Zdeněk Reimann v Tandemu

21. leden 2011
Tandem

V Tandemu Jana Rosáka byl sommelier Zdeněk Reimann. Jejich povídání bylo hlavně o víně. Prozradí, jestli jsou naše vína srovnatelná s těmi světovými, jak se ke svému oboru vlastně dostal a dozvíte se, čím byl jeho dědeček.

  • Zdeněk Reimann,
    sommelier
    " style="">
    Zdeněk Reimann,
    sommelier
    " style="">
    Zdeněk Reimann,
    sommelier
0:00
/
0:00

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, vážení a milí posluchači, Tandem je tady a s ním samozřejmě i já, tedy Jan Rosák. Znáte to rčení, řekni mi, co čteš a já ti řeknu, jaký jsi. Tak já bych si to dovolil dneska trochu parafrázovat a zeptám se, řekni mi, co piješ a já ti řeknu, jaký jsi. No, v zásadě u toho nejjednoduššího rozdělení bych řekl, že jsou mezi námi pivaři, vinaři a taky mlíkaři. Mlíkaře jsem si dovolil zařadit tam kvůli své manželce, protože ta toho moku vypije tolik, že sama tvoří úplně samostatnou skupinu. No, ale my ostatní dáváme přednost buď pivu, anebo vínu. Tak já jsem třeba ten druhý případ. A můj dnešní host, ten je dokonce ve víně jako doma. Vítám sommeliéra Zdeňka Reimanna. Ahoj, Zdenku, dobrý den.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, ahoj, Honzo, já jsem rád, že jsem rád, že jsem tady, ale nevím proč, ty vždycky máš takové krásné slavné lidi a teď mě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že ty jsi ve víně takhle taky slavnej, ve víně hodně znamenáš, ale my se k tomu samozřejmě propracujeme. Budeme si povídat o víně, ale taky, jaká byla tvoje cesta za ním.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mám rád povídat si s lidmi, kteří rozumí svému oboru a to je zrovna případ Zdeňka Reimanna. Ovšem než se propracujeme k tomu vínu, tak bych, Zdenku, nechtěl rád odbočit nebo nechtěl bych odbočovat z toho našeho zavedeného systému, takže si povídáme vždycky o dětství, i když já mám takový pocit, že i v dětství se může objevit náznak tohohle moku, protože já třeba, co si vzpomínám, tak jsem dědovi chodil už od takových devíti, deseti let na jeho rybízák.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, vidíš, to já zase chodil na višňovici, kterou dělal soused, a on byl takový báječný starší pán a nezamykal to. A my jsme vždycky s klukama na vesnici, když jsem tam přijel na prázdniny, já byl z Prahy, zkoušeli tu hranici, kolik můžeme vypít, aby to nepoznal. No, a opravdu on byl dobrý, anebo prostě pak nám, ano, pak nám řekl, že prostě jsme neupíjeli tolik, aby nám to škodilo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkej, a to jste pili slivovici nějakou?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Ne, višňovku, víno z višní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, víno z višní.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
On měl báječnou kyselinku teda pochopitelně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak prosím tě, říkáš, že jsi z Prahy, ale vyrůstal jsi částečně taky na vesnici, že jo.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Ano, protože děda byl takovej, jak se, myslím, přidělenec se jim říkalo. On po sudetských Němcích dostal mlejn, on byl mlynář. Takže jsme vyrůstali trochu v tom pohraničí a tam jsem se naučil respektu k lidem, kteří mluví více jazyky, než jenom jedním, protože jsem tam chodil do školy obecné a tam byli, tam jsem se zamiloval, prosím tě, ve druhé, třetí třídě do holčičky, která mě občas vzala domů a tam se mluvilo jenom německy a já nic, já nerozuměl. Tak mě trochu učila, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha, jo, takhle, už ve třetí třídě, no, to je hezký. Ale prosím tě, ten mlýn, to mě zajímá docela, trošičku proniknul jsi do tajů toho, toho mlýna?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, pro někoho, já nevím, jestli jsem byl tím starkem nebo mládkem? Mládek je, myslím, stárek je u pivovaru, že jo. No, tak a to mě fascinovalo, protože jak se to všechno třese a běží a ty řemenice a ty mašiny, to je z poschodí do poschodí, to je fascinující.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víš, čemu se říká v mlýně hasačert?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Ne. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vidíš to, tak to se možná tam neříkalo, to je takový zařízení, který se klepe a předisponovává tu mouku do dalších.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Ano, tak to tam bylo, to prostě třasák.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale nepředpokládám, že bys byl fascinován tím mlýnem až natolik, že bys třeba chtěl v budoucnu někdy dělat jako kluk teda mlynáře.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Ne, to mě nefascinovalo natolik, abych to chtěl dělat. To máš pravdu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak čím jsi chtěl být.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, tak já jsem chtěl být žurnalistou a vcelku jsem se jím stal, takže se dá říct, že můj sen byl splněn. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Šel jsi rovnou po střední škole na žurnalistiku?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, to už jsem šel, já když jsem šel na žurnalistiku, tak už jsem psal, psal jsem do Studenta, do Literárek a pan rektor mně vysvětlil, že nemám studovat žurnalistiku, že tam mě psát nenaučí, že to už umím. Tak abych studoval ty obory, o kterých chci psát.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to je logický docela.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Tak jsem studoval třeba, jak se stavěj mosty, to bylo spojený s tím nuselským, pak jsem studoval trochu architekturu, pak jsem studoval trochu herectví a různé obory, které mě prostě napadli, o kterých bych kdysi mohl psát. Takže jsem sice nedostudoval, ale dovedu klást nepříjemné otázky odborníkům například.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je dobře, tady se s tím ovšem nesetkáš, já ti žádné nepříjemné otázky klást nebudu, za chviličku naopak si popovídáme o něčem, co je nám příjemné.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestliže mám dnes v Tandemu příležitost popovídat si s naším předním sommeliérem Zdeňkem Reimannem, tak samozřejmě, že se řeč musí stočit logicky na víno. A řekl bych, že je hezká příležitost popovídat si o tom, co se občas tak i objeví, Zdeňku, v novinách, v tisku i nejenom v odborném, ale vůbec i jaksi populárním denním. Jak jsme na tom my s našim vínem, jestli naše víno je konkurenceschopné vůči světu třeba nebo aspoň vůči Evropě. Jestli je víno jenom na Moravě, nebo i v Čechách se rodí dobré víno a podobně.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, my jsme na tom dobře, jak všichni asi vědí, vyhráváme spoustu medailí, ale někdy tam ty medaile vyhráváme proto, že prostě tam nepřijde někdo lepší.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslíš jednooký mezi slepými třeba?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, někdy. To už tak nějak se ví, že třeba ta takzvaná nejdražší vína, údajně tedy nejsou úplně nejlepší, ale nejdražší, protože se o nich v těch bohatých kruzích ví a vyžadují se a tak se cena také tvoří, tak ta prostě do soutěží nechoděj, to už nemají zapotřebí. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď mluvíš teda o těch špičkových evrpoských.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
O těch špičkových evropských, třeba ten slavnej Chateau Petrus, že jo, to ví, to zná každý, tak ta už se účastní, neúčastní žádných soutěží a mají astronomické ceny, no, a kdyby prostě taková vína se někde objevila, tak zase budou vyhrávat, ať jsme tam my, nebo nejsme, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili myslíš si, že je to třeba jako, já to teď zkusím parafrázovat jako třeba v krasobruslení, že vyhrávají jména z velké části? Samozřejmě kvalita tam nějaká být musí, ale že když už jsou třeba dvě vína souměřitelná, jsou téměř stejná, tak vyhraje to, které je slavnější?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Skoro. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha, jsi se usmál. Tak asi to tak bude, no. No, a co ta naše vína teda, můžou se, ale teď skutečně myslím objektivně, odhlédni od těch soutěží jako takových. Teď kdyby, dejme tomu, tady na stole stála vína špičková, bílá vína moravská, francouzská, italská, španělská, máme šanci?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, šanci určitě máme, ale zase to máš tak, že každý jíme to, na co jsme z domova zvyklí. To samé s tím pitím. Takže když Moravák přijede do světa a zkouší, jaké, nebo pije jakékoliv údajně báječné víno, tak ohrnuje rty a říká, no, tak to vůbec není naše víno. No, má pravdu, není. To je unikátní, každé je unikátní, jako jsme každý originál, ale když bychom dali třeba ochutnat marťanovi, který vůbec nemá nejmenší příslušnost k žádnému vínu na světě, tak by posoudil naše v tom kontextu a byl by docela spokojen, bych řekl, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže červená vína se opravdu s těmi světovými nebo s těmi špičkovými francouzskými, španělskými, italskými, když jsme jenom u Evropy, měřit nemůžou, tak to je asi hlavně kvůli počasí, viď.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, já jsem si to myslel taky do minulého týdne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkej, to není, jo.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, začínáme, protože v rámci toho globálního oteplování a umu našich vinařů, kteří se neustále samozřejmě vzdělávají a prostě dovedou dostat z těch hroznů víc, než jejich předci, tak už i to červené víno začíná být zajímavé, ale kupodivu zejména ten Pinot noir, kterému u nás říkáme rulandské, víš proč? No, to je zajímavý. To někdy ještě za monarchie, okolo roku 1900, 1890, rozvážel podomní obchodník po horách a po krajině víno v takovým vozíku taženým opilým bernardýnem a on se jmenoval Ruland. Takovej Čechoněmec, Sudeťák. No, a teďkon, jak jezdil, tak hospodyně povídali, odkud bereš víno a tak, no, mně ho dováží Ruland a bylo to, stalo se rulandské. A on dovážel bílé, červené, nikdo neví jaké, odkud, ale prostě rulandské a nějak se to uchytilo, takže máme rulandské bílé, šedé.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tohle je pravda, Zdeňku, to sis nevymyslel? Vypadá to jak pohádka úplně.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, ale to je prostě, to je v záznamech někde.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak vidíte, nejenom víno samotné, ale i story o něm může být pohádkové.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je sommeliér Zdeněk Reimann a my se se Zdeňkem známe nějakou dobu, já vím, že on vínu opravdu hodně rozumí, že ho má rád, že se v tom opravdu vyzná, ale k tomu jsi se samozřejmě taky musel jako každý propracovat. Ty jsi říkal, že jsi původně novinář, který psal o nejrůznějších oborech, o architektuře, herectví, divadle a podobně, ale jaké bylo to tvoje první setkání s vínem, myslím teď takové ne, že jsi si dal první dvojku, jako každý druhý u nás někde v hospůdce, ale tak už jako profesionálnější třeba.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, já jsem byl fascinován tím investigativním žurnalismem, takovým tím zvídavým novinářem, který se rád dozvídá věci tajemné. A když jsem chodil do tanečních, tak jsem si všiml, že různé dámy reagují jinak na různá vína. A tak jsem si vypracoval takový systém, když jsem chtěl, že jo, se s dámou seznámit a případně ji sbalit, na jaké víno tedy bude fungovat. Tak jsem začal to víno zkoumat a tak jsem přišel k vínu, člověče.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty jsi teda balil holky takhle systematicky, koukám.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Určitě, určitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? Teda přes děvčata jsi se dostal k vínu, k různým vínům?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, a zjistil jsem, jestli to mohu prozradit, že třeba ty boubelky mají radši kulatější sladší vína a takové ty holky s tím intelektem, ty maj rády sušší vína.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, pomalu, já si to píšu, jo. Sušší, no, jo, to je pravda. A nerozhodovala teda jaksi místo původu, to znamená, že tehdy to bylo asi jedno odkud.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, asi ano, to místo původu, pokud budeme, u těch dívek tedy hledat místo původu, to znamená to rodinné zázemí, tak tam to začalo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale vínu jsi se začal posléze tedy věnovat profesionálně, trénoval jsi taky někde třeba v cizině?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Ano, já jsem původně začal se tím vínem živit v Anglii, když v roce 68 jsem odešel. A tam jsem získal místo u jedné německé firmy a prodával jsem německá vína a můj přízvuk byl výhoda, protože jsem prodával německá vína, mluvil jsem s přízvukem a Angličani si to vykládali jako tedy, že to je německý přízvuk, že. A brali mě jako většího experta, než jsem skutečně byl. Tak jsem se jím tady musel stát, abych si nepřipadal trapně, že. No, a to bylo moje první setkání. No, a pak jsem s ním začal obchodovat všelijak různě, dovážet do Spojených států, z Austrálie i z Francie, až jsem se potom vrátil a tomu vínu jsem se dál tady věnoval.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Řekni mi, musí opravdu špičkový sommeliér, dejme tomu, se toulat i po různých jaksi místech původu, to znamená po vinicích, třeba navštívit vinice a já nevím, na Novém Zélandu, v Kalifornii, v Chile a tak, aby věděl, co všechno to víno koštuje a jak ho prodávat třeba?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Musí, já jsem si tím tedy prošel a tak jsem třeba šlapal skutečně, šlapal /nesrozumitelné/ v Austrálii v kádi a.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, počkej, nejenom po vinici, ty jsi šlapal přímo v kádi.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, oni teda tam normálně víno nešlapou, ale někdy takové ty malé várky přišlápnou. A já jsem se tam přichomejtl, já vždycky chodím na ty vinice, když mají hodně práce a nechtějí mě, nemají tedy na mě čas, nemohou se mi věnovat a můžu prostě se tam volně potulovat. A dělat, co chci a můžu jim pomoct a oni si nechají pomoct, protože toho opravdu mají moc. A to je takový základ porozumění vínu práce v tom sklepě, ale potom i na vinici.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Sommeliér Zdeněk Reimann si teď vybral z klasiků českého humoru klasika opravdu velkého, přímo na piedestalu, dokonce jednoho z největších Čechů, dokonce vůbec toho největšího Čecha podle opravdových tedy jaksi průzkumů a ankety, kdyby nebyla bývala potom zmanipulovaná, tak to Jára Cimrman prostě musel vyhrát. Tak ty jsi si vybral Járu Cimrmana. Chodíš rád do divadla třeba na Járu?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Chodím do divadla moc rád, na Járu Cimrmana extra rád, protože to je takový typ humoru, který mně vyhovuje. Tam choděj taky lidi, kteří mají radši sušší vína před těmi sladkými. To tak nějak jde s tím. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale jsi schopnej do toho divadla jít jenom jako prostý divák, anebo tam jdeš jako kritik, jestli to v tobě náhodou nezůstalo z tý doby, kdy jsi psal o divadle třeba.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Já se tam jdu vždycky poučit, protože Jára Cimrman tě poučí vždycky. Tam se dozvíš věci, o kterých jsi nevěděl a zejména ten úhel pohledu je prostě unikátní. Takže je to divadlo jak vzdělávací, i poučné i tedy zábavné.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdo se někdy dostal k takovým vínům už na vyšší úrovni, třeba dejme tomu na slavné přehlídce vín Vína a Destiláty, která je každoročně na výstavišti pražském, tak tam dojde taky třeba ke stánku, který nabízí vína slavných osobností. To se tě, Zdenku, chci zeptat, jestli to není tak trošičku, já to teď řeknu hodně natvrdo, tak trošičku malinko divadlo, anebo jestli, dejme tomu, Steven Spielberg, Francis Ford Coppola, Gerard Depardieu nebo Pierre Richard opravdu pěstují vína a nabízejí opravdu kvalitní vína?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, to se budeš divit, oni ta dobrá kvalitní vína nabízejí, protože si mohou zaplatit dobrého sklepmistra. A oni všichni vcelku mají rádi vína jako ty nebo já, nebo půlka národa, že jo, vinná a oni k vínu přišli tak, že si řekli, no, tak proč já mám servírovat cizí víno, když mohu svoje. A tak koupili kvalitní vinohrady i s personálem a prostě zařídili tu techniku, technologii a dovedou, mohou vyrábět dobré víno a nemusejí servírovat cizí, servírujou svoje. To je chytrý, ne?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je chytrý. U nás, jestli se nepletu, to nikdo takhle ještě nemá, viď?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Ale myslím, že, že, no, nechci jmenovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aby si nedělal reklamu. 

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, nechci jmenovat, ale máme jednoho, dva.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, jasně, tak prosím tě, ale tím se dostáváme taky k tomu, co tobě opravdu šmakuje tak, že se k tomu třeba rád vracíš. Já vím, jako sommeliér přechutnáš, překoštuješ takhle za ten rok, myslím si, že jako hodně značek, hodně druhů vín, ale přece jenom jsou vína, ke kterým se rád vracíš. Co je takový tvůj hit, na co ty přísaháš?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, ono záleží na tom, co budeš k tomu jíst, jo. Já třeba přednáším na různých hotelových školách nějaké ty sommeliérské kurzy a vedu řadu ochutnávat a když se mě lidi ptají, kterému vínu prostě dávám přednost ke kterému lnu, tak moje automatická odpověď je, co se bílých týče, záleží na tom, co je v ledničce a co se červených týče, záleží na tom, které jsem ještě nevypil doma. Ale samozřejmě tu ledničku musíš něčím naplnit a ten sklep také a potom si vybírám vína, která jsou jaksi komplexní, nejsou jen tak líbivá a jsou z dobrých poloh, z dobrých vinařství a tak dále. To je dlouhý povídání, ale prostě co se týče odrůd, tak si myslím, že to rulandské bílé třeba, Pinot Grigio a Pinot Gris, jinde se Chardonnay jsou vynikající odrůdy, taky mi chutná úžasně ten /nesrozumitelné/, který je takový macatý a kolejnatý.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale ten evropský, ne ten americký.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Evropský, ale on se jako s Cabernetem Sauvignonem, ať je odkudkoliv, ten svůj odrůdový charakter si zachová. Takže když jich máš pět z různých zemí a kontinentů, tak nepoznáš, který je který, protože pořád ten odrůdový charakter tam je.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zdeňka Reimanna jsem rád pozval taky na náš festival vína do Mníšku pod Brdy a on tam jako odborník přijel, taky vedl degustace, ale myslím si, že jsi se tam dostal do takové docela krušné chvilky, o kterých si v našem Tandemu taky rádi povídáme, protože ty jsi tam začal dělat takovou hezkou mystifikaci. A já mám takový pocit, že ti to dokonce někdo i zbaštil, že jsi mluvil o vztahu Káji Maříka k vínu, viď.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, ano, protože Kája Mařík samozřejmě měl velmi vřelý vztah k vínu, protože jak víš, existujou rozpíčky Káji Maříka, což nikdo neví, co je a.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Promiň, já to vím teda. Já musím.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Ano, ty jseš odtamtud, ale co takhle Pražáci, tam jsem viděl a i jiný, tak prostě se mě ptali, cože to je rozpíčky, co? Tak jsem jim vysvětlil, že prostě Kája Mařík byl chudý, že a nemohl si dovolit koupit kolikrát jídlo v tej hospodě, tak mu rozpekli, co bylo. A někdy to bylo sladké, někdy slané, takže jsme dělali soutěž o nejlepší víno k rozpíčkám Káji Maříka, k těm sladkým i k těm slaným. A já jsem tedy musel lidem vysvětlovat, jak ten Kája Mařík podle nálady už, když už se mu trošičku lépe vedlo, tak si mohl objednat rozpíčky buď slané na začátku a ještě rozpíček sladký jako moučník. A k tomu měl různá vína. A ta jsme vybírali. No, to je přece kouzelné, co je Cimrmanovská historka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to Cimrmanovská, já si myslím, že se teď malinko ošívají příznivci Káji Maříka, kteří, takoví ti pravověrní, kteří ho dobře znají dokonce nazpaměť, tak ti musejí dostávat kopřivku teď úplně po celým těle. Ale budiž ti odpuštěno.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Těm taky vybereme víno vhodné.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Budiž ti odpuštěno, ale dostal jsi se k zajímavýmu tématu, takzvaně snoubení jídla s vínem. Ty dost často děláš takové degustace, kde se právě servíruje i dobrá krmě k tomu vínu. Je to i třeba obráceně, to znamená, že se k vínu vybírá jídlo taky?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, určitě, určitě. To záleží na tom, na co máš v tu chvíli větší náladu nebo respektive, na co máš větší chuť. Někdy máš větší chuť na sklenku dobrého vína a k tomu si vezmeš, co je. Nebo nic.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To nebylo víno, to byl šálek s kávou.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
A někdy prostě máš chuť třeba na guláš a dáš si k tomu cokoliv. Vodu nebo pivo nebo víno, podle chuti. No, tak to chodí, ano. Ale když chceš třeba jenom maličko si ten, ten, to víno se víceméně vybírá podle příloh, ne nutně podle masa.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale jednou jsem byl přítomen takové velice povedené degustaci, kdy se k vínům, byla to konkrétně moravská vína, se vybíraly francouzské sýry a to byla moc hezká práce, musím říct, krásná činnost, protože francouzské sýry mají paletu, která je ještě možná širší a bohatší než moravská vína, jestli to vůbec jde. A myslím si, že to je opravdu taky krásné, když zjistíš, jak skvěle k některým vínům ten sýr zapasuje, jak se říká, anebo naopak, taky že se, že se úplně rozejdou.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, to je samozřejmě dáno tou intenzitou chutě, ať už ve víně, nebo v tom sýru. A ty musíš se řídit pravidlem, buď kontrast, nebo soulad. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zdeněk Reimann je sommeliér, který se zabývá jednak tím, že vína prezentuje, prezentuje snoubení vín s jídlem, se sýry, s nejrůznějšími dalšími ingrediencemi, ale taky o tom hezky přednáší. Taky o tom píšeš, viď, jsi autor řady knížek a taky překládáš knížky.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Ano, já jsem přeložil ten světový atlas vína Hugh Johnsona a Jancis Robinson. Pak jsem napsal knížku o australských a novozélandských vínech a věnuju se zejména publikacím různých článků v různých časopisech a médiích.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, teď jsi řekl pár jmen, je nějaký takový světový guru vinařství, na kterého všichni přísahají a jemuž se všichni, i ti nejrenomovanější sommeliéři klaní?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
To je ten Hugh Johnson. A ty ostatní, to je vcelku taková už něco méně význačného, bych řekl.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hugh Johnson, to je Angličan?

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
To je Angličan a už je mu nějakých 80, báječný starý pán, který napsal několik knih a který nám ukázal vlastně, jak víno se zrodilo před nějakými osmi tisíci lety a jak cestovalo až do dneška a pořád je to ten nejoblíbenější civilizační nápoj.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda, sice soupeří s pivem. Ne, vážně ne? 

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
Ne, no, já myslím, že to jsou světy odlišné, že vinař s pivařem si budou povídat o všem možném, ale ne o těch svých nápojích.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda, ale na druhou stranu, byl jsem přítomen třeba různým degustacím, kdy opravdu i vinaři, myslím teď i producenti vína, si po určité chvíli takzvaně nechají ty kyselinky spláchnout malou třeba dvoudeckou piva.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
No, to je v pořádku, protože to je v pořádku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Moc ti děkuju, Zdenku, za dnešní návštěvu i za příjemné povídání o nápoji, který máme oba dva hodně rádi. Díky a na shledanou.

Zdeněk REIMANN, sommeliér
--------------------
A všechno nejlepší do nového roku. Ahoj.

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.