Tomáš Trapl - muzikálový herec a zpěvák
Jan Rosák přivítal v Tandemu Tomáše Trapla, muzikálového herec a zpěváka. Prozradil, kdo ho naučil zpívat, jak popisuje svoji muzikálovou postavu Quasimoda a na jaký zážitek nemůže zapomenout.
--------------------
Ze studia našeho pořadu vás všechny u rádia vítá a dobrý den přeje Jan Rosák. A můj dnešní host? Dá se bez nadsázky říct, že bez něj se neobejde žádný muzikál uváděný na pražských scénách. Když je režiséři a producenti obsazují, celkem pravidelně padne mezi prvními jméno herce a zpěváka Tomáše Trapla. Vítám vás, Tomáši, dobrý den.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Dobrý den.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dá se dokonce říct, že Tomáš je v Tandemu celkem jako doma. V tandemu, protože před dvěma lety vybojoval bronz v televizní soutěži Duety, když hvězdy zpívají s Janou Bouškovou. Že mám pravdu?
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak teď nám sice Tomáš na úvod taky zazpívá, ale sám. Všem přeju dobrou zábavu.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak já jsem tady vychválil Tomáše Trapla jako muzikálovou superhvězdu a on nám tady teď zazpíval úplně něco jiného, tykový bigbeat. Ovšem, pozor, to byly vlastně, Tomáši, vaše začátky se skupinou Dolmen. A tohle byla svatba havranů. K tomu se určitě dneska taky dostaneme. Ale já bych nejraději začal úplně od samého začátku, to znamená od vašeho narození. Kde jste spatřil světlo světa a jaké bylo vaše dětství a vůbec.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Krásný. Já jsem spatřil světlo světa v Praze, v porodnici U Apolináře, kde shodou okolností 40 let působila moje matka jako staniční sestra, jako porodní bába a pozdějc.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže, to byla nějaká protekce.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Takže, jsem měl protekci od začátku. Shodou okolností tam taky působila pak moje budoucí tchýně, což jsem taky netušil. Já, když jsem začal chodit se svojí ženou, zpěvačkou Petrou Kohoutovou, tak naše maminky se na sebe chodily koukat a říkaly, tak to jste vy, aha, to jsem nevěděla, protože tam byly dvě kliniky, první a druhá U Apolináře a voni byly každá na jedný. Takže, to je taková jenom story o tom, že svět je malej, že jo. No a jinak jsem se narodil v Praze. Dětství bylo úplně obyčejný. Měl jsem ho samozřejmě poznamenaný hudbou, protože táta byl regenschori, ale to byla jakoby tenkrát nebyla práce, takže to znamená, že on vedl chrámovej sbor.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To měl jako koníčka?
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
To byl koníček, no jistě. Za to se ani snad nesmělo brát peníze, že jo. Teď, jak máme po Vánocích, tak samozřejmě vždycky na to vzpomínám, protože táta už nežije a maminka vždycky většinou nadávala o Vánocích, Velikonocích, všechny ty církevní svátky jsme měli jako rodina zkažený, protože se muselo zpívat v kostele nebo se zkoušelo nebo se něco dělalo. A my jako děti jsme to nechápali, že máma je naštvaná a táta vždycky někde lítal po kúru a varhaník, že jo. Jinak byl úplně normálně zaměstnanej.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vy jste taky zpíval takhle?
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Já jsem zpíval, prej jsem zpíval, já si to trošku pamatuju, vod čtyř let jsem zpíval u oltáře, když byly májový, jestli to zajímá posluchače, to jsou takový mše v květnu, který jsou zasvěcený Panně Marii, to jsou takzvaný májový a já jsem tam zpíval prostě a neuměl jsem pořádně ještě mluvit a šišlal jsem, ale už jsem zpíval u oltáře vždycky nějakou sloku nějaký mariánský písničky, což byla taková sranda. Pak jsem samozřejmě zpíval dál jako i s kytarama, když už jsem začal dlouhý vlasy a už jsem byl trošku rebel, tak jsem konkuroval tátovýmu sboru a měl jsem vlastní takovou kapelu, já tomu říkal chrámovej bigboš nebo modřanskej bigboš, protože v kostele v Modřanech jsem takhle působil. A měli jsme dobrýho faráře, kterýmu nevadilo, že se tam občas objevily kytary na kúru. Takže, my jsme prostě prali akustický, žádný elektrický tam nebyly. Ale to už bylo osmašedesátým, to byly opravdu 80.léta, to už v osmašedesátým bylo běžný, že se vracely třeba kytary a bigbít do kostela. Ale my jsme to dělali jenom tak jako to, ale takhle jsem konkuroval, no.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale všechno pravděpodobně pod dojmem /nesrozumitelné/, jejich rockové opery, že.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Myslíte Jesus.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale oni měli Tomi, tuším, se to jmenovalo a taky se to uvádělo v kostelích.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
To ani nevím.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rocková opera, no. No a Jesus samozřejmě, že jo. No, ale takhle to vypadá, že jste.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Že jsem nějakej nábožnej, že jo, to vypadá.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To nevím, to nevím, jestli tohle mělo vyplynout, ale každopádně vypadá to, že jste vážně.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Nebo že jsem strávil dětství, že vám skáču do řeči, já jsem hrozně ukecanej.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Všim jsem si, no.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Že jsem strávil dětství v porodnici a v kostele, to takhle vypadá, jsem chtěl říct.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Z porodnice rovnou do kostela a pak už rovnou do muzikálových síní. Bylo to takhle přímočarý, nebo jste mezitím třeba ještě zatoužil po kariéře, vím já co.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Bylo to horší ještě než přímočarý. Prostě já jsem si vůbec, já jsem sice jako furt někde chodil zpívat nebo jsem hrál na piano, na kytaru, ale nikdy mě nenapadlo, že bych se tím jako živil profesionálně. Mně to fakt jako nespojovalo. Byl jsem takovej prostě, mě to spíš bavilo tím lámat holky a tak, že jo. A když mi otec říkal na konci devítky prostě měl bys jít na konzervatoř, ale ještě asi nemáš vodmutováno nebo něco, tak začni chodit někam zpívat sólově, protože já jsem do tý doby jako sólově jako v lidušce jsem se těm lidem smál, když chodili zpívat sólově do lidušky. Já jsem tam hrál na piáno a ne tohle to. Tak začni zpívat sólově a pak se uvidí. A teď půjdeš na gympl a pak se uvidí, až vodmutuješ, že jo. On mi to takhle nalinýroval a já jsem se moc nebránil, mně to bylo docela jedno. A začal jsem chodit sólově zpívat a učil se jakoby techniku, což bylo strašný. Takže, já jsem zpíval takhle, jsem lovil tu masku, dělal jsem všechno blbě, že jo, jakoby, ale získával jsem nějakej jinej zase rozsah, techniku a chodil jsem čtyři roky na gympl a teprve po gymplu jsem šel na konzervatoř, na zpěv, na voperu, protože v tý době, když se chtěl člověk věnovat zpívání, tak jste musel získat papír jedině v opeře.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď se konečně dostáváme k těm vytouženým muzikálům, protože ty jsou v souvislosti s Tomášem Traplem nejčastěji zmiňovány. Ale, pozor, já si myslím, že přestože Tomáš vystoupil opravdu ve strašně dlouhé řadě muzikálů. Kdybych to měl tady vyjmenovávat, tak možná ty čtyři minuty, které jsou na ten vstup svěřeny, tak bychom využili. Ale nebyla tam víceméně žádná superhlavní role. Vy jste dokonce řekl, že pořád jsme dělníci muzikálů, že produkce hlavně obsazují pophvězdy, protože ty jim prodávají lístky. To s váma můžu jenom souhlasit.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Bohužel je to tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jasně. No, ale pozor, teď jste nejnověji na muzikálové scéně Quasimodem a tudíž konečně opravdu big hlavní role. Řekl jste, že prý to je nejodpornější postava v dějinách českýho muzikálu. Je to pravda?
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
No, ne, von je vošklivej, von je vopravdu jako poznamenanej, hnusnej má bejt, Hugo ho takhle vykreslil. Ale ono to zase tak strašně hlavní role není úplně, což je teda zajímavý. Teda je to titulní role, a dokonce sám režisér, když přišel na první zkoušku a řekl, tak já jsem to celý přečetl vod toho Huga, je to teda hrozně tlustá kniha, vůbec bych vám nepřál to celý číst, protože je to strašně, furt tam vykresluje, jak vypadal chrám Notterdam a vůbec tam nepíše nějaký věci, co mě zajímaly. On je takovej jako Martin Kukučka, že jo, ten režisér. A říkal, no a nejmíň je tam vo tom zvoníkovi. Vono se to sice po něm jmenuje, ale je tam nejmíň, že jo. Tam je hlavně Frolo, jak se zamiloval, tam je Fébus, jak se zamiloval, tam je tohle to a zvoník tam tak jako probíhá.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A Esmeralda, že jo.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Esmeralda hlavně taky. Tu milujou vlastně všichni. Takže, pak se obrátil na mě a na toho Čongiho, co se mnou alternuje a řekl, takže kluci vy tam toho zase tolik mít nebudete, ale budete tam furt. Takže, my tam vopravdu jsme vod začátku až do konce, já mám vopravdu jenom v druhý půlce asi dvě minuty na to, abych se šel třeba napít a spláchnout ten prach z toho jeviště takzvaně a jinak tam třeba probíháme. Zpíváme tam poměrně jako zásadně úplně veliký, velký, dlouhý, třeba teď jsem viděl Funny Girl a ta má jednu pecku za druhou a 19 převleků, ta nesleze z jeviště. Tak my to takhle nemáme, takhle úplně strašně náročný jako pěvecky a herecky, ale tím, že tam jsme furt, tak pořád někde přicmrdáváme, máme nějakou árii, máme nějakej duet, máme samozřejmě i nějaký tria, tohle to, ale z toho typicky muzikálovýho, americky muzikálovýho pohledu to není tak jako náročný. Ale samozřejmě je to náročný psychicky, fyzicky, protože tam někde furt něco lezeme a máme tam velikej dramatickej oblouk, to znamená, musíme ukázat, že jsme postižený, že jsme vošklivý.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A zamilovaný.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Zamilovaný, že jsme šťastný, že zabíjíme.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A pak nešťastný.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Ano, přesně tak. Pak taky vlastně ještě zabijem sebe, zabijem svýho tátu, jakoby tátu. Čili, velkej oblouk hereckej tam je.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já se pamatuju, třeba teď si vzpomínám na Antonyho Quinna, kterej hrál Quasimoda, že jo, v tom slavným filmu, tak přestože, to máme recht, není role jaksi hlavní, že by tam byl pořád a pořád to bylo o něm, tak když se potom vzpomíná na Zvoníka od Matky Boží, tak si člověk představí tuhle tu figuru. Doufám, že to bude i v tomhle tom případě.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
No, já hlavně tvrdím, není malých rolí a já jsem měl vždycky štěstí, že když jsem dostal nějakou roli v muzikálu, tak sice nebyla jakoby hlavní, byla vedlejší a já mám zkušenost, a to určitě víte taky, že vedlejší role posouvá děj daleko lépe než nějaká hauptka, jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A člověk si na ní často víc pamatuje.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Víc pamatuje, přesně tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak teď si jí zapamatujeme i díky tomu, že si pustíme jednu písničku, tedy z Quasimoda.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Ano, je to přímo moje velká sólovka, která se jmenuje Jsi tou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsi tou.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Jsi tou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha, tak to není francouzsky si tou.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Ne, je to Jsi tou a to je přesně v okamžiku, kdy von si chce vyvěštit z ruky a najednou prostě se do ní zamiluje a je to tahle ta krásná písnička, která je zároveň i jako přídavek na konci, takže ji diváci uslyšejí dvakrát. Tady jí uslyšejí jenom jednou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tady jednou, tady jednou.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když jste vy poslouchali árii nebo písničku Quasimoda ze stejnojmenného muzikálu, tak jsme si s Tomášem Traplem, interpretem té písničky, povídali taky o takovém bagroundu toho celého muzikálu. Myslím si, že ne každý ví, kdo je vlastně autorem muziky. To by bylo docela hezké připomenout.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
No, von totiž tenhle muzikál má úplně nový tvůrčí tým, kterej to tady začíná zkoušet na tý pražský scéně poprvé. Takže, možná bych mohl jmenovat i obecně všechny okolo, pokud možno, snad rychle. Takže, hudbu Kaláb, Maxián, Prachař, což jsou kluci spojený.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nightwork.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Ano, přesně tak, se skupinou Nightwork. Režie a scénář, scénáře a režie se ujal tandem velmi známý už dneska SKUTR, to znamená Trpišovský, Kukučka. SKUTR, to je právě skupina Kukučka, Trpišovský, jsou známý z La Fabriky, jo a z těchhle těch divadel. A libreto udělal taky takovej jeden výbornej blázen a ten se jmenuje Petr Kolečko. Rozhlasoví posluchači ho znají z různých těch rozhlasových her.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na Kladně dělal spoustu úžasných věcí, že jo. Jágra, jestli se nepletu, taky.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Ano, ano, přesně tak, přesně tak. Takže, Kolečku, Kukučka, Trpišovský, Nightwork. No a i ta produkce je úplně nová.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je docela dobré, že to je další svěží vítr do pražských muzikálů, který už byl, řekl bych, nasnadě.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
A je plno, je plno, zaplaťpánbůh je plno, což nebejvá úplně zvykem u těch novejch muzikálů.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale já bych se přece jenom ještě vrátil do doby, kdy na vás, na Tomáše Trapla úplně plno nebylo. To bylo tehdy, když jste začínal s Dolmenem asi, to byla vaše první kapela. My jsme si tady zahráli jednu písničku Svatba havranů a z toho je jasné, že jste směřovali tak trošičku do toho.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Do keltský, no, no. Původ týhle kapely spadá do mýho působení v Jesusovi, Jesus Superstarr muzikálu, kde taky jsem hrál vedlejší roli, která vlastně byla hlavnější. Ten Jidáš toho má daleko víc než ten Ježíš, teď se vracím oklikou k tomu, o čem jsme mluvili před tím. A tam byl jistej kytarista šikovnej Tomáš Valášek, kterej skládá tenhle ten typ hudby a vybral si mě jako zpěváka a založili jsme spolu ten Dolmen. Takže, takhle stará ta kapela je, fungovala jenom 10 let bohužel a mně hrozně bylo jako ctí, že jsem si jí mohl dneska tady takhle poslechnout.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, moment, tak já v tom případě jsem tu posloupnost nezachoval, protože ještě před Dolmenem byl Dobrý večer, kvintet, jestli se nepletu.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Ano, ale to s bigbítem nemá nic společnýho.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jasně, ale začínal jste tam kariéru.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
To jo, to jo. My jsme poprvé vyjeli třeba do Paříže s takovouhle kapelou. To spadá ještě do toho období, kdy jsem studoval konzervatoř státní. Tam byl jistej Eda Tomas, kterej taky studoval operu, zpěv. My jsme studovali všichni operu, moje žena, já a takovýhle a udělali jsme, založili jsme prostě tenhle ten Kvintet. A to byl vokální kvintet.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten pořád funguje.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Jo, to je pravda.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Samozřejmě v jiném složení.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
My jsme s ním byli tři roky.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale co bych určitě nepominul, protože to je ve vašem životě i v kariéře neopomenutelná epizoda, velice veliká - Semafor.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
No jo, tam jsem strávil deset let hned od roku 86, už během studií.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam si vás veřejnost všimla. Mám takovej pocit, že ještě s vlasy asi tak zhruba.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
No, trošku delšíma než teď. Já jsem zjistil, že jsem se devatenáct let nestříhal. Teda s malejma pauzama kvůli třeba vojenský katedře, protože na HAMU jsme museli, než začala revoluce, tak asi dva měsíce jsme se chodili zakopávat do Motola. Ale jinak jsem nosil dlouhý vlasy. Já jsem miloval Johna Lennona a to byl můj vzor a nosil jsem lenonky a byl jsem takovej prostě rebel, no. Takovej ale protipolitickej nebo jak to mám říct.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já vám rozumím.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Pan profesor Jankovský, kterej mě naučil zpívat na konzervatoři a byl samozřejmě ve straně, ale byl to strašně hodnej člověk a byl z Plzně, jakoby kovanej trošku, tak von vždycky: "No jo, ty jsi ten můj učitel marxismu-leninismu." Ještě žije doteďka, já mu zavolám, že jsem o něm teďka mluvil.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když mluví Tomáš Trapl o svém působení v Semaforu, tak se mu přímo rozzáří oči a já se vůbec nedivím, protože tam dostal hezké příležitosti v Kytici, Nižnij Novgorod, Výhybka. Myslím si, že Semafor vás v podstatě, jak se tak někdy říká, udělal, protože v Semaforu jste se stal slavným, začalo se tam chodit i na Tomáše Trapla, to je ten mladej, vlasatej, co to umí. Čili, já si myslím, že když si teď máte vybrat, Tomáši, z klasiků českého humoru, tak to ani není žádný jaksi mus, že zrovna vybíráte Jiřího Suchého, ale že to je zcela logické, viďte.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
No, určitě, protože mně to hrozně dalo. To, co jsem se nenaučil ve škole nebo nemohl naučit ani, jako já jsem tam chodil na operní herectví. A dyť víte, když se půjdete podívat někam na operu, že si ty holky, který zpívají ty árie, neumějí ani kleknout, že jo, promiňte, že to takhle říkám. Takže, v tom Semaforu mě to prostě naučilo věci, který já jsem nemohl se naučit na tom operním oddělení. Jak to dneska vidím, tak třeba kdybych bejval byl na hudebně-dramatický větvi, na který teď učím už dlouho, tak bych se tam asi naučil i stepovat nebo i kleknout lépe nebo něco. Ale ten Semafor mě naučil tyhle věci. A hlavně já jsem v tý době nevěděl, že tady existuje muzikálový divadlo. Já jsem znal jistej nějakej Karlín, kde se dělaly operety a nějaký potažmo muzikály staršího typu. Ale něco takovýho původního, co prostě, vlastně úplně klasickej českej muzikál je Suchý - Šlitr nebo Suchý - Havlík. A to já vůbec netušil.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A navíc s tím obrovským humorem Jiřího Suchého.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Ta poetika a všechno, že jo, a proto jsem si ho vybral. Navíc měl narozeniny letos a výročí, loni 50 let Semaforu. A já si ho strašně vážím jako člověka, teď jsem s ním byl na jednom jevišti zase v Národním a von je pořád stejnej, von má strašně moc života, hrozně energie. To je stejný, jako kdybyste potkal Einsteina nebo Seiferta třeba, že si můžete na něj šáhnout. Tak takhle já to cejtím.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přesně, přesně, to cejtím taky. Takže, teď jste ho hezky oslavil, tak teď mu dáme ještě příležitost, aby nám udělal radost všem.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Přesně.
/ Ukázka /
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tomáš Trapl je hostem dnešního Tandemu. Je to těžké, abychom nevynechali něco důležitého z jeho kariéry, a přitom abychom se zmínili alespoň trošku o něčem nebo o všem, tak já si myslím, že teď se asi soustředíme na ty muzikály, protože potom, co jste působil v Semaforu, to byly samozřejmě taky vlastně muzikály, věci, které dělal Jiří Suchý.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Tenkrát se tomu tak neříkalo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Neříkalo se tomu tak, no, ale ty muzikály v tom smyslu prostě těch velkých produkcí začaly až po revoluci. Kde jste vlastně poprvé jaksi se objevil?
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
V dvaadevadesátým ty první Bídníci, když přivezl Adam Novák.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hned v tom?
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Tak tam hned.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A pak už to šlo v podstatě, bez vás se neobešel žádnej.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
To zase ne úplně, protože vono to nebylo tak jednoduchý. Třeba byla možnost dělat najednou ve třech, to znamená, já už jsem dělal v Ježíšovi, dělal jsem v Draculovi a v tý době se už rozjížděly trošku Vlasy a Krysař vlastně taky už potom ve stejnou dobu. No a do vobou mě chtěli. Nakonec jsem Vlasy vodmítnul, myslel jsem si, že mi projde ten Landa, protože ten mě zajímal víc, protože jsme si s Danem jako docela rozuměli, protože von začínal v Draculovi mimo jiné, to už dneska skoro nikdo neví. Alternoval Hůlku, že jo, tenkrát.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale nějak to nevyšlo.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Ne, hráli jsme. Dokonce s ním mám fotku na bukletu jednoho cédéčka nějakýho. A tam už mě ty produkce nepovolovaly tolik, voni proti sobě brojily, v podstatě brojejí do dneška. Dneska taky, když chcete jít někam jinam, tak se musíte zeptat producenta, hele, nevadí ti, já bych chtěl jít dělat konkurzu nebo chtějí mě do druhýho muzikálu do druhýho divadla. A voni koukají jako, někdy jo, někdy ne, někdy jim to vadí, někdy nevadí. A tenkrát to vůbec nebylo zvykem. Pak jsem taky nebyl v Pomádě a já nevím. Takže, není to tak.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takhle, respektive dá se spíš vypočítat věci, kde jste nebyl. No, ale já si myslím, že ti producenti a režiséři vás obsazují celkem cílevědomě, protože vědí, že jednak nezklamete, protože jste jaksi v těch muzikálech opravdu hodně ostřílený, pak samozřejmě jaksi kvalitní hlas a kvalitní i činoherectví, protože už v tomhle tom jste se zdokonalil taky v tom Semaforu, co si budem povídat.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
To jo, to jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a navíc vy na to jdete opravdu, řekl bych, od lesa. Jsem dokonce si přečetl někde, že když jste trénoval na Barona Prášila, tak jste prej vylezl na nějaký sopky.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
No, ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to fakt?
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
No, tak to já jsem trošku jako, ale bylo to zajímavý, že jsme si sehnali hotel pod Etnou a mě pak napadlo, vždyť baron Prášil vleze na Etnu a já z tý Etny vylejzám jako vulkán, že jo. Tak jsme říkali, musíme tam jet a tak jsme to takhle proprali v Česku.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je dobrý, to se mi líbí. No, Baron Prášil, ten už se neuvádí.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Bohužel. To bylo hezký představení.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale v současné době vystupujete v kolika vlastně muzikálech teď?
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
No, není to zase taková rána, ale v podstatě pořád přetrvává v Divadle Kalich Krysař, kde hraju Osud, v Divadle Broadway v Katovi Mydlářovi, kterej vlastně teďka se odmlčel malinko na jeden měsíc a myslím tím v prosinci a už zase začínáme. Budu teďka v Hamletovi, kterej se vrací na Broadway z Kalichu, ale vrací se v americký verzi, to máme premiéru někdy v březnu, tuším, nevím kdy.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co znamená v americký verzi? To bude jiná verze?
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Ano, ano. Von Janek jakoby upravil tu verzi, kterou jsme hráli v tom 2000 nevím kolik přesně, jak se otevíralo Divadlo Kalich.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam jste hrál hrobníka?
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Tam jsem hrál hrobníka. Tak von jí upravil pozdějc a udělal takovou lepší, americkou verzi, s kterou chtěl jakoby prorazit na Broadway a prorazil s ní v Koreji a teďka, myslím, někam do Japonska a někde prorazil různě a máme jakoby lepší verzi, taková zajímavější, tak ta se bude uvádět v tom březnu na Broadway.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když Korea a Japonsko, tak chcete prorazit i na Broadwayi.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
No, přesně tak.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, že se může Tomášovi Traplovi klidně stát malér v uvozovkách, tedy malér, protože vystupuje ve spoustě muzikálů, tak já si představuju, že třeba v kostýmu Le Misérable může náhodou prostě zavítat na Quasimoda omylem, jo, a kolegové budou koukat. Ale to je samozřejmě veliká nadsázka. Když to berem úplně vážně teď, tak kdy vám nebylo úplně takhle do zpěvu jako zpěvákovi taky?
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
No, tak do zpěvu, jako správnýmu zpěvákovi nemá bejt vůbec, ten to má mít jako práci. Ale vopravdu vážně, já nemůžu zapomenout na velkej zážitek, kterej se nám stal, bohužel teda samozřejmě, loni v létě, kdy já jsem do toho zkoušel toho Quasimoda a nám umírala babička doma, prostě v baráku, jakoby matka mý ženy. A ona nás poprosila, protože měla těžkou nevyléčitelnou nemoc, poprosila nás, že by nechtěla umírat v nemocnici, jestli bysme jí mohli nechat umřít doma, což je normální dneska a když na to ty lidi mají energii a peníze a všechno možný, tak to jde, že jo. Já už jsem něco podobnýho zažil s tátou, když mi bylo prostě dvacet let, to zase se starala ta máma. Ale chci vo tom mluvit kvůli tomu, že jsem netušil nebo jsme netušili s manželkou, že existuje jistá organizace cestadomu.cz, to je taková organizace, která je nezisková a oni mají k dispozici takovej jakoby manuál, kterej vám přivezou domů a začnete podle něj vlastně toho člověka, na něj pohlížet, jak umírá a pomáhat mu v tom, aby odešel, připravovat ho z tohohle světa. Ale, pozor, to je otázka jenom v Praze a je to za dvě stovky na den, když zaplatíte, to znamená, vy máte 24 hodin denně k dispozici doktora, sestřičku, půjčovnu se vším, na co si vzpomenete. To znamená, že si půjčíte třeba pojízdnej záchod za pět korun na den nebo lůžko proti proležení nebo dejchací přístroj, jsme měli doma půjčenej, já nevím, za pakatel prostě. Já jsem předělal ložnici, kde babička, jsem předělal na JIPku takzvaně, úplně na ARO pomalu, píchali jsme jí morfium. Když už jsme se nemohli vyspat jeden nebo druhej, tak prostě byli k dispozici dobrovolníci, který zadarmo přišli na tři hodiny třeba sednout si k babičce a my jsme se šli vyspat a tak dále. Ale my jsme to moc nevyužívali, protože jsme chtěli i zapojovat děti, aby viděly, jak to vypadá, že jo, prostě, když odchází člověk, navíc babička byla doktorka medicíny, čili vona si sama ještě ordinovala takzvaně. Čili, bylo to chvílema někdy jako tragický, někdy to bylo i směšný. Ale chtěl bych vyzdvihnout pro každýho, kdo by měl problém s tím, že mu někdo doma umírá a nechce ho dávat do nemocnice, kde se třeba rychle proleží a umře rychle anebo tak dále, tak cestadomu je na tohle úplně geniální, protože oni jsou hrozně citliví a je to i profesionálně jako vybavený a není to vůbec drahý.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To byl duet Gringoara a Quasimoda, čili dvou velice důležitých, téměř hlavních osob z Quasimoda, čili z muzikálu, ve kterém hraje můj dnešní host Tomáš Trapl. Ten si zazpíval s Ondřejem Rumlem. A je to vlastně taková pozvánka k tomu taky, že Quasimodo začíná zase další sérii představení už v lednu.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
V Divadle Hybernia.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Divadle Hybernia. Ale já bych nerad opomenul i další vaše aktivity, Tomáši. Pořád ještě dabujete? Protože jsem slyšel váš hlas v kreslených seriálech u Walta Disneyho taky.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
No jo, teď už míň, teď už míň.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale je to taky příjemná kategorie.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Jo, to je nádhera, když můžete prostě v tomhle tom hlasu ještě i zpívat, to se vám na pódiu moc nepodaří. Takže, když uděláte nějaký zvíře a ještě v tom děláte: Jsi tou, co svět rozdělí nebo něco, tak je to dobrý. To taky hned tak někdo neumí, takže si většinou ještě volají. Ale už volají míň, protože jsem asi drahej. Já si vychovávám konkurenci totiž, když mluvíte vo těch mejch aktivitách.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? no jo, dyť vy učíte taky.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Já učím herce zpívat, ale já říkám, já učím herce ukazovat to, že neumějí zpívat tak, aby se to nepoznalo. Já jim vysvětluju různý fígle. A když někdo jakoby míň zpívá, tak z toho dělám jako záměr. Jako třeba Malásek říká, šanson, každej si myslí, že umí šanson, když začne šeptat a dejchat do toho, že jo. Tak já učím herce zpívat nebo spíš jako dělat to, aby se nepoznalo. A tam je hodně mladejch výbornejch už mejch i budoucích, teda už mejch i současnejch kolegů. Například Honza Maxián, taky můj žák nebo Dan Barták, já nevím, plno takovejchhle už hvězd třeba, který taky dabujou a samozřejmě asi jsou i levnější, když jsou mladší, že jo.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že vy musíte být oblíbený jako učitel, protože vnášíte do toho nepochybně i humor, což bylo vidět třeba i při vašem vystoupením, tuším, že to bylo 2009 Duety, když hvězdy zpívají, že jste do toho vnášel taky s Janou Bouškovou humor, legraci, srandu a možná, že i kvůli tomu nebo i díky tomu jste tedy urvali bronzovou medaili.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Já jsem to vůbec netušil, protože co si budem povídat, ta Jana nezpívá úplně super, ale je hrozně ctižádostivá, milá a má za sebou velkej fanklub. My tomu říkáme u nás fanklub, ona tomu tak neříká, ale prostě je oblíbená, že jo. Tak já jsem říkal, no tak já z tebe vopravdu vydřu všechno, co půjde a ještě uděláme takovej jakoby konfliktní trošku jako systém. A měli jsme štěstí, že občas jsme se porotě nelíbili, což si myslím, že nám u těch diváků pomáhalo, protože my jsme se jakoby divákům víc líbili než tý porotě. A ten divák, kterýmu jsme se líbili, když viděl, že porota nám dala málo, tak vo to víc poslali esemesek. A myslím si, že tohle nám došlo během třetího kola a na tom jsme pak udělali svojí taktiku.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Šikovný, šikovný. No, šikovný je i Tomáš Trapl. Přeju vám, Tomáši, aby se vám to pořád takhle vedlo, abyste byl pořád tak dobře obsazován, aby vás vedli neustále všichni producenti a režiséři v patrnosti jako velkou muzikálovou hvězdu, protože si myslím, že si přijdou diváci na své. Teď konkrétně třeba při Quasimodovi. Určitě vás všechny zveme, jak říkal Tomáš, v lednu zase v Divadle Hybernia se s Quasimodem začíná.
Tomáš TRAPL, herec, zpěvák
--------------------
Já moc děkuju za pozvání a přeju všem v roce 2012 hodně štěstí, zdraví.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Díky, mějte se hezky.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.