Střední Čechy změnil krach Poldi, konec těžby uhlí a automobilky

6. březen 2003

Krachy hutních firem, konec uhelné těžby a rozvoj automobilové výroby zasáhly citelně do průmyslové mapy středních Čech. Úbytek několika tisíc míst v těžkém průmyslu vyvážily investice do výroby aut zatím jen částečně. Zdaří-li se však stavba automobilky Toyota-PSA v Kolíně, získá region 3000 nových míst a dalších 2500 slíbili vytvořit dodavatelé obou koncernů. Shodují se na tom úřady práce a vedení středočeských podniků.

Nejvíce zkoušeným regionem v rámci kraje je Kladensko, kde v roce 1996 zkrachovaly postupně čtyři hutní společnosti Poldi. Z 6000 zaměstnanců Poldi tu během jediného roku odešlo 5000. Jen zhruba 600 jich zůstalo v tamní sochorové válcovně a kolem 400 v někdejší staré huti Poldi. Masivní propouštění mělo silný dopad na tamní trh práce: od prosince 1996 do prosince 1997 tu stoupla nezaměstnanost o 4,1 na 9,2 procenta.

Po stabilizaci poměrů postihla loni Kladensko další rána: Českomoravské doly tu ukončily těžbu uhlí a propustily 1200 pracovníků. Míra nezaměstnanosti tak vzrostla o další procento a nyní dosahuje 10,2 procenta. Potížím se nevyhnula ani hutní výroba na Berounsku, kde loni zkrachovala dceřiná firma Králodvorských železáren - Válcovny za studena. Výroba cementu letos končí v Králodvorské cementárně, odkud odejde 115 zaměstnanců.

Další firmy pak propouštění zdůvodňují snahou o restrukturalizaci. Například NKT Cables v Kladně letos propustí 130 z 500 zaměstnanců, desítky lidí odejdou z neratovické Spolany, kde nyní pracuje 1322 osob. Propouštění v řádu desítek osob chystá Česká rafinérská, která od roku 1996 snížila početní stav z 1300 na 850 osob. Podobný trend probíhá v Kaučuku Kralupy, který dnes zaměstnává asi 1100 osob proti 1800 v roce 1999.

Největší podnik na Benešovsku Sellier & Bellot propustil od začátku 90. let dokonce 2500 pracovníků a nyní má zhruba 1500 zaměstnanců. Loni však zvýšil své celkové výkony o deset procent na 1,3 miliardy korun a úměrně k tomu přijal dalších 100 osob. Nyní se naopak potýká s nedostatkem dělníků, který řeší zaměstnáváním cizinců, hlavně Slováků.

Dominantním zaměstnavatelem v kraji zůstává automobilka Škoda Auto s více než 20.000 zaměstnanci, která i přes recesi automobilových trhů nechystá větší propouštění. Její zásluhou se zaměstnanost na Mladoboleslavsku drží pod pěti procenty, zatímco v kraji v lednu překročila 7,5procentní hranici.

Škoda Auto i plánovaná automobilka v Kolíně podněcují zájem dodavatelských firem investovat ve středních Čechách. Až 1900 nových pracovních míst chce například vytvořit klíčový dodavatel Škody, VDO Česká republika, v Brandýse nad Labem. Zhruba 200 míst nabídne v příštím roce Peguform v Nymburku. Také mladoboleslavská Akuma chystá rozšíření výroby a slibuje zvýšit početní stav o 300 na 900 pracovníků. Další dodavatelé, německá Bilsing Automation a japonská Sumitomo light Metal Industries, se zabydlují v benátecké průmyslové zóně.

Automobiloví dodavatelé pomohli snížit nezaměstnanost i na Kladensku. Japonská Showa Aluminium Corporation zde už v roce 1999 zaměstnala 200 pracovníků a chystá vytvořit dalších 150 míst. Mitsubishi Electric Automotive Czech dává práci 200 lidem, společný podnik Mitsubishi Electric a Koyo Seiko zaměstná 115 osob a japonská Furukawa v Unhošti 200 pracovníků.

Ve Středočeském kraji vzrostla koncem ledna nezaměstnanost proti prosinci o 0,3 na 7,5 procenta, což je stále 2,7 procentního bodu pod republikovým průměrem krajů. V evidenci úřadů práce bylo 43.970 uchazečů o práci, tedy o 2209 víc než v prosinci. Nejvyšší nezaměstnanost mělo už tradičně Kutnohorsko s 13,6 procenta, desetiprocentní hranici překročilo Kolínsko (10,4) a Kladensko (10,2). Nejnižší nezaměstnanost kvůli blízkosti Prahy vykazují Praha-východ s 3,7 procenta a Praha-západ s 2,9 procenta.