Vládní zmocněnkyní pro záležitosti romské menšiny se stala Lucie Fuková
Vláda ČR zřídila funkci vládního zmocněnce pro záležitosti romské menšiny. Do pozice jmenovala Lucii Fukovou.
Lucie Fuková mimo jiné pracovala jako romská poradkyně na pardubickém magistrátu. Absolvovala také stáž v Evropské komisi, po níž v roce 2007 koordinovala pod úřadem vlády Evropský rok rovných příležitostí pro všechny. V roce 2016 byla u zrodu organizace Klub Barvaľipen, která sdružuje romské studenty a absolventy středních a vysokých škol.
Vytvoření funkce je podle kabinetu Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) a Pirátů se Starosty a nezávislými (STAN) nutné vzhledem k rozsahu agendy a její roztříštěnosti mezi různé orgány státní správy. Problematiku národnostních menšin má na starosti vládní zmocněnkyně pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková.
„Chci se zasadit o efektivní koordinaci a komunikaci integračních politik na národní úrovni v rámci jednotlivých resortů," uvedla Fuková. Za zásadní dále považuje nastavit vhodné kroky a nástroje v návaznosti na Strategii romské integrace na regionální úrovni. „V neposlední řadě považuji za významné propojení a sdílení dobré praxe klíčových aktérů," dodala.
Poslední výroční zpráva o stavu romské menšiny uvádí, že podle odborných odhadů žije v Česku asi 262.000 Romů. Zhruba 110.000 z nich žilo v takzvaných ghettech, nebo jim vyloučení hrozilo.
Romští aktivisté mluvili o zvláštním zmocněnci už léta. Na jaře 2012 ke zřízení pozice vyzývala tehdejší celostátní asociace Romů. Bývalý premiér Petr Nečas (ODS) pak po jednání s romskou delegací řekl, že je to nápad k zamyšlení. V říjnu 2019 vznik postu zmocněnce i jeho týmu zařadila mezi své priority rada vlády pro záležitosti romské menšiny.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.