Řidiči a jejich strava
23. únor 2012
Poradili jsme všem řidičům, jak se správně stravovat za volantem. Nejsou přeci odsouzeni k obezitě.
Obézní lidé prý mají větší šance na přežití při autonehodě, protože je chrání tuk - co vy na to? Napište nám na náš Facebook.
Patrik ROZEHNAL, moderátor--------------------
Vydáváme se opět do světa štíhlé linie, tedy tam míříme se seriálem Hubněte zdravě. Opět vás zdraví Patrik Rozehnal a také doktorka Kateřina Cajthamlová, dobrý den.
Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Dobrý den.
Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Dnes poradíme hlavně těm, co nás třeba i v téhle chvíli poslouchají za volantem, z rádia nás slyší, budeme hubnout za volantem, tedy jak by se dalo hubnout tím, že budeme sedět, to asi ne, to si protiřečím.
Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Já bych řekla jednu věc. Právě lidé, kteří tráví spoustu času za volantem, tak většinou od chvíle, kdy začnou takto žít, tak si stěžují na to, že tloustnou. Je to právě proto, že je to vlastně sedavý způsob práce nebo zaměstnání. A má ještě jednu takovou nepříjemnou charakteristiku. Že ten člověk je tam vystaven otřesům, to znamená, že vlastně nemůže příliš relaxovat, protože by vlastně těm otřesům nevzdoroval. A má tam vynucenou, poměrně nefyziologickou polohu v určitém napjatém stavu pozornosti. Čili takový člověk vlastně může velmi snadno nevnímat signály, že třeba má hlad, chce se mu na záchod, má žízeň nebo je unaven. A to je na tom asi to nejnebezpečnější.
Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Vidíte, to mě nikdy nenapadlo, že jsme v permanentním stresu za volantem a ty otřesy, to už bych vůbec nečekal.
Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Lidé, kteří mají totiž něco s páteří, tak to velmi dobře cítí, protože ta poloha, kdy já vlastně sedím, jsem určitým způsobem relaxovaný v oblasti bederní páteře a břicha, to znamená, nemusím udržovat pevnou polohu, ale mám napjaté dolní končetiny, tak vlastně dochází k tomu, že já mám jakoby nerovnováhu v oblasti zádových, břišních a stehenních svalů. A to je něco, co je poměrně velkou zátěží, takže lidé, kteří nemají tempomat, tak vlastně neustále přidávají a povolují plyn a mají tu nohu v jedné poloze. To znamená, že je může vlastně bolet přednoží, můžou mít problémy s kotníkem, mohou mít vlastně až křeče do prstů. Takže ten tempomat tomuhle tomu trošku zabrání, ale zase potřebujou brzdit, potřebujou řadi, potřebujou používat spojku.
Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Nohy v neustálém napětí.
Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Ano, čili nohy neustále jsou v napětí, zbytek těla příliš ne. Volant, ten, já s ním nemusím kroutit žádnou silou, čili horní polovina těla vůbec nepracuje. A dochází tím vlastně k nevyrovnanému napětí mezi horní a dolní polovinou.
Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
A tohle všechno může spět k tomu, že budeme přibývat?
Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Samozřejmě, protože my v té sedavé poloze plus tedy v té povolené poloze, tak vlastně nezapínáme ani zádové svaly, ani šikmé břišní svaly, vlastně se poměrně horší tedy držení těla. A to, s tímhle tím souvisí spolu s tím, že my špatně dýcháme, mechanika dechu v době, kdy sedíme a ještě máme vlastně fixovaný pletenec pažní, tak my vlastně dýcháme většinou jenom horními částmi plic. Takže i to brániční dýchání je tou polohou ztíženo. Navíc máme pás, který může to dýchání omezovat. Takže určitě jízda za volantem vyžaduje kompenzační cvičení.
Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Říká doktorka Kateřina Cajthamlová a dál se budeme bavit o tomto tématu po písničce.
/ Písnička /
Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Zjednodušeně jsme si dnešní téma v seriálu Hubněte zdravě nazvali Hubneme za volantem. Ale to spíš opačně, přibíráme za volantem.
Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Tloustneme.
Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Potvrzuje paní doktorka Kateřina Cajthamlová. Jsme opravdu jako řidiči odsouzeni k té obezitě, nebo tomu můžeme nějak zabránit?
Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Žádný člověk, který pracuje v nějaké vynucené stabilní poloze, není odsouzen k tomu, aby měl komplikace z toho vyplývající. Musí si toho být vědom. Musí si být vědom toho, že si musí svůj životní styl upravit tak, aby vlastně tyhle ty nevýhody kompenzoval ve svém volném čase. A neměl by to dělat z donucení, měl by to dělat vlastně s radostí. On ani ten řidič by správně neměl v té vynucené poloze být příliš dlouho. Víme, že třeba řidiči mají dělat přímo ze zákona povinné přestávky.
Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
To znamená, to by měli dělat i ti, co nejezdí tedy profesně, ale i ti obyčejní. Já jsem se bál jenom, že řeknete, že máme jezdit bez pásů a máme si pořídit auto s tempomatem a bez posilovače řízení, abychom točili volantem.
Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Ne, ne, ne, samozřejmě pokrok nelze zastavit. Ale paradoxní je, že to, co mají řidiči z profese vlastně přikázáno, tak to řidiči příležitostní by měli dělat také a nedělají. A navíc ten profesionál, ten vlastně je už adaptován na tento způsob vlastně zátěže, ale lidé, kteří se třeba vydají na víkend nebo na nějakou cestu o dovolené a vlastně řídí jako neprofesionálové, tak na to vůbec nemyslí. Oni jsou schopni jet dvanáct hodin v kuse, pozornost klesá, jsou vyčerpáni, nejsou na to adaptováni, a tam je těch rizik ještě víc. Čili řidič, který není zvyklý vlastně na ty přestávky po čtyřech a půl hodinách, ten by měl dělat přestávky častější. Já bych doporučila minimálně po třech hodinách. Dát si vždycky něco k jídlu, trochu se projít, vydýchat, odskočit si třeba na záchod, napít se a vyjet až po té přestávce.
/ Písnička /
Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Vím, že se těžko bude asi nějak paušalizovat, ale jak třeba dlouhý čas za tím volantem denně, týdně, měsíčně může vést k tomu, že se nám ta postava začne měnit a že bychom to měli něčím kompenzovat.
Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Člověk, který má auto, tak v něm postupem doby, pokud na to nedá pozor, tráví zbytečně mnoho času a každý pohyb v podstatě dělá tím autem. A to už začíná být problém. Tenhle problém mají daleko častěji neprofesionálové, protože pro lidi, kteří mají auto vlastně mimo svou profesi, tak je to riziko vyšší. Ten profesionál, ten toho řízení má akorát tak dost. A je rád, že se chvilku projde, ale člověk, který má sedavé zaměstnání jiného typu, tak pokračuje a sedí i v tom autě.
Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Říká doktorka Kateřina Cajthamlová v seriálu Hubněte zdravě na Regionu. Jaký jídelníček by měl třeba mít takový řidič kamionu nebo i řidič, který není profesí řidičem, ale používá auto velmi často, denně. Bude tam nějaká úprava, měl by doplnit něco víc, něco ubrat?
Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Já začnu úplně jednoduše tak, jako bych začala, kdybychom se bavili o jakémkoli jiném povolání. Takže za prvé je důležité vědět, jestli to moje zatížení je pravidelné, čili jestli pracuji na směny, anebo pracuji třeba jenom denní. To je základní rozdíl. Pokud pracuji jenom denní, tak je dobré se doma nasnídat. Ta snídaně by měla být lehčí, protože přece jenom nebudu se hýbat a potřebuji pozornost. To znamená, já za tím volantem nemohu usnout. Abych to řekla jednoduše, nejhorší snídaně řidiče kamionu by byla nějaká vysokotučná, třeba párek a k tomu míchaná vejce. Proto není vůbec žádný důvod a tato snídaně by tu pozornost nezlepšila. Stejně tak ale není vhodné dát si třeba jenom kávu s něčím, protože to zase je snídaně, která sice stimuluje mozek. Takže na tu první část já budu trošičku jako nastimulovaná, ale zase budu velmi rychle unavená, protože bude deficit sacharidů v mozku. Čili nejjednodušší by bylo dát si nějaký chléb, dát si na to nějaký zdroj bílkoviny, vysokomasou šunku, trošku nějakého nízkotučného sýra. A dát si k tomu kousek nějakého ovoce. To si myslím, že jako snídaně před řízením by byla výborná. Asi tak půl litru nějaké tekutiny a zbytek té teplé tekutiny si vzít v termosce sebou.
/ Písnička /
Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Vracíme se ještě na chvíli v našem seriálu Hubněte zdravě, který posloucháte na Regionu, k povídání s doktorkou Kateřinou Cajthamlovou o tom, jak se dá dobře žít a udržet si štíhlou linii řídíme-li. Mluvili jsme o jídelníčku, zmínili jsme snídani.
Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Jsme po snídani, takže při té snídani je dobré udělat si nějakou zásobu do krabiček na svačinu. Tady si myslím, že u lidí, kteří nemají cukrovku, to znamená u lidí, kteří nepotřebují vlastně sledovat úplně přesně množství sacharidů, by to mělo být ovoce v různé formě. Takže nakrájené jablíčko, hroznové víno omyté a rozdělené na kuličky. Měli bychom si k tomu připravit nějaký ubrousek a další, co je dobrá věc, takové ty křehké chleby, čili ty různé knack broty a tak, dát si je vlastně a máme je jako jednotlivé kousky servírované, které si můžeme taky dát. Další je nakrájet si třeba na kostičky nějaký kvalitní sýr nebo si upéct nějaké maso a udělat si studený nářez. To je další věc, která se na té cestě docela dobře tráví a může to být i chutná a zajímavá věc. Pro lidi, kteří nemohou obědvat, tak je velmi vhodné, to mají spíš ti tiráci, mít v autě ledničku. Protože tam potom si ten člověk může udělat nějaký těstovinový salát, luštěninový salát, prostě něco, co by se případně mohlo kazit při té delší cestě. Tak, aby se nekazilo, tak máme tu ledničku. V té ledničce mohou být právě zabalená různá balení s plátkovým sýrem, s plátkovanou šunkou, další věc jako třeba oříšky jen tak během cesty na svačinu. Je dobré mít nakrájenou zeleninu, zase bude to okurka, budou to třeba papriky, budou to další nějaké věci, asi salát nebude moc vhodný, protože ten příliš nedodá ani šťávu, ničeho,ten spíš bych nechala jako přílohu potom k večeři. Měl by mít dostatek čisté vody a měl by si udělat opravdu pauzu minimálně na nějaký ten oběd, který by měl konzumovat v klidu. Pokud si naplánuje cestu tak, aby jel kolem kvalitnější restaurace, o to lépe. A samozřejmě po příjezdu by si opět buď doma nebo teda někde, kam dojede, měl dopřát kvalitní večeři. Ta už by měla být lehčí, aby se mu dobře spalo. Trošku méně tuků. A samozřejmě měla by ho takovým způsobem vlastně naladit, aby měl třeba chuť si po ní udělat nějakou procházku venku.
Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Tak to jsme probrali jídelníček. Zbývá ještě odpovědět na jednu otázku. Našel jsem někde zprávu o tom, že obézní lidé mají větší šance na přežití při autonehodě. Že je chrání tuk. Co vy na to?
Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Je to možné. Pravda je, že pokud se jede velmi rychle, tak už ten rozdíl se asi stírá. Zvlášť pokud třeba ten člověk, což teda doufám, že už dneska nikdo nedělá, nemá pásy a nemá airbag, ale v takové mírné míře totiž zvláště obézní, kteří mají velké množství viscerálního tuku, který obaluje ty vnitřní orgány, tak možná mají lehce snížené riziko. Ale tady chci říct, to, že mám lehce snížené riziko, když mám havárii, rozhodně teda nelze vyvážit tím, jak obrovská mám rizika v té době mimo ty havárie. Takže myslím si, že tato drobná výhoda je sice výhodou, ale neměla by vést k tomu, že lidé budou hromadit tuk podkožní a viscerální.
Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Takovéto výhody nehledejme. Samozřejmě žijte zdravě, hubněte s námi zdravě i při dalších dílech. A můžete zavítat i do našeho audioarchivu na stránkách www.ceskyrozhlasregion.cz. I na příště se na vás těšíme a pro dnešek přejeme hezký poslech dalších pořadů. Mějte se.
Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
A šťastnou cestu. Na shledanou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka