj omezený čas. Povídat s Richardem Krajčem by se dalo určitě ještě mnohem dýl a o spoustě jiných věcí. Neprobrali jsme vlastně vaši divadelní kariéru do důsledku tak, jak jsem původně chtěl. Ceny, kterými jste byl obdařen a podobně. A taky vaše televizní působení jste byl dlouho televizním kolegou, moderátorem v Medúze, že jo, o tom si třeba popovídáme jindy. Za dnešní návštěvu vám, Richarde, samozřejmě moc děkuju a přeju, ať se všechno daří.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Já vám moc děkuju, pěkný den.
Spustit audio
--------------------
Jan Rosák vám přeje pěkný poslech dnešního Tandemu. Naproti mně už usedl mladý muž, o kterém mohu bez přehánění říct, že je významnou osobností české kulturní scény. Nezaměnitelný muzikant, herec, který umí dát své postavě rozměr, hlavně člověk, který má svou cestu životem ujasněnou a pevně poskládané hodnoty. To je v dnešní době, řekl bych, třeba zběsilého bulváru a showbyznysu velmi vzácné. Jsem rád, že pozvání do Tandemu přijal herec a muzikant Richard Krajčo, vítám vás, dobrý den.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Než se dostaneme k vašim uměleckým aktivitám, tak se nejprve podíváme do roku 1977 do Ostravy.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Písnička s názvem Střepy mi tak trošičku přihrává k tomu, abych poskládal ty střípky života Richarda Krajča pěkně popořádku. Takže začneme od toho 77 v Ostravě. Kdybych to neměl napsáno, tak bych nevěděl, že jste z Ostravy, protože to na vaší mluvě není zřetelné. Ale u komediantů to většinou tak bývá, že jim to nepůsobí problémy, aby přeladili, že jo.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Tak většinou ty školy se snaží o to, aby, aby herci mohli hrát v jakémkoliv divadle, v jakékoliv oblasti. Nejenom na Ostravsku, takže to byl jeden z úkolů taky mých prvních dvou ročníků zbavit se toho dialektu, který teda jinak mám hrozně rád.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsou tací, kteří, kterým to zůstane pořád, ale vůbec se tím netají, třeba Pavel Dobeš, že jo, tak ten z toho profituje, že jo.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Ano, jsou lidi, kteří na tom zase mají založenou kariéru.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je pravda. Vaše kariéra začala ovšem velice, řekl bych, nenápadně. Vy jste se narodil do rodiny, kde byla nějaká tradice jaksi s nějakým herectvím, komediantstvím, muzikou nebo s něčím?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, jak se to vezme. Moje maminka teda měla tendence utíkat k punkovým kapelám a zpívat pseudoanglicky a pseudofrancouzsky. Vážně, ale to byly takové jakoby amatérské spolky.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako zpívala s nějakou kapelou, jo?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Zpívala, zpívala, no. Ale já si myslím, že ona sama to asi tehdy nebrala moc vážně a myslím, že jí v životě nenapadlo, že, že bych hudbu mohl dělat. Ona mi vlastně ke kytaře nutila strašně dlouho, vlastně od dětství chtěla, abych hrál. Nicméně mě to nikdy nezaujalo, až přišla puberta a lámaly se ve mně všechny ty pocity toho teenagera, tak, tak jsem vlastně teprve poprvé hrábnul do strun.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vzhledem k tomu, jaký jste dnes velice úspěšný herec a úspěšný muzikant, ale teď zůstanu u toho herectví spíš, tak bych předpokládal, že vás to herectví jaksi drželo od toho dětství, že jste se tak jako většina těch, kteří se potom jaksi v téhle té oblasti etablovali, projevoval ve škole jako takový ten třídní komik, klaun, vůbec ne? To je divný.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
To vůbec ne. To, já jsem vlastně se na herectví dostal v podstatě omylem, protože jsem původně chtěl jít studovat kytaru. Ale na přijímacích zkouškách mi řekli, že sice kytarová technika dobrá, že podle sluchu zahraju asi všechno, nicméně že neumím noty a to je samozřejmě důležitá věc pro studium na konzervatoři. Ale že tam mám teda jako v koníčcích herectví, tak ať jdu radši na to herectví. A že tam se třeba ty noty doučím. A pokud to zvládnu, tak budu moci za rok přestoupit třeba regulérně na kytaru. No, tak jsem se ani nepřipravoval a šel jsem asi za dva dny na herectví jenom kvůli té kytaře a nakonec jsem tam vlastně zůstal a to herectví mě docela pohltilo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kde jste studoval.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Na Janáčkově konzervatoři v Ostravě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Konzervatoř, ne, ne.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Já mám učňák, já mám učňák, takže.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste se vyučil elektrikářem, to mám tady poznamenáno.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
To ano, ale já jsem myslel jako herecký učňák, Boris Rösner mi vždycky rád říkal, když jsem měl nějakou připomínku k nějaké společné práci v Národním divadle potom, tak že nemám nárok na připomínky, že jsem pouze z učňáku hereckého. Takže rád říkám, že mám herecký učňák.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
On to ale nemyslel, doufám, zle teda.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Já si myslím, že snad taky ne, on měl takový smysl pro humor a my jsme k sobě měli strašně blízko. On mi, v uvozovkách, dělal takového pražského tátu, když jsem přišel vlastně sem do Prahy. Hrozně se mě ujal, takže já jsem ty jeho nadsázky bral takhle.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že bude hezké, když si tak okomentujeme, oglosujeme kariéru Richarda Krajča z gruntu, protože to nebyl opravdu žádný přímočarý tah na branku rovnou do Národního, rovnou na první příčky hudebních žebříčků. V žádném případě. Mimochodem, to jsem už vynechal to, že jste po maturitě vlastně šel studovat na báňskou vysokou. To jste myslel vážně, nebo to bylo takové jenom odskočení.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
To byla taková jediná možnost, kterou jsem vlastně měl, protože jsem absolvoval nejdříve ten učňák, o kterém jste mluvil, vlastně elektrikářský, pak byla ta Vysoká škola báňská dva semestry, protože vlastně s tím svým oborem jsem nikam jinam jít nemohl, já jsem se věnoval buď té elektrikařině, kterou jsem musel opravdu doma studovat proto, abych ten učňák teda doděl, i když to bylo s maturitou. Tím pádem jsem na všechny ty věci, které jsem měl rád, jako dějiny, literaturu a tak dál, tak jsem samozřejmě neměl čas a říkal jsem si, že přijímačky na vysokou školu v tomhle tom směru asi nebudou ideální. Tak jsem samozřejmě pokračoval a na té vejšce už jsem zjistil, že, že ten směr je opravdu někde mimo. A nechtěl jsem na vojnu, takže vlastně jsem se přihlásil na ty kytarové zkoušky na konzervatoř.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale já myslím, že ta elektrikářská minulost a ta průprava vám potom hodně pomohla třeba při té muzikantské kariéře, ne.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Myslíte?
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Co si pamatuju, tak mě jednou málem zabilo moje kombo, protože jsem nedodržel ochranu krytím a sáhl jsem. Já jsem byl výborný, já jsem byl výborný teoretik, já jsem se musel vlastně naučit učit, abych tu školu absolvoval, takže jsem zjistil, že mám fotografickou paměť a opravdu jsem byl schopný se naučit 300, 400stránkovou knihu nazpaměť, proto jsem teda absolvoval nakonec se samýma jedničkama. Ale jako na praxi, to jsem byl člověk, se kterým nikdo nechtěl být ve skupině, protože ty moje ruce moc jako by k tomu nesměřovaly.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fotografická paměť, no, člověče, to je přece něco tak fantastického pro herce.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Ano, je pravda, že ty scénáře jakoby mi jdou do hlavy samy, tak to je určitá výhoda.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je fantastický. Stačí vám opravdu si to takhle jako přečíst.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, mně stačí vlastně si zapamatovat i tu strukturu té stránky a podle toho už mi to jakoby naskakuje, no. Nebo naskakovalo, já jsem teďka pět nebo šest let nic nezkoušel vlastně v divadle, takže jsem neměl možnost si to ověřit, jestli to i po 30 funguje. A doufám, doufám, že ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale filmy a seriály a tak, tak.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, tak víte co, tam vezmete ten papír do ruky a než jdete před kameru, tak si to tak jako.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda, ten záběr není tak dlouhej, aby si to člověk nezapamatoval, i kdyby neměl takovou paměť jako vy. A co texty písniček.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, tím, že 90 procent těch písniček vlastně skládám, takže s nima trávím určitý čas, piluju, škrtám, vyhazuju papírky, tak potom vlastně to v tom člověku zůstane. Akorát teďka jsme na takovém Kino Tour a zjistil jsem, že začínám přemýšlet o tom, jaký je následující řádek. Trošku mě to vylekalo, nevěděl jsem, jestli je to nervozitou z toho, že je tam to propojení s tím filmem a že člověk musí být úplně stoprocentně soustředěný, aby se tam něco nepokazilo, ale tak stane se, že vám něco vypadne.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, zatím jsme si s Richardem Krajčem povídali více či méně o divadle. Určitě nevynecháme Kryštofa a muziku.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pravověrní fanoušci skupiny Kryštof a Richarda Krajča samozřejmě vědí své, těm nemusím nic vysvětlovat, ale poslouchají nás i ti ostatní, kteří třeba s muzikou skupiny Kryštof a Richarda Krajča dostávají do styku pouze třeba prostřednictvím rádia. Ale myslím si, že naštěstí docela často a i ti, kteří třeba vás nevzývají tak jaksi jako srdeční záležitost, tak musí vždycky uznat, že ty vaše písničky jsou o něčem a takříkajíc mají hlavu a patu.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, jak kdo. Mně píše spousta lidí, že mé texty jsou nesmyslná snůška slov poskládaných za sebe. Takže někdo potřebuje v těch textech jasné vyjádření a jasnou rovinu a pro někoho jsou komplikované.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jim vadí ty obrazy takhle, chtěli by to mít jaksi naservírováno.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Asi ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, tak dobře, dobře, tak jo. Samozřejmě nebereme jim to. Ale mluvil jste před písničkou o Kino Tour? Tohle to mi musíte vysvětlit trošku. Zní to bezvadně, ale o čem to je?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
To je takový jeden z dalších projektů, který jsem vlastně pro kapelu vymyslel, protože my už jezdíme prakticky deset let a tím, že dělám i management kapele s mojí ženou, tak mluvíme s těmi promotéry a organizátory a samozřejmě ten úbytek návštěvníků obecně je znatelný ještě dneska v té době, kdy lidé šetří peníze. Takže my jsme před nějakými třemi, čtyřmi lety začali vymýšlet, jak Kryštofa posouvat koncertně dál, aby člověk nejezdil furt jenom festivaly nebo haly nebo kluby. Protože to ten fanoušek jakoby zná. Tehdy jsme vyrazili do divadel, bylo to takové napůl talk show a napůl akustické vystoupení, diváci s náma mohli komunikovat v tom divadle, ptát se na něco, co je třeba zajímá a tak dále.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nebyla trochu anarchie?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Nebyla, nebyla, ono když máte, když jakoby máte jasnou představu, kam ten večer směřovat a většinou samozřejmě chodí fanoušci, takže, takže občas byli přidrzlí, někdy trošku odvážní s některýma otázkama, ale naopak to většinou vyústilo v nějaký humor. Takže to bylo v pořádku. A z nějakých 16 naplánovaných divadel jsme jich nakonec jeli 60, takže jsem si říkal, že, že asi ty lidi mají hlad po něčem jiném. Pak jsme jeli po aulách vysokých škol, no, a teď, protože plánujeme po létě roční koncertní pauzu, tak jsem si říkal, že by možná bylo tu dekádu desetiletou dobré něčím završit, napadli mě kina. A my deset let sebou vozíme kamery a natáčíme si tak jakoby pro sebe to, co se nám děje, takže jsem se spojil s kamarádem novinářem, hudebním publicistou Markem Dvořáčkem, kterého jsem poprosil, aby ze všech těch hodin a hodin toho materiálu dal dohromady nějaký jakoby dokument o nás, takový jakoby bez scénáře, ale něco, co bude mapovat tu naši historii, naše krize v kapele, naše kauzy, které se nám prostě staly třeba v tom mediální světě. A aby to nebyl jen dokument, protože nevím, jestli to by lidi úplně tak zajímalo, jestli by na to do kina šli, tak jsem to provázal koncertem, to znamená, že celý ten program má asi 16 dokumentárních pětiminutových sekvencí a mezi tím my 16krát hrajeme, vytvořili jsme na to speciální klipy, které během toho hraní vlastně ještě běží na plátně. Takže člověk sleduje nejen jakoby koncert, ale zároveň nějakou dokumentární zpověď té skupiny. A my jsme tam tentokrát v takové pozici pianisty, který doprovází vlastně film.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale mezitím se hovoří taky.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
A mezitím se hovoří, ale vlastně z toho plátna.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mimochodem, my jsme se vlastně nedostali vůbec k tomu, jak Kryštof vznikl, protože to ne všichni naši posluchači taky vědí. Tak to si necháme na další minuty dnešního Tandemu.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Písničky Kryštofa, které skládá také Richard Krajčo, můj dnešní host, jsou více či méně takové zamyšlené, nepamatuju si, že by některá byla třeskutě humorná, tak to vůbec nevylučuje to, že, že Richard jako takový je samozřejmě veselý člověk. A člověk, který má rád humor. Teď se vás chci, Richarde, zeptat konkrétně z toho humoru, z klasiků českého humoru, kdo vás napadne, když teď byste si mohl vybrat.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Ten, kterého jsem vždycky poslouchal na gramofonových deskách a který mě hrozně bavil a to je Felix Holzmann.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Felix Holzmann je samozřejmě evergreen, ale Felix Holzmann má taky široký záměr. Co z toho Felixe Holzmanna je vaše favorizované, váš top hit.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, je toho samozřejmě hodně, on těch povedených scének má víc. Ale aby to tady nebylo teda Včera, dnes a zítra, což bývá velmi určitě často pouštěný kus, tak můžeme dát U nudle, který se možná pouští trošku míň.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Po skvělém Felixi Holzmannovi a hezké písničce si povídáme dál s Richardem Krajčem. Já jsem slíbil, že bych rád taky probral začátky Kryštofa. Mimochodem, loni kapela Kryštof oslavila 15 let své existence, ono to hrozně frčí. Bylo to novým albem, Jeviště se jmenovalo, myslím, zkuste tak nějak, já vím, že jste se už jaksi i loni vraceli ve vzpomínkách, zamyšlení a tak, ale v Tandemu ještě ne. Zkuste se vrátit k tomu, jak vlastně kapela vznikla. Vůbec netuším, jak vznikl název vlastně taky.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Podle jedné z prvních písní, kterou jsem napsal, kterou jsme teda později dali až na čtvrtou desku, na desku Rubikon, protože se nás pořád někdo ptal, co to je vlastně za písničku kromě ortodoxních fanoušků, kteří měli naše demáče ještě z Havířova a z Ostravy, tak to vlastně lidi nevěděli. Ta písnička se jmenuje Kryštof a je o chlapečkovi, kterého maminka po narození odloží do popelnice. A já jsem měl trošičku pocit, že, že ta kapela dopadne stejně, že si jí taky nikdo nikdy nevšimne a zůstane někde odložená ve sklepě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co vás k tomu opravňovalo k takovýmu pocitu.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Tak víte, třeba na Bandzone, což je takový server český hudební, kde se sdružujou kapely a DJ a zpěváci a zpěvačky, a tak dále, tak je 10 tisíc vlastně interpretů. A to, že se někomu podaří prorazit, je opravdu, myslím, taky velkým dílem štěstí, náhody. Já jsem tomu prostě nevěřil, no, takže to všechno, co se nám s Kryštofem podařilo za ta léta, je pro mě obrovský dar tam od toho pána nahoře a nikdy jsem tomu nevěřil, že by se to mohlo stát. A když už jsme teda vydali tu debutovou desku, že si nás někdo všiml, tak jsem si myslel, že tím to skončí. Ale mně to tehdy stačilo, protože já jsem doma chtěl mít to CD.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak je to lepší, než kdybyste si dali název El Dorado a pak byste dopadli jak sedláci u Chlumce, to je fakt.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Takže, takže samozřejmě ten, ta písnička nás provází dál, teďka třeba otevírá ten, to naše Kino Tour a já jsem vděčný za to všechno, co se nám přihodilo a třeba ten minulý rok, kdy jsme jeli to halové turné, tak to, že přijde 10 tisíc lidí na váš koncert, to je prostě neskutečná síla a opravdu splnění všech muzikantských snů.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bych řekl, to si, to si nedovedu představit. Pro koho si myslíte, že děláte písničky, jak vypadá asi váš takový typický posluchač Kryštofa.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, myslím si, že úplně typický posluchač neexistuje. O tom jsem se přesvědčil vlastně poprvé v divadlech, protože většinou samozřejmě se necháte ovlivnit tím, co o vás kdo napíše. Tak o nás vždycky psali, že jsme kapela pro teenagery a pro zhrzelé studenty gymnázií, protože naše pokusy o básně v textech si nic jiného nezaslouží. Nicméně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To citujete teďka.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
To cituji. Nicméně v těch divadlech jsem se přesvědčil, že na nás od teenagerů chodí lidi nejvíc asi v té střední věkové skupině těch 30 plus minus malinko. Ale dosahujeme až mnohem, mnohem dál. Mě strašně překvapilo, kolik padesátníků na naše koncerty a zpívá si s náma naše texty. A když jsem měl recitál v Kolovratu Národního divadla, tak v první řadě seděla babička, které bylo 76 let, se svým mužem, drželi se za ruce a zpívali se mnou ty skladby, protože mi prostě pak přišla po tom koncertě a říkala, že jí to prostě hrozně oslovuje a že jí to baví. Takže si myslím, že jakoby to rozpětí je veliké, teďka v kinech zase chodí spíše ti starší lidi, protože ti se třeba nechtějí mačkat v hale nebo v klubu, s náma potit a přece jenom tam je to větší nářez. Takže je to takové širokospektrální to publikum a mně to dělá radost, protože si myslím, že jsem dosáhl toho, co jsem si přál a toho, abysme oslovovali ty lidi nejen tou hudbou, ale těmi texty, tím, co chceme vlastně sdělit. A zdá se, že to ty lidi zasahuje.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Docela by mě zajímalo, ve které z oblastí a že se opravdu Richard Krajčo věnuje naplno hned dvěma, herectví, muzice, se člověk může dostat do, spíš do takových situací, kterým říkáme krušné, kdepak se vám povedlo, že vám po zádech stékal ten pověstný čůrek studeného potu hrůzy.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Tak asi častěji se to stane na tom divadle, musím říct, že hlavně třeba u těch věcí, které se veršují, tak tam přece jenom je to trošku složitější. Shakespeare třeba. Tam se mi to občas jakoby stane, nebo pamatuju si určitě na dvě situace, kdy se mi to stalo. Jinak se člověk snaží nějak jakoby vybruslit na tom koncertě. Když ten text zapomenete, nebo něco zkazíte, tak se to dá nějak jakoby i shodit nějakou glosou a ty lidi to třeba mají i rádi, protože vidí, že nejste žádné stroje, ale že jste prostě kluci, kterým se občas třeba něco nepovede.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ty lidi to mají rádi i na divadle, když se, jsou svědkem toho, že se něco třeba zaimprovizuje najednou, nebo že něco vypadne. No, ale s vaší pamětí zase.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, potom, když se to stane, tak už je to jedno, to už žádná paměť prostě není.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste básník vlastně taky, tak můžete doveršovat toho Shakespeare, ne.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Ale mně dělá strašné problémy jako básnit teda do těch písniček. Někdo je takový prostě, že to tak jako ze sebe sype, já si nad každou písničkou prostě posedím docela dlouho, než.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vysedíte si ji, jo.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Já si ji tak trošku vysedím, pravda, no. Takže ty situace, kdy člověk zapomene ten text třeba u toho Richarda III.v tom Národním, tak ty jsou, ty jsou pro mě jako nejhorší.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se fakt stalo?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, taky se mi to stalo samozřejmě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak jste to vyřešil.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Ono otázka potom je, kolik těch herců je vlastně na tom jevišti s váma, kdo má navazovat a jestli si uvědomí, že už jste vlastně třeba tu větu, kterou jste řekl úplně jinak, domluvil, anebo s otevřou pusou ještě čeká, že něco řeknete. Tak stává se to, my se tomu potom samozřejmě zasmějeme, máte pocit, že to ví najednou celé to divadlo a všichni si o tom budou vyprávět, jak ten Krajčo zapomněl ten text. A že to je teda strašné, ale stane se to a nejvíc se mi to, nebo úplně nejvíc jako si vybavuju, že se mi to stalo u Hamleta ještě v Ostravě, kdy jsem promlouval se svým otcem duchem, to jsem vyběhl teda někam nahoru na tu věž a už jsem nevěděl vůbec, proč tam jsem. A co mám vlastně říkat, takže tam na mě pálilo světlo toho ducha a já jsem tam něco vykoktával a koktal a nakonec jsem někam odběhl. A pak jsem se zase nějak vrátil, ale to si pamatuju teda dodneška, že to byl asi nejhorší zážitek, no.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak nějak málo tančím se to jmenuje tahle ta písnička? Tak vám opravdu, Richarde, připadá, že ještě ten tanec byste potřeboval k dokonalosti?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Tak, ne, ne, to ne. Je to samozřejmě metafora, je to píseň pro třicátníky, jsem ji nazval, že když jsem překročil tady tu hranici, říká se, že to je taková magická hranice teda, tak najednou zjistíte, že samozřejmě ty věci kolem vás se mění a už prostě to není tak, jako jsme třeba s tou kapelou jako začali vyjíždět a bylo to takové bohémské období, kdy člověk bydlel v garsonce a měl poloprázdnou ledničku a hlavně, že měl plný popelník a kytaru vedle sebe. Tak samozřejmě všechny ty věci se mění. Neříkám, že k horšímu. Naopak, třeba.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nechybí vám to.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Nechybí, ale vzpomínáte. A o tom vlastně ta píseň tak trošičku je, že, a že nestíháte najednou číst a nestíháte chodit do kina a nestíháte chodit do divadla, protože jsou jiné příjemné vlastně aktivity, které člověk jakoby má, ale.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je daň, to je samozřejmě, to je daň, ale zase na druhou stranu já vím, že to neděláte pro to, ale je určitě příjemné číst o sobě pochvalné reference v novinách.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Tak o to ani, o to ani nejde, spíš je příjemné mít doma ty dvě děti, který volají táto, a to jsou už potom ty, ty věci, který vlastně mění to vaše myšlení.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víte o tom, jako že Richard Krajčo je taky hodný tatínek, jsme si vůbec ještě nepopovídali. Věnujete se jim dost?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, snažím se samozřejmě. Naštěstí myslím, že teď to docela jde, my jsme vlastně od prosince nekoncertovali pořádně, dokud nezačalo to Kino Tour a to jedeme jenom o víkendech, maximálně sobota, neděle, pondělí, takže ten zbytek jsem doma a snažím se s těma dětma fungovat.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik je dětem?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Malému budou dva roky a holčičce teďka bude pět měsíců.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pět měsíců. No, Martina se jim určitě pilně věnuje, ale přitom ještě stačí jaksi spolupracovat s váma, to znamená, no, dělá vlastně produkci, že.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Dělá, no, tak zase já myslím, že na jednu stranu jí to dělá radost, že má pocit a myslím si, že ty mámy to v tom mají hodně těžké, že najednou, když z něčeho vypadnou, tak prostě začnou za chvíli podle mě mít pocit, že jsou tady sice pro ty děti a že je to strašně důležité, ale že jakoby ztratily něco, jo, a ona má prostě tu práci a myslím, že i když ji to hodně unavuje, tak jí to prostě zároveň naplňuje.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to důležitý hrozně.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Nepřipadá si zbytečná najednou. Takže se snaží a já ji za to moc obdivuju, protože pracujeme většinou po večerech, přes den na to není, není moc času. Takže místo, abysme, nebo i ona, aby si šla odpočinout po tom náročném dni, tak prostě jdeme na ty tři, čtyři hodiny ještě pracovat to, co nestihneme přes ten den. Ale zase prostě nás to baví, máme nad vším kontrolu, nikdo nás neokrádá, zařídíme si prostě to, co máme a myslím si, že ten stav je svým způsobem ideální. Jen bysme potřebovali, aby ten den měl třeba aspoň 36 hodin, pak by to bylo úplně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Stíháte kromě toho třeba něco, protože vím, že vy jste byl nadějnej fotbalista třeba, stíháte si třeba zasportovat ještě taky?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Maximálně tak na iPhone, teďka jsem si koupil FIFU a docela, má to docela dobrý dotykový displej, tak se na tom dá jako dobře hrát. Tak jsem si teďka zase rozehrál ligu s Baníkem.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vám atrofujou vlastní svaly, pozor.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, na nic jiného jako čas zatím není, ale věřím.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fandíte Baníku pořád?
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, tak to jsou věci, které se nemění.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je hloupá otázka, co.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Jsou věci, které se nemění. Teď mě to trápí samozřejmě, teď jsem koukal na dva televizní zápasy, prohráli, to je takové smutné, já doufám, že se v té první lize udržíme.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak o tom žádná.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
No, nevím, nevím, nevypadá moc vesele.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, je to škoda, ale bohužel i Tandem má svůj omezený čas. Povídat s Richardem Krajčem by se dalo určitě ještě mnohem dýl a o spoustě jiných věcí. Neprobrali jsme vlastně vaši divadelní kariéru do důsledku tak, jak jsem původně chtěl. Ceny, kterými jste byl obdařen a podobně. A taky vaše televizní působení jste byl dlouho televizním kolegou, moderátorem v Medúze, že jo, o tom si třeba popovídáme jindy. Za dnešní návštěvu vám, Richarde, samozřejmě moc děkuju a přeju, ať se všechno daří.
Richard KRAJČO, herec, muzikant
--------------------
Já vám moc děkuju, pěkný den.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Reprízováno 6. září 2011.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.