Auto před dovolenou nechte zkontrolovat a nastudujte si předpisy země, do které cestujete. Vyplatí se to
Dovolené se blíží. Spousta rodin dává přednost cestování autem. Nemusí se řídit jízdními řády, mohou podnikat výlety v okolí, kde jsou pány svého času. Jak auto na dovolenou připravit? Kdy je čas nechat zkontrolovat klimatizaci?
„U starších vozů se může stát, že klimatizace nestíhá vychladit prostor auta při teplotách nad 30 stupňů nebo zapáchá. V obou případech se vyplatí navštívit servis,“ radí Jan Drnec z plzeňského pneuservisu.
Zápach při zapnutí klimatizace
Na výparníku klimatizace dochází ke kondenzaci vody a zároveň tam ulpívá mnoho nečistot z venkovního ovzduší. Tak se začnou tvořit bakterie, které zapáchají. Ideální je zhruba pět minut před cílem cesty klimatizaci vypnout. Výparník vyschne a bakterie se pak nemohou množit.
Pokud klimatizace přestala chladit, příčin může být mnoho. Závadu rychle diagnostikují ve vybaveném servisu. Většinou se jedná o ztrátu chladicí kapaliny, nebo je jí v systému malé množství.
Dezinfekce klimatizace
U nových aut do cca 3 až 5 let klimatizace většinou dezinfekci nevyžaduje. Kromě pravidelné, většinou roční, výměny kabinového filtru, který může být zanesený prachem i pylem. Jde přes něj vzduch, který v autě dýcháte.
Výměna kabinového filtru by se měla každoročně provádět i u starších vozů. Při zápachu u zapnuté klimatizace je její dezinfekce nutná. Cena se odvíjí od pracnosti podle toho, jak je u automobilu klimatizace přístupná.
Motor a kontrola oleje
U nových automobilů v záruce jsou povinné prohlídky podle počtu najetých kilometrů nebo po roce. Po připojení na diagnostiku se ukážou závady a chyby, které servis odstraní. Vymění olej a všechny filtry a auto by mělo sloužit opět do stanového počtu kilometrů a další kontroly dané výrobcem.
U starších vozů se vyplatí nechat si vůz zkontrolovat v servisu s dobrými referencemi. Kdo do takového pravidelně jezdí, měl by dovolenou odjet bez problémů. Starší motory mohou spotřebovávat olej pro jejich mazání. V Evropě je dost hustá síť čerpacích stanic, a tak by jeho zakoupení a doplnění neměl být problém.
Záloha potřebného množství oleje v lahvích nebo kanystřík s ním v kufru se vždy vyplatí. Zejména pokud řidič ví, kolik oleje po určitém počtu kilometrů musí dolít.
Pneumatiky a rezerva
U nás se zatím může jezdit na pneumatikách sjetých na 1,6 mm jejího desénu. Ale tato norma je 50 let stará. Tehdy se jezdilo podstatně pomaleji. Při silnějším dešti mohou pneumatiky ztratit přilnavost k vozovce, dojde k aquaplaningu a auto se stane neřiditelné. Aby byla pneumatika bezpečná, měla by mít drážku minimálně 3 mm. Proto se vyplatí podívat se na silniční předpisy do zemí, kam pojedete.
Rezervní pneumatiku na disku měly většinou starší vozy. Nová auta buď mají pneumatiku na dojetí, nebo jen opravnou sadu na dojetí do nejbližšího pneuservisu. Stále je možnost u některých vozů si koupit i rezervní pneumatiku.
Povinná výbava je základ. Lékárnička, trojúhelník, reflexní vesta atd. V zemích, kterými budete projíždět, včetně cílových se ale vybavení povinné výbavy může lišit. Proto si tyto informace raději vyhledejte na internetu. Například v Rakousku musíte mít ve vozidle při ruce tolik vest, kolik je ve vozidle sedadel.
Povinná výbava je základ. Co byste s sebou měli vozit? Poslechněte si reportáž v našem Hobby magazínu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.