Tereza Sverdlinová - ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové

7. říjen 2011
Tandem

V dalším Tandemu Jana Rosáka byla hostem marketingová ředitelka Nadace Terezy Maxové Terezie Sverdlinová. Prozradila, jak vypadá její pracovní den, co bylo posláním Nadace Terezy Maxové od samého počátku a zdali musela odmítnout nějaký dar.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hezký den vám všem, našim posluchačům přeje z Tandemu Jan Rosák. Dnes mi bude dělat společnost ve studiu příjemná, krásná mladá dáma. Já musím říct, že se velmi angažuje na poli dobročinnosti. To není ovšem úplně správné slovo, které by vystihovalo celou její práci. Takže, oficiálně hostem Tandemu je dnes ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové Tereza Sverdlinová. Já vás vítám, dobrý den.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Dobrý den. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
O nadaci si samozřejmě budeme povídat, ale nejdřív se podíváme do Zábřehu na Moravě. Proč? To už asi tušíte. Rozluštím po písničce.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zábřeh na Moravě jsem v souvislosti s mým dnešním hostem Terezou Sverdlinovou zmínil samozřejmě proto, že se tam Tereza narodila. Jste velice mladá, čili. 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Nejsem žádná ranní rosa už, ale.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale taková, jak se říká, dopolední určitě. 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Dopolední. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nebudeme se tímhle tím příliš zabývat. Zábřeh na Moravě, mimochodem já se možná zastavím nejdříve u vašeho jména, příjmení tedy. Sverdlinová není jaksi tak úplně moravské jméno.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
To je vyvdané jméno.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je vyvdané, aha, aha, tak to už je jasné. Ale zpátky. Jaké bylo vaše původní?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Plášková. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tedy jako Terezka Plášková jste se narodila v Zábřehu, kde se narodil, jestli se nepletu. Ano, Eskymo? 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Ano, přesně tak. Jan Welzl.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jan Eskymo Welzl. A kdopak ještě známý?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Ještě druhá manželka Jana Ámose Komenského. Ta má takové speciální podloubí v tom domě, kde se narodila, že to je takové významné místo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili, to vaše dětství bylo jaksi, já nevím, maloměstské?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Řekla bych, řekla bych, no, více méně určitě. Tak Zábřeh na Moravě je malinké město, má asi 15 tisíc obyvatel, takže to bylo opravdu takové, jako krásné dětství, ale takové, řekla bych, obyčejné.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale tak Zábřeh je, jestli se nepletu, důležitá železniční křižovatka, takže tam spousta lidí možná dělá asi na dráze taky. 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Asi taky. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co vaši? 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tatínek je učitel, maminka zdravotní sestra, takže ty železnice úplně minula. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A chtěla jste být spíš učitelkou nebo spíš zdravotní sestrou?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Chtěla, protože celá rodina, zbytek jsou učitelé, babičky, dědové, strejdové, takže jsem vždycky chtěla bejt učitelka, no. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili, vy jste inklinovala k tomu.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
K té dávající profesi jakoby.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, výborně. A co jste nakonec šla studovat opravdu?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak mně, když bylo 13 let, tak byla sametová revoluce a tak nějak musím říct, že to na mě velmi silně zapůsobilo, že jsem si uvědomila, že vlastně já nemusím být učitelka a nemusím žít v Zábřehu na Moravě. Do té doby jsem to vůbec neřešila, protože mi tak přišlo jako, že to je fajn tam bydlet a jako žádný ambice cestovat, jako proč, to vlastně ani nešlo, že jo. Takže, tou sametovou revolucí musím říct, že se mi tak jako rozšířil obzor těch možností. Já jsem si říkala, ty jo, vždyť já vlastně můžu jít do Prahy nebo někam úplně do zahraničí. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to sama takhle, nebo vám někdo poradil? 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Takhle nějak to na mě zapůsobilo. Přece jenom ta puberta, asi člověk víc začíná přemýšlet, co a jak s ním bude. Já jsem se rozhodla jít na gymnázium. A když opravdu jsem byla i v Praze, viděla jsme to dění tady, takový to obrovský nadšení, tak jsem si říkala, ty jo, já bych chtěla pro tu naši zem něco udělat. Něco takovýho fakt jako, abych jí pomohla. A ve své naivitě jsem se rozhodla, že půjdu studovat politologii a mezinárodní vztahy, že půjdu do politiky a že něco prostě dobrýho, aspoň kousek, něco dobrýho udělám. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Chcete říct, že když říkáte ve své naivitě, že vám potom něco otevřelo oči?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Velmi rychle jsem pochopila, že to není moje životní cesta, protože jsem člověk, který potřebuje mít rozum a srdce v souladu. A to bych asi v dnešní české politice těžce docílila.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dobře, tak politiku jste škrtla, ale jestli se nepletu, tak jaksi lidem pomáhat, to jste se rozhodla pokračovat v tom. 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Určitě. Byla to spíš příležitost, kterou jsem využila, než něco aktivně, že bych vyhledávala. Ale v době svých studií jsem dostala možnost pracovat v Centru pro demokracii a svobodné podnikání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To mi řekněte, co to je. 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
To byla nezisková organizace, která měla spoustu projektů a mimo jiné i jeden, který se věnoval jakoby informování účastníků státní správy ve věcech Evropské unie. V té době Česká republika ještě nebyla členem, tak aby si všichni úředníci uměli představit, co to je a jako, co čeká poté, až Česká republika se stane členem, tak tahle organizace měla taková speciální školení a já jsem byla jejich součástí. Tím, že jsem studovala politologii, tak to bylo pro mě takové zajímavé zpestření. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A docela logické asi taky.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Velmi logické.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, potom v dubnu 97 jste se stala výkonnou ředitelkou Nadace Terezy Maxové a o tom my si budeme povídat hned po písničce.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestliže Tereza Sverdlinová, můj dnešní host v Tandemu, pracuje v Nadaci Terezy Maxové už od dubna 97, tak to už o ní musíte opravdu něco vědět. Nejdříve jste byla výkonnou ředitelkou, dneska ředitelkou marketingu a PR, takže znáte tu nadaci ze všech stran. Řekněte mi, co už má za sebou z takových těch velkých projektů, co v současné době zpracováváte a co máte před sebou? To je úkol, viďte. 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
A mám se vejít do minuty?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Máte se vejít do tří minut.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Takže, 15 let činnosti. Tak my jsme začínali tím, že Tereza chtěla založit nadaci z toho důvodu, že navštívila kojenecký ústav a to, co tam viděla, to na ní tak hluboce zapůsobilo, že nemohla jenom tak odejít a tvářit se, že to, co tam viděla, prostě neexistuje. Takže, ten důvod byl její osobní zkušenost a silná reakce na to, co viděla. Takže, posláním nadace od začátku byla pomoc opuštěným dětem, opuštěným a znevýhodněným dětem. Ale samozřejmě jako každá živá věc tak se vyvíjí, tak se vyvíjela i naše pomoc. My jsme na začátku pomáhali opravdu srdcem. Mně bylo 20 let, když jsem přišla do nadace, takže v dobré víře a tím srdcem jsme dělali věci, jako že jsme dávali materiální pomoc do ústavů, protože byly povodně třeba na Moravě nebo jsme dělali projekt Strom splněných přání, což byla taková krásná vánoční akce pro děti z dětských domovů, které si mohly přát konkrétní přání a jako lidi v nákupních centrech nakupovali dárečky a každé dítě mělo na Vánoce přesně to, co si přálo. Vlastně takový koncept trošičku rodinný, který jsme chtěli přinést do dětských domovů. Ale i to jsme časem opustili, protože jsme zjistili, že vlastně těm dětem nejvíc ze všeho chybí rodina, chybí jim láska, chybí jim někdo jenom pro ně a že vlastně vykompenzovávat tou hmotou nebo nějakým dárkem je sice fajn, ale je to velmi krátkozraké. Takže jsme postupně i naši strategii rozšířili a poměrně hodně. A dneska už nepomáháme jenom dětem z dětských domovů, ale velmi významně pomáháme i náhradním rodičům, pěstounům, protože to je způsob, jak dostat děti z dětských domovů vlastně zpátky do rodinného prostředí. A hodně intenzivně pomáháme i biologickým rodinám, kterým hrozí, že to dítě bude odebráno. Protože mnohdy jsou děti odebírány ne proto, že by rodiče nechtěli se o ně starat, ale prostě neumí a chybí jim podaná ruka a pomoc a přece jenom není dost služeb, aby jim v té dané kritické chvíli pomohli. Takže, třeba platíme terénní pracovníky nebo lidi, který dochází do těch rodin a pomáhají jim tu krizovou situaci zvládnout tak, aby rodina zůstala pohromadě, pokud je vhodná pro dítě. Takže, dneska máme ty činnosti tři: prevenci, náhradní rodinnou a pomoc dětem z dětských domovů a vyvíjíme se postupně tak, že bychom si moc přáli, aby ten systém, který v Český republice je, který v tuto chvíli hodně preferuje ústavní výchovu a který by se měl posouvat spíš směrem k rodině, která je velmi přirozeným subjektem pro dítě vůbec, pro jeho vývoj, tak bychom rádi tyhle snahy podpořili.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jakým způsobem hodláte ovlivnit tohle to směřování? Protože to je asi to vůbec nejtěžší, viďte.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
To je velmi těžké, speciálně v České republice, kde je v tuto chvíli pět ministerstev, které se o danou problematiku starají. Kdyby bylo jedno, věřte, že byste udělali kus práce. Ale je jich pět a ne vždycky ta komunikace mezi nimi je snadná. Ale já věřím, že se v tuto chvíli blýská na lepší časy, protože se příštím rokem bude schvalovat nový zákon sociálněprávní ochrany dětí, který by to měl nějakým způsobem významně posunout. Ale ty zásadní změny, ty musí udělat stát. My jako neziskovka o tom můžeme mluvit, můžeme dělat kampaně, můžeme veřejnosti říkat, to je špatně, voličům říkat, prosím, volte ty, který to chtějí změnit k lepšímu. Ale to je v podstatě tak zhruba to, co můžeme. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak kdyby se to povedlo, to by byl hezký dárek k 15.výročí existence vaší nadace, který příští rok oslavíte. Tak vrátíme se samozřejmě k práci vaší nadace ještě.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem. Hostem je dnes ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové Tereza Sverdlinová. Není to tak, že v Nadaci Terezy Maxové pracujou jenom Terezy.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Ne, ne, ale jsme jenom tři, takže je tam vysoká pravděpodobnost, že tam možná nějaká Tereza ještě časem přibyde.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No anebo můžete mít Terezu, svatou Terezu.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
My jsme apolitická a nadnáboženská organizace, takže svatou Terezu tam mít asi nebudeme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak matku Terezu, myslím takhle. No, ale samozřejmě, že vás jaksi tahle ta práce v nadaci hodně zaměstnává. Ale zkuste mi říct taky, co děláte kromě toho. Máte rodinu, předpokládám. 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Jsem šťastně vdaná, děti ještě jsem si nepořídila, protože opravdu ta práce je mým koníčkem a přiznám se, že jí věnuju opravdu nekřesťanské množství času.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak vypadá třeba ten váš pracovní den? Co všechno musíte vyřídit?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak začnu třeba superrozhovorem v rádiu s panem Rosákem, třeba začínám. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vás, doufám, nezkruší na celej den.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Ne, to bezesporu. Potom mám ještě naplánované třeba dneska čtyři schůzky s agenturama, s dárci, protože připravujeme velkou módní přehlídku charitativní. No, ale je to v podstatě práce třeba od devíti do osmi hodin do večera s tím, že mnohdy se týká i víkendů, takže ten čas, který já jí věnuju, je ho opravdu hodně. Já si to můžu v tuhle chvíli dovolit, protože skutečně jako nemám rodinu. A mám velmi tolerantního partnera, který mi to dovolí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale já mám takový pocit, že zrovna to, co jste řekla, že chodíte jaksi na schůzky s různými donátory, kteří se třeba teprve rozhodují, jestli utrousí z toho svého úžasného majetku, tak je potřeba je jaksi přemlouvat, působit na ně nejrůznějšími způsoby. To asi není úplně lehká práce. Čím na ně působíte jaksi? Co používáte jako zbraně kromě toho, že vám to sluší?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Děkuju. Tak spíš tu naši práci, vlastně to, co konkrétně děláme, ty výsledky. Přece jenom myslím si, že nejvíc působí příběhy. My se snažíme, abychom opravdu přinesli co nejvíc jakoby to před a po v té situaci, že na začátku ta situace byla taková a díky naší pomoci a díky těm prostředkům se to vlastně posunulo dál. A věřte tomu, že někdy i málo prostředků dokáže udělat jako neuvěřitelný efekt. My jsme jednou, třeba jenom pro příklad, jedné malé organizaci dali 10 tisíc korun, což v dnešní době nejsou úplně malé peníze, ale nejsou zase nějaký zázrak. A díky těm 10 tisícům tři děti zůstaly domy a nešly do ústavu. A to mi přijde úplně super, jakože někdy i opravdu malá částka může způsobit velký věci v životě těch lidí a ovlivnit je natolik, že ten jejich další život, další směřování je úplně jiné, než kdyby právě třeba se za nimi zavřely dveře dětského domova.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na mě jste teď zapůsobila úžasně. Jestli vám to takhle jde tedy s těmi potenciálními sponzory, tak to.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Snažím se. Mám těch příběhů víc. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale já nepochybuju, že jsou všechny pravdivé, to samozřejmě musí být doloženo vždycky. Mimochodem jaksi vaše dary potom nebo respektive ty prostředky, které jdou na ty různé adresy, jaksi určitě perfektně dokládáte, to znamená, že ti sponzoři a donátoři mají možnost sledovat, kam jejich peníze jdou.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Určitě. Oni dostávají finanční správu a v mnoha případech se i účastní toho rozhodování, kam ty prostředky jdou. Takže, jsou vtaženi do toho procesu. A pro nás je to i dobře, protože čím víc ten dárce pochopí, o co nám konkrétně jde, tím blíž nám zůstane.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vyhledávání těch míst, kam ty prostředky je účelné dát, to je taky na vás, nebo to máte nějakou širokou škálu nějakých skautů?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
My spolupracujeme s odborníky. Ale tím, že děláme otevřené grantové řízení, o kterém křičíme do světa, ano, tady jsou prostředky, přihlaste se vy všichni, kteří děláte konkrétní zajímavé projekty, které přináší efekt, tak o tom takhle jakoby z toho terénu dostáváme zprávy, co se děje a do čeho můžeme investovat.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tereza Sverdlinová, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové, se pochopitelně nezabývá jenom samými vážnými věcmi, i když péči o to, aby se prostředky v nadaci dostaly na správné místo a pomohly, je také docela veselé a příjemné, ale já teď myslím přímo jaksi na humor a cílím na to, že i vy, Terezo, si můžete jako každý nás host zcela exkluzivně vybrat někoho z klasiků českého humoru. Přemýšlela jste o tom?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Přemýšlela jsem a bylo to hrozně těžké, protože já mám český humor moc ráda. Ale když bych si měla jednoho konkrétního vybrat, tak to je Miloš Kopecký. Toho jsem vždycky zbožňovala.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Miloš Kopecký. A co na něm jste zbožňovala?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Já teďka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Třeba moje žena říká, že přestože třeba on nebyl jaksi prvoplánově krasavec, tak.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
On měl charisma, na které.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Asi koukám, že na vás působí to samý. 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Určitě. Já jsem ho milovala ve filmu Já, truchlivý bůh. To je můj nejmilovanější film s ním. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam hrál s Pavlem Landovským. To je krásná záležitost. Tak to tady, mám takový pocit, nemáme. Ale Miloše Kopeckého určitě vám, Terezo, i našim posluchačům nabídnout můžeme.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Děkuju mockrát.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem. V něm je hostem Tereza Sverdlinová. Povídáme si o Nadaci Terezy Maxové, jejíž je Tereza ředitelkou marketingu. Je to tak, ano? 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co ten marketing v podstatě jaksi konkrétně, tak já vím, co marketing asi obnáší, ale tady co obnáší v nadaci?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Ono v podstatě, ať už děláte marketing v komerční firmě nebo v nadaci, tak to jsou ty stejné principy. Jde o to, aby nadace měla určitý tón hlasu, kterým komunikuje, ať už prostřednictvím kampaní nebo i určitého PR, jak se jeví veřejnosti. Vzhledem k tomu, že nadace má 85 procent příjmů z firem a vlastně z velkých společností, tak pro ně připravujeme speciální takové marketingové nabídky spolupráce, což jinými slovy je konkrétní pomoc, která je ale zabalena do nějakých dalších, přidružených aktivit, které by pro ně mohly mít nějakou cenu. V dnešní době se velmi dbá na to, aby ty velké společnosti byly odpovědné, že se pěstuje princip korporátní odpovědnosti. Takže, to vlastně s tím naším oddělením velmi dobře synchronizuje, kdy nabízíme možnost třeba zapojení zaměstnanců do určitých projektů, zapojení společnosti do konkrétní činnosti naší nadace. Takže, zhruba takhle připravovat určité zajímavé nabídky pro společnosti, které nás podporují.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy se určitě snažíte přiblížit nadaci i jaksi běžné populaci v tom smyslu, že se buďto účastníte nebo přímo sami pořádáte nejrůznější akce, ať už třeba sportovní, kulturní a podobně. To je taky vaše práce asi.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Taky, taky. A sehnat na ty akce prostředky, protože nadace ty peníze, které získá, ty jsou pro děti, takže jakoukoliv aktivitu navíc, ať už je to kampaň nebo nějaká akce jako třeba přehlídka, která nás čeká 2.listopadu, tak na tu se musí sehnat prostředky separátně zase od dalších dárců. Takže, je to o tom, že my nejsme produkce, abychom dělali akce jenom proto, že je děláme, protože my potřebujeme sehnat velkou částku, kterou tam předáme, ale samozřejmě, byť ty akce mají úplně minimální nebo dumpingové náklady, tak přesto je mají, takže je potřeba vždycky separátně na ně najít i konkrétního donátora.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zkuste být trošičku konkrétní a říct, které akce třeba jaksi teď v současné době probíhají nebo budou probíhat za vaší účasti nebo přímo ve vašem pořadatelství.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak nás čeká 2.listopadu přehlídka Fashion for Kids, což je takový šperk mezi našimi akcemi, který děláme už letos posedmé. Je to z toho důvodu, že je to přirozené. Tereza je modelka, má velmi dobré kontakty ve světě zahraniční módy, a tak se je snažíme využít pro pomoc českým opuštěným dětem, kdy ona osloví zahraniční návrháře věhlasné. My jsme teda měli třeba Gianfranco Ferré, Missoni, měli jsme tady Elie Saab, kolekci autorskou, přímo přijel i návrhář, takže to je vždycky velmi zajímavé v tom, že si udělá někdo čas z těchhle velkých jmen a na vlastní náklady přijede, podpoří dobrou věc.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A slyší na to, že je vy oslovíte a řeknete jim.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak já konkrétně ne, ale když je osloví Tereza, tak určitě na to slyší nepoměrně intenzivněji. A tím, že ta Terča pořád ještě, dvacet let je v modelingu, tak tam má spoustu svých kolegyň, kterým když zavolá a zrovna v tom termínu nemají nějakou práci, která se neodmítá, tak neváhají. Vím, že koho oslovila, tak nikdy neodmítl pomoc. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víte, to je možná jaksi škoda, že ne úplně všichni u nás doma vědí, že Tereza je vážně ve světě jaksi velice uznávanou veličinou v tomto směru. Je to tak, viďte?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Určitě, určitě. Tak on ji neodmítl ani princ Albert, který vlastně přijel v roce 2004 na první Fashion for Kids a v té době mu umíral otec, měl opravdu velmi jako složitou situaci, a přesto toho slova dostál a přijel, navštívil kojenecký ústav, velmi zasvěceně o něm mluvil, seznámil se s tou naší problematikou a aktivitami na tiskové konferenci mluvčí naší nadace, což vám řeknu, to bylo takový poděkování nám všem, že si udělal čas a opravdu takhle odpovědně se k tomu postavil. Stejně tak třeba Bryan Adams, což je taky dlouhodobý podporovatel nadace, nejenom finančně, když nám posílá nějakou finanční částku, ale teďka třeba v černu nám věnoval písničku na svém koncertu v Praze. Takže.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je nádherný.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Je to potom taková věc, která je fajn, je to fajn.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Chystáte nějakou podobnou bombu?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Chystáme, chystáme. Nemůže moc prozrazovat, ale chystáme. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ani naznačovat nesmíte? 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak to trošku naznačím. V Obecním domě 2.listopadu Fashion for Kids letošní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A bude tam bomba typu Bryan Adams nebo princ Albert?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Já bych si to strašně přála, je to na dobré cestě, ale nemůžu to teďka říct ani vyslovit. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ani zemi?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Amerika. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ou, to se mi zatmělo před očima.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Kanada a Itálie. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to jsou věci.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Držte nám palce, není to ještě na sto procent. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Držíme palce.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Abychom si tedy pořád jenom neříkali o tom, jak je to všechno krásně úspěšné i samozřejmě v činnosti Nadace Terezy Maxové, povídáme si s Terezou Sverdlinovou, ředitelkou marketingu nadace, tak zkuste zavzpomínat taky, kdy nadaci nebylo, já nevím, do zpěvu, když jste třeba začínali a museli jste velice těžce svou činnost jaksi prosazovat a lidi přemlouvat a byli jste třeba i tvrdě odmítnuti. Je to tak? Stává se to? 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Hm, byli. Jakoby byly doby, kdy jsme byli tvrdě odmítnuti, anebo nám byly nabízeny věci, které byly úplně pro nás jakoby neakceptovatelné.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co máte na mysli? 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Stalo se nám dvakrát, že jsme dar odmítli, protože ta podmínka toho daru byla pro nás absolutně nepřijatelná. Byla velmi rasistická. Byla v podstatě o tom, že nám jeden dárce chtěl dát prostředky na ozdravné pobyty pro děti a dal si podmínku, že nechce, aby jely romské děti. A to si prostě nadace nemůže dovolit. Takže, to byl pro mě obrovský šok, já jsem šla z té schůzky jak spráskaný pes. A prostě jsme to odmítli, tuhle pomoc. A odmítáme jakoukoliv netransparentní pomoc, odmítáme jakoukoliv pomoc, která má tady tyhle podmínky, kdy opravdu by si člověk připadal s prominutím jako Mengele, který by přišel jako do dětského domova a dělil děti na bílé a jiné pleti. Takže, to mi nebylo vůbec jako příjemný a nebylo to vůbec snadný. Stejně tak nebyla snadná moje první návštěva v kojeňáčku, kdy jsem opravdu fakt jako své dětství prožila v pohodě, svůj život, žádný problém a najednou potkáte situaci, kdy tiché chodby, děti skoro ani nepláčou, protože tam vlastně není, kdo by je pochoval moc, tam ta sestra má deset dětí na starosti, takže ta péče o ně není úplně, jako samozřejmě je nadstandardní v tom, že mají zdravotní péči a podobně, ale nemůže se jim věnovat jako maminka, která má jedno dítě. A když potom to dítě pláče a chce pochovat, tak vy si říkáte, proč já jsem měla to štěstí a proč ty nemáš. Ta obrovská nespravedlnost, která vlastně už od počátku toho, kdy se poprvé nadechne, ruku v ruce jde s jeho životem, tak to mi taky nebylo lehko.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se vám sevře hrdlo. To já znám. 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
A člověk je potom takovej pokornější, říká si, ty jo, jaký já mám štěstí. A samozřejmě mám sklony k lítosti. Tehdy mi hodně pomohla Tereza a ta říká: nesmíš brečet, nebreč tady, to jim nepomůže. Spíš se zamysli, jak jim můžeš pomoct. A to jsem potřebovala slyšet, to mi pomohlo hodně. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že vzhledem k tomu, že jste nadace a tudíž jaksi sháníte prostředky, kde se dá určitě, tak kde se ale opravdu, ne, kde se nedá, tak musíte být obezřetní i třeba vzhledem k tomu, že se třeba někteří v uvozovkách dárcové se snaží třeba, dejme tomu, jaksi vaším prostřednictvím nebo by se mohli snažit, tak mě napadlo třeba, já nevím, prát špinavé peníze a tudíž jaksi pozadí těch firem nemusí být úplně jasné. Tohle asi musíte taky mít pořád na zřeteli. 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
To bezesporu ano, ale my v tuto chvíli spolupracujeme opravdu jako s velkými, známými společnostmi, které mají zájem něco konkrétního a dlouhodobě dělat. My tím, že nám jde o tu dlouhodobost, a to je jedno z kritérií, které s dárci řešíme, tak v tom to praní špinavých peněz moc jakoby nejde. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak k tomu jste se museli ale propracovat, k takovému postavení samozřejmě. 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak my jsme od začátku do toho šli srdcem a čistě, takže cokoliv, co nám přišlo takové, že není úplně správné, tak jsme většinou se toho zřekli.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je a ještě chvilku bude ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové Tereza Sverdlinová. Nepovídali jsme si v podstatě ani tak moc o vás, což je škoda a chyba, protože si to zasloužíte. Já tady mám o vás pár takových poznámek, které jsou velice různorodé, že ráda cvičíte jógu, ale zároveň ráda spíte, chodíte na masáže.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Já spím u té jógy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně, jo? Ale pozor, že objevujete kouzlo Asie. Co si pod tím mám představit?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
No, když mám tu možnost, a to každý rok se snažím, abych měla, tak odjedu na tři týdny, někdy na čtyři do Asie. Vyberu si nějaký stát a tam strávím svoji dovolenou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Sama? 

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
S manželem samozřejmě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Manžel pracuje v reklamě?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, Asie, to si může člověk představit jaksi jet s cestovní kanceláří do nějakého takového toho střediska, kde vás zpracovává ta cestovní kancelář po svém, anebo vezmete batůžek a jedete jaksi na blind, jak se říká hezky česky. Co vás spíš bere?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak já mám ještě třetí cestu, že jedeme sami, ale na blind ne. Co si vždycky nastudujeme, co v té zemi můžeme vidět a dopředu si to dohodneme s nějakým hotelem nebo i třeba na místě si vezmeme průvodce, aby nás provedl nějakou lokalitou nebo nějakým místem. No a potom část dovolenky je vyloženě dovolenka u moře, kdy v té Asii jsou nádherná moře, pláže a podobně. Takže, je to taková kombinace.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když Asie, tak ať si dovedeme představit, co máte za sebou z té Asie už.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tak když to vezmu z jedné strany na druhou, tak Japonsko, Singapur, Malajsii, Indii, Barmu, Kambodžu, Laos, Vietnam. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to jste vzala celý. To jste nebyla v Koreji akorát.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Čínu jsem neviděla ještě, Indonésii.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to je úžasný. Indonésie, tam jste ještě nebyla?

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Tam jsem ještě nebyla.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to vám doporučuju. Aspoň někde jsem byla, kde jste nebyla vy. Jinak vám samozřejmě děkuju za vaše povídání. Přeju vám, abyste měla co nejvíc času na tu svou Asii taky, ale především co nejvíc času samozřejmě na děti, které v tom dobrém slova smyslu mají prospěch z činnosti Nadace Terezy Maxové, jejíž ředitelka marketingu Tereza Sverdlinová byla dneska hostem Tandemu. Díky za vaši návštěvu. Ať se daří.

Tereza SVERDLINOVÁ, ředitelka marketingu Nadace Terezy Maxové
--------------------
Děkuju moc. Vám také.



Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio