Univerzální pneumatiky nejsou konstruované pro české podmínky. I v nížinách může napadnout sníh a několik dnů se tam udržet
U univerzální neboli celoroční pneumatiky nás zajímá hloubka dezénu. Výhodou je, že ušetříme za přezouvání v servisu. Co se vyplatí? Pneu celoroční, nebo zimní?
Od 1. listopadu by měli mít řidiči na svých automobilech buď pneumatiky zimní nebo celoroční, tzv. univerzální, s hloubkou dezénu vyšším než 4 milimetry, pokud pojedou po souvislé vrstvě sněhu nebo námraze či náledí. V některých horských oblastech jsou povinné dokonce celoročně nebo jejich používání přikazuje dopravní značka.
„Univerzální pneumatiky nejsou konstruované pro naše české podmínky. I v nížinách může napadnout sníh a několik dnů se tam udržet. Taková pneumatika je vymyšlená do oblastí, kde sníh padá velmi sporadicky a díky vyšším teplotám se během krátkého času přemění v břečku a vodu. Pokud nemohu vyloučit, že se někde nesetkám se sněhem, námrazou nebo náledím, tak bych univerzální celoroční pneumatiku nedoporučil,“ říká Jan Drnec z plzeňského pneuservisu.
Při případné dopravní nehodě je z pohledu českého zákona univerzální pneumatika vyhovující.
Pneumatiky vybírejte podle počtu najetých kilometrů
Při výběru zimních pneumatik se můžete obrátit na odborníka, nechat si poradit a doporučit pneumatiku „na míru“. Záleží totiž na počtu najetých kilometrů v zimě a od toho se odvíjí i kvalita pneumatiky a cena.
Jiná pneumatika, lacinější, stačí řidiči, který v zimě najede 2000 km a jinou, prémiovou dražší s lepšími vlastnostmi, potřebuje řidič, který najede 20 000 km. Když je koupíte na internetu, ušetříte pár stokorun. Sami si je doma nepřezujete, a proto musíte zajet do pneuservisu. Mohou tam preferovat svoji klientelu, takže budete mít dlouhý čekací termín.
Je to otázka priorit. Buďto zaplatíte více, budete mít vše pod jednou střechou včetně záruky a výměny. Nebo ušetříte, ale spočítejte si čas, který strávíte objednáváním pneumatik, jejich doručením, obvoláváním servisů s nejkratším termínem a případné záruky.
Vyplatí se mít dvě sady pneumatik na discích?
Dříve se používaly tzv. disky plechové, současné automobily mají už disky převážně lité, a tudíž dražší. „Plechové disky jdou dnes sehnat na 16palcová a někdy i 17palcové. Ale dnes je u větších aut standardní rozměr 19 palců a výše. Tam se plechové disky nedělají,“ potvrzuje Jan Drnec.
„Pokud si například koupíte SUV s velkými koly a chcete si ho nechat třeba jenom 5 let, je ekonomický nesmysl kupovat si na druhou sadu pneumatik disky lité. Tady se vyplatí přezouvat pouze pneumatiky. Nové automobily mají navíc senzory na monitorování tlaku v pneumatikách. Pokud je měření ve ventilku, stojí zhruba 1300 Kč a baterie v něm vydrží do 10 let. To je další náklad x 4 kola.“
Kvalitní autoservis pneumatiky po výměně umyje, včetně disků. Je to proto, že se při další výměně lépe vyvažují. Měly by se nechat vyschnout. Pneumatiky na discích skladujeme naležato v komínku na sobě. Samotné pneumatiky vedle sebe nastojato. Do prostor, kde je skladujeme, by nemělo přímo svítit slunce.
A co říká Jan Drnec na protektory nebo pneumatiky z Číny? Poslechněte si v reportáži našeho Hobby magazínu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.