Štefan Margita - operní pěvec
25. červen 2012
Tandem
Hostem Tandemu byl operní pěvec Štefan Margita, od kterého jste se například dozvěděli, jestli chce po šedesátce skončit se zpěvem, jak relaxují s manželkou Hanou Zagorovou nebo prozradil, co ho čeká v nejbližší době.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hlásí se vám Jan Rosák. Přeji všem našim posluchačům dobrý den a pěknou chvilku u rádia. A jak vám představím svého dnešního spolutandemistu? Nedá mi to zase až tak moc práce, je to hodně slavná osobnost, která září na nebi opery jasným světlem a právě proto, myslím, všechny jeho fanoušky hodně překvapilo jeho prohlášení, cituji: "Po šedesátce končím. Hlas by to nezvládl." A já zase říkám, to nám snad nemůžeš ani udělat, protože takových hlasů je opravdu málo. Tím hlasem nás, ale také dneska už i diváky opery v celém světě těší operní pěvec Štefan Margita. Já tě vítám.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Děkuju pěkně, dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Za chvilku se dozvíme, jestli to s tím koncem kariéry myslí Štefan vážně, ale samozřejmě i další novinky ze života mého hosta. Tak přeju příjemný poslech.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak troufnu si tvrdit, že tohle byla na naší stanici premiéra tvojí písně. Je to tak?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Je to tak, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak nám řekni blíž, co jsme to slyšeli.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
To je vlastně muzikál Noterdamme de Paris, kterou, muziku napsal slavnej italskej vlastně muzikálovej a taky zpěvák, který hodně zpívá ve Francii a je to Kochante. A když jsme dělali v Paříži inscenaci Vojna a mír, tak opravdu tehdy režisérka udělala takovou velice slavnou inscenaci v opeře Basti a ta inscenace měla takovej úspěch, že místo jedenácti repríz nakonec se hrála osmnáckrát a pak se dva roky se inscenace vracela zpátky. Ale ona stále říkala, že uděláme show na jevišti, ale v té době vlastně hráli v Palace Congres v Paříži právě muzikál Noterdam de Paris, kde vůbec se vstupenky nemohly sehnat a já jsem tehdy vedení opery poprosil, jestli by nám sehnali vstupenky a byli jsme na představení. A to bylo tak úžasný. Tam byla právě tahle ta písnička. Já jsem si říkal, že to bych chtěl jednou nazpívat a povedlo se to.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Povedlo se to, je to povedené velice.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Je to krásná věc.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Krásně se to poslouchá. No, prosím tě, já si myslím, že z toho a nejenom z této nahrávky, je tak jako úplně cítit stejně tak, jako když se s tebou člověk potká, že jsi spokojenej, že se ti daří. Taky vypadáš mladší, což mě trošičku, to mě malinko štve, protože ty mládneš, já stárnu.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ty vypadáš líp než já. Ty se neměníš. Teď jsem to říkal.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsi štíhlý, pleť vypnutá, bez vrásek a především, jak říkám, osobnost sálající energií. Jenomže, prosím tě, teď se vracím k tomu prohlášení, který jsem tady citoval úvodu. To myslíš vopravdu vážně, že po šedesátce chceš jaksi dát vale svému povolání úžasnému?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Já už ho tím pádem ani nemám, protože je mi padesát šest teď v srpnu. Je to takhle. Já jsem nedávno dostal, nedávno, to je předevčírem, jsem dostal od agentury nabídku na rok 2020 a to opravdu jsem ztuhnul a já jsem říkal, že to prostě neexistuje, to vůbec nezvládnem. Takže oni řekli dobře, takže jdeme trochu zpátky. Je tam nabídka taky na 2016. A já jsem říkal, já nevím, co bude v roce 2016. A oni řekli velice zajímavou věc: "My to potvrdíme a odvolat se to vždy může." Já si myslím, že po šedesátce, samozřejmě já znám spousta zpěváků, kteří zpívají po šedesátce, ale já nevím, jestli to ještě patří pak v té chvíli na jevišti v operním světě, protože ten hlas se mění opravdu. Ten hlas se pak začíná se klepat, to znamená, že nezačneš zpívat /ukázka/.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Si pomáháš.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ano. To je pak příšerný. A já, když takhle slyším někoho na jevišti, tak vždy si řeknu, proč to dělá, jestli to má zapotřebí. A myslím, že znám jenom málo zpěváků, jako je třeba Gábi Beňačková nebo Eva Randová, která odzpívala v Praze poslední galakoncert a řekla konec. Já jsem říkal, nevěřím. Opravdu takhle skončila a lidi jí mají v paměti jako úžasnou zpěvačku a je to fantastický. Gábi Beňačková to stejný. Zpívá, občas zpívá, ale strašně málo a taky nechala za sebou, kdekoliv dneska zpívá ve světě a vzpomenu jméno Gabriela Beňačková, tak všichni řeknou: Bože můj, to bylo, Rusalky, Káti a Jenufy, na ní nezapomenou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže vzpomínají v tom nejlepším. Ty chceš, aby na tebe lidi vzpomínali tak jako.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Tak. To bych chtěl. Ale já si myslím, že ty jsi opravdu ten typ, že se nemusíš obávat. Ale to nebudeme předbíhat. Řeknem si to v šedesátce, jo?
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Řeknem si to teda za čtyři roky, jo? Tak teď si ovšem řekneme o tom, co v současné době je u tebe největší aktualita. Teď jsi se vrátil vlastně zase z cest ze světa, viď.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Z New Yorku, z Metropolitní opery, kde byla krásná práce, opravdu krásná práce, ale vlastně si uvědomuju v celé tý svojí kariéře, že když jsem začínal, tak to hlavní slovo vždy v opeře měl dirigent a trochu se to teď mění a jsou to režiséři dneska. Teď jsem naposledy dělal inscenaci v Metropolitní opeře Wagnera Zlatého Rýna, Reingold, kde zpívám velikou roli Logeho, a představ si, ten režisér si vymyslel, že, je to velice náročná inscenace technicky, kde vidíš, když přijdeš na představení, že vzadu sedí asi pětadvacet lidí u computeru a všechno je prostě, když ten computer přestane fungovat, tak my můžeme zavřít oponu. Mně se to nestalo na představení, ale stalo se to na několika představeních před tím. On si vymyslel, že ten Loge je vlastně celej večer zavěšenej na laně. Takže když mi to předvedli na zkouškách, já jsem si říkal, to nemůžu zvládnout. Pak si na to zvykáš, zkoušíš na zkušebně. Pak přijde jeviště a to jeviště vypadá úplně jinak a ta šikmá plocha a to zavěšení na laně, to je ještě mnohem horší, že člověku se točí hlava. Ale nějakým způsobem to člověk zvládne. Ale pak jsem si říkal, já jsem říkal režisérovi, že určitě pak dostanu do Cirque de Soleile smlouvu, že když shlídnou tohle představení, tak už mě asi angažujou. Ale je to krásná práce, ale dneska ty režiséři si vymýšlí všechno pro to, aby.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aby ta forma byla vidět.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Tak, aby upoutali.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale jak je vidět, tak Štefan Margita umí zpívat i na šikmé ploše.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Zkouším to.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Těch cest měl Štefan za sebou má za sebou od té doby, co jsme se na Tandemu neviděli, neslyšeli, opravdu hodně. Já bych začal u té, kterou jste si s Hankou vlastně naplánovali jako tu vtipnou oslavu stodvacetin sumasumárum dohromady a měli jste takové domácí turné, viď. To bylo taky docela příjemný, viď.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
To bylo moc hezký.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak vás přijímali diváci?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
No, byli úžasný, úžasný. Na to nezapomenu. Já věřím, že to zopakujem ještě, že uděláme zase sto třicet.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak, no, prosím tě.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
To hned bude, pokud budem zdraví teda. Už to klepu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, ale když už jsme u těch cest a taky jsi zmínil před písní svoje účinkování v Metropolitní opeře. Víš, já mám takovej pocit, že ty už máš dneska takovou pozici ve světě, že se o tebe více méně opery perou, jako intendanti a podobně. Ne? Jak to vypadá?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Vejš už nelze, než je Metropolitní opera, ale to neznamená, že člověk nemůže dávat lepší výkon. A to je to důležitý. Ta opera, já stále říkám, že každý zpěvák má možnost kamkoliv někde se dostat, může dostat pozvání, třeba zazpívá nějakou menší roli někde v jiném divadle a tam sedí intendant třeba Metropolitní opery a pozve ho. Ale když to nedopadne pak dobře, protože když člověk pak stoupne na to jeviště, kde sedí tři a půl tisíce diváků a je to opravdu ratejna, kde člověk dostane nervy v té chvíli, nervy ani ne z toho, jestli to zazpívá, ale nervy z toho, jestli na ten barák má člověk ten fond, aby opravdu třeba na, my říkáme, když dostaneš vstupenku úplně do poslední řady, že to už sedíš na kykyryký, takže jestli opravdu na tom kykyryký je nás slyšet. A důležitý je to, že odzpíváš třeba jedno představení a oni ti nabídnou další roli. To je ta vizitka, že se to povedlo a to je to v našem fochu to krásný.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaký jsou dneska ještě prestižní adresy kromě Metropolitní opery? Pořád je to La Scala?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
La Scala samozřejmě. Ale já na La Scalu nemám ty nejhezčí vzpomínky. Já jsem tam zpíval třikrát, a dokonce, když jsme dělali poslední inscenaci Z mrtvýho domu, nás velice překvapilo, že operní sbor nebyl připravenej. Oni to do premiéry opravdu tu svojí roli, kterou se měli naučit, opravdu do premiéry to neuměli a i na představení dělali spoustu chyb. A pak bylo zvláštní, že, to byla strašně slavná inscenace, kterou režíroval francouzskej filmovej režisér Patrique Cherau, a když jsme skončili zkoušky, tak on říkal, že teď by chtěl se sborem vlastně udělat závěrečnou klaněčku a ten sbor si řekl ano, ale pokud dostaneme příplatek za klaněčku. A to jeho tak naštvalo, že v podstatě celej sbor vyhodil a oni pak se ani na jednom představení neklaněli. A mně to přišlo strašně neprofesionální.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je hrozný.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
A to jsem zažil jenom ve Scale.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Příplatek za klaněčku? No, to jsem v životě neslyšel.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
No, tak vidíš, tak musíš do Scaly. No a pak další zážitky. Víš, tam totiž problém je v tom, já jsem bydlel v hotelu, kde v den premiéry vedle v pokoji asi něco ruplo nebo tam nějaký instalatér začal něco opravovat. A vzhledem k tomu, že každý Ital si myslí, že umí úžasně zpívat, tak on samozřejmě zpíval celej čas. On tam opravoval nějakej kohoutek od vodovodu nebo já vůbec nevím co a furt zpíval /ukázka/. Příšernou knedlu a příšerným hlasem, takže já pak jsem vyběhl, asi po dvou hodinách jsem říkal, že ať ztichne, že to se nedá poslouchat. A von mi řekl, italsky samozřejmě mi říkal, že já tomu nerozumím, že prostě každej Ital umí zpívat. A já říkám, já tomu rozumím a věřím tomu, ale ať mi nechá klid, protože já večer mám premiéru v La Scale. Tak to opravdu ztichnul a pak byl jako klid. A to je ten problém, že ty jdeš na představení, to je takový, jak bych to řekl, /nesrozumitelné/, oni jdou na představení a mají klavírní výtah, to znamená, že tu partituru toho představení, on tomu vůbec nerozumí, ale kouká do toho, aby si lidi mysleli, on je to buď nějakej kritik nebo. A když nezpívá jeho oblíbenej zpěvák, tak jsou schopni úžasnýho zpěváka vybučet. Já jsem viděl Aidu, kde zpíval úžasnej tenor a opravdu ho vybučeli naprosto neprávem jen proto, že nezpíval jejich miláček. To je zase neprofesionální. No a my jsme šli akorát na premiéru Z mrtvýho domu Janáčka a to víš, Janáček, tak to je prostě druhý Vánoce. To, pokud tam nezpíváš Verdiho, Pucciniho a ještě Masné, to ještě, ale Janáček, to je docela těžký pro ně. No a teď tam stál nějakej kluk a s kolegou jsme procházeli právě hereckým vchodem a on měl u sebe klavírní výtah, teda tu partituru a tam bylo napsáno La Traviata. To mi nedalo, já jsem šel za ním a mu říkám, dneska my nehrajeme La Traviatu, ale Z mrtvýho domu. Tak to se tak zastyděl. Ale přesně to je ono, že on s klavírákem na Traviatu, to už pak nikdo nevidí v tmě, co on a otáčí noty, jakože tomu rozumí.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to tam dělají takhle často?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Dělají. To je pořád. Ale je to krásný barák opravdu a ty lidi samozřejmě, pokud a ještě Z mrtvýho domu tam nemáš žádnou árii a lidi čekají na nějakou árii v Itálii, takže pořád ty vzpomínky pro nás po tý Metropolitní opeře, kde jsme tuhle tu operu uvedli, nebyly tak ideální jako v New Yorku.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu mám dnes skvělého hosta a velice milého Štefana Margitu, který toho opravdu ve světě hodně zažil, zpíval na těch nejslavnějších světových scénách a řekl bych, za partnery měl taky veliké světové pěvce. Ale přesto, Štefane, já si myslím, že v tvým životě existuje třeba ještě takový sen jednak, dejme tomu, s kým by sis chtěl třeba někdy zazpívat, anebo s kým by ses chtěl vůbec potkat, i když by to třeba už ani nebylo prakticky možné, protože ten dotyčný už není, ale tak si říkáš, to by mohlo bejt zajímavý potkat se třeba s Verdim, vím já.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
To by bylo hezký.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo a popovídat si třeba.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Popovídat a říct mu, ať mi napíše árii. To by bylo úžasný. To nelze.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už bohužel nelze. A je Verdi zrovna taková postava tvoje, takový kůň?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Není. Strašně rád to poslouchám, protože je to taková muzika na uvolnění. Já jsem nedávno v Mnichově, kde jsem dělal právě Wagnera, tak jsem byl na představení Dona Carlose a to bylo představení, kde jsem seděl v hledišti v podstatě a jsem si říkal, nic lepšího dneska na scéně člověk nemůže zažít, protože ty výkony byly tak geniální opravdu, byl René Papas, byl Jonas Kaufman, paní Harteros, která zpívala geniálně a ta mi právě připomínala, já si myslím, že zpívala líp než Maria Calas, ale je to takovej typ přesně na jeviště a ta barva hlasu. Takže v té chvíli jsem si říkal, že nic víc a lepšího nemůže nikdo dneska na jevišti podat. A pak samozřejmě v Metropolitní opeře jsme viděli spousta představení a jestli to byla Netrepko nebo /nesrozumitelné/, Natalie Dessay, takže oni opravdu tím, že operní baráky dneska mají peníze na to, aby si pozvali ty veliký hvězdy, ale výhra je v tom, že Metropolitní opera je tak slavná, že ty opravdové hvězdy jsou i za menší honorář. A to je prostě ta výhra a úroveň. Pak samozřejmě, že si sedneš na to představení a vidíš ty opravdu, čteš jména, ale ne jedno, protože většinou do obsazení ti dají v Evropě jedno jméno, které je hvězdou, ale tam je jedna hvězda za druhou a to je to super.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A s kým by sis z nich chtěl třeba zazpívat a s kým sis ještě nezazpíval?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Já jsem stále doufal, že si zazpíval s Mirellou Freni, ale to se nepovedlo, protože už nezpívá a to byla další taková osobnost, která zpívala vždy úžasně. A dělala dvě představení Giocondi v Curychu a po jednom představení řekla: "To dneska nebylo moc dobrý a pokud ještě jednou takto špatně odzpívám představení, končím." A to další představení dopadlo ještě hůř. Ona opravdu od tý doby nevylezla na jeviště, se rozloučila a řekla vlastně po představení: "Tak to bylo moje poslední představení dneska." A odešla. Já si myslím, že na to člověk potřebuje obrovskou sílu. To je až neuvěřitelný, protože v podstatě když odejdeš z jeviště, tak uděláš třeba nějakej galakoncert, kde nemáš tak těžký věci na zpívání.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nějakou benefici třeba.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Nedělá, ona neudělá nic. To je ale geniální, to bych chtěl mít. Ale ona stále měla jednu hlášku úžasnou a když se jí zeptali, čemu děkuje, že má tak úžasnou kariéru a ona řekla: "Slovu ne." A to je to, to je přesně ono, že v životě několikrát řekla ne, tahle role není pro mě psaná a já jí nebudu zpívat.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Umět odmítnout.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Umět odmítnout.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a jeden klasik vedle druhého, klasik operního zpěvu Štefan Margita už dneska, si vybírá mezi klasiky českého humoru. Tak koho vybereš, Štefane?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Je jich několik, ale já jsem strašně měl rád a dodnes ho mám rád a je to Miloš Kopecký.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Potkal jsi se s ním?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Potkal, ale strašně málo. Já jsem ho vždy obdivoval. Totiž já jsem stále říkal, že on nikdy nehrál a hrál tak úžasně, že člověk cokoliv mu uvěřil. Takže on vyšel na jevišti nebo v televizi, když ho člověk viděl, tak on nikdy nepřehrával a hrál to, co v té chvíli cejtil, že to má zahrát a to bylo u něho to geniální, co já jsem vždy obdivoval.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prostě pan herec. Tak si ho připomenem.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Jé, moc rád.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, že Štefan Margita tak výborně vypadá, že se tak dobře cítí, je nepochybně tím, že má úspěch, jak bych řekl, v práci. Prostě ve svém účinkování. Ale taky nepochybně jsi spokojenej v osobním životě určitě. Ale řekni mi, prosím tě, já si vůbec nedovedu představit, jak ty jaksi relaxuješ. Čím relaxuješ? Nedovedu si tě představit třeba v teplákách, jak někde běháš po poli.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Jé, to ne.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To ne, viď. Tak co je tvoje?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
V Americe člověk, když jde na procházku, tak opravdu oni běhají.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zakopáváš o ně.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Zakopáváš a vždy se divíš, protože spousta tlustejch a lidi, kteří mají opravdu sto padesát kilo, ale vejdeš do potravin a všechno je bio a všechno je minus kalorií, tak já nechápu, co jí oni.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A určitě jsi neviděl víc tlustejch lidí než v Americe.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Přesně tak. Ale hlavně teda v Texasu, tam teda v Houstonu, já jsem tak obrovskou pizzu, když jsem si objednal, já jsem v živtě neměl. A když koupíš kafe, tak oni ti dají rovnou dva litry.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano a dolejvají ti pořád.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ano. Takže všechno je obrovský, takže já pak se nedivím, že přiberou. Já jsem v Houstonu taky přibral. No a pak přijde moje dieta a pak začnu hubnout. Pak musíš nastoupit do inscenace, kde vlastně režisér tě zničí a pak zhubneš raz dva.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je lék, to je lék. Ale, prosím tě, zpátky k tomu relaxování. Tak jak ty relaxuješ?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Neděláme nic. Opravdu my jsme strašně rádi pak doma a buď jdeme na nějakou véču, ale ani to ne, opravdu my pak nechceme ani do restaurací. Jsme doma, pustíme si telku, každý si vezme nějakou knihu a čte nějakou knihu a starou knihu třeba a prostě život úplně běží, jdeme se projít, jdeme do shopping centra se na něco podívat anebo vyřídit věci, které doma potřebuješ. A hlavně se sejdeme s lidma, které pak dlouho člověk nevidí a pak je to vlastně úžasnej relax a nemusím myslet na to, jestli zítra mi bude ten hlas znít, takže se vůbec o to nestarám a dám si studený pivo v tý chvíli.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? Ty takhle riskuješ?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Pak ano. Když mám představení, tak ne. Já jsem to jednou, jednou jsem to vyzkoušel a zákon schválnosti udělal své. Ale už nebudu jak bláznivej a nějakej hypochondr tenor, dám si studený pivo. Já druhej den měl takovou angínu, že.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jestlipak máš problémy třeba s klimatizací tak jako Karel Gott. Ten se vyloženě bojí.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
To je pro mě katastrofa. Já už sedám do taxíka, už je pár taxikářů, kteří říkají: "Mám vypnout?" Říkám, ano, prosím. Ale samozřejmě znáš v Americe, prostě to je všude. V Metropolitní opeře, když se vrátíme do Metropolitní, tak tam je v hledišti taková zima, že Hanka byla na premiéře, to jsme hráli Z mrtvýho domu tehdy. A to bylo v lednu a ona měla svůj kožíšek u mě v šatně. A už běželo představení, které běží bez pauzy Z mrtvýho domu, to trvá celý hodinu čtyřicet. A najednou po představení, už jsem přišel do šatny a už mi avizoval někdo, že někdo vám vzal kožíšek vaší paní. Já jsem si říkal, kdo jí mohl vzít jako? Tak Hanka v době představení zařídila, že šla za uvaděčkou v opeře, řekla, že můj manžel je na jevišti momentálně a mně je šílená zima, vy musíte jít do jeho šatny, donést mi kožíšek. Ona to opravdu všechno udělala a ona.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam byla taková zima?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Tam je děsná zima. Je to fakt strašný a i na zkušebně, oni to pustí a pak to vypnou na chvíli, takže to se začneš potit a pak to zapnou znova, takže to máš angínu do dvou dnů.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dneska už může Štefan Margita rozdávat rady. To mě vlastně, vidíš to, napadlo teď, budeš třeba učit?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Jéj, ne. To já bych je zabil.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? Neumíš to, viď?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ne.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nemáš tu trpělivost na to asi.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Tak, to je vono, řekl jsi pravdu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem řekl svůj postoj, protože já taky to neumím.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Výtečný postoj. Opravdu já, ne, na to bych neměl nervy, abych vysvětloval stokrát to stejně a teď přijde nějaký koncert a blbě odzpívají. Já bych ho zabil chudáka.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak vidím, to škrtám.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Takže to nebudu, to nebudu opravdu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale teď zpátky, jakou ty jsi dostal v životě dobrou radu a kdo tobě v životě hodně pomohl, že na něj nikdy nemůžeš zapomenout?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Zdeněk Košler, dirigent. Dobrá rada byla, já jsem nastoupil do Prahy tehdy, do Národního divadla a tak jak je zvykem vlastně, že nastupující mladej tenor, tak divadlo mu nabídne spoustu rolí a i role, které třeba v té době ještě není tak technicky dokonalej, aby to dobře zazpíval, ale uvidíme, co to udělá. A Košler, ten přišel za mnou a říká: "Budeme pracovat jenom na Mozartovi a pokud budeš dělat slovanské repertoáry a Mozarta, tak dospěješ jednou k Wagnerovi. Ale když budeš dělat italskej repertoár, za dva roky nebudeš zpívat. Já jsem ho poslechl a měl opravdu pravdu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, v čem je ten Wagner tak těžkej?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Wagner. Vydržet vlastně to zpívání, protože tam je strašně mohutnej orchestr a potřebuje člověk určitej hlasovej fond, aby to uzpíval a jsou opery Zlato Rýna ještě není tak dlouhý, to je dvě a půl hodiny bez pauzy, ale pak jsou opravdu pět, šest hodin dlouhý opery od Wagnera a tam když nemáš dobrou techniku a člověk není na tom technicky dobře, tak to nedozpívá a je průser velikej.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak Zdeněk Košler, to je určitě postava, kterou nezapomeneš. Kdo třeba dál ti ještě pomáhal?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Samozřejmě moje paní profesorka Miluška Fidlerová, která byla bývalou sólistkou Národního divadla, dneska žije v Bratislavě. Tak ta mi pomohla strašně, protože já jsem nastoupil v osmdesátém šestém do Národního divadla a dělal jsem Evžena Oněgina tehdy, Levinskýho a někdo z vídeňský opery tehdy seděl v hledišti a oni mě angažovali na tři roky tehdy do Vídně. A to byla ta chyba tehdy, co jedinkrát jsem Košlera neposlechl a von tehdy říkal: "Já si myslím, že bys ještě neměl odcházet z Prahy, že tady si udělej repertoár a pak." Ale Vídeň samozřejmě v té době, ještě za komunismu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To mělo zvuk.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ano. Rarita obrovská a já budu zpívat ve vídeňský opeře a tam zpívají ty největší hvězdy a člověk hned si myslí, že je Pavarotti a Domingo a hned ta facka přišla, protože já jsem nezvládal a mně nabídli několik rolí, já jsem to technicky vlastně nezvládal a po roce a půl já jsem šel za intendantem opery a já jsem vlastně ho poprosil, ať mě uvolní ze smlouvy, já jsem opravdu za rok a půl odešel a začal jsem na sobě pracovat právě s paní profesorkou Fidlerovou. Takže to byl moment a Košler tehdy mi říkal: "Vidíš, já jsem ti to říkal, ale člověk někdy v tý kariéře musí dostat tu facku."
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přesně tak, přesně tak. Potřebuješ ještě dneska, dejme tomu, někoho jako paní profesorku Fidlerovou, že pořád ještě přesto, že už jsi na tom nejvyšším niveau, tak jako potřebuješ nějakej korektiv třeba?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Dneska je ta výhra, že člověk když se dostane k dobrými dirigentovi, tak on ti strašně pomůže a tu roli v podstatě vypracuje s tebou a on ti poradí, co a jak udělat. Ale samozřejmě pak se stane to, že už dlouho, dlouho zpíváš a člověk nabere nějaké chyby, které na tom jevišti si v té chvíli už neuvědomí, protože třeba nějaká fráze se mu dobře zazpívá, ale ty to slyšíš dobře, ale v hledišti to nezní hezky. A to je to důležitý, aby ty asistenti a ten dirigent ti poradili, že to není dobrý a, pojď, zkusíme to jinak. A ty výtečný dirigenti dneska, jako je Baren-boim a Simon Rattle a Jiří Bělohlávek, prostě už tak výtečně slyší a zná ty zpěváky, že opravdu ti poradí v té chvíli a člověk musí mít důvěru k nim a poslouchat je.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jak si tady povídáme dneska v Tandemu se Štefanem Margitou, tak mě napadlo, jestli budeš myslet vážně to svoje rozhodnutí, že po šedesátce s tím praštíš, s tím zpíváním, tak já bych navrhoval, aby ses vrátil ke svýmu televiznímu pořadu Hogo Fogo.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ne.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale to ti tak seklo.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Nikdy.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty jsi byl úplně skvělej. Hanka samozřejmě taky, ale ty jsi mě strašně překvapil, protože seš komediant.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Já rád dělám komedii. Tam mi je líto, že je strašně málo rolí, v podstatě kdybych dělal operetu, tak tam bych se mohl víc vyblbnout, ale operetu bohužel, musím si přiznat, já nemám moc rád a nikdy jsem jí moc rád nedělal.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A muzikál?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Spíš, ale takovej klasickej. Já strašně miluju Misérable určitě a West Side Story.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fantom opery.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Fantom opery taky. Ale já se přiznávám, že když jsem viděl Fantoma opery v Londýně tak strašné představení, že já jsem si myslel, že to hraje prešovský divadlo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? Nic proti prešovskýmu divadlu.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Nic proti nim, ale to opravdu byla taková nějaká stejná úroveň, možná ještě horší.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já ho viděl v New Yorku a byl úžasnej.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ale prostě asi člověk vychytil nějaké špatné obsazení a protože je samozřejmě v obsazení je tam dalších pět lidí a možná právě ten pátej v ten večer zpíval. I to se stane, ale to se stane taky u nás, že vyjdeš na jeviště a za pět minut si uvědomíš, aha, dneska je nějakej, já mám jinej hlas, dneska to nějak nezní a samozřejmě čím dál zpíváš, tak je to horší a horší.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A tlačíš víc na pilu, protože se snažíš to přemoct.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
V té chvíli je základ to, aby člověk nezačal tlačit na pilu, ale ubíral. A to se člověk musí na jevišti pak naučit.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm. Tak co tě čeká teď v nejbližších týdnech, měsících?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ještě dvě představení v Mnichově. Já nikdy léto neberu, ale je to festival a inscenace, kterou jsem nedávno dělal, takže to jsem jim přislíbil, že udělám. Pak mám dva měsíce prázdnin jako vždy až do konce srpna. Pak odlítávám do Madridu, kde začíná nová inscenace Borise Godunova. Tam dělám Šujskýho. Odtud rovnou do Amsterodamu, kde je dlouhé období nové inscenace Zlatorýna. Pak zase Mnichov, jsou reprízy. Pak dělám s Caritou Matillo v Mnichově Pastorkyni, Jenůfu, pak je znova Metropolitní opera. Takže dlouhý, dlouhý.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestli se nepletu, tak o těch prázdninách, který si maluješ teď, že budou opravdu.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
/nesrozumitelné/
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To taky, ale nebudeš muset zkoušet, trénovat?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Měsíc nezazpívám ani hoří.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Nic. Ani tón.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak kdybyste náhodou někdo slyšeli o prázdninách zpívat Štefana Margitu hoří.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Odstřelit.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Práskněte ho.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Tak, správně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak ti moc děkuju za tvoje příjemné povídání a milou návštěvu.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Já děkuju za pozvání.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako vždycky.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Děkuju.
--------------------
Hlásí se vám Jan Rosák. Přeji všem našim posluchačům dobrý den a pěknou chvilku u rádia. A jak vám představím svého dnešního spolutandemistu? Nedá mi to zase až tak moc práce, je to hodně slavná osobnost, která září na nebi opery jasným světlem a právě proto, myslím, všechny jeho fanoušky hodně překvapilo jeho prohlášení, cituji: "Po šedesátce končím. Hlas by to nezvládl." A já zase říkám, to nám snad nemůžeš ani udělat, protože takových hlasů je opravdu málo. Tím hlasem nás, ale také dneska už i diváky opery v celém světě těší operní pěvec Štefan Margita. Já tě vítám.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Děkuju pěkně, dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Za chvilku se dozvíme, jestli to s tím koncem kariéry myslí Štefan vážně, ale samozřejmě i další novinky ze života mého hosta. Tak přeju příjemný poslech.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak troufnu si tvrdit, že tohle byla na naší stanici premiéra tvojí písně. Je to tak?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Je to tak, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak nám řekni blíž, co jsme to slyšeli.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
To je vlastně muzikál Noterdamme de Paris, kterou, muziku napsal slavnej italskej vlastně muzikálovej a taky zpěvák, který hodně zpívá ve Francii a je to Kochante. A když jsme dělali v Paříži inscenaci Vojna a mír, tak opravdu tehdy režisérka udělala takovou velice slavnou inscenaci v opeře Basti a ta inscenace měla takovej úspěch, že místo jedenácti repríz nakonec se hrála osmnáckrát a pak se dva roky se inscenace vracela zpátky. Ale ona stále říkala, že uděláme show na jevišti, ale v té době vlastně hráli v Palace Congres v Paříži právě muzikál Noterdam de Paris, kde vůbec se vstupenky nemohly sehnat a já jsem tehdy vedení opery poprosil, jestli by nám sehnali vstupenky a byli jsme na představení. A to bylo tak úžasný. Tam byla právě tahle ta písnička. Já jsem si říkal, že to bych chtěl jednou nazpívat a povedlo se to.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Povedlo se to, je to povedené velice.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Je to krásná věc.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Krásně se to poslouchá. No, prosím tě, já si myslím, že z toho a nejenom z této nahrávky, je tak jako úplně cítit stejně tak, jako když se s tebou člověk potká, že jsi spokojenej, že se ti daří. Taky vypadáš mladší, což mě trošičku, to mě malinko štve, protože ty mládneš, já stárnu.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ty vypadáš líp než já. Ty se neměníš. Teď jsem to říkal.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsi štíhlý, pleť vypnutá, bez vrásek a především, jak říkám, osobnost sálající energií. Jenomže, prosím tě, teď se vracím k tomu prohlášení, který jsem tady citoval úvodu. To myslíš vopravdu vážně, že po šedesátce chceš jaksi dát vale svému povolání úžasnému?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Já už ho tím pádem ani nemám, protože je mi padesát šest teď v srpnu. Je to takhle. Já jsem nedávno dostal, nedávno, to je předevčírem, jsem dostal od agentury nabídku na rok 2020 a to opravdu jsem ztuhnul a já jsem říkal, že to prostě neexistuje, to vůbec nezvládnem. Takže oni řekli dobře, takže jdeme trochu zpátky. Je tam nabídka taky na 2016. A já jsem říkal, já nevím, co bude v roce 2016. A oni řekli velice zajímavou věc: "My to potvrdíme a odvolat se to vždy může." Já si myslím, že po šedesátce, samozřejmě já znám spousta zpěváků, kteří zpívají po šedesátce, ale já nevím, jestli to ještě patří pak v té chvíli na jevišti v operním světě, protože ten hlas se mění opravdu. Ten hlas se pak začíná se klepat, to znamená, že nezačneš zpívat /ukázka/.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Si pomáháš.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ano. To je pak příšerný. A já, když takhle slyším někoho na jevišti, tak vždy si řeknu, proč to dělá, jestli to má zapotřebí. A myslím, že znám jenom málo zpěváků, jako je třeba Gábi Beňačková nebo Eva Randová, která odzpívala v Praze poslední galakoncert a řekla konec. Já jsem říkal, nevěřím. Opravdu takhle skončila a lidi jí mají v paměti jako úžasnou zpěvačku a je to fantastický. Gábi Beňačková to stejný. Zpívá, občas zpívá, ale strašně málo a taky nechala za sebou, kdekoliv dneska zpívá ve světě a vzpomenu jméno Gabriela Beňačková, tak všichni řeknou: Bože můj, to bylo, Rusalky, Káti a Jenufy, na ní nezapomenou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže vzpomínají v tom nejlepším. Ty chceš, aby na tebe lidi vzpomínali tak jako.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Tak. To bych chtěl. Ale já si myslím, že ty jsi opravdu ten typ, že se nemusíš obávat. Ale to nebudeme předbíhat. Řeknem si to v šedesátce, jo?
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Řeknem si to teda za čtyři roky, jo? Tak teď si ovšem řekneme o tom, co v současné době je u tebe největší aktualita. Teď jsi se vrátil vlastně zase z cest ze světa, viď.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Z New Yorku, z Metropolitní opery, kde byla krásná práce, opravdu krásná práce, ale vlastně si uvědomuju v celé tý svojí kariéře, že když jsem začínal, tak to hlavní slovo vždy v opeře měl dirigent a trochu se to teď mění a jsou to režiséři dneska. Teď jsem naposledy dělal inscenaci v Metropolitní opeře Wagnera Zlatého Rýna, Reingold, kde zpívám velikou roli Logeho, a představ si, ten režisér si vymyslel, že, je to velice náročná inscenace technicky, kde vidíš, když přijdeš na představení, že vzadu sedí asi pětadvacet lidí u computeru a všechno je prostě, když ten computer přestane fungovat, tak my můžeme zavřít oponu. Mně se to nestalo na představení, ale stalo se to na několika představeních před tím. On si vymyslel, že ten Loge je vlastně celej večer zavěšenej na laně. Takže když mi to předvedli na zkouškách, já jsem si říkal, to nemůžu zvládnout. Pak si na to zvykáš, zkoušíš na zkušebně. Pak přijde jeviště a to jeviště vypadá úplně jinak a ta šikmá plocha a to zavěšení na laně, to je ještě mnohem horší, že člověku se točí hlava. Ale nějakým způsobem to člověk zvládne. Ale pak jsem si říkal, já jsem říkal režisérovi, že určitě pak dostanu do Cirque de Soleile smlouvu, že když shlídnou tohle představení, tak už mě asi angažujou. Ale je to krásná práce, ale dneska ty režiséři si vymýšlí všechno pro to, aby.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aby ta forma byla vidět.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Tak, aby upoutali.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale jak je vidět, tak Štefan Margita umí zpívat i na šikmé ploše.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Zkouším to.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Těch cest měl Štefan za sebou má za sebou od té doby, co jsme se na Tandemu neviděli, neslyšeli, opravdu hodně. Já bych začal u té, kterou jste si s Hankou vlastně naplánovali jako tu vtipnou oslavu stodvacetin sumasumárum dohromady a měli jste takové domácí turné, viď. To bylo taky docela příjemný, viď.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
To bylo moc hezký.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak vás přijímali diváci?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
No, byli úžasný, úžasný. Na to nezapomenu. Já věřím, že to zopakujem ještě, že uděláme zase sto třicet.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak, no, prosím tě.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
To hned bude, pokud budem zdraví teda. Už to klepu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, ale když už jsme u těch cest a taky jsi zmínil před písní svoje účinkování v Metropolitní opeře. Víš, já mám takovej pocit, že ty už máš dneska takovou pozici ve světě, že se o tebe více méně opery perou, jako intendanti a podobně. Ne? Jak to vypadá?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Vejš už nelze, než je Metropolitní opera, ale to neznamená, že člověk nemůže dávat lepší výkon. A to je to důležitý. Ta opera, já stále říkám, že každý zpěvák má možnost kamkoliv někde se dostat, může dostat pozvání, třeba zazpívá nějakou menší roli někde v jiném divadle a tam sedí intendant třeba Metropolitní opery a pozve ho. Ale když to nedopadne pak dobře, protože když člověk pak stoupne na to jeviště, kde sedí tři a půl tisíce diváků a je to opravdu ratejna, kde člověk dostane nervy v té chvíli, nervy ani ne z toho, jestli to zazpívá, ale nervy z toho, jestli na ten barák má člověk ten fond, aby opravdu třeba na, my říkáme, když dostaneš vstupenku úplně do poslední řady, že to už sedíš na kykyryký, takže jestli opravdu na tom kykyryký je nás slyšet. A důležitý je to, že odzpíváš třeba jedno představení a oni ti nabídnou další roli. To je ta vizitka, že se to povedlo a to je to v našem fochu to krásný.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaký jsou dneska ještě prestižní adresy kromě Metropolitní opery? Pořád je to La Scala?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
La Scala samozřejmě. Ale já na La Scalu nemám ty nejhezčí vzpomínky. Já jsem tam zpíval třikrát, a dokonce, když jsme dělali poslední inscenaci Z mrtvýho domu, nás velice překvapilo, že operní sbor nebyl připravenej. Oni to do premiéry opravdu tu svojí roli, kterou se měli naučit, opravdu do premiéry to neuměli a i na představení dělali spoustu chyb. A pak bylo zvláštní, že, to byla strašně slavná inscenace, kterou režíroval francouzskej filmovej režisér Patrique Cherau, a když jsme skončili zkoušky, tak on říkal, že teď by chtěl se sborem vlastně udělat závěrečnou klaněčku a ten sbor si řekl ano, ale pokud dostaneme příplatek za klaněčku. A to jeho tak naštvalo, že v podstatě celej sbor vyhodil a oni pak se ani na jednom představení neklaněli. A mně to přišlo strašně neprofesionální.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je hrozný.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
A to jsem zažil jenom ve Scale.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Příplatek za klaněčku? No, to jsem v životě neslyšel.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
No, tak vidíš, tak musíš do Scaly. No a pak další zážitky. Víš, tam totiž problém je v tom, já jsem bydlel v hotelu, kde v den premiéry vedle v pokoji asi něco ruplo nebo tam nějaký instalatér začal něco opravovat. A vzhledem k tomu, že každý Ital si myslí, že umí úžasně zpívat, tak on samozřejmě zpíval celej čas. On tam opravoval nějakej kohoutek od vodovodu nebo já vůbec nevím co a furt zpíval /ukázka/. Příšernou knedlu a příšerným hlasem, takže já pak jsem vyběhl, asi po dvou hodinách jsem říkal, že ať ztichne, že to se nedá poslouchat. A von mi řekl, italsky samozřejmě mi říkal, že já tomu nerozumím, že prostě každej Ital umí zpívat. A já říkám, já tomu rozumím a věřím tomu, ale ať mi nechá klid, protože já večer mám premiéru v La Scale. Tak to opravdu ztichnul a pak byl jako klid. A to je ten problém, že ty jdeš na představení, to je takový, jak bych to řekl, /nesrozumitelné/, oni jdou na představení a mají klavírní výtah, to znamená, že tu partituru toho představení, on tomu vůbec nerozumí, ale kouká do toho, aby si lidi mysleli, on je to buď nějakej kritik nebo. A když nezpívá jeho oblíbenej zpěvák, tak jsou schopni úžasnýho zpěváka vybučet. Já jsem viděl Aidu, kde zpíval úžasnej tenor a opravdu ho vybučeli naprosto neprávem jen proto, že nezpíval jejich miláček. To je zase neprofesionální. No a my jsme šli akorát na premiéru Z mrtvýho domu Janáčka a to víš, Janáček, tak to je prostě druhý Vánoce. To, pokud tam nezpíváš Verdiho, Pucciniho a ještě Masné, to ještě, ale Janáček, to je docela těžký pro ně. No a teď tam stál nějakej kluk a s kolegou jsme procházeli právě hereckým vchodem a on měl u sebe klavírní výtah, teda tu partituru a tam bylo napsáno La Traviata. To mi nedalo, já jsem šel za ním a mu říkám, dneska my nehrajeme La Traviatu, ale Z mrtvýho domu. Tak to se tak zastyděl. Ale přesně to je ono, že on s klavírákem na Traviatu, to už pak nikdo nevidí v tmě, co on a otáčí noty, jakože tomu rozumí.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to tam dělají takhle často?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Dělají. To je pořád. Ale je to krásný barák opravdu a ty lidi samozřejmě, pokud a ještě Z mrtvýho domu tam nemáš žádnou árii a lidi čekají na nějakou árii v Itálii, takže pořád ty vzpomínky pro nás po tý Metropolitní opeře, kde jsme tuhle tu operu uvedli, nebyly tak ideální jako v New Yorku.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu mám dnes skvělého hosta a velice milého Štefana Margitu, který toho opravdu ve světě hodně zažil, zpíval na těch nejslavnějších světových scénách a řekl bych, za partnery měl taky veliké světové pěvce. Ale přesto, Štefane, já si myslím, že v tvým životě existuje třeba ještě takový sen jednak, dejme tomu, s kým by sis chtěl třeba někdy zazpívat, anebo s kým by ses chtěl vůbec potkat, i když by to třeba už ani nebylo prakticky možné, protože ten dotyčný už není, ale tak si říkáš, to by mohlo bejt zajímavý potkat se třeba s Verdim, vím já.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
To by bylo hezký.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo a popovídat si třeba.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Popovídat a říct mu, ať mi napíše árii. To by bylo úžasný. To nelze.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už bohužel nelze. A je Verdi zrovna taková postava tvoje, takový kůň?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Není. Strašně rád to poslouchám, protože je to taková muzika na uvolnění. Já jsem nedávno v Mnichově, kde jsem dělal právě Wagnera, tak jsem byl na představení Dona Carlose a to bylo představení, kde jsem seděl v hledišti v podstatě a jsem si říkal, nic lepšího dneska na scéně člověk nemůže zažít, protože ty výkony byly tak geniální opravdu, byl René Papas, byl Jonas Kaufman, paní Harteros, která zpívala geniálně a ta mi právě připomínala, já si myslím, že zpívala líp než Maria Calas, ale je to takovej typ přesně na jeviště a ta barva hlasu. Takže v té chvíli jsem si říkal, že nic víc a lepšího nemůže nikdo dneska na jevišti podat. A pak samozřejmě v Metropolitní opeře jsme viděli spousta představení a jestli to byla Netrepko nebo /nesrozumitelné/, Natalie Dessay, takže oni opravdu tím, že operní baráky dneska mají peníze na to, aby si pozvali ty veliký hvězdy, ale výhra je v tom, že Metropolitní opera je tak slavná, že ty opravdové hvězdy jsou i za menší honorář. A to je prostě ta výhra a úroveň. Pak samozřejmě, že si sedneš na to představení a vidíš ty opravdu, čteš jména, ale ne jedno, protože většinou do obsazení ti dají v Evropě jedno jméno, které je hvězdou, ale tam je jedna hvězda za druhou a to je to super.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A s kým by sis z nich chtěl třeba zazpívat a s kým sis ještě nezazpíval?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Já jsem stále doufal, že si zazpíval s Mirellou Freni, ale to se nepovedlo, protože už nezpívá a to byla další taková osobnost, která zpívala vždy úžasně. A dělala dvě představení Giocondi v Curychu a po jednom představení řekla: "To dneska nebylo moc dobrý a pokud ještě jednou takto špatně odzpívám představení, končím." A to další představení dopadlo ještě hůř. Ona opravdu od tý doby nevylezla na jeviště, se rozloučila a řekla vlastně po představení: "Tak to bylo moje poslední představení dneska." A odešla. Já si myslím, že na to člověk potřebuje obrovskou sílu. To je až neuvěřitelný, protože v podstatě když odejdeš z jeviště, tak uděláš třeba nějakej galakoncert, kde nemáš tak těžký věci na zpívání.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nějakou benefici třeba.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Nedělá, ona neudělá nic. To je ale geniální, to bych chtěl mít. Ale ona stále měla jednu hlášku úžasnou a když se jí zeptali, čemu děkuje, že má tak úžasnou kariéru a ona řekla: "Slovu ne." A to je to, to je přesně ono, že v životě několikrát řekla ne, tahle role není pro mě psaná a já jí nebudu zpívat.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Umět odmítnout.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Umět odmítnout.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a jeden klasik vedle druhého, klasik operního zpěvu Štefan Margita už dneska, si vybírá mezi klasiky českého humoru. Tak koho vybereš, Štefane?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Je jich několik, ale já jsem strašně měl rád a dodnes ho mám rád a je to Miloš Kopecký.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Potkal jsi se s ním?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Potkal, ale strašně málo. Já jsem ho vždy obdivoval. Totiž já jsem stále říkal, že on nikdy nehrál a hrál tak úžasně, že člověk cokoliv mu uvěřil. Takže on vyšel na jevišti nebo v televizi, když ho člověk viděl, tak on nikdy nepřehrával a hrál to, co v té chvíli cejtil, že to má zahrát a to bylo u něho to geniální, co já jsem vždy obdivoval.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prostě pan herec. Tak si ho připomenem.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Jé, moc rád.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, že Štefan Margita tak výborně vypadá, že se tak dobře cítí, je nepochybně tím, že má úspěch, jak bych řekl, v práci. Prostě ve svém účinkování. Ale taky nepochybně jsi spokojenej v osobním životě určitě. Ale řekni mi, prosím tě, já si vůbec nedovedu představit, jak ty jaksi relaxuješ. Čím relaxuješ? Nedovedu si tě představit třeba v teplákách, jak někde běháš po poli.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Jé, to ne.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To ne, viď. Tak co je tvoje?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
V Americe člověk, když jde na procházku, tak opravdu oni běhají.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zakopáváš o ně.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Zakopáváš a vždy se divíš, protože spousta tlustejch a lidi, kteří mají opravdu sto padesát kilo, ale vejdeš do potravin a všechno je bio a všechno je minus kalorií, tak já nechápu, co jí oni.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A určitě jsi neviděl víc tlustejch lidí než v Americe.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Přesně tak. Ale hlavně teda v Texasu, tam teda v Houstonu, já jsem tak obrovskou pizzu, když jsem si objednal, já jsem v živtě neměl. A když koupíš kafe, tak oni ti dají rovnou dva litry.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano a dolejvají ti pořád.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ano. Takže všechno je obrovský, takže já pak se nedivím, že přiberou. Já jsem v Houstonu taky přibral. No a pak přijde moje dieta a pak začnu hubnout. Pak musíš nastoupit do inscenace, kde vlastně režisér tě zničí a pak zhubneš raz dva.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je lék, to je lék. Ale, prosím tě, zpátky k tomu relaxování. Tak jak ty relaxuješ?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Neděláme nic. Opravdu my jsme strašně rádi pak doma a buď jdeme na nějakou véču, ale ani to ne, opravdu my pak nechceme ani do restaurací. Jsme doma, pustíme si telku, každý si vezme nějakou knihu a čte nějakou knihu a starou knihu třeba a prostě život úplně běží, jdeme se projít, jdeme do shopping centra se na něco podívat anebo vyřídit věci, které doma potřebuješ. A hlavně se sejdeme s lidma, které pak dlouho člověk nevidí a pak je to vlastně úžasnej relax a nemusím myslet na to, jestli zítra mi bude ten hlas znít, takže se vůbec o to nestarám a dám si studený pivo v tý chvíli.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? Ty takhle riskuješ?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Pak ano. Když mám představení, tak ne. Já jsem to jednou, jednou jsem to vyzkoušel a zákon schválnosti udělal své. Ale už nebudu jak bláznivej a nějakej hypochondr tenor, dám si studený pivo. Já druhej den měl takovou angínu, že.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jestlipak máš problémy třeba s klimatizací tak jako Karel Gott. Ten se vyloženě bojí.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
To je pro mě katastrofa. Já už sedám do taxíka, už je pár taxikářů, kteří říkají: "Mám vypnout?" Říkám, ano, prosím. Ale samozřejmě znáš v Americe, prostě to je všude. V Metropolitní opeře, když se vrátíme do Metropolitní, tak tam je v hledišti taková zima, že Hanka byla na premiéře, to jsme hráli Z mrtvýho domu tehdy. A to bylo v lednu a ona měla svůj kožíšek u mě v šatně. A už běželo představení, které běží bez pauzy Z mrtvýho domu, to trvá celý hodinu čtyřicet. A najednou po představení, už jsem přišel do šatny a už mi avizoval někdo, že někdo vám vzal kožíšek vaší paní. Já jsem si říkal, kdo jí mohl vzít jako? Tak Hanka v době představení zařídila, že šla za uvaděčkou v opeře, řekla, že můj manžel je na jevišti momentálně a mně je šílená zima, vy musíte jít do jeho šatny, donést mi kožíšek. Ona to opravdu všechno udělala a ona.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam byla taková zima?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Tam je děsná zima. Je to fakt strašný a i na zkušebně, oni to pustí a pak to vypnou na chvíli, takže to se začneš potit a pak to zapnou znova, takže to máš angínu do dvou dnů.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dneska už může Štefan Margita rozdávat rady. To mě vlastně, vidíš to, napadlo teď, budeš třeba učit?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Jéj, ne. To já bych je zabil.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? Neumíš to, viď?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ne.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nemáš tu trpělivost na to asi.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Tak, to je vono, řekl jsi pravdu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem řekl svůj postoj, protože já taky to neumím.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Výtečný postoj. Opravdu já, ne, na to bych neměl nervy, abych vysvětloval stokrát to stejně a teď přijde nějaký koncert a blbě odzpívají. Já bych ho zabil chudáka.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak vidím, to škrtám.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Takže to nebudu, to nebudu opravdu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale teď zpátky, jakou ty jsi dostal v životě dobrou radu a kdo tobě v životě hodně pomohl, že na něj nikdy nemůžeš zapomenout?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Zdeněk Košler, dirigent. Dobrá rada byla, já jsem nastoupil do Prahy tehdy, do Národního divadla a tak jak je zvykem vlastně, že nastupující mladej tenor, tak divadlo mu nabídne spoustu rolí a i role, které třeba v té době ještě není tak technicky dokonalej, aby to dobře zazpíval, ale uvidíme, co to udělá. A Košler, ten přišel za mnou a říká: "Budeme pracovat jenom na Mozartovi a pokud budeš dělat slovanské repertoáry a Mozarta, tak dospěješ jednou k Wagnerovi. Ale když budeš dělat italskej repertoár, za dva roky nebudeš zpívat. Já jsem ho poslechl a měl opravdu pravdu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, v čem je ten Wagner tak těžkej?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Wagner. Vydržet vlastně to zpívání, protože tam je strašně mohutnej orchestr a potřebuje člověk určitej hlasovej fond, aby to uzpíval a jsou opery Zlato Rýna ještě není tak dlouhý, to je dvě a půl hodiny bez pauzy, ale pak jsou opravdu pět, šest hodin dlouhý opery od Wagnera a tam když nemáš dobrou techniku a člověk není na tom technicky dobře, tak to nedozpívá a je průser velikej.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak Zdeněk Košler, to je určitě postava, kterou nezapomeneš. Kdo třeba dál ti ještě pomáhal?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Samozřejmě moje paní profesorka Miluška Fidlerová, která byla bývalou sólistkou Národního divadla, dneska žije v Bratislavě. Tak ta mi pomohla strašně, protože já jsem nastoupil v osmdesátém šestém do Národního divadla a dělal jsem Evžena Oněgina tehdy, Levinskýho a někdo z vídeňský opery tehdy seděl v hledišti a oni mě angažovali na tři roky tehdy do Vídně. A to byla ta chyba tehdy, co jedinkrát jsem Košlera neposlechl a von tehdy říkal: "Já si myslím, že bys ještě neměl odcházet z Prahy, že tady si udělej repertoár a pak." Ale Vídeň samozřejmě v té době, ještě za komunismu.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To mělo zvuk.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ano. Rarita obrovská a já budu zpívat ve vídeňský opeře a tam zpívají ty největší hvězdy a člověk hned si myslí, že je Pavarotti a Domingo a hned ta facka přišla, protože já jsem nezvládal a mně nabídli několik rolí, já jsem to technicky vlastně nezvládal a po roce a půl já jsem šel za intendantem opery a já jsem vlastně ho poprosil, ať mě uvolní ze smlouvy, já jsem opravdu za rok a půl odešel a začal jsem na sobě pracovat právě s paní profesorkou Fidlerovou. Takže to byl moment a Košler tehdy mi říkal: "Vidíš, já jsem ti to říkal, ale člověk někdy v tý kariéře musí dostat tu facku."
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přesně tak, přesně tak. Potřebuješ ještě dneska, dejme tomu, někoho jako paní profesorku Fidlerovou, že pořád ještě přesto, že už jsi na tom nejvyšším niveau, tak jako potřebuješ nějakej korektiv třeba?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Dneska je ta výhra, že člověk když se dostane k dobrými dirigentovi, tak on ti strašně pomůže a tu roli v podstatě vypracuje s tebou a on ti poradí, co a jak udělat. Ale samozřejmě pak se stane to, že už dlouho, dlouho zpíváš a člověk nabere nějaké chyby, které na tom jevišti si v té chvíli už neuvědomí, protože třeba nějaká fráze se mu dobře zazpívá, ale ty to slyšíš dobře, ale v hledišti to nezní hezky. A to je to důležitý, aby ty asistenti a ten dirigent ti poradili, že to není dobrý a, pojď, zkusíme to jinak. A ty výtečný dirigenti dneska, jako je Baren-boim a Simon Rattle a Jiří Bělohlávek, prostě už tak výtečně slyší a zná ty zpěváky, že opravdu ti poradí v té chvíli a člověk musí mít důvěru k nim a poslouchat je.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jak si tady povídáme dneska v Tandemu se Štefanem Margitou, tak mě napadlo, jestli budeš myslet vážně to svoje rozhodnutí, že po šedesátce s tím praštíš, s tím zpíváním, tak já bych navrhoval, aby ses vrátil ke svýmu televiznímu pořadu Hogo Fogo.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ne.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale to ti tak seklo.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Nikdy.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty jsi byl úplně skvělej. Hanka samozřejmě taky, ale ty jsi mě strašně překvapil, protože seš komediant.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Já rád dělám komedii. Tam mi je líto, že je strašně málo rolí, v podstatě kdybych dělal operetu, tak tam bych se mohl víc vyblbnout, ale operetu bohužel, musím si přiznat, já nemám moc rád a nikdy jsem jí moc rád nedělal.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A muzikál?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Spíš, ale takovej klasickej. Já strašně miluju Misérable určitě a West Side Story.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fantom opery.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Fantom opery taky. Ale já se přiznávám, že když jsem viděl Fantoma opery v Londýně tak strašné představení, že já jsem si myslel, že to hraje prešovský divadlo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? Nic proti prešovskýmu divadlu.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Nic proti nim, ale to opravdu byla taková nějaká stejná úroveň, možná ještě horší.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já ho viděl v New Yorku a byl úžasnej.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ale prostě asi člověk vychytil nějaké špatné obsazení a protože je samozřejmě v obsazení je tam dalších pět lidí a možná právě ten pátej v ten večer zpíval. I to se stane, ale to se stane taky u nás, že vyjdeš na jeviště a za pět minut si uvědomíš, aha, dneska je nějakej, já mám jinej hlas, dneska to nějak nezní a samozřejmě čím dál zpíváš, tak je to horší a horší.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A tlačíš víc na pilu, protože se snažíš to přemoct.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
V té chvíli je základ to, aby člověk nezačal tlačit na pilu, ale ubíral. A to se člověk musí na jevišti pak naučit.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm. Tak co tě čeká teď v nejbližších týdnech, měsících?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Ještě dvě představení v Mnichově. Já nikdy léto neberu, ale je to festival a inscenace, kterou jsem nedávno dělal, takže to jsem jim přislíbil, že udělám. Pak mám dva měsíce prázdnin jako vždy až do konce srpna. Pak odlítávám do Madridu, kde začíná nová inscenace Borise Godunova. Tam dělám Šujskýho. Odtud rovnou do Amsterodamu, kde je dlouhé období nové inscenace Zlatorýna. Pak zase Mnichov, jsou reprízy. Pak dělám s Caritou Matillo v Mnichově Pastorkyni, Jenůfu, pak je znova Metropolitní opera. Takže dlouhý, dlouhý.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestli se nepletu, tak o těch prázdninách, který si maluješ teď, že budou opravdu.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
/nesrozumitelné/
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To taky, ale nebudeš muset zkoušet, trénovat?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Měsíc nezazpívám ani hoří.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně?
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Nic. Ani tón.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak kdybyste náhodou někdo slyšeli o prázdninách zpívat Štefana Margitu hoří.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Odstřelit.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Práskněte ho.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Tak, správně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak ti moc děkuju za tvoje příjemné povídání a milou návštěvu.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Já děkuju za pozvání.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako vždycky.
Štefan MARGITA, operní pěvec
--------------------
Děkuju.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Reprízováno 21. září 2012.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka