Z Telče do Slavonic jezdí vlak podél Dyje po někdejší příhraniční železnici
Výlet do Telče je sám o sobě zárukou poklidného a romantického zážitku. Když se navíc do tohoto jihozápadního cípu Vysočiny vydáte vlakem, uvědomíte si, jak moc se v železniční trati mezi Telčí a Slavonicemi odráží radostná i krutá období života zdejších lidí ve dvacátém století.
Na jeho začátku sem koleje přinesly technologický pokrok, pohodlnější dopravní spojení pro cestující a umožnily také lepší odbyt zdejšího zboží. Byl tu významný textilní průmysl, rozvinutá výroba nábytku a zemědělských strojů. Díky železnici našly odbyt i místní pivovary, lihovary, cihelny a lesy.
Původní projekt vznikl už v roce 1892 v dolnorakouském Zwettlu a byl rozdělen na dvě části. První část trati vedla z Jihlavy přes Telč, Dačice a Slavonice do Schwarzenau a měřila necelých 100 kilometrů. Druhá část měla pokračovat ze Schwarzenau přes Zwettl do Amstettenu a měla měřit 115 kilometrů - trať se ale k Dunaji nepodařilo dotáhnout.
Stavba trati z Telče do Slavonic začala v červenci roku 1901. V úseku pracovalo několik tisíc dělníků jenom s primitivní mechanizací. Přesto stavbu dokončili o devět měsíců dříve, než se čekalo. Provoz na železnici, která z velké části kopíruje hranici mezi Čechami a Moravou, byl zahájen v září 1902. O rok později byla dobudována spojovací trať mezi stanicemi Rakouských státních drah Kostelec-Cejle a Schwarzenau.
Je zcela nepochybné, že železnice znamenala zlepšení dostupnosti tohoto příhraničního regionu. Ale právě ona blízkost česko-rakouské hranice nakonec zapříčinila přerušení trati, kterou zdejší lidé využívali ke spojení s Prahou i Vídní. V roce 1951 byly ve Slavonicích odmontovány koleje z obavy před únosem vlaku do Rakouska. Provoz na úseku Slavonice - Fratres nebyl už nikdy znovu obnoven.
Dnes vás tu čeká romantická vyjížďka malebnou krajinou, kde se louky střídají s lesy, a z okénka vlaku můžete sledovat klikatící se tok Moravské Dyje, který nedbaje hranic plyne dál k našim jižním sousedům. V létě se navíc můžete svézt vlakem s parní lokomotivou, a to v rámci pravidelné akce Léto s párou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
ONLINE: Meteorologové zpřísnili výstrahu, ‚extrémní stupeň nebezpečí‘ nyní platí i pro Prahu
-
Olomoucký kraj: Jesenicko zaostává kvůli velké izolaci, problémy jsou ale i na Hané
-
Kontraktoři, novinářské cesty i ‚lekce přátelství‘. Rusko šíří vliv v Africe, dopady bývají destruktivní
-
Marx, Stalin, Trockij. Politolog vysvětluje vztek komunistů i jejich touhu po revoluci